wie weet iets van dit virus af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

wie weet iets van dit virus af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:31

Bij ons op stal is een paard die nu atactisch{weet niet precies hoe ik het schrijf} is, dat schijnt te komen door een virus in haar lichaam, het kan besmettelijk zijn, maar hoeft niet Verward
Ze kunnen haar wel helpen, dat het atactische gedeelte weer beter wordt, maar het virus zal ze altijd dragen.
Nou wil ik weten of er meer van dit soort gevallen zijn en of het echt zo is dat ze het kunnen overdragen.
kan iemand me hier meer info over geven?

Alvast bedankt,
Groetjes bianca


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:57

Dit kan altijd gebeuren, na iedere infectie die een paard doormaakt, of na ieder vaccin wat ze ingespoten krijgen zoals bij de influenza-enting bijvoorbeeld.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:19

Het zal nooit over gaan hoor! Ik heb ook een paard met ataxie, maar dat is bij de geboorte gekomen. En volgensmij is het niet besettelijk hoor, maar je hebt er heel veel verschillende versies van, van (bijna) niks tot kwaad en erger! Maar ik d8 dat het wel ervelijk kan zijn....


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:40

Ataxie is wat anders Machie, het ligt aan de oorzaak in hoeverre ataxie een beetje kan herstellen. Sommige vormen van ataxie zullen erfelijk zijn, andere vormen ontstaan ten gelvolge van een infectie en soms ontstaat het na een trauma zoals een val of iets dergelijks.

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:55

Min paard heeft ataxie hoor, ataxie is een foutje in het ruggemerg (afklemming van bepaalde zenuwen) of "iets" in de kleine hersenen. Mijn paard heefrt bij de geboorte klem gezeten, heeft daar ataxie aan overgehouden! Ataxie herstelt niet, maar een paard leert er mee omgaan. dat lijkt het zelfde, maar is heel anders!!!
en de mate van beschadeging is van belang. Maar ieder paard kan het krijgen, maar het geneest nooit. Kijk, als jij moeite hebt met lopen enzo. Kun je toch ook goed oefenen en nadenken hoe je het beter kan doemn, zo doen paarden het dus ook! Volgens mijn paarden-arts, en zij is heeeeel goed duzzzz!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:09

Ataxie kan door verschillende oorzaken ontstaan. Het komt allemaal neer op een fout in het doorgeven van informatie binnen het zenuwstelsel.
Bij het uittreden van de zenuwen uit het ruggemerg moeten die zenuwen door een nauwe doorgang tussen de ruggewervels door. Dit is een plek waar makkelijk iets fout gaat.
Wanneer een paard geinfecteerd raakt met een virus dan worden er complexen gevormd van virusdeeltjes met antilichamen. Deze complexen kunnen vastlopen op de plek waar de zenuwen uit het ruggemerg treden en dan problemen geven in de signaaloverdracht. Daarom wordt het paard dan atactisch.
Deze vorm van ataxie kan best weer overgaan, maar heel vaak blijven de paarden er wel iets van overhouden. Dat hoeft helemaal niet ernstig te zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 18:17

Bill is ook atactisch geweest na een virusinfectie. Bij hem is het gelukkig weer helemaal goedgekomen. Ik merk er nu niks meer van, maar als hij zich achter een keer verstapt, ben ik altijd bang dat hij het weer krijgt.
Maar tot nu toe gaat het al weer 3 jaar supeer met hem.

Goedgekeurd onderschrift :)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 18:11

jantien is dat zoiets als dat ze daar verkalken. ik heb dat wel eens bij mensen gehoort met tbc?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 19:23

Mijn paard was atactisch.
Bij hem kwam het door de groeistoornis wobbler.
afgeschreven als slachtpaard maar wonderbovenwonder er helemaal weer opgekomen nu merk ik niets meer aan 'm ofja hij stampt met zijn achtervoeten maar wbt bewegingen etc zie en merk je er niets aan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:59

Het herpesvirus (Rhinopneumonie) geeft dus ook ataxie. Daar wordt het veroorzaakt doordat de kleine bloedvatjes die de zenuwen voeden verstopt raken door de reactie van het lichaam op het virus. Lichtere gevallen genezen gewoon. Voor paarden die niet meer kunnen staan loopt het vaak slecht af.

chantal20
Berichten: 28
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:57

Mijn fjord is ook attaktisch en kon bijna niet meer blijven staan. na een tijd op de wei en goede training functioneerd hij nu vrijwel normaal en gaat t super goed groetjes chantal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, IASCrawler, xemmafalcon en 70 bezoekers