Antiphlogistine op MOK smeren??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Antiphlogistine op MOK smeren??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 13:59

Heeft iemand wel eens het advies gehad om Antiphlogistine op de mokplekken te smeren?

Nou heb ik toch altijd begrepen dat Antiphlogistine geweldig goed spul is om zwellingen weg te krijgen maar dat je het nooit mag gebruiken op wondjes e.d.
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 14:10

nou ik zou het niet doen

heb er calendula opgesmeerd en het been ingepakt zodat er geen vuil meer bij kan op advies van onze dierenarts

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:43

Heeft ze al de homeopatische mokpillen geprobeerd?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:20

Heeft ze ook gevraagd waarom de DA dacht dat het zou werken? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:57

Ben ook heel benieuwd...

Ik heb mijn merrie zowel in- als uitwendig behandeld tegen mok.
Mok is toch een teken van verminderde weerstand.
Succes.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 09:56

Cure Mok heb ik zelf ook wel eens geprobeerd, leek wel te helpen.
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 21:14

Arm dier Huilen
Ik krijg zelf buikpijn van het lezen van zoveel onwil!!
Das pas een eigenaar die je wat zou kunnen doen Frusty

Eerste voorwaarde bij mok is om het gebied met rust te laten en van binnen naar buiten de genezing in gang te zetten.

Nogmaals hoe krijg je iemand zover dat ie beseft waar ie nu eigenlijk mee bezig is?
Ik weet helaas dat er vreemde praktijken op paarden worden losgelaten maar met het WELZIJN van het dier weinig van doen hebben Extreme duivel


Ontheffing aanvragen?
Dreigen met DB?

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:01

mijn stalbaas zei dat je ut alleen kunt verhelpen met mokzalf(dit verzacht alleen de pijn) maar volgende winter/herst komt ut weer terug dit is dus een niet genezende ziekte!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:34

XxreneexX schreef:
mijn stalbaas zei dat je ut alleen kunt verhelpen met mokzalf(dit verzacht alleen de pijn) maar volgende winter/herst komt ut weer terug dit is dus een niet genezende ziekte!


Dit is dus onkunde van de bovenste plank Boos!

Laat je niks wijsmaken ,dit is niet de manier om met mok om te gaan! Frusty

Mok is te genezen en als een oplettende eigenaar ,DA, bent hoeft het niet uit de hand te lopen.

Wees alert en handel meteen zodra je de eerste verschijnselen ontdekt.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 00:16

Het hoeft zeker niet uit de hand te lopen, dat ben ik met je eens. Maar het is inmiddels wel bewezen dat bepaalde vormen van mok nooit te genezen zijn, die worden chronisch en je kunt het alleen zo goed en zo kwaad als dat gaat onder controle proberen te houden.
Maar zeker niet insmeren met agressieve middeltjes, vooral niét inpakken en al helemáál geen korstjes eraf pulken. De meeste, zo niet alle, middeltjes werken maar even, het komt steeds weer terug.
Wat wél werkt ? Geen idee, de eerste die weet mag het zeggen en is gelijk binnen voor de rest van zijn leven.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-02 10:10

Mijn Toontje had bij de vorige stal ook heel ernstige mok, daar stonden ze de hele winter in de blubber. Bij mijn huidige stal staat hij op droog zand en is er niks meer aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:48

Arm dier!!!!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 20:38

NOOIT antiplogestine dat bijt als de ziekte.super mastinol werk heel erg goed tegen hardnekkige mok

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:48

Was het zeker natte mok?
Als je die 'afsluit' krijg je dikke benen, dat krijg je overigens dan ook als je er vette troep op smeert.

Hydrocortiderm werkt ook maar 1 keertje, als je het daarna nog meerdere malen gebruikt krijgen de paarden een dunnere huid waarop de mok dan juist weer toeslaat.

Overigens heb ik ook gigantische mok problemen, voor 3 weken terug 3 plekken op de pijpen van de achterbenen met vieze natte mok.
De hele boel geschoren en behandeld met een gel.
Nu zijn die plekken weg en hebben we droge mok op andere plekken voor in de plaats gekregen. Moedeloos wordt je ervan.
De paardendrogist is alweer on his way met de Cure-mok, dat maar als ondersteuning naast de andere methodes gebruiken.

