Konijnen inenten tegen VHS?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ga jij je konijn(en) inenten tegen VHS?

Ja, ik ben het van plan/heb het al laten doen
6 (30%)
Nee, ik vind het onzin
11 (55%)
Iets anders (toe te lichten in een bericht)
3 (15%)

Totaal aantal stemmen: 20



* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Konijnen inenten tegen VHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 21:17

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het inenten van konijnen tegen de konijnenziekte VHS. Ik heb eens gelezen wat de symptomen zijn, maar daar word je echt niet vrolijk van. En het is best besmettelijk. Verdrietig

Wat zijn jullie van plan te doen met je konijnen? Ga je ze inenten of niet? Verward

Ik heb overigens 2 konijnen Pling een grotere witte en een klein eigenwijs zwartje. Gewoon voor de gezelligheid. Ze zitten bij de 2 kippen in het kippenhok samen met 2 fazanten.


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:12

Ik heb gekozen voor iets anders ik vind enten geen onzin maar ik doe hetzelf niet.
ik woon in een rijtjeshuis dus geen wilde konijntjes in de buurt en daarbij ben ik de enige in de straat met een konijn .
Ik heb er ook maar 1 dus de kans dat die van mij besmet wordt met een nijntjes ziekte is wel zo vreselijk klein

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:23

Je moet jn ieder geval je konijn ineenten tegen Mixomatose en RHD dit zijn veel voorkomende konijnen ziektes, op het moment is mixomatose erg in, om het zomaar te noemen je ziet steeds meer wilde konijnen met die ziekte. En de ziekte is erg besmettelijk! Een aanraak is al genoeg.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 22:43

RHD, VHS enzo is allemaal hetzelfde. Die van mij zijn geent, ik heb een poosje terug op een mailinglist de verslagen gelezen van iemand met een boerderij met 50 konijnen ofzo die myx kregen. Ze heeft er eentje van kunnen behouden. Al woon je midden in de stad, myx wordt overgebracht door insecten en kan je dus overal treffen. Ook vanuit bijv. een dierenwinkel kun je van alles mee naar huis nemen.
Kijk ook eens op www.konijnen.nl.
De enige manier om dit soort ziektes in te dammen is te enten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:21

Ships...ik heb een gevonden konijn gekregen en vanavond komt ie...
2 maanden oud, mannetje hangoor...

Moet ik die dus ook laten inenten net zoals paarden en katten enzo?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 12:55

Bij de dierenspecialzaak kun je ook konijnen kopen die al geent zijn (zijn ook een stuk duurder). Ik heb altijd nog niet ingeente konijnen gehad maar begin me nu wel zorgen te maken omdat die ziektes zo besmettelijk zijn.
'k Denk dat ik binnenkort de diernarts es opbel en even vraag over het hoe en wat.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:19

Nogmaals: kijk eens op www.konijnen.nl, daar staat veel info over dit soort dingen. Je dierenarts zal ook wel aanraden te enten.

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom mensen dit onzin vinden. Paarden worden ook geent, honden en katten vaak ook. Of is dit de 'het is maar een konijn' filosofie die nog veel in Nederland voorkomt, een konijn mag geen geld kosten en als hij dood gaat kopen we wel een nieuwe...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:34

Nou, Miran, om heel eerlijk te zijn....
Dat is eigenlijk ook de voorwaarde waarop dat konijn bij mij mag komen wonen...
Het is een beetje afhankelijk van wat die enting kost, maar ik weet nog niet of ik wel een enting van 30 euro per jaar over heb voor een konijn... Het dier mag bij me wonen, en ik zal er goed op passen...maar hij mag niet te veel gaan kosten eigenlijk...
Hard he?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:42

Het probleem is dat die entingen veel te duur zijn. Je moet ze ook nog eens 2x per jaar laten enten. Als je meerdere konijnen hebt en er komt mixomatose bij dan kan je de rest op dat moment laten enten. Maar bij VHS kan je alleen preventief enten.
Ik laat ze enten als 1 van de ziektes in de buurt is gesignaleerd en dan doen we het met de hele vereniging samen.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:27

Dees schreef:
Nou, Miran, om heel eerlijk te zijn....
Dat is eigenlijk ook de voorwaarde waarop dat konijn bij mij mag komen wonen...
Het is een beetje afhankelijk van wat die enting kost, maar ik weet nog niet of ik wel een enting van 30 euro per jaar over heb voor een konijn... Het dier mag bij me wonen, en ik zal er goed op passen...maar hij mag niet te veel gaan kosten eigenlijk...
Hard he?


Denk dat je niet wil weten wat ik voor dierenartskosten voor mijn rammetje gemaakt heb... (had ik aardig wat keren van uit eten gekund)
Overigens is die enting geen 30 euro hoor, nog niet eens de helft, iig bij ons. Een nieuw konijn is een stuk duurder.
Ik ent een keer per jaar, dan zijn ze het hele jaar beschermt tegen VHS en de hele zomer tegen myx. Mocht er myx uitbreken in deze regio ent ik aan het einde van de zomer nog een keer.

Wat ik niet snap, met een kat gaan mensen veel makkelijker naar de dierenarts, terwijl je overal gratis katten kan krijgen en voor een konijn tegenwoordig snel 20 euro betaald.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 21:44

ik heb mijn konijnen gratis! (de kat ook trouwens!)

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:09

zodra de ogen er slecht uit beginnen te zien van het konijn en kale plekken krijgt. Kun je het vergeten. Rhd is dus wel effe totaal wat anders he als myx

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 22:22

Vamiddag heb ik even geinformeerd over de kosten.
De jaarlijkse enting en de halfjaarlijksse enting bijelkaar voor 1 konijn was ± €15. Voor 2 konijnen was het ± € 21.
Ik denk eigenlijk dat ik het toch maar niet doe (ik heb 2 konijnen).

