Wanneer voor het eerst naar buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Wanneer voor het eerst naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 12:51

Ik heb Baduh dus sinds eind juni en ik heb in juli 2 pogingen gedaan om buiten te rijden. Telkens staakte hij na 50 meter en begon ie zo raar rondjes te draaien dat we bijna in een geul kukelden en ik wel af moest stappen. Daarna heb ik heel vaak met hem aan de hand gewandeld buiten, ook omdat ie begin vorige maand 3 weken kreupel is geweest en ik buiten het beste op het hard kon stappen. Dat ging veel beter! Op een gegeven moment, als we zo'n 500 meter van huis zijn krijgt hij wel de kriebels. We hebben het ook al eens geprobeerd door zijn vriendje de shetlander mee te nemen, maar ook dan stopt ie na 50 meter. Nu wil ik het opnieuw gaan proberen, maar hoe pak ik dat aan? Kan ik hem in de bak alvast van wat "angsten" afhelpen? Ik wil natuurlijk geen op hol geslagen paard! HEEEELP! Haha!


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:10

Het was een goeie om een ander paard mee te nemen. Ik ken het verhaal ook. Zolang ik ernaast loop is er niks aan de hand om van het erf af te gaan, maar zit ik erop kom ik niet ver. En met mijn pony precies hetzelfde.

Het heeft ook met vertrouwen te maken. Als jou paard je vertrouwd en jij zegt dat hij door moet lopen, zal hij dat ( na wat aarzelen) doen.
Verder ga ik NOOIT alleen weg, niet met die zenuwepees van mij Haha!
Ik zou zeggen vraag iemand op de fiets mee. Of het beste iemand met een ander paard of met een groep. Je paard zal niet heel snel ver bij de groep vandaan willen.

Maar ik denk dat als je aan het vertrouwen werkt en met een ander (mak) paardje gaat, dat je best ver komt.
En vergeet niet zelf ook weer je paard te vertrouwen!!!
Veel succes!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:06

Grof gezegd: schop em de hele buurt door.

Rijd em flink naar voren en geef hem geen kans tot omdraaien, er is hier al heel veel over geschreven, dus ff zoeken...

En wanneer voor het eerst? Ik ga er soms de 2e keer al mee naar buiten stappen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:12

Ben met het Steef eens. Staken is iets waar ik niet tegen kan...gewoon naar voren schoppen, luisteren zal hij!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:19

XoNo schreef:
Ben met het Steef eens. Staken is iets waar ik niet tegen kan...gewoon naar voren schoppen, luisteren zal hij!


Inderdaad! Mijn paard denkt soms ook wel eens onderweg naar het bos te kunnen staken en dan drijf ik hem keihard naar voren en als hij dan nog achteruit gaat een flinke pets met de zweep, vaak schiet hij dan van schrik vooruit. Het is dan ook meteen afgelopen met het gezeur en dan geeft hij het op Haha! Ik vind staken echt verschrikkelijk irritant en het lijkt dan verdorrie wel een ezel Lips are sealed

Ik ga bijna altijd alleen naar buiten omdat ik dat het prettigst vind en ik wil dat mijn paard op mij vertrouwd en niet op een ander paard. Ik moet zeggen dat het iedere keer beter gaat Dat geeft echt een kick! Voor de gezelligheid ga ik soms wel eens met een stalgenootje het bos in.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:23

Grapig, als ik mijn paard voorruit trap. Zoals jullie zeggen, tuurlijk heb ik dat wel eens geprobeert ,ook als ze iets eng vind in de rijbaan, dan gaat ze alleen maar in volle vaart achteruit en wegwezen. Als ik haar even de tijd geef en dan been geef, gaat ze rustig weer vooruit.
Maar ja, zoals wel vaker, hebben verschillende paarden verschillende aanpak nodig.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 19:12

