een draverige galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

een draverige galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 19:08

hoi,
Ik heb vandaag gereden en het ging heel slecht ( ik rijd western). Als ik in galop zit 'draaft' (het is een springerige draf) hij met zijn achterhand en met zijn voorhand galoppeert hij. En dan heel de tijd.
Ik weet nou niet of het aan mij ligt of aan hem. Het is net alfsof hij op elk moment in draf kan terug vallen. Hij doet het alleen niet als ik hem heel hard laat galopperen. Maar ik heb ook westernlaarzen met sporen en als ik zijn buik niet wil raken met mijn sporen moet ik mijn tenen naar buiten doen en dan mijn benen naar voren. Dus dan zit ik (ook voor mijn gevoel) heel gek. Maar hij doet het ook als ik mijn sporen niet aandoe. en van voor opvangen helpt ook niet.
dus....help? Wat kan ik nog doen?
groetjes
celinde

ps: Hij is al 15, ik weet niet of dat uitmaakt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:18

niet genoeg sprong naar voren, dat is het eerste dat in me opkomt.

Houd hem genoeg voorwaarts. Sporen af als je je tenen naar buiten draait. Diep zitten en op een volte zetten!

chantie
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:23

ik heb een ex-draver ook wel eens last van goed diep zitten endan je boven benen aanknijpen helpt misschien

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:28

Je ziet het vaak in de western pleasure classes, paarden die uit elkaar gevallen, half dravend galoperen (en ze winnen er vaak nog ook mee Frusty ). IMO komt dat doordat ze veel te veel onder hun tempo worden gereden terwijl ze er de balans en kracht nog niet voor hebben, en daarom verliezen ze sprong. Dus gewoon nageeflijk rijden en actiever naar voren rijden. Zodra je wel een goede sprong krijgt, kun je weer een stukje terug rijden in galop, maar nooit zo veel terugrijden dat het paard de sprong weer verliest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:21

Kwestie van onvoldoende evenwicht en/of verzameling, waarbij evenwicht een eerste vereiste is om uberhaupt tot een goede verzameling te komen.
Oftwel: sterker maken, en dat doe je, hoe raar het misschien ook klinkt, vooral in draf, da's de makkelijkste werkgang voor paarden met dat probleem. Lekker schakelen in tempo, goed je zijgangen meenemen in de training, dus de achterhand goed trainen.
Daarna in galop hetzelfde gaan doen. Verwacht geen wonderen binnen korte tijd. Is een langdurig proces, veel combi's zijn er errrrrrreg lang mee bezig en da's niet voor niks Haha!

Welke tips heb je van je instructeur gekregen?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:55

Veel longeren met slofteugel en zo zijn rug en achterhand sterker proberen te krijgen.

Mijn ex-draver van 12 kan sinds 2 weken echt galopperen ! (zie verslag van de dag)

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:29

Veel de overgang draf galop maken en eisen dat deze goed gemaakt wordt.
Goed voorwaarts galloperen, bij voorkeur op de grote volte. Mocht je paardje nu wat angstig en rennerig worden, kalmeer hem dan met je stem, maar eis wel dat hij door blijft lopen in dat tempo.
Door de vele overgangen wordt je paard sterker, waardoor het hem steeds makkelijk af al gaan. Door het voorwaartse galloperen maakt hij zijn sprong beter en al met al zul je merken dat het langzaamaan beter zal worden.
Maar vergeet niet dat een draver eerder gestraft werd voor de galop, dus alles wat jij met je handen wilt doen, zal hem ervan weerhouden goed te gaan galloperen.

Een draver rijden hoeft niet zo moeilijk te zijn, als je maar rekening houdt met zijn achtergrond, en dat is vaak een kwestie van gewoon even goed nadenken, hoef je geen fluisteraar voor te zijn.

En tja, een mooie bergopwaartse galop zal hij/zij nooit krijgen, dat mag je dan ook niet verlangen...

Peetje

Berichten: 693
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:58

Ik heb een tijdje op een draver gereden die dat ook deed. Hij deed dat echter omdat hij als hij gewoon draafde teveel pijn in de benen had. Zijn carriere als topdraver is dan ook vroegtijdig beeindigt en hij is nu als dressuurpaard een toppertje! Misschien moet je zijn benen eens na laten kijken?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:29

Veel voorwaarts rijden tot hij goed gallopeert en weer langzaam terugnemen totdat het weer fout gaat, dan weer voorwaarts rijden, echt een balansprobleem.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:43

Mijn verzorgpony heeft dit ook! Dat is echt heel raar! Maar dat is gewoon een beetje luiigheid. Als je hem goed de ruimte geeft en goed voorwaarts rijd gaat hij in zijn 'echte' galop, anders niet.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 00:26

Te weinig verzameling waarschijnlijk!