kortgeding ivm FERRO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

kortgeding ivm FERRO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 13:25

Als dit verder in de ingeslagen richting evolueert, zal FERRO verloren zijn voor de Nederlandse dressuursport. Het zag er zowiezo niet goed uit met de sport. Het wordt alleen maar erger............... Huilen Huilen Huilen


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:35

Citaat:
Het zag er zowiezo niet goed uit met de sport. Het wordt alleen maar erger


En dat roept men uit Belgie ?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 13:56

Mag dat dan niet.
Ik heb ook een mening..........

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:07

Van Baalen wil via de rechter haar toppaard terughalen
14-10-2002



DEN BOSCH (ANP) - De rechter moet voor Coby van Baalen de weg naar de Olympische Spelen van Athene 2004 vrijmaken. De Gelderse dressuuramazone eiste maandag in een kort geding met spoed haar toppaard Ferro terug, met wie de eigenaren inmiddels andere plannen hebben. Sinds 1996 heeft Van Baalen een verbintenis met de eigenaren van fokstation De Dalhoeve. Volgens de betreffende personen, Jan Lammers en Adriaan van de Goor, hebben ze dat rond de Olympische Spelen van Sydney 2000 opgezegd. Uit symphatie met de amazone hebben ze vervolgens nog wel besloten Van Baalen met Ferro te laten starten tot en met de Wereldruiterspelen van de vorige maand in Jerez. Maar nu is het voorbij met de topsport, althans wat de eigenaren betreft. Van Baalen weet echter niets van de opzegging van het contract en wil binnenkort bij het indoorseizoen gewoon weer van de partij zijn. "Het gaat alleen maar om geld", lichtte haar raadsman toe. Hij doelde daarmee op de centen die Ferro voor zijn bazen verdient met zijn tweede passie, het dekken. En dat dan dankzij de naam die hij, door de inspanningen van Van Baalen, in de sport heeft opgebouwd. De advocaat sprak van miljoenen, maar de eigenaren trokken daarbij een gezicht alsof ze nog nooit zoveel geld bij elkaar hadden gezien. Naast het beeindigde contract beriepen ze zich op de gezondheidstoestand van Ferro, volgens hen niet meer toereikend voor topsport. Dit ontlokte bij Van Baalen een bijzonder verontwaardigde reactie. Het kamp-Van Baalen suggereerde zelfs dat Ferro op de Dalhoeve leeft onder omstandigheden die blessures in de hand werken. En dat men dat bewust doet ook. De amazone: "Hij staat in een kleine, donkere stal, met nog een hengst, nota bene een van z'n zonen. Zelfs zonder fatsoenlijk te worden afgetraind, terwijl hij een bestaan als topsporter gewend is. Ferro kan z'n energie niet kwijt en slaat met z'n achterbenen, waardoor hij zich voortdurend blesseert. Ik vind het onverteerbaar dat mijn toppaard zo staat te verpieteren." Van Baalen vreest zelfs blijvende invaliditeit van het dier, als de omstandigheden niet snel veranderen. De eigenaren wisten niet wat ze hoorden en nodigden de president van de rechtbank onmiddellijk uit een kijkje te komen nemen. Van Baalen hoopt maar dat hij dat doet. Ze stuurde nog zo lang mogelijk een assistente dagelijks langs, om uren met Ferro te stappen. Dit is haar inmiddels ook verboden. Dat Ferro een verleden met blessures heeft kan niet worden ontkend. Na Sydney 2000, waar Ferro zich met de vijfde plaats in het individuele klassement als beste dekhengst ooit klasseerde en met de equipe zelfs de zilveren medaille won, kwam hij een jaar lang niet op wedstrijden uit. Begin dit seizoen keerde Van Baalen op de Nederlandse titelstrijd in Nijmegen terug en werd meteen tweede. Ze werd ook geselecteerd voor de Wereldruiterspelen in Jerez, maar daar raakte Ferro na twee (van de drie) onderdelen opnieuw, zij het licht, geblesseerd. Van Baalen wil het dier zo snel mogelijk weer tot haar beschikking hebben om, volgens afspraak, in het wereldbekercircuit te kunnen starten. Ze gaat er van uit dat Ferro, mits door de juiste mensen begeleid, Athene 2004 nog in goede doen kan halen. Ze overlegde papieren van NOCNSF en KNHF om aan te tonen hoe serieus haar kandidatuur voor het belangrijkste sportevenement moet worden genomen. De uitspraak is over een week.

Bron: ANP

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:10

Citaat:
Quote:
Het zag er zowiezo niet goed uit met de sport. Het wordt alleen maar erger


En dat roept men uit Belgie ?