Erdoorheen schoppen doe ik niet bij mijn ex-renbaanpaard. Hij is mishandeld geweest op die manier dus dat doe ik niet. De kans dat ie dan uit angst met mij de geul/het prikkeldraad in loopt is dan te groot. Bovendien is hij beresterk. Daar maakt hij nooit misbruik van maar een kat in het nauw.... Staken doet hij verder nooit in de bak dus ik ga het wel met een groep proberen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:15

Zo zal hij het nooit leren natuurlijk, en dan kun je alles wel op een verleden gaan gooien, ik heb ook paarden met trauma's uit het verleden gehad maar ik ging gewoon met ze naar buiten, daar leerde ze van, en als hij de geul in loopt heeft hij pech, daar moet hij zelf maar zien hoe hij eruit komt, en voor het prikkeldraad kun je em wegtrekken.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 20:45

Steef schreef:
Zo zal hij het nooit leren natuurlijk, en dan kun je alles wel op een verleden gaan gooien, ik heb ook paarden met trauma's uit het verleden gehad maar ik ging gewoon met ze naar buiten, daar leerde ze van, en als hij de geul in loopt heeft hij pech, daar moet hij zelf maar zien hoe hij eruit komt, en voor het prikkeldraad kun je em wegtrekken.


Echt waar? Ik weet het niet hoor, ik heb ook een paard met 'een verleden', nou, ik laat het er echt niet op aankomen! Alles wat ik met d'r heb opgebouwd, is gebaseerd op vertrouwen. Als ik dus effe stoer met de botte bijl met d'r naar buiten ga loop ik het risico dat ik weer terug bij af ben. Dat is dus geen kwestie van doorzetten, het is een kwestie van gezond verstand en calculerend gedrag. En natuurlijk moet ze doen wat ik zeg - maar dat betekent dus dat ik eerst ga bedenken hoe ik haar kan 'verleiden' om te doen wat ik van haar vraag. Zo kan het ook. Ik blijf de baas, maar zonder dat op een ruwe manier te moeten afdwingen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 09:44

Tnx Kendra, ben het er helemaal mee eens. Ik ben zo'n type dat liever samenwerkt met z'n paard. En natuurlijk mag ie niet bijten, zonder dat ik het vraag wegracen of tegen me aan beuken omdat ie niet uitkijkt, daarvoor krijgt ie goed op zijn donder. Maar ik ga een paard niet straffen omdat ie bang is. Dan zoek ik liever eerst het probleem (en ik hoopte dat jullie me daarmee kunnen helpen) zodat ik de oplossing kan vinden. Mijn paard leert het juist heel snel, maar ik ga het er niet in schoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:54

Een paard heeft pas respect voor je en vertrouwt je pas als jij laat merken dat er niets engs is.
Ga jij stilstaan en drijft niet door, is dat voor het paard een teken dat het idd ook eng is, want zijn leider durft in zijn ogen immers ook niet verder.

Dus kun je wachten wat je wilt, lief zijn wat je wilt, maar als hij dan niet verder loopt heb je niks gewonnen en al zeker zijn vertrouwen heb je dan niet gewonnen, eerder verloren.

ook ik heb paarden met verledens gereden en brutaal naar voren is de enigste oplossing.
dat hoeft niet perse met slaan te zijn, maar een tik met de zweep is aanmoedigend, of ff een stem verheffing.
Gaan ze in de achteruit, ook al goed dan maar in de achteruit er langs.
Het maakt eigenlijk niet uit hoe en hoe lang het duurt, als je maar voorbij gaat.
Is hij voorbij uitteraard flink belonen

Maar ga je niet voorbij, dan ziet hij je nooit meer als vertrouweling op vreemd terein en kun je het voortaan wel schudden.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 09:52

Kee, maar hoe voorkom ik dat ik in een geul eindig. Baduh weigerde gister ineens om het hek naar de bak door te gaan, ik moet zeggen dat ik toen echt des duivels werd en toen heb ik met mijn halstertouw uitgehaald. Het heeft een half uur geduurd maar ik kreeg 'm door dat hek. Hij is zo koppig in dat soort dingen. En hij ging al maanden zonder problemen door het hek. Nu stond er een jaarling in de bak naast het hek en dan vertikt ie het. Grrr. Ik ga het eerdaags toch weer eens proberen. En dan met zo'n lange zweep waarmee ik 'm bij kan tikken op de achterhand.

Lotto
Berichten: 135
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:00

Ben het er niet mee eens om hem 'naar voren te trappen', een paard wil graag voor je werken, maar moet wel eerst vertrouwen hebben.
Met een mak paard naar buiten toe en zelf rustig er op proberen te zitten en vooral niet forceren!
Veel succes!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:43

Lotto schreef:
Ben het er niet mee eens om hem 'naar voren te trappen', een paard wil graag voor je werken, maar moet wel eerst vertrouwen hebben.
Met een mak paard naar buiten toe en zelf rustig er op proberen te zitten en vooral niet forceren!
Veel succes!!!


Als je de vorige reacties had gelezen en nog alle andere reacties over dit onderwerp dan had je begrepen dat een paard pas gaan vertrouwen als hij door heeft wie de leider is,
maar goed, ik word een beetje moe van dit soort topics, iedereen vind het zielig om je paard naar voren te trappen, er zijn tenslotte nog niet genoeg verpeste paarden.
Dit topic gaat een ernstig laag nivo krijgen vond ik zo zelf...

Lotto
Berichten: 135
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:46

Steef schreef:
Grof gezegd: schop em de hele buurt door.

Rijd em flink naar voren en geef hem geen kans tot omdraaien, er is hier al heel veel over geschreven, dus ff zoeken...

En wanneer voor het eerst? Ik ga er soms de 2e keer al mee naar buiten stappen.

Volgens mij heb je het hier niet over leiding geven en geef ik alleen mijn mening en de manier hoe ik dit zou aanpakken.
Niet gelijk zeggen dat een topic 'een ernstig laag nivo krijgt' wanneer iemand een andere mening is toegedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:03

Als je hier iets langer komt weet je dat Steef het zo wel vaker zegt, maar iets minder grof bedoeld, maar overdrijven maakt wel eens de zaak duidelijk Lachen

Dus ik ben het wel met hem eens dat het paard gewoon door moet lopen.
En ook dat er veel ruiters zijn die te lief voor hun paard zijn waardoor de paarden helemaal niet meer weten hoe het zit, juist alle vertrouwen verliezen door het te lieve gedrag van de ruiter.

Steef en ik (en nog wel meer bokkers) hebben vaak paarden gereden om "ff" weer makkelijk te maken.
Paarden die dus door een te lieve ruiter zijn gereden en daardoor een dominantie probleem hebben gekregen.
En dan wil je wel eens reageren met grove woorden omdat je weet wat het teweeg kan brengen Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 18:41

Mijn paard is niet dominant, mijn paard is een schijterd. En ik wil geen ruzie in mijn topic want voor mij is het wel belangrijk. En Baduh krijgt een tik als ie die verdiend, maar angst sla je er niet uit, en vertrouwen sla je er niet in. Maar goed, reacties van mensen die mij als tutje goed advies kunnen geven zijn welkom. Het gaat niet alleen om het paard maar ook om de ruiter. En mijn paard is verpest in Rusland, en ik heb dat er al voor een groot deel uit omdat ik de eerste ben die niet tegen hem schreeuw en zijn tanden uit zijn bek ram. Sorry, ik maak me er nogal kwaad over as you can see.


tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:57

als ik het goed begrijp moet ie dus mentaal op zijn eigen benen leren lopen. en wat moediger worden. Dus naast hem gaan lopen en zelf steeds meer naar achteren gaan staan bij het leiden van je paard zodat ie voorop durft te lopen.
Dat ie ie dus steun aan je heeft omdat je bij hem blijft maar dat ie niet achter je weg kan kruipen.
Dan moet het vervolgens met buitenrijden ook beter gaan omdat ie dan de vertaling kan maken van letterlijk ergens achteraan lopen naar meelopen met iemand die bij hem blijft.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:33

Maar bij te lief bedoel ik niet dat je hem in zijn bek moet gaan rammen.
En jij kent je paard en wij niet.
Maar ik wil wel zeggen dat je zelf brutaal naar voren moet rijden.

