Premies friese paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Premies friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 14:33

Ik dacht altijd dat ze bij de friezen niet zo scheutig zijn met premies en dat het een hele prestatie is als je een 1e premie haalt. Maar onlangs sprak iemand me daarin tegen. Hij zei, dat een 2e premie paard niet zoveel bijzonders kon zijn en dat een paard met een 3e premie wel iets moest mankeren. Maar er zijn ook stermerries met een 2e premie Verward . Dat snap ik dan niet.
Wat is jullie mening hierover?


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 19:58

vroeger kregen alle merrie's op een keuring minimaal een 3e premie.
tegenwoordig is het een heel stuk strenger.
Krijg je een 3e premie, dan mag je al blij zijn dat je paard gepremierd is, je hebt dan een goed goed.
Krijgt je paard een 2e premie, dan kan je een gat in de lucht springen want die worden over het algemeen ook niet aan iedereen gegeven.
Alle paarden met een 2e premie (merrie's en ruinen die of in het st amboek staan of voor stamboek opname gaan) zijn dan ster.
Krijgt je paard een 1e premie, nou dan heb je een superpaard, ben je zeker ster uiteraard.
Maar vaak komt het voor dat er op een keuring niet 1 eerste premie uit wordt gedeeld dus die zijn heel zeldzaam hoor.
krijgt een paard geen premie dan wil dat nog niet zeggen dat het een slecht paard is natuurlijk.
keuringen zijn momentopnames.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-02 09:35

Zijn er nog meer meningen?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:05

Bij het kwpn/nrps heb je een kruk als je een derde premie hebt. Bij het Friesch Paarden-stamboek zijn ze iets strenger. Misschien dat die persoon het NRPS en het kwpn met het friesch paarden-stamboek verward.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 11:28

Nou ik denk dat die persoon gewoon over 10 jaar terug spreekt ofzo.
vroeger kreeg ieder paard dat ter keuring kwam een 3e premie, dat hebben ze echter een jaar of 3 geleden dus veranderd.
toen is ook de regel gekomen dat als een paard (ik spreek hier even over merrie's vanaf 3 jaar) geen premie krijgt ze niet meer ter keuring aangeboden mogen worden op een keuring.
Niet dat daar zo streng op wordt gelet overigens maar er is dus duidelijk een verschil gekomen.
Bij de meeste stamboeken, New Forrest, Welsh, daar gooien ze met een 1e premie, bij de friezen is een eerste premie een uitzondering.
Onze ringmeester zegt altijd, als je een 2e premie krijgt moet je een barbeqeu geven Tong uitsteken

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 20:30

Een kennis van mij heeft een Fries met een 1e premie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 21:04

Nou dan heeft die kennis van jou een hele goede fries Haha!

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 08:32

Maar het verbaast me, dat een paard met een tweede premie wel ster kan worden.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:41

Dat is gewoon om verschil aan te brengen in de kwaliteit van de Ster. Zoals Horsepleasure al zei, ligt de lat om het Sterpredikaat te bemachtigen bij het FPS nogal hoog. Hoger dan bij KWPN'ers procentueel gezien. Wanneer je Fries voldoende kwaliteit heeft voor het Sterpredikaat is er tussen de sterren natuurlijk nog steeds een verschil, dit willen ze dus tot uitdrukking laten brengen in de eerste of tweede premie.

Maar als eigenaar ben je al lang blij dat je paard Ster wordt, de premie doet er dan eigenlijk niet meer zoveel toe, alhoewel je met een eerste wel dat jaar naar de Centrale Keuring mag.

Maar voor Stamboekpaarden zijn er dus ook twee niveau's mogelijk: een derde premie of geen premie.

Heel vervelend is het natuurlijk wanneer je helemaal niet in het Stamboek opgenomen wordt, omdat je Fries niet aan de kwaliteitseisen voldoet. Dan heb je wel een Fries, alleen staat deze niet in het Stamboek.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 12:09

Is het dan zo dat de meeste friese veulens een tweede premie krijgen?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:50

nou maak er maar een 3e premie van.
Hoewel 2e prmeies bij de veulens ook veel uitgedeeld worden.
maar ja een veulen met een 1e premie wil nog niet zeggen dat het als 3 jarige een goed paard is.
Wij hadden zelf een 3e premie veulen, als jaarling was datzelfde paardje reserve kampioen met een 1e premie, als 3 jarige ging ze zonder premie het stamboek in en als 6 jarieg is ze ster met een 2e premie.
kan je het nog volgen Verward
wij niet haha

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 13:00

Zo zie je maar weer, dat een keuring een momentopname is.
Maar ik zou er best wel eens een overzicht van willen zien. Ik bedoel van welke en hoeveel premies er in de verschillende leeftijdcatagorieën zijn gegeven de laatste jaren.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:02

Een veulen wordt ook nog geen ster.

Horse pleasure, die verhalen heb ik ook wel hoor: kampioen van het noorden bij het nrps, dan ga je naar Ermelo en heb je dezelfde juryleden, maar dan plaatsen ze het paard achteraan en ben je opeens als enige geen ster omdat er van alles aan het paard zou mankeren.

Ik ken ook nog een ander voorbeeld: oerlelijk veulen, tweede premie bij eht NRPS (een derde wordt eigenlijk niet gegeven) en dan met een tweede premie en laatste plaats opgenomen in het stamboek en uiteindelijk een jaar later met een eerste plaats en eerste premie toch ster worden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 13:31

ja het is een momentopname. veulens met goede premies zijn nog geen garantie voor de toekomst zal ik maar zeggen.
Maar dat is uiteraard bij alle rassen zo, niet alleen bij het friese paard.
onze welsh pony had als veulen een 1c premie, als 3 jarige had ze als enige een 2e premie en stond dus laatste.
maar wat maakt het eigenlijk uit of je nou een 1e, 2e, 3e of geen premie hebt?
zolang je zelf maar tevreden met je paard bent, je eigen paard is toch altijd de mooiste, dat hoeft een ander niet voor je op een papiertje te schrijven toch?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-02 13:33

Ja, maar het is wel leuk om te weten als je een paard wilt kopen hoe het een beetje in elkaar zit.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 15:10

ja dat is zeker zo maar dat geeft geen garanties dat het toch een goed paard is.
het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd wanneer een premie is behaald.
stel dat je een eerste premie paard koopt, maar die eerste premie kreeg ze toen ze een veulen was, dan wil het dus niet zeggen dat ze nu ook een 1e premie zal krijgen snappie.
Ik hou me daar nooit zo aan vast aan premies.
wat het paard heeft is meegenomen uiteraard

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 193 bezoekers