pony die veel bokt, ik heb er geen zin meer in.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

pony die veel bokt, ik heb er geen zin meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 12:08

Ik heb mijn haflingertje nu meer dan anderhalf jaar. Toen ik hem kreeg was hij knettergek. Zelf in stap bokte hij om de de twee stappen, en draf lukte al helemaal niet (en hij bokt gemeen, hoofd tussen z'n benen en kont ver omhoog). Dat was na twee weken al veel beter. Stap en draf gingen in de bak bijna altijd goed. Galop bleef een probleem. Hij was niet verkeersmak dus het heeft ook wel weer twee maanden geduurt voordat het buiten ook beter ging.
Nu bokt hij nog steeds wel redelijk vaak, hij is heel gevoelig voor stress, al ik, iemand die mee rijdt, een andere pony, noem maar op gestresst is schiet hij ook in de stress en gaat hij vaak bokken (meestal alleen in de galop). Als ik alleen rijdt heb ik er weinig last van, hij is dan vaak heel rustig en ontspannen. In de bak is er vaak ook geen probleem, alleen met springen bokt hij als een andere pony neerkomt Verward . Hij kan echt super goed lopen (sorry voor de 'eigen' dunk), en als hij eenmaal goed loopt is hij heel ontspannen. Maar met wedstrijden is hij vaak heel gestresst en komt er niet echt iets uit, bok bok bok... Ik ben zelf niet echt zenuwachtig of gestresst met wedstrijden, dus dat is het niet denk ik.
De laatste twee weken heeft hij helemaal niet meer gemeen gebokt, een keer een vreugde bokje en verder niet, nu begon hij gister weer toen ik met twee vriendinnen ging rijden, en ik heb het echt gehad, gister kwam al de irritatie eruit van al die tijd Verdrietig .
Ik heb er geen zin in om zo verder te gaan, maar ik wil hem echt niet weg doen omdat ik echt heel gek op hem ben. Wat kan ik nu doen??????? Als er iets niet duidelijk is vraag het dan alstjebliefst. Alle tips zijn welkom!!!!


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:13

ja heel raar om te zeggen misschien, door gaan blijven proberen en proberen, herhalen en herhalen.
Anders laat er eens iemand anders op rijden,ga het probleem opzoeken, zorg dat er meer mensen in de bak zijn, en probeer niet kwaad te worden * ik weet mega moeiljik *
Misschien wat meer longeren, en anders vraag het eens aan je instructeur !
Heel veel succes er mee !

groetjes lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 12:38

Hoe zou ik dan wel moeten reageren als hij bokt???

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:36

misschien een tip, als hij bokt benen geven en laat maar hard lopen, vinden ze na een tijdje vanzelf niet meer leuk, dus bokt ie weer, laat maar galloperen, is ie moe en valt ie bijna weer in draf dan weer benen erbij en laat maar lopen tot ie bijna omvalt van vermoeidheid, en dan weer verder rijden, bokt ie weer, dan weer flink door laten galloperen.
de eerste paar keer dat je rijdt zal dan wel wat minder netjes en beheerst zijn, maar als je na n tijdje merkt dat t bokken niet meer zo veel gebeurt kan je je weer gaan concentreren op netjes rijden enz maar eerst moet dat gebok maar afgelopen zijn!

werkt niet bij alle bokkende pony's maar bij veel wel

of voor je gaat rijden eerst flink longeren zodat de meeste energie er al uit is en probeer gewoon vol te houden, je hebt als zo veel gewonnen dat laatste beetje lukt ook echt wel!geduld hebben, niet opgeven je komt er wel!

en inderdaad zoek de problemen expres op, ga met meerdere mensen rijden, buiten of in de bak, bokt je pony laat hem dan lopen tot ie moe is en rij dan weer gewoon verder, zorg ervoor dat je pony dus weet dat als ie bokt dat hij dan wordt aangepakt en moe wordt, dan vind ie het vanzelf niet meer leuk.

en op wedstrijd eerst longeren(als je meteen erop gaat zitten en hij begint te bokken kan je hem moelijk rond laten rennen om moe te maken want dan rij je tussen veel meer mensen die aan het losrijden zijn) maak je pony maar wat moe, beter dat je dan een paar keer een slome maar brave proef rijdt dan dat je nix met je pony kan vanwege al het gebok!