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 22:26

ik heb al zóveel konijnen gehad en ik woon niet buitenaf, er zijn niet veel konijnen hier in de buurt.
ik ent ze dus niet, omdat de kans toch heel erg klein is.
ik heb trouwens ook een grote witte en een kleinere eigenwijze Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 09:45

Mijn konijn (dat eigenwijze ding is er sinds gisteravond) kostte me dus helemaal niets, maar ben inmiddels als boven begroting gegaan met de aanschaf van een kooitje voor nu + voerspullen. Straks nog een serieus hok waar hij echt leuk kan rondhippen...

Mijn katten kosten me elk een Tom Pouce per stuk, ik heb ze van de boerenzolder afgeplukt. En geloof me, menig agrarier is hartstikke blij als iemand een jong katje van de zolder afplukt. Let maar op : In mei; wees erbij!
Jonge konijnen zijn bij een boer overigens ook gewoon gratis. Misschien niet raszuiver, maar wel gratis.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:50

Ik heb al bijna heel mijn leven konijnen gehad en die werden ook nooit geent.
mijn laatst konijn die ik had (voor de 4 die ik nu heb) is 15 jaar ofzo geworden, zonder enten.
eerst woonde we in de stad maar hij heeft ook nog een jaar of 5 in de polder gewoond toen we verhuisden.
Ook onze oudste kat die 21 is geworden werdt niet elk jaar geent.
Nu heb ik sinds mei ofzo 2 konijnen, een show dwerg konijn en een zwartje en die gelijk laten enten en dat beesie is niet 1 dag ziek geweest.
nou de ene heeft er een hele grote bult aan overgehouden, en ja net het showkonijn dus weg shows.
Nu heb ik sinds enkele maanden en gisteren 2 konijnen erbij die niet geent zijn en ik zit ook nogal in twijfel of ik het wel zal doen.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:08

Ja het is ook zo dat het risiko klein is maar als het er is zoals nu heerst het erg, is het veel veiliger, de beesten gaan dood aan mixematose. Hallo ik wil niet vervelend zijn maar kinderen laat je toch ook ineenten??? Waarom een konijn niet, Is maar een simpel huisdiertje dus boeie. Nee het is niet een simpel huisdiertje. Als je een konijn hebt moet je hem hebben voor je plezier en ook aandacht geven en niet zo van dat is mijn konijn hij zit elke dag niets andes te doen als in het hok te slapen en ik aai hem nooit, geef hem nooit aandacht want wat heb je er dan aan? Een huisdier heb je om mee te knuffelen en om aandacht te geven niet voor de sier. of zie ik dit nou verkeerd?

(Lekker oud topic btw)

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 14:18

ik ben het wel met je eens dat konijnen over het algemeen als een beetje vertier voor kinderen gezien. maar ja, sommige mensen zijn zich gewoon niet bewust van het feit dat konijnen ook gevoel hebben en aandacht en verzorging nodig hebben.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:24

Nou als je dat niet begrijpt waar heb je je hersens dan. Alle levende organismen hebben gevoel en als degene die dan eigenaar daarvan is, dan is de verantwoording van de verzorging en aandacht wat het beest nodig heeft en dierenarts kosten enz enz allemaal voor de eigenaar. Maar als je dat niet begrijpt moet je geen huisdieren kopen.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:40

misschien dat sommige mensen die hun konijn alleen binnen houden hem niet laten enten?
Ik hou ze in de zomer altijd buiten, behalve mijn witte dwerg want die blijkt heel gevoelig op zijn longetjes te zijn en heeft 3 weken terug longontsteking gekregen waar hij nog niet van af is.
die blijft in ieder geval binnen tot het goed weer is en dan eens kijken hoe het met hem gaat.
Ik denk dat ik die wel weer laat enten, gewoon 1 keer in een jaar lijkt mij voldoende omdat je dan vooral voor buiten konijnen de meeste kans op besmetting hebt of niet?
als ze verder binnen zitten kan er geen wilt konijn bij komen, en ik geloof niet dat het bij ons in de buurt heerst, heb er nog niets over gehoord althans.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 17:07

binnen zijn ze net zo besmettelijk. Er hoeft maar een vlieg in de buurt zijn geweest bij een ziek konijn met mixematose en die komt binnen bij jouw konijn dan is het ook gebeurd en enten is de enigste oplossing!

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 18:19

Alleen mijn paard wordt geent. Onze katten (jaja, we hebben er sinds kort 2 Tong uitsteken), honden en fret worden niet geent. Mijn fret had ik alleen moeten enten als hij in contact zou komen met andere fretten, en dat komt hij niet. En sja, bij onze honden en katten is het gewoon niet nodig.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:53

Ik wel eens Mixomatose onder mijn konijnen gehad. Dit heeft 1 konijn het leven gekost. De rest heb ik toen laten enten en dat is verder goed gegaan. Met VHS werkt dit niet. Als er 1 doodgaat kan je ervan opaan dat de rest binnen de kortste keren ook dood is.
Het enten is zo duur, omdat een dierenarts consult rekent en een handeling per konijn en de entstof.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:28

Ik heb op dit moment 6 konijnen. Geen van allen geënt. Gaat prima zo. Ik weet niet of het uit maakt of je ze binnen of buiten hebt staan. Ik heb ze lekker binnen. Ze hebben hun eigen kamertje, lekker makkelijk Lachen

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bolletje29, Facebook, lastig, Manieki, marit34, Petra_O, SemrushBot, Suliko, Varekaj en 152 bezoekers