Achterhand eronder. Is dit wel zo makkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Achterhand eronder. Is dit wel zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 09:38

Dat vraag ik me nu af he?
Heel veel mensen hier op Bokt, praten over de AH erbij rijden alsof dit de gewoonste zaak van de wereld is, en dit elke keer lukt.

Zelf rijd ik nog niet zo lang (sinds mijn 20e) en heb dus een behoorlijk achterstand op mijn leeftijdgenoten, die soms al vanaf 5 of 6 jaar oud rijden.
Mijn is het denk ik nog nooit gelukt op een paard echt van achter vandaan naar voren te laten lopen. Volgens mij lopen ze allemaal in een "schijnkrul".

En waarom zie je het bij bepaalde paarden heel goed als op de voorhand lopen (aan de gangen) en sommige andere paarden blijven in diezelfde zuiverheid lopen, ook al lopen ze er niet aan?


Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:29

nee dat is absoluut niet waar! het duurt heel lang voordat dat echt helemaal voor elkaar is hoor!
vooral jonge paarden kunnen dat niet dat vergt echt heel veel oefening!
dus dat is gewoon gelul Lachen
doei

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:35

Ach, je moet er een beetje handigheid in krijgen, en vaak speelt de bouw van een paard ook een rol. Een paard wat lang in de rug is zal het er moeilijker mee hebben dan een paard met een korte rug.
Een goed gereden paard is zo bij elkaar te rijden. Een paard die alleen een ruiter op zijn rug heeft gehad, voor de rest met zijn neus in de lucht, en zijn rug weggedrukt heeft gelopen, zal je moeilijker bij elkaar kunnen rijden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 13:37

XoNo schreef:
Ach, je moet er een beetje handigheid in krijgen, en vaak speelt de bouw van een paard ook een rol. Een paard wat lang in de rug is zal het er moeilijker mee hebben dan een paard met een korte rug.
Een goed gereden paard is zo bij elkaar te rijden. Een paard die alleen een ruiter op zijn rug heeft gehad, voor de rest met zijn neus in de lucht, en zijn rug weggedrukt heeft gelopen, zal je moeilijker bij elkaar kunnen rijden.


Mijn paard is niet lang in zijn rug, maar is niet opwaarts gebouwd. Scheelt ook een hoop hoor

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:39

Verzameling is een proces van jaren wat steeds verder gaat, een Grand Prix paard is veel meer verzameld dan een Lichte tour of Z paard. Een paard even verzamelen is onmogelijk, maar een paard beetje bij beetje meer verzameld krijgen is wel mogelijk en dat is ook de bedoeling van je africhting.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 13:41

Steef schreef:
Verzameling is een proces van jaren wat steeds verder gaat, een Grand Prix paard is veel meer verzameld dan een Lichte tour of Z paard. Een paard even verzamelen is onmogelijk, maar een paard beetje bij beetje meer verzameld krijgen is wel mogelijk en dat is ook de bedoeling van je africhting.


Dus het kan bijv zo zijn dat een paard wat goed afgericht is, nog een paar maanden een beetje "uit zichzelf" er meer aan loopt en zodra je dat niet onderhoudt het weer slechter wordt.
maar kan je zo'n beest nu ook helemaal naar de ziekte rijden.
Dat hij zo op z'n voorhand loopt dat het nooit meer goed komt?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:44

ach dat komt vanzelf wel!
en idd, wat XoNo zegt hangt het af hoe het paard gereden is.
ik rijd nu op een pony die wel wat in de dressuur heeft gelopen, dan merk je het verschil pas goed tegenover een standaard manegepony.
je merkt echt heel goed het verschil als een paard lekker de achterhand eronder heeft, kwa rijden en kwa zien.
het is niet iets wat je leert door te lezen, denk ik.
je moet wel goed je been eraan houden en actief laten lopen, maar niet snel!
ik kan het eigenlijk moeilijk uitleggen..

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:51

Corine"]
[quote="Steef schreef:
Verzameling is een proces van jaren wat steeds verder gaat, een Grand Prix paard is veel meer verzameld dan een Lichte tour of Z paard. Een paard even verzamelen is onmogelijk, maar een paard beetje bij beetje meer verzameld krijgen is wel mogelijk en dat is ook de bedoeling van je africhting.


Dus het kan bijv zo zijn dat een paard wat goed afgericht is, nog een paar maanden een beetje "uit zichzelf" er meer aan loopt en zodra je dat niet onderhoudt het weer slechter wordt.
maar kan je zo'n beest nu ook helemaal naar de ziekte rijden.
Dat hij zo op z'n voorhand loopt dat het nooit meer goed komt?
[/quote]
Als je heel verrrot zou rijden kun je idd je paard naar de klote rijden, door je dressuurwerk krijg je je paard meer op het achterbeen en daardoor minder kans op slijtage kan hebben. Een paard zou eigenlijk heel mooi in balans zijn als hij die kop niet had en er geen hals op zou zitten, maar die heeft hij wel en daardoor is er meer gewicht aan de voorkant en dat gewicht moet je naar het achterbeen proberen te brengen, maar er zijn maar weinig paarden die echt heel ver verzameld zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:01

Als je je paard niet op de achterhand rijdt, en te lang op de voorkant, heb je kans dat er hoefkatrol ontstaat. Zo rijd je je paard dus naar de klote.
Verder zal een paard wat niet goed op zijn achterhand wordt gereden nooit volledig nageeflijk zijn. Een paard wat op de voorhand loopt hangt meer in je handen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:10

[quote="XoNo"]Als je je paard niet op de achterhand rijdt, en te lang op de voorkant, heb je kans dat er hoefkatrol ontstaat. Zo rijd je je paard dus naar de stinkmodder.
quote]

Maar hoe kan het dan dat manegepaarden (die alleen maar op de VH lopen) na al die jaren niet naar de klote zijn gereden?
Die houden het soms jaren vol.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:15

Corine schreef:
Maar hoe kan het dan dat manegepaarden (die alleen maar op de VH lopen) na al die jaren niet naar de stinkmodder zijn gereden?
Die houden het soms jaren vol.


waarom zullen manegepaarden alleen maar op de voorhand lopen?

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:16

Boogiegirl schreef:

waarom zullen manegepaarden alleen maar op de voorhand lopen?


Nou sorry, maar als ze met hun neus in de lucht lopen, dan ga ik er niet van uit dat ze aan elkaar lopen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:21

hoe kom je erbij dat manegepaarden met hun neus in de lucht lopen dan?
ik weet niet wat voor manege je gewend bent, maar hier(absoluut geen goede manege zelfs) loopt bijna ieder paard bij een ruiter die een beetje kan rijden aan de teugel.
ook bij andere maneges waar ik heb gereden trouwens.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:23

Ja, dat is bij ons ook wel zo. Maar 70% van de manegeruiters (bij ons dan en een x aantal maneges waar ik geweest ben) heeft die behoefte niet en kan/wil het niet. Dus het grootste gedeelte van de tijd lopen die paarden op de VH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:27

Boogiegirl, aan de teugel is echt niet hetzelfde als met de neus aan de ll lopen. Aan de teugel is toch net ietsje complexer dan je paard in een houdinkje laten lopen.
Ik vind het wel een heel goede vraag van Corine. Want bij manegepaarden zie je niet veel HKO en trouwens ook niet veel teugelkreupelheid. Ik vermoed zelf dat dat wat te maken heeft met het type paard dat geschikt is voor manege werk.
Antoine heeft al eens uitgelegd waarom paarden die hoog in het bloed staan erg vatbaar zijn voor HKO. Paarden die hoog in het bloed staat zijn ookniet echt geschikt voor het manege werk vanwege het karakter.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:30

Jippie schreef:
Antoine heeft al eens uitgelegd waarom paarden die hoog in het bloed staan erg vatbaar zijn voor HKO. Paarden die hoog in het bloed staat zijn ookniet echt geschikt voor het manege werk vanwege het karakter.


Waar heeft ze dat uitgelegd?

Kan het dan niet zo zijn, dat mijn paard naar HKO gaat neigen?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:21

sorry voor de onduidelijkheid Jippie,
ik weet wel dat aan de teugel lopen niet hetzelfde is, maar 'neus in de lucht' dacht ik toch wel wat anders bij dan een paard die netjes aan de teugel of op de loodlijn is Verward

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 15:24

Nou, bij ons lopen de paarden ook niet "aan de loodlijn" maar ver met de neus eruit (bij de gemiddelde manegeruiter dan) bij de handige ruiters lopen ze wel "aan de loodlijn"

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:50

steefie schreef:
dus dat is gewoon gelul Lachen

off topic, waarom staat hier geen gebanketstaaf???

on topic:
Corine: een paar goed van achteren naar voren rijden is alles behalve simpel, en dat realiseren de mensen die erover praten zich ook wel hoor, alleen mag niet ontkent worden dat het wel heel belangrijk is.

En je doet het inderdaad ook niet "zomaar even" het is een proces waarin het paard groeit, sterker wordt en meer gaat verzamelen, maar ook een proces waarbij je je als ruiter moet ontwikkelen: je moet sneller kunnen reageren, dingen beter kunnen aanvoelen etcetc

nee het is niet simpel , maar als je het dan even kunt voelen is het wel een beloning voor je gezwoeg en geploeter

En dat gevoel moet je het dan weer mee doen, daar moet je op voortbouwen...

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:39

ja daar ben ik het helemaal mee eens *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:40

Met een manege paard wordt misschien 'minder gewerkt'.
De paarden zullen hierdoor hun natuurlijke houding aannemen.

Manege paarden hebben ook steeds verschillende ruiters op de rug .
Als je steeds dezelfde ruiter hebt zul je misschien sneller een schever paard krijgen dan met iedere dag andere ruiters erop.

Daarnaast krijgt een manege paard meer beweging dan een gemiddeld particulier paard. Meer beweging is ook minder blessures.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:08

Corine"]
[quote="Jippie schreef:
Antoine heeft al eens uitgelegd waarom paarden die hoog in het bloed staan erg vatbaar zijn voor HKO. Paarden die hoog in het bloed staat zijn ookniet echt geschikt voor het manege werk vanwege het karakter.


Waar heeft ze dat uitgelegd?

Kan het dan niet zo zijn, dat mijn paard naar HKO gaat neigen?
[/quote]

waarom denk je dat corine, loopt je paard onregelmatig? Overigens is antoine geen zij maar een hij. Als je daar meer info over wilt moet je maar even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op bodt (antoine de bodt) of kijken of www.hoefkatrol.be (of com?)

Ik wil nog wel even een onderscheid maken tussen een paard van achteruit rijden en verzameling. Je kan een paard lekker van achter naar' voren rijden, over de rug, ontspannen en nageeflijk, zonder dat er sprake is van echte verzameling. Verzameling is in mijn ogen meer gewicht op de achterhand nemen dan het 'evenwicht' waarbij gewicht op de voorhand en achterhand min of meer gelijk is. Theoretisch zou je dat ook al verzameling kunnen noemen omdat het paard dan toch meer gewicht op de achterhand neemt dan in 'natuurlijke' staat.

Het goed naar voren rijden op een rechtgericht (zo goed als mogelijk) paard dat ontspannen is moet een primair doel zijn in het rijden, vanaf het begin af aan. Dat is nou niet zo'n heksentour dat je dat niet zou kunnen leren. Met de juiste begeleiding en wat theoretische kennis kom je een heel eind. Natuurlijk is het wel van belang dat het paard geleerd heeft te luisteren naar de kuithulp.
Vervolgens komt daar naar mijn mening de nageeflijkheid bij. Pas als die nageeflijkheid voor elkaar kan je werken aan verzameling.

Dus om een antwoord te geven op jouw vraag: de achterhand erbij rijden is niet zo moeilijk als je maar weet hoe en de basisvoorwaarden (rechtrichten, ontspanning, paard voor het been) voor elkaar zijn.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 17:15

OK, in theorie weet ik het allemaal best wel.

Over voorwaarts; TE voorwaarts is toch ook niet goed. Mijn paard is een trakhenertje en loopt vaak onder mijn kont vandaan. Volgens de manege-eigenaar gaat hij daardoor op de voorhand denderen omdat ik hem niet goed terug kan zetten op mijn zit. Doordat hij op de VH loopt, gaat hij naar mijn idee niet zuiver lopen.
OK, ik ben de enige die het ziet. En hij loopt niet echt kreupel, maar het lijkt net alsof hij de ene pas meer af maakt dan de ander


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:26

Astrid:
ik voel me even geroepe te reagerem (wie de schoen past trekt hem aan he?! Haha! )
en inderdaad bel ik wel ietsje te kort door de bocht gegaan, ik bedoelde (uiteraard) dat het van achter naar voren rijden als basis dient voor het "erbij rijden van de achterhand"

Mijn excuses voor de onvolledigheid/onduidelijkheid en bedankt voor de verduidelijking/aanvulling!

Wat doe ik ook op dit forum Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:31

Het onzuiver lopen kan dus ook omdat hij te gehaast, gespannen loopt.
Hij maakt zijn passen niet af omdat hij op de voorhand loopt en tegen gehouden word.
Probeer toch je paard zoveel mogelijk met je zit op te vangen.
En ook al rent hij hard, je handen toch kunnen ontspannen.
Je maakt een ophoudig, waar je ook van moet verlangen dat er reactie op komt, en dan ontspan je weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers