sperriempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 20:55

Hoi, naar aanleiding van deze quote:

Citaat:
Ontzettend gave foto! Maarrrr, wat ziet mijn oog daar? Het sperriempje zit verkeerd om!
en diezelfde opmerking Gaaaap die ik vandaag van Anna-Jelly kreeg:

wat is daar mis mee? Ik vind persoonlijk het omgekeerde beter zitten, waarom weet ik niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:00

Er is ooit eens een topic geweest over hoe het sperriempje hoort tezitten.

Het sperriempje hoort officieel met de flap naar beneden te zitten, veel hebben hem verkeerd om, ik vind het geen pan als het goedom zit.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 21:02

Ja het gaat me er ook niet om wat hoort maar waarom het níet hoort!!

Oei...hihi Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:03

Ik gebruik gewoon helemaal geen sperriempje meer Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:03

ik haal t eind altijd nog door het lusje van de neusriem zegmaar.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:04

Ik stoor me aan het uitstekende flapje bovenop de neusriem.
Ik vraag me altijd af waarom mensen 'm op de kop doen bedoel het hoort zo niet,er zal vast geen gevaar in zitten hoor maar persoonlijk vind ik het niet mooi.
dat het beter zou zitten vind ik van niet want anders zou ie wel zo moeten zitten.
gespjes horen naar beneden en naar achter te wijzen net als van je peesbeschermers

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 21:10

Peesbeschermers zit een model in, sperriempje niet. Dat vind ik wat anders. Juist omdat het modelloos is en er ooit iemand heeft uitgevonden dat het 'zo hoort' kan het de andere kant net zo goed om.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:13

Tuurlijk kan het de andere kant ook. Maar zoals nimber zegt, gespjes horen naar beneden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 21:18

Punt. Haha!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:47

laat iedereen het lekker op zijn eigen manier doen.
daar zijn niet ECHT regels voor.. ik vind persoonlijk dat iedereen dat lekker vor zich zelf moet weten!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:52

Ik had me flapje eerst altijd naar boven, niet uitstekend, gewoon door dat extra lusje wat aan je sperriempje zit...
na dat topic, hebben Marleen en ik et toch maar een keer goed gedaan, maar op wedstrijd kreeg ik van verschillende mensen te horen dat me sperriempje verkeerd zat, en me instructrice heeft hem toen snel omgedraait...
en nu zit is dus weer met flapje naar boven,...
Vind het veel makkelijk vast maken!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:53

het nadeel is dan wel dat het gespje heel vaak net naast het bit zit en dat lijkt me nu ook niet zo lekker voor het paard Verward ik doe hem ook met het uiteinde door het lusje van de neusriem, zodat het gespje ver boven het bit zit en het te stuk dat óver' was heb ik er af geknipt Haha!

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 08:27

Het uiteinde van het sperriempje horen inderdaad naar beneden te wijzen.

Het is ook storend voor een paard als je het sperriempje andersom doet en er een flap steeds op zijn neus wiebeld.

Vaak zie ik ook dat mensen de gesp van de sperriem onderaan (bij de lippen) hebben zitten, ook dit is niet fijn voor een paard omdat de huid daar ontzettend gevoelig is.

Ga gewoon eens bij jezelf na, als bv je onderbroek dubbel onder je rijbroek zit ofzo (ik zeg maar wat) je wilt zelf ook fijne kleding aan en ik vind dat een paard ook een fijn harnachement moet hebben...geen schuurplekken geen irritatie!

Wat ik ook erg vaak zie is een te klein frontriempje ;-(
Enig idee hoe gevoelig een paard is achter zijn oren?? vast niet want dan hadden sommigen de frontriem wel een maatje groter gekocht.

Veel hoofdschudden, tegen de teugel lopen, trekken etc. zijn door simpel weg een hoofdstel goed aandoen (passend!) te voorkomen.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:09

Als het sperriempje met de flap naar beneden zit, verlies ik 'm altijd binnen 2 secenoden zodra het hoofdstel los is. Daar wordtie ook niet niet mooier van!

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:35

sperriem verliezen, is me in die 25 jaar nog nooit overkomen!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 10:43


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 11:21

Het is op zich toch vreemd te noemen als je foto’s van topruiters bekijkt dat zij dan allemaal de sperriempjes verkeerd om gebruiken…… Wat een sukkels zijn dat dan, dat ze niet eens weten hoe een hoofdstel om te doen.
Als je er een catalogus bij pakt van bijv. divoza klopt het wat jullie zeggen, maar kijk je daarentegen weer in de catalogus van BR zitten de sperriempjes volgens jullie theorie verkeerd om….(met het uiteinde van het riempje richting neus wijzend).

Ik gebruik de sperriempjes ook altijd met de flap over de neus (soms door het lusje gestoken)

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 21:53

Iedereen gebruikt het harnachement op zijn/haar manier.
Op zich is het geen ramp natuurlijk om een sperriempje met het uiteinde naar boven of naar beneden te doen, wat je wilt. Zolang het maar prettig zit voor je paard en niet klappert aan zijn hoofd of zomaar ergens achter gestopt is zodat het niet klappert, dat geeft irritaties. En dan hoor ik sommige mensen zeggen..'mijn paard doet dit..." mijn paard doet dat'
Zorg dat je alles secuur voor elkaar hebt en kijk dan of het werkelijk door het paard komt!!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 13:09

Vind het persoonlijk geen gezicht van die flappen, bij mij dus ook naar beneden.
Waarom? Omdat ik het veel netter vind staan.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 13:55

*Hmz* ik gebruik hem nu maar even niet... De box waar Gam nu in staat heeft een te klein voerbakje voor zijn neus. En aangezien daar wat bixies inkomen heeft hij nu zijn hele neus dik en een beetje opgehaald. (Het is een metalen voerbak die van boven smaller is gemaakt met (wel afgeronde) metalen strippen.