Zwarte vlekken bij een haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Zwarte vlekken bij een haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 15:45

Mijn haflinger merrie heeft al een hele tijd allemaal zwarte vlekken.
Deze zijn verschillend van grote en ik heb het idee dat ze ook wel eens groter en kleiner worden.
Het is echt geen vuil want ik spuit haar regelmatig af en dan zijn ze zelfs wat donkerder.
Op de foto's in mijn profiel zijn ze een beetje te zien (vooral op haar achterhand op de foto met een zweetdeken op)

Kennen meer mensen dit. Zoja wat zijn het en wat kan ik er aan doen( als het ernstig is)

Groetjes

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:44

Heey! Coole Haf heb je zeg! Niu, even over je vraag, ik ken een paar Haflingers en die hebben het allemaal! Gewoon een paar vlekjes. Het is helemaal niet erg hoor! Het hoort er gewoon bij! (Net als bij een Tinker de bonte kleur bijvoorbeeld) Ik zou je nergens om druk maken hoor!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:56

Nou die van mij heeft het niet hoor en de haflingers die ik ken niet en dat zijn er een heleboel!! Ik weet dus ook niet wat het is!! Groeit er wel haar op??

Lydia
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: \

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:21

ik ken ook haflingers, en die hebben het ook niet, en ik weet ook niet wat het is, misschien moet je een x de dierenarts bellen en vragen wat het is, en als hij het ook niet weet, moet je hem gewoon laten komen, je kunt beter te voorzichtig zijn dan niet

VillaNeusjes

Berichten: 6098
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:24

kan een allergie reactie van de huid zijn!!!
mijn eerste paard had ook eens van die vlekken en dat bleek omdat allergisch was voor bepaalde planten die in de weide groeien...
mar ik zou het eens aan je DA vragen die kan je dat zo vertellen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:06

Een aantal haflingers bij ons op stal worden steeds donkerder, krijgen een soort zwarte vegen door hun vacht. Maar die zijn groter dan die kleine vlekjes die ik bij jouw haf zie.
Het schijnt dat wel meer haffies bij het ouder worden donkere vegen kunnen krijgen. Die 2 die het hebben zijn even oud, maar Jip is net zo oud en die heeft het niet. Als er gewoon normaal haar op groeit en de plekken niet gevoelig zijn, zou ik me er niet zo druk over maken, denk ik.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:13

Zijn dat niet gewoon donker gekleurde appeltjes? Ik heb het namelijk al vaker bij haflingers gezien..

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 14:01

Een allergische reactie zal het niet zijn want ze heeft er op zich geen last van (ik vind het erger denk ik).

Het rare is dat ze de vlekken niet had toen ze een veulen had. Sindsdien zijn ze er gekomen en worden het er steeds meer en worden ze ook wel groter.

Niemand (ook de dierenarts) kon mij antwoord geven wat de oorzaak precies is.

Groetjes

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:18

ik denk dat het de zgn bend'or spots zijn, oftewel moedervlekjes

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:19

Lijkt het hier op :
http://groups.msn.com/solidhorses/bendorspots.msnw ?

Veel vossen en/of vos-tinten hebben van deze zwarte vlekken. Aangezien een Haflinger een vos met een bleekfactor is, zie ik niet in waarom een Haflinger ze niet zou kunnen hebben.

In dat geval is er niets aan de hand. Inderdaad 'gewoon' een moedervlek achtig iets.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 10:24

Het komt veel vaker voor bij Haflingers, een soort genetisch foutje. Bij keuringen heb je kans op een minpuntje daardoor. Die van mij heeft er eentje op haar achterbeen.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:00

Jah een haflinger op stal heeft dat ook, tis gewoon een pigment ofzow op een plaats, niks om je zorgen over te maken!

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 11:11

hey.... mijn haffie heeft ook een zwarte velk op haar kont maar die zit eral sinds dat ze geboren is..... misschien toch even verstandig om een dierenarts om raad te vragen het kan inderdaad een allergie zijn ..... succes ermee Lachen
( en ireen, bianca staat helemaal niet meer bij jullie op stal Hyper!:) )

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:27

Ik ken iemand, die ook een haflinger heeft met zwarte vlekjes, ze had 'm bij een fokker vandaan waar hij niet goed deed voor een mooie haflinger vanwege die zwarte vlekjes. Bij hem zijn het pigmentvlekjes.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 13:32

Omar (geen haf, maar gewone vos) heefr op zijn kont ook een soort moedervlek, met donkerder haar.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:29

Mijn Haf heeft een (vaag) zwart vlekje, en 2 witte vlekje's. Clown

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 21:07

Woestein heeft ook pigment vlekjes (zowel donkere als 3 lichte), en ze (de donkere) zijn helemaal heel erg duidelijk als hij nat is ze zijn dan ook groter.
Dus het kan zijn dat het gewoon pigment vlekken zijn en dat krijg de 1 na een tijdje en een ander heeft dat al vanaf veulensaf aan.
Niets erg dus, of je moet hoog op de keuringen willen scoren want daar wordt het niet gewaardeerd (een haf moet "puur" voskleurig zijn zonder donkere vlekken, daarom zie je ook haast geen hele donkere Haflingers bovenaan staan op zo'n keuring).
Hoop dat je hier wat aan hebt en mocht het toch iets anders zijn dan horen we het graag, kunnen we weer ergens iets over leren.
Groetjes en veel succes,

Angenita

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:39

ik heb dan wel geen haflinger, maar een palomino quarter horse merrie, die op latere leeftijd ineens donker/zwart gepigmenteerde vlekken kreeg. het is geen allergie en ook geen rare ziekte. heeft alles met pigment te maken

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:47

haflingertje schreef:
hey.... mijn haffie heeft ook een zwarte velk op haar kont maar die zit eral sinds dat ze geboren is..... misschien toch even verstandig om een dierenarts om raad te vragen het kan inderdaad een allergie zijn ..... succes ermee Lachen
( en ireen, bianca staat helemaal niet meer bij jullie op stal Hyper!:) )


haha Haha! helemaal vergeten!!

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:11

mijn haffie heeft het ook aan de binnenkant van zijn billen soms is het over en daarna is het er weer
morgen komt de DA te enten ik zal hem wel even vragen dan zet ik het hier wel weer neer
groetjes jenny

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:29

Ik heb echt geen idee wat het is. Ik heb verder ook nog nooit een haflinger met zwarte vlekken gezien. Wel met donkere appeltjes, maar echt zwarte vlekken nog nooit.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 19:56

Ik weet dat bij quarters de palomino kleur pas echt palomino is zodra het paard een zwarte vlek heeft.
Zou dit dan ook bij haflingers zo zijn of is het juist een fout wanneer er een of meerdere (zoals bianca want ik kan ze niet meer tellen ) zwarte vlekken zijn?

Groetjes

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:50

bianca5055 schreef:
Ik weet dat bij quarters de palomino kleur pas echt palomino is zodra het paard een zwarte vlek heeft.
Zou dit dan ook bij haflingers zo zijn of is het juist een fout wanneer er een of meerdere (zoals bianca want ik kan ze niet meer tellen ) zwarte vlekken zijn?

Groetjes

als eigenaresse van twee palomino quarter horses kan ik je vertellen dat dit een oude wijven verhaal is. hoe egaler de kleur, hoe beter. zwarte vlekken zijn niet gewenst. Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 03:23

Ik zag laatst op de haltershow 'n lichte palomino met een gigantische donkere vlek op z'n kont (minstens 50 x 50 gem.), ik dacht eerst dat hij vies was, maar volgens mij hoorde dat gewoon zo Haha!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:29

bianca5055 schreef:
Ik weet dat bij quarters de palomino kleur pas echt palomino is zodra het paard een zwarte vlek heeft.
Zou dit dan ook bij haflingers zo zijn of is het juist een fout wanneer er een of meerdere (zoals bianca want ik kan ze niet meer tellen ) zwarte vlekken zijn?



Het wordt niet gewaardeerd door het stamboek. Ik ben bij een clinic van het stamboek geweest en daarin werd verteld dat het vaker voorkomt (zoals dus in mijn eerste reactie), geen kwaad kan, maar dus niet mooi is.