wel of niet; spaanse pas aanleren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

wel of niet; spaanse pas aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 17:40

Margot had vroeger nog wel eens de neiging om haar been naar voren te slaan, of te gaan schrapen als ze een tijdje stil moest staan, dit doet te sinds lange tijd niet meer. Vanwege dit wilde ik haar geen spaanse pas aanleren, maar nu ik die mooie foto heb gezien van mijn vriendin en haar paard, wil ik het toch erg graag aanleren.
Zal ik het doen, of is het dan vragen naar iets wat ik haar heb afgeleerd.
Laatst bijgewerkt door Alice op 17-10-02 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:02

Ik heb weleens gehoord dat wanneer je ongewenst gedrag op commando aanleert, ze het niet meer uit zichzelf doen. Maar of dat waar is weet ik niet, ik weet niet zoveel van vrijheidsdressuur.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:02

hmm had het bon ook geleerd maar die ging het gebruiken om te schooien...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:30

Ligt eraan hoe je beloont.
In het begin beloon je veel, daarna wordt het steeds minder omdat je met minder tevreden bent.
Als je dat concequent aan kan pakken, gaan ze over het algemeen niet schooien in de zin van schrapen o.i.d.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 19:44

Goed duidelijk maken wanneer het wel en wanneer het niet mag.
Passion schraapte in het begin ook heel erg, dat heb ik afgeleerd maar toch daarna de Spaanse pas aangeleert.
In het allereerste begin ging hij er een beetje misbruik van maken, ook met hoevenuitkrabben.
maar na een paar keer straffen heeft hij het nooit meer gedaan zonder dat ik het vraag.
Als je de Spaanse pas wilt gaan doen, zal je pony het misschien al een beetje uitzichzelf gaan doen(omdat je een zweep bij je hebt bv.), daar moet je dan zeker niet mee verder gaan.
Alleen précies op dat moment wanneer jij het zegt.
Het is echt leuk om te doen Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 00:30

Pinky heb ik het ook geleerd en hij gebruikt het niet.
Hij schraapt wel af en toe als hij zich verveelt, maar dat deed hij daarvoor ookal. En daar legt hij apsolute geen verband tussen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 23:08

Ike wilde het in het begin nog wel eens misbruiken, maar nu reageert hij er alleen op als ik hem duidelijk de hulpen geef.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:12

In het boek Paardenschool van Natalie Penquit, wordt gezegd dat je het ook alleen buiten moet doen, dus niet als ze vastgebonden staan, dan zouden ze het namelijk inderdaad kunnen gaan misbruiken. Dus conseqent zijn, en het alleen in de bak oid vragen. En mocht ze het doen om een beloning bij je af te troggelen; als ze geen beloning krijgt leert ze het vast weer snel af.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:58

Mijn merrie kan het van narure!! Waarschijnlijk geerfd van haar vader (Oltman), die stond erom bekend dat-ie 'm kon.
Makkelijk he?Ik hoef het haar niet meer te leren.
In uitgestrekte draf is het echt spectaculair!!!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:16

Je kan het gewoon leren hoor. Maar konsequent(of hoe je het ook maar schrijf) zijn. Den kan het nu een beetje aan de hand, onder het zadel en aan de langelijnen maar maakt er een enkele keer misbruik van. Maar bijna nooit, dan zeg ik ff dat hij het niet mag en dan weet hij het weer. Hij heeft een paar keer gehad dat iedere keer als we halt hielden hij het deed.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:43

Inderdaad, als ze het uit zich zelf doet : negeren.
Guinness had vooral in het begin als ze op stal stond en ik stond wat bij haar te knuffelen ofzo, heel erg de neiging om steeds haar been op te tillen: optillen, mij lief aankijken, als ik niet reageerde andere been omhoog en mij weer lief aan kijken. Geloof me , het kost me dan echt heel veel moeite om niet enthousiast en vertederd "Braaaaaf" te roepen. Lovers
Maar dus negeren, nu doet ze het niet zo vaak meer.