Paard laten rijden door instructrice

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Paard laten rijden door instructrice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 21:08

Iemand die ik ken laat haar paard altijd de 2 dagen voordat ze op wedstrijd gaat rijden door haar instructrice. Want dan loopt ze fijner en gaat het tenminste goed... Terwijl ze zelf ook best behoorlijk kan sturen overigens, ben er van overtuigd dat ze het ook best zelf kan, misschien met wat extra les.
Het is niet verboden ofzo, ze rijdt 'm zelf los op wedstrijd, maar als je zo aan je punten moet komen... Verward Mijn stijl zou het niet zijn! De voldoening is toch veel groter als je er zelf voor gereden hebt? Ja tuurlijk, ze moet het uiteindelijk zelf doen in de ring, maar toch....

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:10

tja als je zelf geen tijd hebt zou het wel een uitkomst kunnen zijn...
maar het zou ook niet mijn manier zijn om op deze manier aan je punten moet komen... vind het eigenlijk een beetje valsspelen...

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:15

Kan juist heel erg goed zijn voor je paard, kan ie net wat losser van worden of net iets fijner aan het bene ofzo, vind ik geen vals spelen . Ik zou het ook doen als het mijn paard beter zou maken. Op den duur kan je het zelf waarschijnlijk ook wel maar tot die tijd moet het toch kunnen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 21:19

Tuurlijk kan het, het is ook geen 'klacht' ofzo hoor, ik vraag me alleen een beetje af wat de lol er van is op deze manier.
Ja tuurlijk is het lollig om vooraan mee te rijden en de ene punt na de andere te scoren door een ruiter die veel beter is dan jij na te rijden, maar het is toch nog veel leuker als je dat helemaal zelf bereikt hebt?

Valsspelen vind IK het overigens niet hoor, ik zou het ook zo kunnen 'spelen', die mogelijkheid heb ik wel, ik wil het alleen niet, wil het zelf doen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:25

Wie zegt dat het de garantie geeft dat je dan vooraan rijdt?
Dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend.
Er zijn zoveel paarden die daar net ff wat fijner van gaan lopen. Als ie mand erop zit die gewoon net wat meer ervaring heeft of gevoel.
Ik doe het zelf ook niet hoor maar als ik obsess volgende maand meeneem naar mijn werk( dressuurstal) en zij wil hem af en toe ff eens rijden om hem net ff los te krijgen of iets dergelijks, nou dan graag, als je paard er nou beter van wordt? Tuurlijk wil ik het liever zelf doen maar als ik dat nou (nog) niet kan, dan zie ik het kwaad er niet van in eigenlijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:31

Nee, ik persoonlijk zou dat dus ook niet doen.
IK rijd wedstrijden, dus IK wil ook degeen zijn die die eventuele punten zou halen, niet dankzij m'n instructrice. Ja, als mij instructrice erop heeft gezeten loopt ze ook veeeeeeel fijner, maar IK moet het doen, niet zij.....
vind het een beetje flauw eigenlijk!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:35

Citaat:
IK rijd wedstrijden, dus IK wil ook degeen zijn die die eventuele punten zou halen, niet dankzij m'n instructrice


kijk en daarom vind ik het nou een beetje te vergelijken met valsspelen... ieder ander moet er ook zelf voor werken en deze persoon niet. deze persoon krijgt bij wijze van spreken een goed doorgereden paard onder de kont en rijd dan verder. het zegt toch veel meer, en geeft toch veel meer voldoening als je het zelf doet... als je weet dat je zelf zo goed bent dat je je punten kunt halen?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:41

Ik ken 2 mensen die zoiets doen 1 rijd alleen maar wedstrijden met haar paard zij rijd het paard in training nooit.
alleen om het weekend een wedstrijd.
Op zich is dat best knap op dan zo Z te starten met een paard waar je amper op zit en die dus helemaal naar de hand van een ander staat.
Ik zou het zelf niet vlak voor een wedstrijd doen maar het is soms zo fijn als iemand ej paard rijd en dan via het paard zijn/haar gevoel mee kan geven hoe je het bedoeld of hoe je wil dat iets voelt?
Tineke bartels heeft het daar ook over in haar boek.
Kijk ik ben ook maar een b ruiter die een groen paard heeft gekocht ik vind die Z oefeningen vreselijk moeilijk.Ik oefen heel hard maarja het is wel iets wat ik moet leren tergelijk moet ik het een paard leren dat het ook niet snapt vrij lastig.
Ik zou het best fijn vinden als iemand een oefening voor kan doen zodat ik het 't paard iig niet verkeerd leer en van mijn paard kan leren.

Ik ken ook iemand die haar paard voor 3 maanden heeft weggebracht naar een bekende ZZ ruiter dat paard is super vooruit gegaan en zij is alle klasse keihard door gerend.
idd niet mij manier omdt ik de lol van het samen spelen met mijn paard dan mis.
Ik ben dan toch een pennymeisje maar ik vind het alles zelf doen zo leuk.
al zou ik soms best graag een ruiter hebben die even een zetje in de goede richting kan geven

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:42

Ben ik het niet mee eens(met wat lissy zegt, nimber reactie kwam tegelijk met mijne ongeveer). Een goed doorgereden paard dat word ie niet van die ene keer dat je instructrice erop zit in de weel hoor, dat zul je toch zelf moeten doen.
Hij kan er alleen misschien net wat fijner of losser van worden, dit is niet alleen handig voor je wedstrijd maar zowiezo goed voor je paard. Hij wordt er toch beter van???
Laatst bijgewerkt door obsession op 16-10-02 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:43

dat klopt wat je zegt maar.... als je instructrice jou lesgeeft rijd je toch zelf en word je paard ook lekker los en beter

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 21:45

Laten we even het onderscheid helder houden tussen je paard los etc. laten werken door je instructrice op een willekeurige dag met als doel in het algemeen verder te komen cq. beter te worden in de training, of je paard door haar laten rijden met als hoofddoel beter presteren op die specifieke wedstrijd.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 21:57

Dan zou ik dat persoonlijk niet willen.
maar als je instructie er al eens op rijd om 'mn in de training beter en losser te laten worden waarom dan niet een dag voor de wedstrijd zodat jij er een beetje op kan meeliften?
Je zult het nog steeds zelf moeten doen.
een paard loopt zijn rondjes niet dus als je zelf echt niet kan sturen zal dit ook niet helpen.
Andersom gezien ik zet die van mij een dag stil voor een concour dan is hij net een tikkie frisser en fijner te rijden dan wanneer ik 'm wel heb gereden.het is net dat tikkie waardoor het fijner gaat het zijn geen wereldverschillen maar ik hoef minder hard te werken dan wanneer hij si doorgereden

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 07:43

In 2 dagen kan een goede ruiter heel wat verbeteren aan een paard, wat je dan zelf in 1 dag weer wegrijdt.
Ik zou het volledig zelf willen doen, dus geen ander erop. In mijn ogen ligt het ook in de buurt van valsspelen.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 08:14

germie schreef:
In mijn ogen ligt het ook in de buurt van valsspelen.


ben ik het ook mee eens.
t lijkt mij dat als je dan hoge punten haalt het aan je instructrice te danken hebt en niet aan jezelf....

Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:57

Ik zou zelf op die manier niet eens blij zijn met een wp of behaalde prijs.

Zo heb ik Kawa zelf zadelmak gemaakt en alles wat hij kent, kent hij van mij en dat vind ik verscrikkelijk leuk.
Daar heb ik eeerlijk gezegd ook een erg trots gevoel bij.

Je hoort ook vaak dat als een paard in een grote dip zit, ze hem dan een tijd bij de instructeur zetten, zodat die door de dip heen rijd.
Ook dit zou ik niet willen.
Ik wil zelf leren om paarden door een dip te rijden.
Nu ben ik met Kawa Z en kan dus met een oprecht hart zeggen dat ik hem daar helemaal zelf naar toe heb gereden Party!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 00:07

Toen ik vanwege mijn been 2,5 maanden niet kon rijden heb ik hem bij mijn instructrice laten zetten.
Achteraf had ik die duizenden guldens beter in de sloot kunnen gooien en hem op het land kunnen laten lopen.
Geen kwaad woord over mijn instructrice, hij liep beter als ooit te voren, maar toen ik er weer aan toe was om te gaan rijden wist hij na 3 dagen wel dat ik lang zo handig niet was.
Ik heb nu nog last van de na-weeën!
Ik denk dat de mijne daar het karakter niet voor heeft, die dult ook niet iedereen op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 00:14

runningkawa schreef:
IZo heb ik Kawa zelf zadelmak gemaakt en alles wat hij kent, kent hij van mij en dat vind ik verscrikkelijk leuk.
Daar heb ik eeerlijk gezegd ook een erg trots gevoel bij.

Je hoort ook vaak dat als een paard in een grote dip zit, ze hem dan een tijd bij de instructeur zetten, zodat die door de dip heen rijd.
Ook dit zou ik niet willen.
Ik wil zelf leren om paarden door een dip te rijden.
Nu ben ik met Kawa Z en kan dus met een oprecht hart zeggen dat ik hem daar helemaal zelf naar toe heb gereden Party!!


Zo denk ik er dus ook over.
Er zijn wel mensen die ik ken die hun paard bij een bekende trainer brengen als 'hij het niet meer doet', allemaal leuk voor ze enzo, maar ik zou het niet willen. Als dat dier terugkomt, loopt ie wel beter hoor, maar na een tijdje gaat ie weer daar naartoe enzovoort.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 20:08

Ik heb mijn paarden ook regelmatig laten rijden door mijn instructeurs. Ik doe zoveel mogelijk zelf, dat wil ik ook want ik wil ook leren rijden, maar daarvoor heb ik juist hulp nodig. Bij het losrijden heb ik regelmatig een instructeur erop, absoluut niet met het doel om op die manier mijn punten te rijden, maar je kunt (misschien weet je dat van jezelf ook) bij bepaalde rijtechnische aspecten veel gerichter aanwijzingen geven als je het ook zelf ervaart op het paard.
Daarbij is het natuurlijk allemaal heel leuk als je zelf in staat bent om je paard goed te rijden, maar bij mij is dat niet altijd het geval. Dan laat ik dus veel liever mijn instructeur even erop en wil ik weten wat hij ervan zegt, dan dat ik doorga terwijl ik misschien helemaal niet op de goede manier bezig ben. Ik ga dus altijd voor safe.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:08

Rijden door een instructeur oid kan imo wel handig zijn, maar dan om het '' navoelen'', vooral IN de les. Mijn instrcutrice stapt er af en toe ook wel eens op, laat mij zien hoe het moet, geeft tekst en uitleg, voelt zelf het paard....als ik er dan weer opstap, is m''n paard '' anders'' en kan ik aanvoelen hoe het hoort te voelen.

Op wedstrijd wil ik alles zelf doen. Ik vind het zelf zo stom dat sommige instructeurs tijdens het losrijden staan les te geven, daar irriteer ik me wel zo aan! Maargoed, da's een ander hoofdstuk.

Ik rijd paard voor mijn eigen plezier, winnen op wedstrijd is voor mij niet het belangrijkste - samen vooruitgang boeken, dat wel. En met instructeur, maar niet om de instructeur mijn fouten te laten wegmoffelen....(want daar komt het toch wel een beetje op neer)

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 14:44

Rieja schreef:
Rijden door een instructeur oid kan imo wel handig zijn, maar dan om het '' navoelen'', vooral IN de les. Mijn instrcutrice stapt er af en toe ook wel eens op, laat mij zien hoe het moet, geeft tekst en uitleg, voelt zelf het paard....als ik er dan weer opstap, is m''n paard '' anders'' en kan ik aanvoelen hoe het hoort te voelen.


Ja, hier ben ik het mee eens. Zo kan ik ook zien wat ze bedoeld en daarna zelf voelen hoe hij dus anders loopt. Maar voor een wedstrijd niet alleen de instructrice erop, dat vind ik niet nodig ook.
Wij rijden met zijn drie-en op Duvel en we hebben wel alledrie les van dezelfde instructrice, maar je rijdt toch alledrie anders. Ik rijd altijd zaterdag en zondag en heb meestal op zondag wedstrijden als ik wedstrijden heb. Ik rijd hem dus meestal zelf, de dag voor ik wedstrijd heb. Maar als ik een keer op zaterdag ga starten, dan heeft Mandy de dag ervoor gereden, want die heeft altijd les op vrijdag. Dat maakt me ook niet echt uit.
De dag voor mijn wedstrijd Duvel door mijn instructeur laten rijden zou waarschijnlijk zelfs averechts werken, want als Duvel een dag flink gewerkt heeft, wil hij de dag erna meestal niet nog een keer keihard werken, is waarschijnlijk ook een beetje een spierenprobleem, maar ik denk ook wel een beetje motivatie. Duvel heeft veel afleiding nodig en je kunt hem niet iedere dag hetzelfde laten doen, dan vertiktie het op een gegeven moment gewoon.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 16:23

Ik wil het allemaal zelf doen, ik heb sowieso niet het idee dat het beter gaat als je instructrice er een keertje op gaat. Ik vind het juist een uitdaging om ze door een mindere periode heen te krijgen, en mezelf ook natuurlijk. Op Razinda heeft zelfs nog nooit iemand anders gezeten dan ik. Heb dus ook geen idee wat ze doet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:30

ik doe het helemaal zelf!heb 1x per week priveles en 1x per week les bij de club, mijn paard is moeilijk te rijden, t is veel simpeler als iemand hem soms ff aanpakt, maar in 3 jaar tijd heeft mn instructeur er 1x opgezeten, omdat mn verstandkies eruit was en ik dus paar dagen niet kon rijden, toen zei hij ik rij hem wel ff want het ging toen juist weer goed na maanden steigeren, en als ie dan paar dagen stilstond werd ie weer vervelend.

Verder doe ik alles zelf!ben superblij met ieder winstpuntje wat ik haal!heb ik zelf verdiend samen met Quentin!
en ik ben eigenlijk ook al blij als mn proef zonder problemen ging!dan maken mn punten geeneens zoveel uit!als ik voor mijn gevoel maar lekker heb gereden!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 09:39

Goh, laat ik het nou net andersom hebben. Ik moet de eigenaar en de andere verzorger verbieden om een paar dagen voor de wedstrijd op Gracy te gaan. Dan kan ik haar lekker los krijgen. Zo willen hun graag dat ik de dag voor hun lessen op Gracy stap zodat ze los is en niet te fris, dan kunnen hun lekker lessen!

Zelf doe ik dus niet mee aan zulke dingen. Waarom niet? Omdat ik het nu echt nog allemaal zelf red. Als ik inderdaad verder zou komen en ik zou wat hulp met bepaalde oefeningen nodig hebben, dan zou ik het ook doen, maar niet specifiek voor een wedstrijd. Eerst proberen met goede lessen op te lossen, desnoods iedere dag even lessen. Zo niet, dan eens vragen of ze erop wil kruipen en wil laten zien wat ze bedoelt.
Maar goed, het is niet mijn eigen beestje, die komt volgend jaar pas en dan is dit meer van belang...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:37

haha, lijkt me een leuk plan, dan zet ik iedere week 3 paarden bij mijn instructeur neer! Dat betekend dan ook dat ik ze iedere week maar 4 dagen zelf hoef te doen! haha, duur geintje!