Liever les of vrijrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Liever les of vrijrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 11:21

Eerlijk gezegd heb ik liever les, want dan heb ik een beetje een stok achter de deur om ook echt iets te doen. Bovendien worden ook je fouten meteen verbeterd, of er word iig op gelet. Maar een beetje vrijdrijden is ook wel es leuk, maar niet te vaak want dan verslons ik mn rijden zo snel weer, bovendien word ik graag voorzien van commentaar (ben wel een beetje een perfectionist als het om rijden gaat.. Dit gaat trouwens niet ten koste van de lol die mn paard/pony en ik er van hebben!)
Wat hebben jullie t liefst?


xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:22

Les, dan werk ik +paardje harder en dan bereiken we meer

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:23

Zoals jij ook al zegt vind ik een combinatie van beiden het leukst. Ik vind het best leuk om 1x per week in de les te rijden en dan er serieus tegenaan te gaan, maar ook lekker vrij rijdenen niks "moeten" vind ik heel prettig en dat doe ik dan ook de rest van de week...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:27

Ik weet het niet, bij Les loopt hij heel fijn en dan rijd ik ook veel actiever en meer voltes en ben ik veel meer bezig...
We zijn nu heel erg gefocust op het voowaarts en het rond lopen want ja dat moet er nu meteen goed in.
Als ik gewoon rijd dan doe ik dat ook maar rijd ik eerder 2 "hoefslagen" gewoon achter elkaar terwijl ik in de les bijna 2 voltes per "hoefslag" rijd..

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:35

Ik heb het echt ideaal getroffen nu, want ik sta bij m'n trainer op stal. Een keer per week heb ik les, maar de andere zes dagen is hij er ook altijd. Als er dus iets niet lukt, is hij er altijd bij, en soms in het voorbijrijden zegt hij ook snel even wat tegen me (meestal dat ik voor me moet kijken ipv naar beneden Haha! ) Wij rijden altijd tegelijk, dus dat is echt superrrrrrrrr Lovers

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:35

les

:evaw:

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:47

ik heb sindskort een hele goeie instructrice waardoor ik het lessen en het rijden ook heel erg leuk vind. het maakt me dus eigenlijk niet zoveel uit.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:51

Ik heb nog geen les, maar een stalgenootje helpt me nu.
Dat vind ik wel heel prettig. Ik ga wel op zoek naar instructie, zodat ik weer een beetje verder kan.

Goedgekeurd onderschrift :)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:20

Ligt er aan. Als ik weer tips gekregen heb oop les, dan wil ik dat graag eerst thuis verder uitwerken en dan het liefst alleen, dus zonder iemand die les geeft. Dan kan ik een week later laten zien hoe ik geoefend heb en dan kan eht in de les weer verder uitgediept worden. Alleen maar les is ook niet leuk hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:09

Dat wilde ik ook antwoorden, Germie!

Ik ga voor een combinatie van beiden. Eerst flink lessen, zodat er stof is om over na te denken en zodat er oefeningen zijn die ik ook zelf kan proberen. Na een intensieve les vind ik het wel heel erg lekker om te kijken of ik het ook kan zonder hulp. De keer erna dan weer les, zodat ik het weer met mijn instructrice door kan nemen.

Ik kies dus niet, ga voor een combinatie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:21

Idd, een combinatie.
Het liefst heb ik dus 2 x in de week les, en de rest van de week om t te oefenen, wat mijn instructeur me aangeraden/uitgelegd heeft enzo..
En iedere keer les is ook veelste inspannend voor mijn jonkie.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:24

liefst vrijrijden, kan je de dingen oefenen wat nog niet goed lukt, en kan je gewoon alles zelf bepalen, de figuren enz.
ik bedoel dat wel les in een groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:34

Ik les 1 keer per week en dae andere keren rij ik voor mezelf. Ik krijg altijd meer dan genoeg huiswerk mee om, als ik dat zou willen, wel maanden zoet mee te zijn. Maar iedere week die controle van mijn instructrice die kan bijsturen op de punten waar ik steekjes laat vallen, dat stelt me toch wel gerust. Ik ben niet iemand die het op eigen houtje kan, ik heb duidelijk een toeziend oog nodig. En alleen daardoor ben ik in staat om vorderingen te maken.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:25

Tja ik weet het niet vind het allebei wel fijn.. Want ik heb op maandag bij de rijvereniging les we rijden dan met zo 4 paarden in de les wat wel drukjes is.. en dan op donderdag heb ik priveles... Vooral bij priveles leer ik veel.. Maar ook wel op maandag want andere instructeur enz.. Wat ik leer probeer ik toe te passen als ik thuis rij... Lachen

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:29

Nou, ik zou als ik mocht kiezen toch voor de lessen kiezen.. Lachen Waarom? Ik leer ervan! Misschien is vrijrijden wel giga fijn, omdat je van alles kunt uitproberen, maar les is toch beter.. Haha!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:37

Ik vind het allebei wel zijn voordelen hebben. Als ik les heb gehad, vind ik het altijd leuk om het geleerde zelf in de praktijk te kunnen brengen. Dat is het voordeel van een eigen paard/bijrijdpaard merk ik wel. Op de manege hadden we die mogelijkheid niet zoveel. Lessen zijn super, omdat je zo ontzettend veel leert. Zelfs als je zelf geoefend hebt een periode lang is het leuk om aan je instructrice (of wie dan ook) te laten zien dat je in een positieve leercurve zit. Okay, soms gaat het ook wat minder Boos! maar dan is les ook weer goed om er weer van te leren en vooruit/positief te denken. Toch?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:52

Als ik echt tussen die twee moest kiezen, dan les. Rijd ik over het algemeen veel geconcentreerder en gaat het dus ook veel beter. Maar het liefst een combinatie (alleen zou ik het liefst wel meer dan 1x per week les hebben). Hangt ook een beetje van het paardje af. Loopt ie lekker en kan je zelf nog vooruit dan rijd ik liever voor mezelf, maar ik rijd op het moment ook een paardje die het allemaal wel kan, maar het mij gewoon niet lukt. Heb gister les met haar gehad, en toen liep ze echt super. Terwijl ik dat ook zelf had gedaan, instructrice: "je was zelf goed bezig dus heb ik maar een tijdje niets gezegd, en nu zie je het resultaat". Maar nu was ik vanochtend zelf aan het rijden en liep ze helemaal niet zo lekker, terwijl ik voor mijn gevoel niet veel anders deed.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:52

Ik heb al een tijdje geen les omdat ik van stal veranderd ben en de bak vaak niet lekker reed om te lessen (te zwaar) en daarnaast was ik nog iemand aan het uitproberen maar die kreeg een baby. Ik heb het liefst 1x per week of 2 weken les, zodat ik ook nog tijd heb om buitenritten te maken en genoeg te oefenen voor de volgende les. Omdat ik ook een verzorgster heb rijdt ik meestal 4 dagen, soms 5 per week waarvan minimaal 1 vaker 2 keer per week naar buiten. Dan houdt je dus 2 a 3 keer over voor het in de bak trainen...

Les vind ik alleen leuk als het opbouwend is voor mij en mijn pony. Als ik zelf rijd pas ik mijn eisen aan, aan hoe hij die dag voelt. Vaak houden instructrices daar geen/weinig rekening mee. Dan zit er veel meer druk achter. Als het dan knokken wordt, dan ben ik weer een paar stappen terug... Les is dus heel belangrijk, maar goede (prettige) instructie nog belangrijker, anders liever maar geen les...


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:04

Ik heb 2 x in de week les en ik vind les wel fijn, omdat de instructeur dan kan helpen als het niet lukt. Een nadeel is dat we meestal met 5 mensen lessen en dat is aardig druk. Met vrij rijden kan ik dan oefenen wat ik in de les heb geleerd.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:59

ik vind het allebei heel leuk als ik dan les heb gehad ga je weer an de dingen werken die je dan hebt geleerd of waar je dan meer op moet letten etc.
ik krijg na de les ook altijd tips probeer deze week even iets meer dat en dat te doen.. etc.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:00

In een grijs verleden heb ik wedstrijden gereden en toen heb ik een grandioze afkeer ontwikkeld van in de bak oefenen enzo. Het was een opluchting om dit niet meer persé te moeten. Maar als je wat wilt bereiken is het nog altijd zo dat oefening kunst baart. Ik heb het wel altijd afgewisseld met buitenrijden en maar lekker wat aanklungelen om het voor allebei plezierig te houden. Dus ook lekker beesten in het bos hoort erbij, wat mij betreft. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Waar ik het meeste baat bij heb gehad: privéles. Dan krijg je nl. veel aandacht van je instructeur. En privé hoeft niet in je eentje maar kan ook met twee of drie om de kosten te drukken. Dan kun je ook echt op bepaalde punten oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:06

Het ligt er een beetje aan met welk paard. En van wie ik les heb Haha! Maar over het algemeen rijd ik graag met mijn trainer erbij. Ik heb dan niet altijd echt "les + huiswerk", maar soms ben ik ook gewoon voor mezelf bezig met af en toe een aanwijzing, net naar hoe de situatie is. Ik ging voorheen nog wel eens vlak voor concours nog even een keer een uurtje rijden op die manier. Ik heb periodes gehad dat ik 3 tot 4 keer in de week naar mijn trainer ging, en periodes dat ik misschien eens in de 2 weken ging of nog minder.

Vanaf volgende week heb ik dagelijks begeleiding, met welk paard ik ook rijd Haha!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:18

LES!
Kan ik me veel beter concentreren, voel ik me zekerder, ben ik minder bang dat ik wat fout doe. Toch word elke dag me te veel, maar ik zou eingelijk wel meer willen dan die 1 keer per week.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:33

ik heb 1x per week ponyclubles, dat vind ik op zich wel fijn, uur rijden, niet super actief... Haha! maar wel iemand die toch corrigeert.
priveles vind ik 1x per week fijn, ff flink trainen, weer wat stof voor een week... om thuis te oefenen.
Dat oefen ik dan thuis...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:38

liever les daar betaal ik voor. Vrij rijden is af en toe wel eens leuk maar veel te duur tegen dat bedrag.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers