Kabinet is gevallen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Kabinet is gevallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 12:04

Het kabinet is gevallen. Het is nog niet officieel aangekondigd, maar alle partijen hebben het opgegeven.

Zou het een record zijn, om maar een 86 dagen een kabinet te zijn??



Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:08

UHm volgens mij wel hadden ze er niet een weekje mee kunnen wachten net na de begrafenis voor Claus ik denk dat de koningin ook wel wat anders aan haar hoofd heeft.
Wat gaat er nu gebeuren dan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:11

Ja maar die mensen binnen de LPF konden zich duidelijk niet beheersen, anders was het kabinet helemaal niet gevallen. En nu valt er niets meer te ruzien: ze liggen er uit en komen er niet meer in. alle ruzie voor niets geweest. Daar snap ik nu helemaal niks van he. Zo super intelligent ben ik niet, maar zover had ik het nooit laten komen.

De hond is de betere mens

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:11

Ik vind dit erg sneu voor de konining, maar het is wel haar werk hoor!

Uiteraard ben ik het zeker eens met Balkeneinde dat hij er nog een dag mee wacht, maar het kan zo echt niet langer! Wat een prutsers zijn ze bij de LPF joh! Het lijkt Jerry Springer wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:13

Meneer Bomhoff gaat aan zijn persconferentie beginnen, ik ben benieuwd.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:14

Wat een griezel is die Bomhof toch!!

Ik zit nu ook te kijken..

Ik blijf blij met deze baan: Heel de dag de tv aan!! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:15

Ik las het net op Teletekst, maar het stond vanmorgen ook al in de krant dat het kabinet dreigde te vallen. Op Nederland 2 is nu een extra journaal te zien, lees ik net.

Lijkt me dat het onvermijdelijk was, gezien de ruzies. Het leek wel een kleuterklasje. Jammer. Is dit nu het kortstzittende kabinet ooit geweest?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 12:15

Wat ze gaan doen is nog niet zeker. Ze moeten eerst officieel bij de koningin gaan melden dat het kabinet gevallen is. Vervolgens gaan ze kijken hoe ze -als demissionair kabinet- verder gaan tot de volgende verkiezingen. Ze kunnen kiezen dat CDA en VVD verder gaan zonder LPF, maar dan hebben ze een minderheid. Ondertussen kunnen ze het ook niet maken dat de LPF, een na grootste partij - helemaal aan de kant wordt gezet. De journalist op tv zei net dat ze misschien verder gaan met de -niet ruzie-zoekende- LPF'ers. Het is nu allemaal nog maar gissen dus...

Wel erg onsubtiel inderdaad dat het net nu gebeurt, ivm het overlijden van Claus, maar het land moet nu wel eens geregeerd worden. Gelukkig gebeurde het niet vorig week, maar nu na de begrafenis!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:15

Desiree schreef:
Ja maar die mensen binnen de LPF konden zich duidelijk niet beheersen, anders was het kabinet helemaal niet gevallen. En nu valt er niets meer te ruzien: ze liggen er uit en komen er niet meer in. alle ruzie voor niets geweest. Daar snap ik nu helemaal niks van he. Zo super intelligent ben ik niet, maar zover had ik het nooit laten komen.


het waren niet eens politieke kwesties waar ze ruzie over maakten. Ik begijp dat ook niet (en ben wel heeeel intelligent *LOL* )
ik vind het erg sneu voor Balkenende.

זכור

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:16

Die ruzies gingen toch in essentie over wie zijn beurt het was om in de geleasde Bentley te sturen??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:25

Balkenende komt wel weer aan bod, daar hoeven we ons niet druk over te maken. Dat die lui van LPF ook niet balen en zich schamen. Ze staan gewoon te kijk voor heel Nederland! Dan was ik in hun plaats al lang bij voorbaat afgetreden hoor.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:27

De cowboys van de LPF (zo noemt Teeven ze) hopen nog steeds op de steun van die 1 miljoen LPF stemmers ofzo??

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:29

Denk niet dat er nog mensen zijn die op de LPF of ex-leden ervan willen stemmen, maar kee, ieder zn heug. Ze gaan in ieder geval niet weer regeren en dat is goed nieuws voor Nederland.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:30

jaja.. Ik denk dat de LPF maar eens goed op hun lazer moeten hebben..

Als je toch een soort Jerry Springer Show opvoerd dan verdien je niet beter!! Boos!