succes ermee!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:40

Je pony bokt alleen als hij gestresst is?? Dat zou kunnen wijzen op vastzittende rugspieren, probeer altijd voor dat je gaat rijden eerst te longeren (ook om hem alvast een beetje moe te maken), als je er daarna op gaat zitten, moet hij naar JOU luisteren. Ik denk dat jij nu ook zit van o jee er komen meer mensen bij me, dan gaat hij weer bokken!! (of niet?)
Als je er geen zin meer in heb, laat dan eens iemand anders erop rijden, met wat meer lef!! Dit is zo te horen wel nodig.. als hij begint te bokken, geef hem dan een hele harde por in zijn buik! Desnoods pakt je een zweep erbij.. Heb je les, want dan kan je instructrice je vast helpen!! desnoods gaat zij er even op. Dit is een probleem dat je niet alleen kan oplossen, dus overleg het met je instructrice...
Succes!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 16:43

Nee, het is niet zo dat ik zelf denk dat hij gaat bokken als er meer mensen bij komen. En ja, ik heb (groeps)les en misschien gaat het daarom ook wel goed in de bak (meestal).
Dat van de vastzittende rugspieren vind ik wel een goede tip, is weer iets nieuws wat ik kan proberen (ik heb namelijk al vanalles geprobeerd). Zou ik dan bijgezet moeten longeren, en zo ja, welke bijzetteugel?
In elk geval bedankt voor de tip!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:57

Misschien is het sowieso wel slim om hem even na te laten kijken door een fysiotherapeut/manueel therapeut. Die kan dan kijken of zijn rug vastzit (en dat zou niet onwaarschijnlijk zijn). In Bodegraven bij kliniek Hofland zit bijvoorbeeld een goede en dat is voor jou niet zo ver weg. Kost ongeveer 50 euro.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:56

Ik ben het met Renske eens. Baduh heeft het welliswaar bij het longeren, maar goed. Hij gaat dan bokken en rennen terwijl ik dat niet vraag. Wil ie rennen? Laat 'm rennen tot ie niet meer kan. Klinkt heel hard, maar het helpt vreselijk goed. En niet te hard aan de teugels trekken. Je paard een beetje vertrouwen geven door de teugels iets langer te doen. Prijs 'm de hemel in als ie 4 stappen niet bokt. DIt is te overwinnen, tenzij het een lichamelijk probleem is, misschien moet je dat ook even bekijken. Succes!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:41

Ja ik ben het met manon eens dat je eerst lichamelijke klachten moet uitsluiten.. bij sunny heb ik toen der tijd Irmgard Michielsen erbij gehad!!
kijk eens op www.fysiotherapie-paard.nl (ze komt uit vreeland (utrecht)
Zij heeft mij toen heel goed geholpen.. Zij adviseerd je dan ook wat je het beste kan gaan doen en hoe je het beste kan gaan trainen... succes ermee.

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 22:43

hey
ik heb ook zo'n pony. In het begin niet anders dan bokken.. er kwam niks serieus uit. maar je moet echt waar volhouden! Hij speelt gewoon met je voeten waarschijnlijk;
Laat ook een keer zijn rug checken, de mijne had ook vastzittende rugspieren. na enkele bezoeken van de oesteopaat was dat weer ok. Heeft wel wat tijd en geld gekost, maar je pony is van de pijn vanaf en je kunt weer rijden...
Veel schakelen is idd een goede oefening. veel overgangen rijden, zodat hij aan je been is! En als hij bokt, zet hem dan vooruit. Laat hem maar moe worden, dat haten ze allemaal...
De mijne bokt ook heel graag op wedstrijden Boos! vorige week ook weer (op jumping) op jumping gaat dat dan nog, maar dressuur
Je moet ze allereerst rustig krijgen en ontspannen en dan zullen ze het veel minder snel doen. Voorbeeld, ik heb onlangs op verplaatsing dressuur gereden, en hij was al wat onder de indruk van de rit en de nieuwe omgeving, en daardoor was hij kalm en heel ontspannen in de proef...
veel succes en volhouden he!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:10

Ik heb ook op een pony gereden die heel veel bokte. Toen ik er 5 keer op had gereden met veel gebok begon ik een beetje door te krijgen hoe ik haar moest rijden. Ik moest heel ontspannen zijn en vooral mijn benen niet aanklemmen! Dan ging ze namelijk helemaal flippen. Sinds ik dat deed heeft ze bij mij helemaal geen enkel bokje meer gegeven en kon (ze is helaas verkocht) ik er heel fijn en rustig mee rijden. Bij andere bokte ze nog wel steeds (was een manegepony) en bij mij niet, maar ik weet niet hoe dat kwam.

Succes ermee en vooral niet de moed opgeven ookal gaat het nu wat minder!

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 09:27

Nou, heel erg bedankt allemaal! Ik ga z'n rug laten nakijken, en ik hoop dat daar iets uitkomt. Hij is al vrij goed aan het been, maar ik zal nog meer schakelen. Reacties blijven very welkom!

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.


Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:36

Hallo Rocco, ik heb iets dergelijks ook meegemaakt met een pony die ik had, heb ik uiteindelijk ook opgelost door veel te varieren in het rijden en veel te schakelen. Als je hulp nodig hebt, ik weet niet waar je in de regio Utrecht woont, maar ik wil je best helpen, ik woon ook in de regio Utrecht.

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 21:19

Ik woon in Overvecht, maar Rocco staat bij tuincentrum overvecht aan de gageldijk. Hulp is altijd welkom!

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:38

Niet kwaad worden, maar onverstoorbaar door rijden. Als je voelt dat hij gestresst wordt flink voorwaarts rijden en veel overgangen. Op het bokken niet anders reageren dan consequent naar voren rijden. Maak je niet kwaad. Blijf zelf rustig maar consequent. (Desnoods een flinke tik en een keer boos toespreken, maar niet kwaad gaan stressen zelf.)

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:52

Hoi Rocco, kun je zaterdagochtend? Mail me anders even marieke_7@hotmail.com dan maken we een afspraak en kom ik je helpen!

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 12:58

mag ik je een tip geven. blijf zijn rug controleren. misschien is het nu vast zitten in de rug, maar door al dat bokken kan er een hoop misgaan en dat zou zonden zijn toch.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-02 22:17

Ik heb z'n rug vandaag nalaten kijken. Niks. Heel erg soepel zei de da. Hij heeft ook meteen z'n gebit en z'n benen nagekeken, ook al niets. Ik weet het echt niet meer, volgende week wordt z'n aura gelezen, misschien komt daar wat uit...

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:41

Laat ook even nakijken of het zadel nog helemaal ok is en ook goed past. Ligt zijn schouder vrij, draagt het zadel goed over de gehele rugspier, is de boom nog helemaal in orde en ook breed genoeg voor de pony's rug enz enz enz.
Heel veel succes dit is echt een moeilijk probleem maar hou vol, voor jezelf maar vooral voor je pony, als je dit niet zelf voor 100% probeerd op te lossen en je wilt hem verkopen dan zullen de kopers misschien snel opgeven en weer gaan verkopen enz enz enz.Je bent al zo ver gekomen je red het best nog even doorzetten.
SUCCES

Mer1980

Berichten: 18809
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 10:19

Rocco schreef:
Ik woon in Overvecht, maar Rocco staat bij tuincentrum overvecht aan de gageldijk. Hulp is altijd welkom!


Ik ben benieuwd waarom hij dat doet en ik zou graag eens komen kijken. Ik werk in utrecht vlakbij Overvecht dus een keer langskomen na het werk is niet moeilijk voor mij.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 19:58

staartriem! als je pony dat heeft en hij bokt trekt dat zo een beetje tegen en dan gaat hij het minder leuk vinden zo hebben wij het pride afgeleerd en ze doet het niet meer

F

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-02 22:43

Ik lees ook heel graag "oplossingen" ik rijd namelijk ook nog een paard van buren van ons, een 6 jarige ruin (Wolfgang) manman die kan bokken das niet normaal, en zo uit het niets, bokken puur om je eraf te knallen, huizenhoog en mega gemeen.... er doorheen rijden is bijna onmogelijk omdat je op dat moment alles nodig hebt om te blijven zitten, want tegelijkertijd wil hij ook nog eens aan de kletter gaan.....
Ik heb hier toch wel moeite mee omdat ik er niet door kom bij hem, het is onvoorspelbaar....
Zijn rug enz zijn ook al nagekeken, (hij had een blessure vorig jaar) en hij is sterker dan ooit, misschien zit hier het probleem?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers