nieuwe politiek dus exit balkenende!!!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

nieuwe politiek dus exit balkenende!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 12:54

Toen dit kabinet begon wilde ze afrekenen met de gevestigde politieke orde en diens manier van problemen oplossen. Het nemen van besluiten in achterkamertjes zou verdwijnen evenals de wachtlijsten en de cultuur van elkaar de hand boven het hoofd houden als er gefaald werd. Wat schetst mijn verbazing?? Het kabinet is gevallen en de man die daarvoor uiteindelijk verantwoordelijk is trekt geen enkele conclusie over zijn eigen tekortschieten. Geen hand in eigen boezem, maar zich opmakend voor de nieuwe verkiezingen met het cda. Is het deze man ontgaan dat hij een wanprestatie geleverd heeft? De minister president zijn hoofdtaak is de eenheid van het kabinet bewaren. Daar is deze qua politiek leiding geven onervaren man ernstig in tekort geschoten. Het kan in mijn ogen dan ook niet zo zijn dat iemand die zichzelf een brevet van heeft opgespeld een serieuse gooi gaat doen naar het ambt van minister president. Zou hij echt geen lering hebben getrokken uit het kabinet balkenende I dat al schipbreuk leed voordat het de haven verlaten had...
graag jullie mening???

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:57

ja maar kun je iemand verwijten dat anderen perse ruzie willen maken?

De hond is de betere mens

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 12:58

ja wel als het zijn taak is die ruzies te vermijden c.q. in de kiem te smoren.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:59

Ik vind het niet geheel aan Balkende te wijten dat het zo gelopen is. Hij had eerder in moeten grijpen dat wel, maar hij hoef in mijn ogen zeker niet het boetekleed aan te trekken. Ik denk dat de veroorzakers van de onrust zich moeten schamen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:59

Om je de waarheid te zeggen vind ik Balkenende een watje vergeleken met Kok. Voor mij hoeft Balkenende niet weer premier te worden.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:01

Hij had eerder in kunnen grijpen, maar heeft gewacht tot het hem kwa peilingen en zo beter uitkwam. Een gecalculerde keuze, waarbij zijn eigen belang heeft gepreveleerd.
Achter-de-Ellebogen-Politiek, typisch CDA....

Ruiterinrust, ik deel uw mening. Maar hoe het wel moet, [naam verwijderd] is nog zwevende....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:03

Denk niet dat het zo simpel in elkaar steekt Dees

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:10

regeren is vooruitzien, dees.

Amor Vincit Omnia

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:22

Hmm.. ik vind JPB wel goed overkomen.. Heldere vent, maakt fouten.. Kok heeft ook wel eens foutjes gemaakt, maar wil zelf niet meer zo.. Geef dan nog maar liever Ruud Lubbers terug als we dan ouwe koeien uit de sloot moeten halen. JPB kreeg een onmogelijke opdracht mee en hem gebeurde hetzelfde als zijn voorganger: zijn kabinet is gevallen. Of dat nu 86 dagen of 7 jaar duurt, daar kan je over zeuren. Men wist nou eenmaal dat het LPF een risikofaktor was.. Hadden ze dan maar eindeloos door moeten formeren/informeren? Nu is het probleem tenminste duidelijk opgelost.. LPF is weg, ruim baan voor een regering die de economie weer kan opkrikken.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:25

joostvangestel schreef:
LPF is weg, ruim baan voor een regering die de economie weer kan opkrikken.


Precies, vooruit kijken is het devies. Dit kabinet inmiddels achter ons, vanaf hier kan het alleen nog maar beter worden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:41

Ik geloof niet dat een andere premier het er in deze situatie veel beter afgebracht zou hebben...

* To Belg, or not to Belg *

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:53

ik denk dat elke medaiile twee kanten heeft.
Ik vind enerzijds dat Balkenende eerder in had moeten grijpen, hij heeft zich imo nu wel heel afwachtend opgesteld.
Maar aan de andere kant: waar had hij eerder moegen/moeten ingrijpen? De problemen bij de LPF waren tot nog toe intern, niet iets waar hij zich mee heeft te bemoeien denk ik. En op het moment dat het ministers ging betreffen en die hun werk slecht(er Verward Haha! ) gingen doen, heeft hij ingegrepen.

Uiteraard was voor de andere patrijen (VVD en CDA) op dat moment de maat allang vol (gelukkig maar Verward ) en is de boel gecrashed.

Wat ik hem toewens doet er niet zo heel veel toe, maar ik weet wel dat als ik hem was, ik niet eens meer minister president WILDE zijn...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:23

Ik denk ook dat Balkenende het niet eens zo slecht gedaan heeft. Het zal je maar gebeuren dat je als beginnend minister president met zo'n zootje ongeregeld te maken krijgt. Ik weet niet of een ander MP het beter gedaan had. Maar als de LPF gewoon een zetel of 4 heeft zoals het hoort, kon het de volgende keer wel eens meevallen

Goedgekeurd onderschrift :)

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:37

Balkenende valt wel degelijk wat te verwijten. ten eerste dat het kabinet geen eenheid was. Dat hij op de dag dat Claus bijgezet was de regie voerde(voor zover je daar bij hem van kan spreken) over een vergadering die beslissend zou zijn voor de toekomst van het landsbestuur is op zichzelf een grof schandaal!!! Waardeloze timing waar hij verantwoordelijk voor is. Het enige wat het wel weer grappig maakt is dat juist hij zijn mond vol heeft over fatsoen, normen en waarden.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:43

maar als hij die vergadreing niet gevoerd had, dan was hem weer struisvogelmentaliteit verweten!

Voor alle duidelijkheid: ik stem niet eens CDA, grijnz, en ik denk ook dat het beter had gekund dan hij het gedaan heeft, maar om hem nu helemaal zwart te gaan lopen maken is imo ook niet terecht, het is ook geen peuleschilletje geweest, en bovendien, laten we eerlijk zijn: je doet het toch nooit goed!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 14:45

Nee ook mee eens, maar die mensen die zich daar voor lenen weten dat bij voorbaat. Tuurlijk verdient die man een tweede kans maar het lijkt me beter dat ie ff een pas op de plaats maakt voor het premierschap, want hij blonk niet uit in Daadkracht en dat was toch het motto van dit kabinet. Dat het geen makkelijke taak zou worden wist hij toen hij er aan begon. Hij heeft het geprobeerd in ieder geval, maar is in mijn ogen gewogen en te licht bevonden.
Laatst bijgewerkt door ruiterinrust op 17-10-02 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:45

Die regie heb je gelijk in, maar dat het kabinet geen eenheid was? Als een partij al geen eenheid is, hoe kun je dan ooit een kabinet, waarin die partij mee moet regeren tot een eenheid maken?
Ik denk dat niemand dat gelukt was, ook Kok of Lubbers niet.
Daarbij denk ik dat het vooral te wijten is aan al die achterlijke condoleancestemmers, die dachten dat de LPF nog iets met Pim Fortuyn te makren zou hebben. Laat dit voor die mensen een behoorlijke waarschuwing zijn, om te stemmen op mensen met politieke inhoud ipv op een dode. Ik weet dat, gezien de vorige kabinetten het heel moeilijk is om een keus te maken, maar de LPF lag al uit elkaar voor de eerste begrafenis van Pim Fortuyn. Dat had een eye-opener moeten zijn.

Goedgekeurd onderschrift :)


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:00

ruiterinrust schreef:
Hij heeft het geprobeerd in ieder geval, maar is in mijn ogen gewogen en te licht bevonden.


en hier ben ik het persoonlijk dus ook wel mee eens!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:14

Ik heb voor de VVD gestemd de laatste keer maar stem nu voor de CDA en voor Balkenende. Ruiterinrust waar ga jij eigenlijk op stemmen??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:09

Als voorzitter van iets dan ook een vereniging, een vergadering of een regering heb je in de eerste plaats de taak om de deeelnemers te leiden en te zorgen dat er uit die vergadering etc. een eenheid ontstaat die vervolgens in staat is tot het nemen van beslissingen. JPB is dat niet gelukt. Hij heeft zichzelf overschat, dat doen wel meer wetenschappers die naar een publieke functie overschakelen. Het dieptepunt en duidelijk teken van zijn onmacht was de z.g. geestige kaart van de trevezaal met de ondertekening van een groep eendrachtige ministers. Zalm de machiavelli, Balkenede de arrogantie. Zonder enige schaamte en zelfkennis staan ze weer op verkiezingsposters. Onze wormen en maden. Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:25

Sorry jongens, waar hebben we het eigenlijk over? Hoe lang zijn ze eigenlijk bezig geweest en wat hebben ze uiteindelijk kunnen bewerkstelligen? Ik vindt dat men zelfs heel erg coulant tegenover de LPF is geweest om de interne strubbelingen bij te leggen. Men heeft ze een kans gegeven, die de LPF niet heeft benut.

Balkenende heeft het zo slecht nog niet gedaan.

En Sarabande, ook in de wetenschap geeft men de mensen om zijn minst één JAAR de tijd om over te schakelen. Hoeveel tijd is JPB gegund?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:26

Billy schreef:
Die regie heb je gelijk in, maar dat het kabinet geen eenheid was? Als een partij al geen eenheid is, hoe kun je dan ooit een kabinet, waarin die partij mee moet regeren tot een eenheid maken?
Ik denk dat niemand dat gelukt was, ook Kok of Lubbers niet.
Daarbij denk ik dat het vooral te wijten is aan al die achterlijke condoleancestemmers, die dachten dat de LPF nog iets met Pim Fortuyn te makren zou hebben. Laat dit voor die mensen een behoorlijke waarschuwing zijn, om te stemmen op mensen met politieke inhoud ipv op een dode. Ik weet dat, gezien de vorige kabinetten het heel moeilijk is om een keus te maken, maar de LPF lag al uit elkaar voor de eerste begrafenis van Pim Fortuyn. Dat had een eye-opener moeten zijn.


Ben ik het volkomen mee eens....

Je suis Charlie.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-02 22:44

ik geef toe dat de omstandigheden zwaar waren, maar om het populair te zeggen in zware tijden staan de echte kerels op!!! Ik vind dat het cda een inschattingsfout heeft gemaakt om een relatief onervaren bewindsman op zon zware post te zetten!! Je kan wel zeggen dat iedereen het leren moet, maar JPB had dan moeten beginnen op een gewoon ministerie en niet op het ambt van minister president. Het is flauwekul dat hij meer credits verdient, omdat de omstandigheden zwaar waren. Als je zon ambt aanvaard dan moet je er heel simpel vanaf het begin af aan staan. Het was in de laatste dagen van het kabinet balkenende populai om in sport termen te spreken.......... Als je in het eerste in de basis staat dan moet je zorgen dat je goed genoeg bent, de tijd van oefenen is dan voorbij!!

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:44

Dit is het regeren van een land en niet een examen of rijbewijs.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:50

Van alle personen die door de partijen waren aangewezen als lijsttrekkers vond ik JPB toch nog het sterkst overkomen. Die andere personen die al in andere ambten "zich bewezen hadden" (of ook niet) hadden voor mij een vieze bijsmaak...
In deze heb ik Pim Fortuyn niet meegerekend.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Duran123, Huni, JoT, kaatje89, kvika, Roosch, Saaams, Selina, Verara, xoranlover, xSagan en 182 bezoekers