Hoop dat ze allemaal een berisping krijgen van de Koningin }>

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 12:31

Ik denk dat heel veel LPF-stemmers niet meer stemmen. - Dat deden ze daarvoor ook al niet, maar door de moord op Pim Fortuyn gingen ze opeens wel stemmen..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:32

Nou er staat overal dat het kabinet gevallen is(ook op het nieuws), en ja ze hebben een record gebroken!! 3 maanden het kortst zittende kabinet na de tweede wereldoorlog!! Heel knap!! Voor de rest is het live te volgen op internet!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:34

Sneu voor balkenende. Die komt heus wel weer in het kabinet met nog meer zetels. Ik vind het prima. Die lpfers speelden toch niets klaar. Gelukkig heeft nederland wel hun stem laten horen. Dus het stemmen op lpf is zeker niet voor niets geweest.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:35

Ik hoorde het net op de radio, speciaal een extra nieuwsuitzending. Daarin werd ook gezegd dat de RVD gemeld heeft dat JP Balkenende bij de koningin is geweest. Mooi, kunnen we in januari weer gaan stemmen!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:37

Dit staat nu op de site van De Stem

Balkenende biedt ontslag kabinet aan

Woensdag 16 oktober 2002 - DEN HAAG - Premier Balkenende biedt koningin Beatrix vandaag het ontslag aan van zijn kabinet. Dat hebben betrouwbare bronnen rond de premier vannacht bevestigd. Balkenende is tot de conclusie gekomen dat de ruzie binnen de LPF-ministersploeg verder regeren onmogelijk maakt.

In het kabinet drongen gisteravond zeven LPF-bewindslieden aan op het vertrek van zowel vice-premier Bomhoff als de beoogd politiek leider Heinsbroek. Beide ministers weigerden echter op te stappen. Bomhoff wilde zijn lot in handen van de LPFfractie leggen, die zelf intern verdeeld is. Maar: "De premier heeft er schoon genoeg van", aldus een CDA-prominent.
Balkenende zelf noemde gisteravond laat na een emotionele vergadering van de ministerraad de situatie 'zorgelijk'. "Dit raakt aan de positie van dit kabinet." Maar omdat gisteren prins Claus werd bijgezet, werd het onmogelijk gevonden het ontslag van het kabinet aan de koningin aan te bieden.
LPF-vice-premier Bomhoff betuigde er zijn spijt over dat de dag van de begrafenis van prins Claus zozeer werd overheerst door 'politieke emoties'. "Dit had een dag moeten zijn van piëteit." Bomhoff vraagt vandaag opnieuw het vertrouwen van de LPF-kamerfractie, maar algemeen wordt betwijfeld of dat de crisis binnen de LPF ook definitief oplost.
De crisis was het enige gesprekspunt tijdens een ministerraad die eigenlijk was bedoeld om te praten over de uitbreiding van de Europese Unie. "De grenzen komen in zicht. Als twee personen niet meer met elkaar door een deur kunnen, kan dat niet zo doorgaan", aldus premier Balkenende voorafgaand aan de bijeenkomst.
De LPF-fractie was sowieso verdeeld over een mogelijke oplossing. Harry Wijnschenk, tot gisteren nog fractieleider, eiste het aftreden van vice-premier Bomhoff. Volgens Wijnschenk ontbeert Bomhoff momenteel elke steun onder de andere LPF-bewindslieden.
Mat Herben, die naar verwachting vandaag tot de nieuwe fractieleider zou worden gekozen, sloot niet uit dat Bomhoffs rivaal Heinsbroek het veld moet ruimen. Wijnschenk noemde dat 'onbestaanbaar'. Volgens hem is Heinsbroek 'de enige echte LPF-minister'.
Herben eiste gisteren het politiek leiderschap op van de LPF, een functie die ook Heinsbroek zou ambiëren. Herben stelde onmiddellijk een daad. "Die ruzie tussen Heinsbroek en Bomhoff moet binnen vierentwintig uur stoppen. Omdat ík het zeg, en ík ben de politiek leider." Maar gisteravond gaf geen van de betrokken ministers gevolg aan die oproep.
In de Tweede Kamer riep SGP-leider Van der Vlies premier Balkenende al op vanwege 'al het gekrakeel binnen de LPF' het kabinet te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven.
Uit een peiling van het tv-programma Netwerk blijkt dat de kiezers elk vertrouwen in de LPF verloren hebben. Zouden er nu verkiezingen zijn, dan zou de LPF op drie zetels uitkomen. Van de ondervraagden zei 58 procent het huidige kabinet een verslechtering te vinden in vergelijking met Paars.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:39

mariska schreef:
Ik denk dat heel veel LPF-stemmers niet meer stemmen. - Dat deden ze daarvoor ook al niet, maar door de moord op Pim Fortuyn gingen ze opeens wel stemmen..

Wat een belachelijke opmerking!
Sorry hoor, maar Pim had toch echt een duidelijk doel, een duidelijk plan.
Ik denk dat hij echt wel wat had kunnen bereiken.
Denk je echt dat ik alleen ging stemmen omdat hij vermoord was???
Maar ja, destijds was er niet veel tijd om een goede partij bij elkaar te krijgen, ze konden de leden van de LPF niet screenen omdat het snel moest na de uitzetting van Pim bij Leefbaar Nederland.

Waar is het mis gegaan? Nadat Pim vermoord is hadden ze de verkiezingen uit moeten stellen. De voorman van de partij is vermoord, iemand kan toch niet 1, 2, 3 zijn plaats innemen?? Verward Als het bij de PvdA gebeurt dan is het wat anders, dat is al een bestaande partij, de LPF was nieuw.
Als de verkiezingen waren uitgesteld had de LPF kunnen praten, dingen kunnen rechtzetten, leden kunnen screenen, een echte voorman kunnen zoeken. Maar nee, dat kon allemaal niet.

Vergeet niet hoe dicht de media steeds op nieuws rond Pim zat. Hoe dicht ze bij zijn dood waren, hoe ze daarna constant op de LPF hebben gelet.

Ik denk dat we gewoon mogen roepen: Volkert bedankt!!!!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:41

Hm, daar zit toch wel wat in wat kleintje daar zegt. Ik zou dat toen niet hebben beweerd, maar wel achteraf nu ik weet wat ik weet. Ze hadden inderdaad eerst orde moeten kunnen stellen binnen LPF, en als dat niet gelukt was, hadden ze bij voorbaat al geen stemmen gekregen, hadden we geen kabinetscrisis gehad. etc.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:42

Kleintje, ik denk dat je gelijk hebt dat de LPF niet voorbereid was, ze moetsen ineens 26 mensen optrommelen om de zetels te vullen. Maar als Pim zo voorzienig was geweest als iedereen denkt, waarom was de zaak dan niet behoorlijk georganiseerd? Dat screenen en praten had allemaal allang moeten gebeuren want er werd toch al gespeculeerd op een verkiezingsoverwinning, daar had Pim het toch zelf ook al steeds over??

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:43

Ja, maar in Pim hadden ze iig wel een echte leider, die zeer waarschijnlijk de boel beter opp elkaar kon laten afstemmen, het was immers zijn partij.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:47

Lovely schreef:
Kleintje, ik denk dat je gelijk hebt dat de LPF niet voorbereid was, ze moetsen ineens 26 mensen optrommelen om de zetels te vullen. Maar als Pim zo voorzienig was geweest als iedereen denkt, waarom was de zaak dan niet behoorlijk georganiseerd? Dat screenen en praten had allemaal allang moeten gebeuren want er werd toch al gespeculeerd op een verkiezingsoverwinning, daar had Pim het toch zelf ook al steeds over??
Klopt, heb je ook gelijk in.
Helemaal mee eens.
Maar goed, vergeet niet hoe de media erover dacht.
Die bracht Pim ook steeds in een kwaad daglicht en die moest dat ook rechttrekken.
Maar ik denk dat dit zooitje onder zijn hoede toch wel normaal had gedaan.
Want zeg nou zelf... Philomenia Bijlhout.. had jij het een probleem gevonden als ze in de kamer was gebleven? Als ze maar haar werk goed had gedaan maakte het mij niet uit.

Wat is nou een verleden? Moeten we het haar aanrekenen dat de omstandigheden zo waren? Ik vind dat eigenlijk kort door de bocht. Een beetje als: "eens een dief, altijd een dief".

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:56

Het probleem was/is ook dat de LPF uit zo veel individuen bestaat dat het moeilijk is om een normale partij te vormen. Pim was de bindende factor die in het begin veel van die individuen om zich heen heeft verzameld. Maar hij kon er niet meer bij zijn om de boel bij elkaar te houden. Dus vind ik het niet zo gek dat de boel nu valt. Ik denk niet dat het beter was geweest wanneer er meer tijd was geweest voor de verkiezingen. Misschien waren ze er dan niet eens aan begonnen omdat dan al de problemen meer duidelijk waren geweest.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ecudes en 85 bezoekers

cron