Dubbel ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Dubbel ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 10:49

Alfie is een paar weken geleden ontwormd met Equest. Ik heb toen alleen 1 horzellarve geconstateerd en verder niks. Nu stond ie gisteravond ineens met z'n kont/staart te schuren tegen de drinkbak en naderhand nog eens tegen de boxwand. Iets wat ik 'm echt nog nooit heb zien doen.

Nou vraag ik me af of het misschien zinvol is om hem nu nogmaals te ontwormen (evt. met een ander middel) en of dat geen kwaad kan. En welk middel zal ik 'm dan geven?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:59

Jij hebt toch een Arabiertje? Dan moet 1 spuit Equest voldoende zijn geweest, MITS het dier ook hiervoor goed ontwormd was. Ik zou hier niet zelf mee gaan dokteren als ik jou was, maar gewoon even de veearts bellen of je misschien nog iets aanvullends moet geven. Niet zomaar nog een dosis erbij knetteren op eigen initiatief, overdosering werkt namelijk resistentie in de hand.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 12:29

Ja, klopt. Hij weegt 409 kg en ik heb 'm ontwormt voor 450 kg. Hij wordt iedere 3 maand ontwormt met Equest. Dus de regelmaat is er.

Dat overdosering resistentie in de hand werkt ben ik niet met je eens. Onderdosering werkt resistentie in de hand omdat je dan net niet voldoende geeft om de wormen te doden en ze daardoor resistentie kunnen opbouwen.

Maar ik zal inderdaad de DA eens bellen en 'm even in de gaten houden of ie vanavond weer staat te schuren. Hij kàn natuurlijk ook gewoon jeuk hebben gehad Clown

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:13

Helemaal juist, liever over- dan onderdoseren. Door onderdoseren krijg je resistentie. Dan komen de wormen wel in contact met de stof maar gaan er niet dood aan en kunnen ze zichzelf aanpassen zodat ze er nooit meer dood aan gaan = resistentie.

Wat zou kunnen is dat je paard last heeft van andere wormen dan strongyliden (bijv lintworm) of dat 'ie gewoon jeuk had.

Als je hem iedere 3 maanden ontwormt met equest dan zou er niets aan de hand moeten zijn. Uit onderzoek blijkt dat je paard veel langer dan 3 maanden wormvrij blijft door equest, de fabrikant adviseert echter om het iedere 3 maanden te herhalen (anders verdient 'ie helemaal niets meer!)
Als je 'm nog eens ontwormt gebruik dan weer equest (=moxidectine) of furexel of eqvalan (=ivermectine). Deze beide stoffen kan je door elkaar heen gebruiken zonder resistentie te kweken. Grijpen beide in hetzelfde metabolische systeem in de worm aan zodat hij dood gaat.
Je kan evt een mestonderzoek laten doen op de aanwezigheid van wormeieren. Dan weet je waar hij last van heeft (welke worm) en of ze nog dood gaan van het wormmiddel.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:00

Alvaron schreef:
Dat overdosering resistentie in de hand werkt ben ik niet met je eens.
Onder
dosering werkt resistentie in de hand omdat je dan net niet voldoende geeft om de wormen te doden en ze daardoor resistentie kunnen opbouwen.


Dat dacht ik dus ook altijd, maar ik stond zaterdag in de ruitersportzaak met een of andere wormkuur in m'n hand, en daar stond op dat OVERdosering resistentie veroorzaakte. Ik vond het ook al heel vreemd, maar de verkoper hield het ook bij hoog en bij laag vol... Verward

Laten we het er maar op houden dat die maatstrepen er niet voor niks op zitten, en dat je gewoon goed moet doseren, lijkt me het beste.

Heeft 'ie niet gewoon overal jeuk gehad door het doorkomen van de wintervacht ofzo?


xxxquintyxxx

Berichten: 510
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:34

waarom zou je je paard dubbel ontwormen 1 keer is toch voldoende

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:38

beter lezen quinty!!! gaat erom dat hij dus misschien alsnog wormen heeft..
ik zou de DA ff bellen Alvaron!!! ik weet niet hoeveel weken het geleden is dat je hem ontwordms hebt????
en kijk zijn mest door
gewoon verse mestballen uit elkaar plukken (handschoentje misschien??? whahhaa)
enne ik zou wel uitkijken met nog een keer geven
als dit te vroeg is dan overdoseer je en dat kan heel gevaarlijk zijn...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 10:21

Alfie is 2 of 3 weken geleden ontwormd. Ik houd hem gewoon even in gaten of hij nog schuurt. Heb het gisteren niet meer gezien. Hij zal dus wel gewoon jeuk hebben gehad. Tja, dat heeft iedereen wel eens, nietwaar? Maar zie ik 't nu weer, dan zal ik de DA even vragen mestonderzoek te doen. Dan weet ik meteen waarvoor ik 'm eventueel nogmaals voor moet ontwormen.

En Sonja, lees de uitleg van Jantien maar even. Daar staat goed uitgelegd dat ONDERdosering resistentie in de hand werkt en waarom dat zo is.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 13:06

onderdosering is hetzelfde als inenten zegmaar!!!
je geeft een shot ziektekiemen maar niet genoeg om de ziekte op te bouwen omdat hij dan alweer vernietigd is ... maar de antistoffen zijn er daardoor wel met als gevolg dat er resistentie word opgebouwd!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:07

Jantien:
Citaat:
Wat zou kunnen is dat je paard last heeft van andere wormen dan strongyliden (bijv lintworm) of dat 'ie gewoon jeuk had.