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:18

Hallo,
Ik heb een paard gereden die had verschikkelijk last van mok ik had van alles geprobeerd maar niets dat hielp. Het leek alleen maar erger te worden. Het paard had zijn hele been dik, overal korsten en liep er kreupel van. Uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden. Een keer goed wassen met biotex en zoveelmogelijk korsten er afhalen. Dan vlink vet op smeren, schapenwol er omheen en afdekken met een stalbandage. Je zag het met de dag afnemen.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:02

doe het volgende:

drenk een doek in water met biotex. knop dit om het mokbeen heen(dus op de mobplek) laat dit 10 min zitten. de korstjes worden week, de kortjes die los kunnen krab je er af de rest laat je zitten. dan maak de je de mok plek goed droog en smeer en mok zalf op. dit moet je wel een 2 weken herhalen(of hoelang de mok duurt)

suc6 ermee!!

en de stal moet goed DROOG gehouden worden!!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:49

Wij doen het op aanraden van onze dierenarts als volgt: 1x de mokplekken goed scrubben met betadinescrub en zorgen dat alle korsten eraf zijn, eventueel eerst het betreffende been scheren zodat je er goed bij kunt, daarna goed drogen en als verzachting wat hydrocortiderm erop smeren. De volgende dagen de plekken zachtjes rossen met een schone handdoek om de korstjes die loszitten eraf te halen, daarna met een uv lamp de plekken 3 minuten op een afstand van 10 cm beschijnen en nog 2 dagen na het wassen na de lamp wat hydrocortiderm erop smeren. Hydrocortiderm mag maar 3 dagen niet langer vanwege het dunner worden van de huid en daardoor juist het paard weer vatbaarder maken voor mok. Zolang het paard mok heeft mag je niet rijden op plaatsen waar zand of water is. Dat komt er dus op neer dat je meestal op de weg stapt. Doorgaan met deze behandeling tot de mok over is. Als het paard dikke benen van de mok krijgt of je krijgt het niet goed weg, bel dan de dierenarts op voor een afspraak. Het kan zijn dat je paard ter ondersteuning antibiotica nodig heeft.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:59

Mijn paard (Fries) heeft altijd wel wat last van mok. De enige manier om dat niet uit de hand te laten lopen is, volgens mij, heel schoon zijn op je paard!
Als ik in een natte bak ga rijden, smeer ik zijn kootholtes altijd in met babyolie, op die manier is de huid beschermd tegen vocht. Na het rijden maak ik zijn benen droog met een handdoek en zo nodig fohn (!!!) ik zijn benen helemaal droog.
Ik gebruik op de plekken die wat korstig zijn een olie van de paardendrogist: Silkoot. Werkt echt heel goed! Het verzorgd en maakt de huid weer soepel. Verder heb ik alle inwendige middeltjes wel geprobeerd en ik merkte met geen enkel middel echt verschil (alleen in mijn portomonaie!).

Verder scheer ik zijn kootholtes op, daar hoor je verschilende verhalen over, maar ik ben van mening dat je een fries met behoorlijke sokken anders nooit droog en schoon kan krijgen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 16:05

Hetgene wat ook kan helpen (elk paard reageert anders, dus hoeft niet voor elk paard te gelden):
-tandpasta. gewoon goedkope. Dat droogt uit..
-droogzetters. Dit gebruiken de boeren bij koeien die stoppen met melk geven. Dit voorkomt irritaties aan de uiers. Je kan het bij bijv. de boerenbond kopen. Dit gebruik ik meestal (heb er gelukkig niet vaak mee te maken) en het werkt super.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:14

pas op met droogzetters, daar zit antibiotica in en als je dat teveel gebruikt kan je paard daar resistent voor worden en helpt het niet meer als hij ziek wordt. Ik heb ze ook gebruikt vroeger en het helpt inderdaad wel. alleen vanwege het resistent verhaal ben ik er maar mee gestopt.