Meer het Emiel ratelband idee
Wij gaan dat engs voorbij!!
Wij gaan er niet volgende week voorbij, niet morgen voorbij, maar nu voorbij!
Tjaka!!! Lachen
Als je op die manier op je paard zit is hij er al voorbij voordat ie aan iets engs gedacht heeft.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 20:49

Ik ga geen tjaka roepen op mijn paard dan krijgt ie waanbeelden, hihi, ik ben gewoon voorzichtig. Hij is ook net 3 weken kreupel geweest op een rotmanier en ik wil hem gewoon niet een geul in laten lopen want dan kan ik Emiel Voest op zijn rug zetten en dan nog wil ie niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:58

Ik zou bij Emiel voest ook niet meer willen.

Maar jij kunt in je gedachte ook tjaka zeggen.
Weet je wel dat als je zelf iets denkt, je paard dit voelt omdat je onbewust daar in toch hulpen geeft.

Neem als voorbeeld dat een paard al gaat halthouden als de ruiter er aan denkt. Maar ook zelf denkt de hulpen nog niet gegeven te hebben.
Maar in zijn onder bewuste heeft hij wel al degelijk gevoels hulpen gegeven terwijl hij dacht aan het halthouden.
Een paard is zo gevoelig dat hij die al op kan nemen.

Dit geld dus uiteraard ook anders om

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 19:23

Hoi,
Dit had ik bij mijn paard eerst ook. Na 50 meter van de oprit begon ie te staken. Ga zover als hij wil (en misschien een klein stukje verder) en dan weer terug, dan draai je weer om en probeer je een eindje verder te komen. Ook goed is een rondje rijden of ergens heen waar t leuk is (bij ons de manege)Zolang hij maar weet dat ie wel weer thuis komt en ook verder durft/wil. Soms is het handig (als ie echt niet goed wil) een andere pony mee te nemen.
Nou veel suc-6!
Sandra

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 21:31

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik heb last van het "drempeltjes-syndroom". Dat ik iets echt niet durf maar als ik het eenmaal doe dat ik helemaal niet bang meer ben. Nu heb ik dus ook een drempeltje.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 17:28

Er moet een leider zijn, een leider die vertrouwen geeft. en terug gaan voor iets engs, is geen vertrouwen geven. Dat is eerder meer 'angst' geven, want zelfs de leider gaat er niet voorbij.

Zo moet je het eigenlijk zien, als je paard er niet voorbij durft, tja dat is dan pech voor hem.. Jij wilt er langs, jij bent leider, dus we gaan er langs!

En meestal is dat bij een bang paard niet lokken met een snoepje, maar gewoon even laten zien dat jij de baas was. Bij sommige paarden helpt een tik, bij sommige paarden moet je ze gewoon vooruit 'rammen'.
Het is niet anders..Zo krijgt je paard vertrouwen in je.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 18:19

Maar wat iedereen hier een beetje vergeet is dat het echt serieus SUPER MOEILIJK is om een paard dat aan het staken is, voorbij het staak punt te krijgen. Ik snap bubbels wel hoor. Ik ben nu ook met mijn paard aan het wandelen en steeds een stukje verder. Hij is al 15 en heeft ook het nodige meegemaakt (ik heb hem al 5 jaar). Zijn vorige baasje zei dat je hem gewoon een keer een klap van hier tot china moet geven maar ik ben niet sterk en ik heb het al geprobeerd maar hij doet het dus niet. Alleen maar als ik dat als vaker heb gelopen. Dus nu ben ik lekker aant wandelen. Das trouwens ook leuk hoor!!!
En ik ben in de bak met plastic zakken rond zijn hoofd aan het zwaaien. Dus alles wat ik vast heb of doe is niet eng. Zo krijg hij vertrouwen in mij.
Heel veel succes!!!!!
Als je nog tipt wil hebben moet je maar ff bp'en bubbels!

keep your head up


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers