Schaamte als straf. Wat vind je daarvan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Schaamte als straf. Wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 13:01

Schaamrood
Een groot aantal Amerikaanse rechters is de eindeloze stroom draaideur- criminelen zat en neemt zijn toevlucht tot een oud wapen in de strijd tegen de misdaad: schaamte. Zo moet een Amerikaan die veroordeeld is wegens mishandeling een button dragen met de tekst: Ik sla vrouwen. Twee mannen die een vrouw hebben bekogeld moeten rondlopen in vrouwenkleren.
Bron: www.nu.nl


Ik heb al eens eerder over deze manier van straffen gehoord. Zelf vraag ik me af of dit werkt. Oké, sommige mensen zullen zich rotschamen, maar er zijn er ook zat voor wie dit gewoon een middagje lachen is. Wat vinden jullie hiervan, werkt het denk je? Ik vraag me ook af wat er gebeurt als bijvoorbeeld die man die z'n vrouw mept naar aanleiding van zijn button wordt aangevallen door kwade mensen. Daar kan ik me best wat bij voorstellen. Dan moet de politie ingrijpen en wat gebeurt er dan weer met die aanvallers. Nou ja, jullie mening graag!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:03

Mwoh, dan krijgen ze een koekje van eigen deeg! Vind ik niets verkeerds aan.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:10

Er schijnt zelfs een spuitbus op de markt te komen met verf die een paar dagen blijft zitten. Het schijnt dat deze bij uitstek geschikt is om tegen aanranders te gebruiken als alternatief voor pepper-spray... lijkt me een goede straf en zie niet in welke kwalijke gevolgen dit zou hebben voor dergelijke misdadigers. Ik ben het dus wel eens met die amerikaanse rechters. En mocht een dergelijke misdadiger aangevallen worden door mensen met losse handjes... Tja... dan had hij maar moeten nadenken over de mogelijke gevolgen van zijn daad. Ik persoonlijk zou kwaad niet met kwaad vergelden, maar die persoon wel met de nek aankijken zodat hij voelt dat hij iets verkeerds heeft gedaan...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:13

Ik vind het wel ludiek, dat voorbeeld...
Denk dat dat wel zou werken...boontje komt om zijn loontje.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:21

Ja hoor goed idee, maar zouden zulke mesen wel gevoelens hebben als je zoiets doet. Maar laat ze maar eens een paar weken goed voor schut staan, lekker voor ze.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:25

Komt me bekend voor uit de wereld van Thule (boeken van Thea Beckman van vroeger Knipoog). Daar hadden mensen dacht ik een stempel op hun voorhoofd, de soort stempel en inkt hing af van het soort delict. Sommige bleven maar een paar dagen zitten, anderen liep je (bijna?) heel je leven mee, moord b.v. Dat was het enige systeem dat ze daar hadden, geen gevangenissen of wat dan ook, alleen die stempels.

Aan de ene kant heeft het wel wat leuke kanten, aan de andere kant verminder je zo de kans dat mensen reintegreren. Iedereen die zo 'gemerkt' is wordt met de nek aangekeken -> sociale isolatie -> frustratie -> meer delicten.

Ook loop je de kans dat het averechts gaat werken. Mensen die het stoer vinden met dat soort dingen rond te lopen. Op die manier zullen mensen die 'gemerkt' zijn elkaar ook eerder opzoeken omdat in die setting zo'n merkteken wel geaccepteerd is.

Op zich dus een leuk idee maar er zitten nogal wat haken en ogen aan..

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:29

BartVB schreef:
Komt me bekend voor uit de wereld van Thule (boeken van Thea Beckman van vroeger Knipoog).


Die was ik alweer bijna vergeten. Zitten wel veel nadelen aan om op die manier te straffen vind ik. Voordeel is dat het weinig geld kost. Misschien wel iets voor mensen die een klein delict plegen voor de eerste keer.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 20:41

BartVB schreef:
Komt me bekend voor uit de wereld van Thule (boeken van Thea Beckman van vroeger Knipoog). Daar hadden mensen dacht ik een stempel op hun voorhoofd, de soort stempel en inkt hing af van het soort delict. Sommige bleven maar een paar dagen zitten, anderen liep je (bijna?) heel je leven mee, moord b.v. Dat was het enige systeem dat ze daar hadden, geen gevangenissen of wat dan ook, alleen die stempels.

Inderdaad, 7jaar was het langste,voor moord(zwarte stempel), ze dachten dan dat na 7 jaar echt 'gedaan' moest zijn,zelfs de ergste misdaad.
Toch wel eng, zo met een stempel op je gezicht... Scheve mond

Terug ontopic, dat alleen als straf vind ik niet echt genoeg,als je je er niets van aantrekt, en het alleen maar grappig vind doen ze het gewoon nog is! Maar bij sommigen werkt het natuurlijk wel.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 20:52

Ok, ik ben niet zo christelijk, maar er is 1 ding waar ik mij wel heel erg in kan vinden:

Gij mag geen kwaad met kwaad vergelden.

Ik vind bijna niets erger dan mensen vernederen, wat ze ook hebben gedaan........ Gooi ze maar in de cel, hebben we er ook geen last van.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:18

Maarten schreef:
Er schijnt zelfs een spuitbus op de markt te komen met verf die een paar dagen blijft zitten. Het schijnt dat deze bij uitstek geschikt is om tegen aanranders te gebruiken als alternatief voor pepper-spray... lijkt me een goede straf en zie niet in welke kwalijke gevolgen dit zou hebben voor dergelijke misdadigers.


Je hebt altijd mensen die compleet doordraaien, alsje zo'n aanrander zien staan.
En als jouw grootste vijand zo'n bus in handen en die spray op je gezicht spuit en je vervolgens allemaal onbekende, kwade mense over heen krijgt terwijl je niks gedaan hebt...
Dat is ook niet leuk.

Verder vind ik de idee van de Amerikaanse rechters een heel goed idee. Gaan ze zoiets ook in Nederland introduceren ?

De straf van Thule is ook een goede opzich, maar met wel veel nadelen ( Ik schaam me ... Bijna alle Beckman-boeken gelezen ( De Thule-reeks zelfs 2 keer )en ik was alles over die straffen vergeten... Bloos ).

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 08:30

Piaffe schreef:
Ok, ik ben niet zo christelijk, maar er is 1 ding waar ik mij wel heel erg in kan vinden:

Gij mag geen kwaad met kwaad vergelden.

Ik vind bijna niets erger dan mensen vernederen, wat ze ook hebben gedaan........ Gooi ze maar in de cel, hebben we er ook geen last van.


Helemaal mee eens..!
En ik denk dat mensen alleen maar agressiever worden van zulk soort straffen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 09:28

Piaffe schreef:
Ik vind bijna niets erger dan mensen vernederen, wat ze ook hebben gedaan........ Gooi ze maar in de cel, hebben we er ook geen last van.

Weet je wel wat de staat dat kost elke dag? daar moeten wij voor werken!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 09:32

lijkt me een goed idee, als die mensen zich rotschamen!!! dan hebben we idd ook geen last van celkosten en dan hebben ze een koekje van eigen deeg gehad. Ik denk niet dan mannen nog een vrouw slaan als ze zelf in een kort rokje met make-up de straat op moeten... Haha!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:11

goed idee. Laten we het pek en de veren weer instellen. (lucky luke Haha! )

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:18

Iedereen chippen en scannen overal waar mensen komen. Totaal sociaal isoleren en de zelfvernietingsproces treed in werking. Als hij goed doet, dan zal de chip na 5 jaar weer worden verwijderd. mocht hij in herhaling vallen, dan opsluiten.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:34

Suleika schreef:
lijkt me een goed idee, als die mensen zich rotschamen!!! dan hebben we idd ook geen last van celkosten en dan hebben ze een koekje van eigen deeg gehad. Ik denk niet dan mannen nog een vrouw slaan als ze zelf in een kort rokje met make-up de straat op moeten... Haha!


zou het? Waarschijnlijk zijn er nog mensen die het stoer vinden om te laten zien dat ze een bepaalde misdaad hebben begaan. Ik vraag me af of dit werkt....

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-02 12:59

Gaby schreef:
Je hebt altijd mensen die compleet doordraaien, alsje zo'n aanrander zien staan.
En als jouw grootste vijand zo'n bus in handen en die spray op je gezicht spuit en je vervolgens allemaal onbekende, kwade mense over heen krijgt terwijl je niks gedaan hebt...
Dat is ook niet leuk.

Verder vind ik de idee van de Amerikaanse rechters een heel goed idee. Gaan ze zoiets ook in Nederland introduceren ?

De straf van Thule is ook een goede opzich, maar met wel veel nadelen ( Ik schaam me ... Bijna alle Beckman-boeken gelezen ( De Thule-reeks zelfs 2 keer )en ik was alles over die straffen vergeten... Bloos ).


Ik denk niet dat dit bij ons ooit geintroduceerd zal worden. Zijn we wat te nuchter en te tolerant voor denk ik. Ik bedoel, stuur in Amsterdam een vent in een rokje de straat op en hij zal nauwelijks opvallen. En als iemand in een winkelcentrum moet rondlopen met een sandwichbord waar op staat dat die persoon een winkeldief is, dan zullen weinig mensen daarop reageren, maar er gewoon snel voorbij lopen. Als die persoon ook nog eens een jochie van 16 is, zal ie het waarschijnlijk nog stoer vinden ook.

Die Thule-reeks heb ik ook gelezen (erg goed) en ach, zoveel is er niet mis met die manier van straffen. Alleen duurt het in de echte wereld waarschijnlijk een week voordat iemand heeft uitgevogeld hoe je dat merkteken kan uitwissen of verbergen. Heeft niet zoveel zin dus.

Maar goed, ik wacht de eerste schandpalen in Amerika met belangstelling af!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 20:29

"Wat gij niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet!"

Ik denk trouwens dat het toch geen nut heeft, want een béétje crimineel trekt zich daar toch geen donder van aan!

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:00

Prima schreef:
Iedereen chippen en scannen overal waar mensen komen. Totaal sociaal isoleren en de zelfvernietingsproces treed in werking. Als hij goed doet, dan zal de chip na 5 jaar weer worden verwijderd. mocht hij in herhaling vallen, dan opsluiten.
dát vind ik een goede Lachen daar kan je tenminste wat mee Knipoog

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:01

is dat alles. Nou ja als ze er zo makkelijk vanaf komen. Tjonge jonge. Ik vind cel toch een beter idee hoor.