Als je hem iedere 3 maanden ontwormt met equest dan zou er niets aan de hand moeten zijn.



Citaat:
Ik heb toen alleen 1 horzellarve geconstateer


Waar en hoe heb je die geconstateerd?


----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------


Moxidectine( Equest) heeft dezelfde potentie als ivermectine maar het heeft een verlengde werking van vier tot vijf weken op de Haemongus en Ostertagia. Dit heeft tot gevolg dat voornoemde larven die in de 5 weken na de behandeling met moxidectine zijn behandeld nog gedood worden. Ivermectine en Moxidectine zijn niet werkzaam tegen lintwormen.
Laatst bijgewerkt door Troef op 18-10-02 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 18:22

Toen ik nog bij de DA werkte raadde hij altijd aan om bij zware wormbesmetting 3 dagen achter elkaar te geven. Overdosering is niet echt waarschijnlijk. Behalve bij bv. Equest gebruiken bij erg jonge veulens. Dan is overdosering gevaarlijk.
Lintwormen komen niet veel voor bij paarden. Wat wij bij paarden met lintworm weleens gedaan hebben, is Ivomec intraveneus spuiten. Dit is wel een risico, want bij allergische reactie vallen ze zo van je naald.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:28

Praziquantel tegen lintworm.


Citaat:
Een nieuwe ontwormingspasta voor paarden met het breedste spectrum: Equimax
De firma Virbac heeft kort geleden een nieuwe ontwormingspasta voor paarden op de markt gebracht dat twee middelen bevat: Ivermectine (bekend van de Eqvalan en de Eraquell) en Praziquantel (bekend van de Droncit 9 % oral gel for horses). Zodoende heeft deze pasta, Equimax genaamd, het meest brede spectrum van alle in de handel zijnde ontwormingspasta's voor paarden. Het doodt niet alleen alle belangrijke rondwormen en paardenhorzellarven, maar ook alle lintwormen. In een eerdere nieuwsbrief is reeds aangegeven dat de paardenlintwormen minder onschuldig zijn dan men vroeger dacht.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:01

jah had ik ook al gelezen in bit ofzo!! vind het wel beter....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 14:46

Troef schreef:
Citaat:
Ik heb toen alleen 1 horzellarve geconstateerd


Waar en hoe heb je die geconstateerd?


Emmertje onder z'n staart gehouden toen ie ging poepen Haha! (was toch bezig de stal uit te mesten (met emmer en handschoen want hij staat op vlas)). Op 1 van de ballen zat een horzellarve. De rest uitgeplozen maar niks gevonden.

Ik heb 'm trouwens niet meer zien schuren en kan ook aan z'n staart niks zien dus 't zal allemaal wel meevallen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 15:37

vraag je dierenarts naar een mestonderzoek, die kan dan concluderen of er, en welke wormen eventueel aanwezig zijn
groetjes kim

Degene die om zichzelf kan lachen,
zal zich altijd blijven amuseren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:52

jilleroo schreef:
onderdosering is hetzelfde als inenten zegmaar!!!
je geeft een shot ziektekiemen maar niet genoeg om de ziekte op te bouwen omdat hij dan alweer vernietigd is ... maar de antistoffen zijn er daardoor wel met als gevolg dat er resistentie word opgebouwd!!!


Enten en wormkuren hebben niets met elkaar te maken. Dus het is totaal niet hetzelfde principe.

Door te weinig wormpasta te geven gaan niet alle wormen dood, maar bouwen ze resistentie op, zodat ze de volgende keer niet meer doodgaan van dat wormmiddel!!!!!!!

Daarnaast wordt door de DA vaak het advies gegeven om na bijvoorbeeld twee weken de wormkuur te herhalen, als het paard verdacht is van wormbesmetting of als je er echt veel wormen vanaf hebt zien komen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:54

Melanie5 schreef:
Lintwormen komen niet veel voor bij paarden. Wat wij bij paarden met lintworm weleens gedaan hebben, is Ivomec intraveneus spuiten. Dit is wel een risico, want bij allergische reactie vallen ze zo van je naald.


Lintwormen komen meer en meer voor bij paarden. Ze zijn ook erg gevaarlijk. Ze zetten zich vast aan de de verbinding tussen dunne darm en blinde darm. Daardoor krijg je daar zwelling en vernauwing wat dunne darm koliek kan veroorzaken: ernstige koliek waarvoor dikwijls operatie nodig is.
Ivomec helpt totaal niet tegen lintwormen. Zijn werking intraveneus is dezelfde als deze via pasta. Het wordt intraveneus nogal eens gebruikt omdat het veel goedoper is dan de pasta.
Wat als alternatief werd gebruikt ipv de nieuwe wormmiddelen tegen lintwormen is dubbele dosis pyrantel. Daar zijn studies rond gebeurd dat het wel effectief is.
Als je met Equest ontwormt moet je minstens 14 dagen wachten tussen 2 beurten. Het blijft zeer lang in de bloedbaan en stapelt zich anders alleen maar op.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CairnTerrier, LiannePuthzy, Padoertje en 81 bezoekers