Ik bedoelde te zeggen maar jij vat hem niet.

Zo'n uitspraak uit Belgie !
Want wat heeft Belgie dan behalve een FEI "dressuurlid"

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 14:23

of ik nu uit België kom of uit Duitsland. Ik vind het gewoon jammer voor de sport.
Wat Mariette Withages reeds 'internationaal ' voor de sport heeft gedaan is niet te onderschatten. Dat zij dit niet presteert 'nationaal' is een andere zaak.

germie

Berichten: 25882
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:50

Het is gewoon altijd hetzelfde liedje in de paardenwereld. Bij goede prestaties raak je je toppaard kwijt.
Rare wereld hoor. Ben beneiuwd wie er wint.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:45

Ja en dan nog?? Als van Baalen wint...denk je dat er dan nog zo'n soepele verstandhouding zal zijn tussen ruiter en eigenaren?

Om de minste reden zullen ze hem terughalen of in ieder geval direct na afloop van het contract.

Ik zou liever niet winnen als ik Coby was hoor....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:00

Troef schreef:
Citaat:
Quote:
Het zag er zowiezo niet goed uit met de sport. Het wordt alleen maar erger


En dat roept men uit Belgie ?


Ik bedoelde te zeggen maar jij vat hem niet.

Zo'n uitspraak uit Belgie !
Want wat heeft Belgie dan behalve een FEI "dressuurlid"


Dus als je in België woont mag je geen mening hebben (en dan nog wel een positieve) over de dressuursport in Nederland. En dat terwijl wij Belgen dan tenminste niet zo chauvenistisch zijn en mee supporteren voor onze Noorderburen en ons het lot van één van hun topdressuurhengsten aan te trekken.
Tja... Verward

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:07

Wat ik niet begrijp is wat de eigenaar er mee te winnen heeft om Ferro niet af te staan voor de sport. Het verhaal lijkt me erg logisch wanneer de eigenaar zelf volhoudt dat Ferro niet meer mee kan in de sport.
Ik krijg hieruit de indruk dat Coby Ferro koste wat het kost mee wil laten doen in Athene puur voor haar eigen gewin.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:24

Uhm ik vind het niet echt een verlies ferro is naar mijn mening over zijn top heen. Ik hoop ook niet dat hij onze afgevaardigde moet worden naar de olympische spelen. Ik hoop dat de nederlandxe top wat meer te bieden heeft.
Een hengst als krack die groeit nog en verbeterd. Een hengst als ferro denk ik niet na al die blessures dat ie nog bij de wereldtop kan behoren.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:34

Citaat:
Ik hoop ook niet dat hij onze afgevaardigde moet worden naar de olympische spelen.


Gaat er dan maar één mee?

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:37

Troef schreef:
Citaat:
Ik hoop ook niet dat hij onze afgevaardigde moet worden naar de olympische spelen.


Gaat er dan maar één mee?

Nee maar hij is er dan toch een van!
Maar wat denk jij?
Denk jij dat ie het nog in zich heeft?
en dat het er uberhaupt nog uitkomt.
Wat er trouwens ook de uitspraak is de verstanhouding tussen coby en de eigenaren zal niet echt soepel meer verlopen.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:46

Aldus stond het in het Brabants Dagblad beschreven........een iets andere toonzetting?

"Van Baalen heeft Ferro ingeleverd
Door Annemiek Steenbekkers

Dinsdag 15 oktober 2002 - DEN BOSCH - Coby van Baalen heeft haar toppaard Olympic Ferro ingeleverd bij de eigenaren Jan Lamers uit Oss en Adriaan van de Goor uit Herpen. Volgens de twee, die prioriteit geven aan de dekdienst, is de samenwerkingsovereenkomst met de dressuuramazone uit Brakel per 11 oktober beëindigd. Van Baalen, die Ferro tot en met de Olympische Spelen van Athene (2004) wil uitbrengen, geeft aan daar niks van te weten en heeft de eigenaren voor de rechter gedaagd. Het kort geding bij de rechtbank in Den Bosch diende gistermiddag.

'Het draait om geld'. Daarover waren beide partijen het in ieder geval eens. De eigenaren van Ferro, Jan Lamers en Adriaan van de Goor, willen het paard uit de sport terugtrekken en het volledig inzetten voor de lucratievere dekdienst. Om die reden hebben ze Van Baalen (45) laten weten dat ze Ferro aan hen moest teruggeven. De twee beroepen zich daarbij op een overeenkomst die ze in 1996 met Van Baalen aangingen. Daarin is volgens de lezing van de eigenaren op schrift vastgelegd dat de amazone Ferro tot en met de Olympische Spelen in Sydney (2000) mocht trainen en hem buiten het dekseizoen (februari tot september) naar eigen inzicht in wedstrijden mocht uitbrengen. Tijdens het dekseizoen gebeurde dat in overleg met de eigenaren. In de overeenkomst staat ook, bij monde van mr. Van Eeuwijk, advocaat van Lamers en Van de Goor, dat de eigenaren het recht hebben om per direct het dier uit de sport terug te trekken, bijvoorbeeld om gezondheidsredenen.

"Na de spelen in Sydney is mondeling afgesproken dat Coby nog een paar jaar op Ferro mocht rijden. Als presentje. En dat na het WK in Jerez van afgelopen september het einde verhaal zou zijn", aldus Van Eeuwijk. "Sinds Sydney heeft Ferro veel gezondheidsproblemen gekend en ook nu is hij niet fit. Hij is kreupel aan zijn linkerachterbeen. Bovendien moet Ferro tot begin november in quarantaine blijven voordat zijn diepvriessperma naar de VS geëxporteerd mag worden."

'Tip-top'
Volgens Van Baalen, die zegt niks van een mondelinge afspraak te weten, is Ferro 'tip-top' in orde. Fit genoeg om deel te nemen aan de wereldbeker die donderdag begint met de wedstrijd in Düsseldorf. Die mist de Brakelse sowieso. "Na Jerez is Ferro meermalen onderzocht en fit bevonden." De hoofdpersoon in het verhaal, Ferro, verblijft sinds 30 september in Wamel, op het dekstation De Dalhoeve. Volgens Van Baalen in erbarmelijke omstandigheden. "In een kleine, donkere stal, vlak naast zijn zoon Metall. De eigenaren weten - ze hebben mij daar zelfs voor gewaarschuwd toen ik pas op Ferro reed - dat hij begint te slaan zodra hij een andere hengst ruikt. Daardoor heeft hij die wond opgelopen aan zijn achterbeen." De amazone, die eerder al de Grand Prix-paarden Welcome en Welt Hit aan hun eigenaren moest afstaan, stuurde iedere dag een stalmeisje naar Wamel, tot zij daar werd weggestuurd. "Als ik had geweten dat Ferro teruggetrokken zou worden, had ik toch niet zoveel energie en geld in hem gestoken."

Beide partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. Zozeer, dat ook wanneer de amazone in het gelijk wordt gesteld door de rechter, er allerminst sprake meer kan zijn van een goede samenwerking. "De relatie is altijd al moeilijk geweest, maar dat heb ik tot nu toe nooit hardop gezegd", aldus Van Baalen. "Ik vind het vooral een afschuwelijke gedachte dat Ferro in Wamel staat te verpieteren. Hij heeft veel te veel energie voor zo'n klein hokje."

Maandag doet de rechter uitspraak.



OLYMPIC FERRO

Ferro was een half jaar oud toen Jan Lamers (Oss) en Adriaan van de Goor (Herpen) hem kochten in Aarle-Rixtel. De nu 15-jarige Ferro, die vanwege zijn sportieve prestaties de eretitel Olympic mag dragen, werd op 3 jarige leeftijd goedgekeurd als dekhengst. Hij heeft inmiddels vele nakomelingen van uitzonderlijke kwaliteit voortgebracht.
De combinatie Van Baalen-Ferro behaalde in 1998 tijdens de wereldruiterspelen in Rome een zilveren teammedaille. Een jaar later werd Ferro uitgeroepen tot best presterende hengst van het indoorseizoen.
Na de Olympische Spelen in Sydney van 2000 - Van Baalen behaalde er met haar gitzwarte hengst een vijfde plaats individueel en zilver met het Nederlandse team - werd Ferro lange tijd ingezet voor de dekking. In die periode liep Ferro een peesblessure op, die hem tot het voorjaar van 2002 aan de kant hield. Op het NK in Nijmegen maakte Van Baalen begin juni haar rentree met Ferro en eindigde op de tweede plaats.
Tijdens de wereldruiterspelen in Jerez liep Ferro een blessure aan zijn voorbeen op en werd vroegtijdig teruggetrokken door Van Baalen."

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:50

Jippie schreef:
Wat ik niet begrijp is wat de eigenaar er mee te winnen heeft om Ferro niet af te staan voor de sport. Het verhaal lijkt me erg logisch wanneer de eigenaar zelf volhoudt dat Ferro niet meer mee kan in de sport.
Ik krijg hieruit de indruk dat Coby Ferro koste wat het kost mee wil laten doen in Athene puur voor haar eigen gewin.


De dekdienst brengts nu behoorlijk wat geld in het laatje. Hoe zal dat zijn als iedereen Ferro ziet aftakelen of slecht presteren in de ring? Of als iedereen gaat roepen dat hij afgedaan heeft? Dat is niet bevorderlijk voor de verkoop Haha!

Met alle blessures van hem denk ik ook dat hij zijn beste tijd gehad heeft en dat het zeer verstandig is om hem uit de sport terug te trekken!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:54

Fab.

Citaat:
en hem buiten het dekseizoen (februari tot september) naar eigen inzicht in wedstrijden mocht uitbrengen.


Ja dat is inderdaad een andere toonzetting.

Vandaar dat er nu sperma wordt afgenomen.

Citaat:
Tijdens het dekseizoen gebeurde dat in overleg met de eigenaren.


En daar gaat het nu om zeker?

Volgens mij klopt dat kontrakt niet helemaal.
daar het seizoen van Febr. tot Sept. is Knipoog
Laatst bijgewerkt door Troef op 15-10-02 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:57

Volgens mij is het nu wel afgelopen met Ferro. Dan maar geen glorieus afscheid van de sport met schijnwerpers en zakdoeken. Of hij Athene nog had kunnen halen, betwijfel ik.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:04

Dan maar geen glorieus afscheid van de sport met schijnwerpers en zakdoeken.

Wel waar hoor.

Het KWPN organiseert nog een dressuur avond in Febr. 2003
tijdens de hengstenkeuring.
En Tinneke Bartels brengt de fakkels mee.

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:05

Fakkels neem je alleen maar mee als je ze over wilt dragen. Dus wat staat ons te wachten op deze dressuuravond in februari?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:15

Lovely schreef:
Dus wat staat ons te wachten op deze dressuuravond in februari?

Mag ik drie keer raden Jazz, Jazz en Jazz Schijnheilig al vanaf voor hij goedgekeurd was het enige vaste onderdeel van de avond. Samen met de glorieuze KWPN hengsten parade uit Jerez.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:32

Troef je hebt niet helemaal goed gelezen, dat was voordat het contract afliep.
Daarna:
" "Na de spelen in Sydney is mondeling afgesproken dat Coby nog een paar jaar op Ferro mocht rijden. Als presentje. En datna het WK in Jerez van afgelopen september het einde verhaal zou zijn", aldus Van Eeuwijk. "Sinds Sydney heeft Ferro veel gezondheidsproblemen gekend en ook nu is hij niet fit. Hij is kreupel aan zijn linkerachterbeen. Bovendien moet Ferro tot begin november in quarantaine blijven voordat zijn diepvriessperma naar de VS geëxporteerd mag worden"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:42

Al dat gehakketak gaat voorbij aan het feit dat Coby duidelijk te doen heeft met het paard dat zij en zij alleen naar deze hoogte gebracht heeft. En waar zij dus een band mee heeft. Iedereen die de Dalhoeve kent weet dat de stalling daar uit het jaar nul is. Ik denk dat ze minder moeite gehad zou hebben met b.v. Joop van Uijtert, ook omdat ze daar hart voor sportpaarden hebben. Haar punt komt in alle berichten naar voren, ze ziet hoe de conditie van Ferro, waar zij jarenlang aan gewerkt heeft, zomaar te niet wordt gedaan. Alleen om de poen. Geen behoorlijke afbouw, niets. Buiten al haar andere beweegredenen, en die zullen ook niet wars van geld zijn, is dat een punt waar hier door zich paardenmensen noemende geen aandacht aan geschonken wordt. Het wel bevinden van Ferro lijkt mij toch ook een punt van discussie.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 06:57

Sarabande:

Citaat:
Alleen om de poen. Geen behoorlijke afbouw
Laatst bijgewerkt door Troef op 16-10-02 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 07:07

Aan dit soort geroddel wil ik niet meer mee doen. Ik ken Adriaan en Stien van de Goor als een paar hele fijne mensen, die gek zijn met Ferro, en ook altijd wegliepen met Coby van Baalen. Van wat er nu gebeurt denk ik dat ze 's nachts wakker liggen.

Veel plezier met je roddelrubriekje.

Ik zie dat inmiddels de betreffende tekst verwijderd is. Blijkbaar vond de persoon die het had geschreven het ook niet door de beugel kunnen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 18-10-02 12:47, in het totaal 3 keer bewerkt

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 19:02

Ik denk ook dat Ferro aan zijn einde is. Hij heeft de laatste tijd te veel blessures en denk daarom dat hij niet meer op het hoogste niveau mee kan draaien.

Ook vind ik dat de kritiek die hier op de personen in kwestie een beetje weinig te maken heeft met het paard Ferro


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers