zadel past niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

zadel past niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 18:33

Rond Januari kocht ik voor Jamaica een dress zadel van het merk Nedhorse (imitatie Passier/prestige, weet ik niet meer )
Nu was er van het weekend Liberty bij mij, die jamaica ook even gereden heeft. Zij zadelde Jamaica daarna af, en vertelde me dat het zadel niet helemaal 100% lekker lag. Net achter haar schoft, aan weerszijde van de ruggegraat lag het haar niet netjes plat. Maar, dit is op zich toch logisch? Aangezien ze in haar wintervacht zit.
Ik heb nooit problemen met het zadel gehad, hoewel ik wel wist dat, aangezien ze nog jong is, de mogelijkheid erin zat dat ze eruit zou groeien.
Ze heeft nooit drukplekken gehad, doet niet moeilijk met opzadelen, op het moment gaat ze eigenlijk super.
Wie geeft me advies?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 16-10-02 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:16

Ik snap het niet helemaal, wat is er volgens Liberty dan niet goed? Wat is er erg aan dat het haar netjes plat ligt?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 22:31

ik dnek dat het moet zijn niet netjes

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:24

als het haar "netjes" plat ligt, kan het zadel idd misschien drukken/knellen op die plaats, vandaar dat het haar daar juist extra plat ligt.
als het juist niet netjes glad ligt maar wat verwildert, schuift het zadel misschien.
laat dit ff controleren door een echte goede zadelmaker, of bel even naar een zadelmaker en leg het even uit, misschien kan ie zo wel zeggen of dit juist hoort of niet.
zou wel vervelend zijn als het idd niet goed past, je hebt em net nieuw gekocht Scheve mond
succes ermee!
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 13:11

sorry, er moet inderdaad staan dta het haar NIET netjes plat lag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:01

Kan bijvoorbeeld ook komen doordat je na het opleggen van het zadel je zadel nog even op en neer gewiebeld hebt, of even het sjabrakje rechtgetrokken hebt. Aan de haartjes lijkt het mij moeilijk beoordelen dat het zadel niet goed past, maar misschien (waarschijnlijk Verward ) weet Liberty iets dat ik nog niet weet.
Voel je dat het knelt op die plek als je met je platte hand onder het zadel voelt?

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:08

Sonja schreef:
Kan bijvoorbeeld ook komen doordat je na het opleggen van het zadel je zadel nog even op en neer gewiebeld hebt, of even het sjabrakje rechtgetrokken hebt. Aan de haartjes lijkt het mij moeilijk beoordelen dat het zadel niet goed past,


Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Zolang je zadel niet (ver)schuift, wiebelt, kantelt, klappert,knelt ed en ze geen drukkingen krijgt, dan valt het over het algemeen wel wat mee. Gewoon even goed in de gaten houden en eventueel naar een zadelmaker gaan voor advies.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 16:40

Ga er eens zonder sjabrak op zitten en bekijk dan eens hoe het ligt(wees ff met zijn 2en)
Nu aan de voorkant kijken of het daar niet knelt.
Het kan best wezen dat ie eruit is gegroed hoor. Mijn fjord was met 2 maanden al uit het zadel gegroeid.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 18:13

Mijn paard is momenteel onder behandeling van een fysiotherapeut en ik heb al weken niet gereden. Dat komt o.a. omdat haar zadel niet goed meer paste. Ik had het zadel een jaar geleden gekocht, toen mijn paard nog helemaal groen was. Het was mij helaas te laat opgevallen dat het zadel niet helemaal goed zat. Het zadel kantelde namelijk niet, ze had geen drukplekken, verschoof niet.
Mijn paard werd dus wel steeds vervelender met opzadelen.
Als je twijfelt zou ik er toch echt zo snel mogelijk naar laten kijken, zoals al eerder gezegd is. Een paard dat net onder zadel is, is volop in ontwikkeling. Dus dan is het niet ondenkbaar dat je zadel minder goed past. Je kan er maar beter vroeg bij zijn, dat bespaart je veel problemen en uiteindelijk ook geld. En misschien past 'ie nog prima, maar dan weet je tenminste zeker dat je zadel niet het probleem kan zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 19:04

Ik heb er met de aankoop van dit zadel rekening mee gehouden dat de mogelijkheid er was dat ze eruit zou groeien. Dat had ik alleen niet nu al verwacht.
Ik heb verder totaal geen klachten over het zadel, er hoeft niemand te hangen met opstijgen, het kantelt niet, klappert niet, schuift niet. Ze is braaf met opzadelen (in het begin (maart ofzo) beet ze altijd), bokt nog nauwelijks met rijden, steigert niet meer, begint na te geven etc etc etc.
Heeft geen warme of dikke plekken op haar rug/schoft, schoft ligt zelfs 100% vrij. Van achter gezien (zonder shabrak) kan ik onder het zadel door kijken etc etc


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9, Suliko, YandexBot en 131 bezoekers