Endurance Katwijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:22

Gefeliciteerd allemaal, klinkt goed!!! (behalve voor die fjord dan).
Ik hoop dat Salty het net zo goed (of beter Tong uitsteken) gaat doen als haar mededravers!!!

Groetjes, mirjam

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:28

Vast wel!

Idalia is scheun door gedraaft naar de plaats waar het omhoog ging zeg maar .. was uitgang 25 ofzo op dat punt...
Ach idalia schrikt en weet niet goed wat te doen...

Lig is lekker tegen je paardje gebeurd niet zo vaak en dan komt hij, maar ja hij heeft zich wel op geoffert. Heeft erge keelpijn en is toch wel weer zo lief geweest om mee te gaan en te groomen
Duss... maar verder ging het super!

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:53

Misschien handig voor een volgende keer: volgens mij draafde ze ook door omdat dat andere paard ook doordraafde en de berijdster daarvan probeerde de teugels te pakken. Tja logisch, dan stopt een paard niet. Wij gaan altijd terug naar stap als er iemand naast ligt op het strand en 9 van de 10 keer stopt het 'losse' paard dan ook (maar de tiende keer rennen ze naar huis).

Nu was ik even bang dat ze de duinopgang zou nemen, maar gelukkig kwamen daar mijn mede-postgenootjes net het duin af die dus mooi de opgang konden blokkeren.

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:48

ik denk niet dat Idalia er op gerent zou zijn hoor, denk eerder dat ze daar jou wel was gaan opzoeken..
Idalia is iemand die gaat mensen opzoeken en rent niet weg.. als ze echt weg wou rennen , dan was ze terug gerent..

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:00

Oh dat is fijn. Dan is ze in elk geval makkelijk te vangen.
(volgende keer maar gewoon blijven zitten, het is zo onhandig om telkens weer op te moeten stijgen Haha! )

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:03

Lachen ja, weet je wat het is, het is niet de eerste keer dat ik er af lazer als ik met die andere meid op buitenrit ben, die kijkt nergens naar, en snijt Idaaltje gewoon af enz.. en dat is niet fijn nu was dit het weer..
De volgende keer start ik gewoon alleen en dan blijf ik er vast wel op zitten

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:18

Heb je er overigens niets aan over gehouden? Geen spierpijnen enzo?

(fotos van de endurance staan nu overigens online bij www.manegejonker.nl. er is een directe link, maar je kunt ze ook via ' agenda' vinden. De grote foto bij agenda: ik ben de achterste ruiter)

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:33

Mm ik heb een flinke blauwe plek op mijn knie en een zere heup,. die deed nog zeer van de vorige val die ik een tijdje terug gemaakt heb en nu dus weer....

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 13:49

Ik start sowieso liever alleen. Dan kan ik me voor de volle 100% op Navy concentreren, haar helemaal haar eigen gang laten gaan, haar goed aanvoelen. Met iemand erbij heb je toch weer verplichtingen.
Ik ben begonnen met het doorspitten van de foto´s het zijn er nogal wat *LOL*

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:17

ik ga gewoon alleen en we zien het wel ... moet geen probleem zijn.. Hoewel ik als ik met een ander rij me ook echt geen ***** intereseer naar een ander en ik doe mijn eigen zin, klinkt gemeen maar ze mogen zich aan mij aanpassen en willen ze dat niet, dan rijden ze toch lekker verder zonder mij..
Ik heb Idalia ook gewoon aan een lange teugel zelf haar tempo laten zoeken en dat vond ik best... verder goed geluistert naar haar ademhaling en ging super!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 17:55

Ja, kon ik maar zo makkelijk denken Haha! Persoonlijk ga ik niet als een gek galoperen als iemand achteer mij bezig is zijn paard in een rustig stapje te krijgen *LOL* Zou zelf namelijk ook niet vrolijk worden als het mij gebeurde Knipoog

En hoe gaat het met je foto´s?? Lachen Ben niet ongeduldig, ik kan gewoon niet wachten Knipoog

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:11

Hier nog even een verslagje van mijn Katwijk.
Ook dit jaar weer een dag eerder naar Katwijk gegaan om daar de
paardjes te stallen bij stal Tornado en zelf te overnachten bij
Nicole, die deed niet mee maar haar man en bijrijdster wel.
Ilonk was voor de derde keer bij de zee en liep er, na even
aandringen, zo in. Op een gegeven moment was er ineens een diep stuk
en zat ik tot aan mijn kuiten in het water, koud!

De voorkeuring liep voor ons beter als vorig jaar, toen moesten er 2
afhaken. Nu werden alle vier de paardjes goedgekeurd.
Ilonk met een HF van 40 (Midanja de tuiger(van Jaël)met 36, Gin de
Welsh Cob (Van Thérèse) met 24 (!) en Joey de nrps (vam Vrigninie)
met 44) Ook het draven ging goed.
Dus gezadeld en een starttijd gevraagd, we zouden het tempo van
Midanja rijden omdat die het minst ervaren is. Dat kwam neer op 10
minuten draf en dan 5 minuten stap.
Naar het strand gestapt en daar in draf gegaan, voor de eerste 10
minuten. Eén tempo houden is best moeilijk, met Ilonk er het hele
jaar op geoefend en zo merkte ik dat Ilonk één tempo hield en de
andere steeds voor me uit reden of dat ik bij hun op de "kont knalde"
als ze weer langzamer gingen.
Tot aan het keerpunt gedraaft en gestapt, omdat we niet tegen de wind
in wilden galopperen. Daarna gegaloppeerd tot de opgang naar de
duinen. En (uit solidariteit met Ilonk) mee omhoog gerent. In de
duinen gedraaft tot 2 km voor de P/A. Daar gingen Jaël en ik eraf en
reden Thérèse en Virginie door.
Zo wat zijn die 2 km in de duinen zwaar en ver! Ilonk ging nog even
uitgebreid staan plassen op exact dezelfde plek als vorig jaar en
maakte een kleine file.

Bij de P/A had Ilonk 56 en Midan 52, ik had het stik heet en gaf
Karin en Djilan mijn jas, sjaal en handschoenen mee.
Joey had 62 en moest wachten Gin had 58 en mocht door. Dus Virginie
achter gelaten om onze tijd nog te halen, we zaten op exact 9 km/uur.
De duinen door gedraaft en toen op het strand gaan galopperen.
Even gestapt en toen 15 minuten gedraaft tot 1 1/2 km voor de finish.
Nog even ervanaf om mee naar boven te lopen en er weer op.
Ik vroeg Jaël of ze Midan wat langzamer wilde laten stappen omdat
Ilonk meestal een wat hoge HF heeft.
Nou ze hadden allebei bij de finish een HF van 48. Gin had 66 en
moest terug komen.

Bij de nakeuring had Ilonk nog steeds HF 48, maar ik durfde niet
minder dekens op haar te doen waardoor de HF meer zou zakken. Verder
was ze helemaal goed. Midan, die nog lekker liep na de finish (nog
even gedraaft voor de nakeuring) liep ineens onregelmatig.
Waarschijnlijk kou gevat op een spier bij de nakeuring. Ze had de
voorkant van de deken los omdat ze moest lopen, en toen ineens kon
het niet en duurde het nog best lang.

Het einde van het verhaal is dat Ilonk de enige van de vier is die
nergens hoefte te wachten en die binnen de tijd was en goed gekeurd!
We hadden 9.51 km/uur gereden, bijna 2 km/uur harder dan vorig jaar
(toen 7.76)

Ik ben erg blij met mijn pony, en nu mag ze lekker van de winter
genieten en volgend jaar hoop ik wat klasse II te rijden, gewoon
lekker rustig om uit te rijden.

Annalynn Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 20:23

Gefeliciteerd!! Vreemd dat de hartslag helemaal niet zakte na de finish.. Ook Navy mag nu heerlijk bijkomen van een, toch succesvol en geslaagd, seizoen. Volgend jaar willen ook wij aan de slag in klasse 2, en dan inderdaad ook om het uitrijden..

Ik heb trouwens nog een foto van je in het topic van Endurance Ommen gezet *LOL*

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:14

Goed joh!
Tiek liep ook onregelmatig bij de nakeuring, ook waarschijnlijk een koutje gevat in de spier!
Nog bedankt voor het mee liften he?!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:10

Ja ach,... Volgende keer nog meer aan de wandel houden denk ik om te voorkomen dat de spieren afkoelen.
Wat ook wel helpt is het in het water koelen tijdens het rijden.
Hierdoor koel je ze op een natuurlijke manier... en blijven ze ook weer met regelmaat warm doordat ze constant in beweging zijn.

Is maar een ideetje hoor...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 15:19

Inderdaad, lekker onder de dekens en flink stappen om stijfheid te voorkomen. Beter een wat hogere hartslag dan een onregelmatigheidje. Ook was het voor velen paarden erg zwaar terrein. Veel mul en erg vlak. Als je paard dan erg scheef is, heb je op die rechte stukken ook zo een onregelmatigheidje re pakken..

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 01:45

Wel grappig dat jullie allebei denken dat de paarden na de finish alleen hebben stil gestaan. Toen hebben we even verzorgd en om de 5 a 10 minuten even gewandeld omdat het zo koud was. Voor de nakeuring, er heen in draf, liep ze nog goed. Bij de nakeuring duurde het wachten tussen de p/a meten en het monsteren lang. En daar kun je wel weg gaan om te gaan wandelen maar dan kom je domweg niet aan de beurt. Wij hadden ook geen groom die even voor ons kon gaan staan wachten.
De paarden waren ook dik ingepakt (met regen en wollen deken, en tijdens het staan bij de trailer met drie dekens (ilonk twee oke oke)
Echt zwaar hebben de paarden het ook niet gehad als je bekijkt dat ze allebei met 48 over de finish komen. Ik denk dat het echt domme pech is.
Myrthe je bent welkom hoor om weer eens "mee te liften"

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:15

Was bij mij ook zo, ben de hele tijd blijven stappen, alleen, tja las je moet wachten.....

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 17:45

Ganna schreef:
Wel grappig dat jullie allebei denken dat de paarden na de finish alleen hebben stil gestaan.


Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Als je mijn stukje goed na leest staat hier niets in over het feit dat JIJ ook daadwerkelijk stil hebt gestaan. Helaas gebeurd dit echter wel vaak, en zijn er wél paarden welke het zwaar vonden. Maar dit niet als beschuldiging bedoeld voor jou. Het waren slechts tips, die ik goed bedoelde en absoluut niet aanvallend of beschuldigend. Mijn excuses in elk geval voor de onduidelijkheid, en uiteraard geloof ik echt wel dat jij alles goed aanpakt, je hebt zo veel meer ervaring in de Endurance dan mij.

En Myrthe, ook als je moet wachten en wél een groom hebt kun je blijven lopen hoor *LOL* gewoon je kaart aan je vader/zus of andere groom geven, die spreekt dan echt wel iemand aan. Heb je geen groom is dit wat anders, maar jij had er 3 wat me toch voldoende lijkt Haha! Ook als je moet wachten als je die 10 minuutjes straftijd te pakken hebt kun je ondertussen gewoon lekker blijven lopen, ook dan zakt die hartslag wel. Ook dit niet aanvallend bedoeld..
[/quote]

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 23:15


Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 00:59

Bloos, ik heb dus niet goed gelezen, bedankt voor de tips. Er zullen zeker mensen zijn die er wat aan hebben! (Ik ook, maar wist het al)
En er waren zeker paarden die het zwaar hadden, en hoe. Ik dacht alleen dat je dus op ons doelde (ik zal nog eens leren lezen, als ik tijd heb ;-) en ik had juist het idee dat de paarden er geen moeite mee hadden, gezien de mooie HF. En 's avonds in volle galop het land in, dat vind ik zo mooi, na een relatief zware rit, 2 1/2 uur trailer en dan nog gek doen...... :#

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 14:44

Ja, inderdaad, dat is het beste gevoel Lachen Dan kan ik bij wijze van spreken Nederlands Kampioen zijn (..) dan nog voel ik me niet zo goed, als wanneer blijkt dat je paardje het allemaal met gemak gedaan heeft en nog fit genoeg is om nog een sprintje te trekken..

Liesje, ik ben benieuwd.. ze zijn aan het laden..

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 11:22

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 17:41

Nou ik heb wel gemerkt dat Ilonk's HF veel langzamer zakt dan die van de nrps (meer als half arabier) de ik ook heb gereden.
Met veel training, en meer conditie word de Hf wel mooier hoor, maar Ilonk zal toch meer tijd nodig hebben om eem mooi lage HF te hebben.
Ik denk dat de dikkere spieren/huid etc. toch invloed hebben op paardjes die dit wat dunner hebben. Ook moet ik veel koelen, zeker als het warm/heet is.
Leuk nog een fjord die endurance gaat doen, het gaat de goede kant op!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 17:31

fjordido schreef:
...ik las vandaag de paardenkrant en er stond toch een mooi artikel in hoor over de endurance in katwijk. ik vind het erg gaaf om er toch steeds meer van te lezen in de bladen...


En die foto die erbij stond was een samenwerkingsprojectje tussen twee Bokkers: namelijk van Mammasan op haar schimmel Naziri, en gemaakt door Djilan! Cool