Klacht indienen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 09:20

Ik was afgelopen weekend toch op een leuk concours. Hier werden de selecties voor de kringkampioenschappen verreden!
De binnenbak had niet de juiste afmetingen, was bovendien niet gesleept en het was een rommelige boel aan de bakranden! Er was veel te veel afleiding voor een jong paard. Er stonden paarden in boxen en er was een ruitershop, er hingen twee spiegels en er liepen paar kinderen.
De inrijhal bestond uit een kleine loods waar nauwelijks 5 paarden hun kont konden keren! Dan kom je daar aan met je 4-jarige hengst!
Wat me nog het meest ergerde was dat de jury allesbehalve objectief oordeelde. Naar mijn proef is niet eens gekeken. Ja, met haar handen onder het hoofd! Ze heeft me niet eens gegroet. En ik heb eerlijk waar een hele nette, correcte proef gereden. Ik had zelfs getuigen in de kantine die mijn proef het netste vonden van allemaal.
Na mij kwam een meisje wiens paard de hele proef zijn knar in de lucht had en bovendien bij het afgroeten ook nog eens de verkeerde kant opging en zij krijgt dan 168 punten!!!!! Ik kon het doen met een zielige 156!!!! Slaat werkelijk nergens op. Er stond ook helemaal niks op het protocol! Later bleek dat het allemaal verenigingsleden waren en de jury was gewoon lid van het kringbestuur daar. De winnaar van de proeven B t/m M1 was de instructrice van die manege, duh!!!! Het was vriendjespolitiek troef daar! Ongeloofelijk!!!
Dat kunnen ze toch niet maken op een selectiewedstrijd? Ik ben van plan om een klacht in te dienen bij het KNHS zodat dit volgend jaar niet weer kan gebeuren. Het was gewoon verschrikkelijk.
Al de mensen die van buiten de vereniging kwamen reden geen punten en werden zwaarder bestraft dan verenigingsleden! Mijn paarden waren kijkerig en daar heb ik aftrek van punten voor gehad. Maar als iemand de verkeerde kant oprijdt dan wordt dat zonder blikken of blozen toegestaan en haalt men 168 punten. De regels voor de B en de L1 zijn vanaf gisteren veranderd, je paard mag met zijn kop in de lucht lopen en je mag zelf weten hoe je je proef rijdt. Het liefst stop je je handen ook in je mond, hoe hoger, hoe liever!!!
Wat denken jullie hier nou van?
Zal ik een klacht indienen of zet dit alleen maar kwaad bloed!?


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:24

meteen een klacht indienen, bij een gewone wedstrijd is dit al onaanvaardbaar maar bij een selectie is dit helemaal van de gekken. Wel zou ik als ik jou was proberen of je meerdere mensen kunt vinden die er zo over denken. dan sta je in elk geval iets sterker. succes

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:21

In elk geval een brief schrijven naar de KNHS. Een officiele aanklacht wordt moeilijker omdat het altijd jou woord is tegen die van de jury en organisatie. Probeer meer mensen te vinden die er net zo over denken en met elkaar een brief te sturen op die manier sta je sterker.
Let erop dat je je brief objectief houdt het feit dat een jong paard in een bepaalde bak kijkerig is mag niet meespelen wel dat de bak niet aan alle eisen voldoet.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:56

Ik zou dus echt wel een klacht indienen!!! Vette vriendjespolitiek man, echt achterlijk. En dat al helemaal voor een selectiewedstrijd. KHNS heeft toch ook een klachtenlijn? staat achter in de paard en sport

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Klacht indienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:06

Zwelgje schreef:
Er was veel te veel afleiding voor een jong paard. Er stonden paarden in boxen en er was een ruitershop, er hingen twee spiegels en er liepen paar kinderen.
De inrijhal bestond uit een kleine loods waar nauwelijks 5 paarden hun kont konden keren! Dan kom je daar aan met je 4-jarige hengst!


Een wedstrijdorganisatie heeft natuurlijk geen boodschap aan het feit dat jij met een 4 jarige snel afgeleide hengst op concours gaat. Dat is jouw verantwoordelijkheid, niet die van hun. Daarover klagen zou ik dan ook echt niet terecht vinden. Als de accomodatie je niet bevalt dan staat het je natuurlijk vrij om daar niet heen te gaan.

De duidelijke partijdigheid van de jury is daarentegen een heel ander verhaal, dat kan echt niet! Heb je de wedstrijdleiding ter plaatse of zelfs de jury er op aan gesproken?

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:13

Ik vind dat je als wedstrijdruiter wel degelijk eisen aan een bak (bodem) mag stellen.
Een accomodatie hoort gewoon aan bepaalde eisen te voldoen, zeker bij een selectiewedstrijd!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:20

Over het formaat van de bak en de kwaliteit van de bodem wel ja, maar je kunt niet verwachten dat ze de paarden weghalen, de ruitershop sluiten, de kinderen aanlijnen en de spiegels bedekken en daar doelde ik vooral op.
Als dat zou kunnen, dan heb ik ook nog wel wat wensen mbt reclameborden en bloemstukken Haha!

Nulla tenaci invia est via

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 11:41

Margreet wat betreft de afleiding voor een jong paard heb je helemaal gelijk. En het ging eigenlijk helemaal nog niet zo slecht. Maar wat het meeste frustreerde was dat en de afmetingen niet correct waren en dat de bodem klote was. En vooral dat mensen die hun paard willekeurig de bak rondstuurden ook nog beloond werden.
Dat mijn paard een keer wegspringt vind ik niet zo erg maar zorg dan wel dat de jury onpartijdig is en dat de accomodatie goed geregeld is en bovendien KIJK naar de proef ook al is het niet iemand die zijn paard daar gestald heeft en daar in de lessen butst!!!
Verder vind ik het ook niet netjes om tijdens een proef kinderen te laten rondrennen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:17

Een formele klacht zal niet meevallen. Dat had je direct ter plekke moeten doen bij de bondsvertegenwoordiger.

Je kunt natuurlijk wel een brief schrijven naar de KNHS waarin je de gang van zaken uitlegt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:20

Toevallig had ik laatst ook een akkefietje en gisteren heb ik daarvan de videobeelden eindelijk kunnen bekijken (met verschrikkelijke mooie slowmotionbeelden!!) en het bleek daar nog onrustiger te zijn dan dat ik me herinnerde. We hebben het over blaffende honden, krijsende kinderen, de ene na de andere deur die open gaat en weer dicht, mensen die roepen, rennende kinderen, een stoel valt om en niet te vergeten een jury die dacht dat je in de rechtergalop eerst een halve volte links moet doen... Bij een eerder incident heb ik inderdaad de bondsvertegenwoordiger aangesproken, maar dat bleek de jury te zijn die de fout maakte. Denk nou maar niet dat je daar iets mee opschiet. Je moet gewoon overal aan wennen en op alles voorbereid zijn, dat is het beste Haha!.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 13:59

Ja, ik denk ook dat het moeilijk wordt om iets dergelijks te bewijzen. Het merendeel van de ruiters waren manegeklanten en die hadden natuurlijk het concours van hun leven. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik gun iedereen zijn punten maar het merendeel was gewoon bagger, zwaar bagger!!! En dat moet dan de toekomst voorstellen van de nederlandse dressuursport??? Zielig.
Ik had op mijn protocol van mijn hengst een rijkunstige opmerking dat ik mijn handen 15cm boven het zadel moet houden en bij het halsstrekken mijn handen niet breed mocht zetten. Sorry, maar ik werd ter plekke strontziek. Zelfs de jury wist niet waar ze naar keken. Nee ik zet mijn handen niet megahoog zoals die andere butsers. De 'vakkundigheid' van de jury droop er ook vanaf. Ik betwijfel het of de betreffende jury een paard correct had kunnen rondsturen in de B.
Als ze allemaal zo rijden als de instructrice. Handen in je mond (als het even kan nog hoger), benen afsteken en voltes rijden met je binnenhand in de lucht dan zal het niet veel soeps zijn.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:28

hihi,
je had wel op het concours kunnen zijn waar ik gisteren ook ging kijken ,ware het dat ze daar geen ruitershop hebben en de gang langs de bak nbetjes afgezet was, maar het niveau van rijden klinkt bedroefend bekend Verdrietig

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 14:45

Tender schreef:
hihi,
je had wel op het concours kunnen zijn waar ik gisteren ook ging kijken ,ware het dat ze daar geen ruitershop hebben en de gang langs de bak nbetjes afgezet was, maar het niveau van rijden klinkt bedroefend bekend Verdrietig


Ja frustrerend is dat. Je krijgt zelf nauwelijks 156 punten voor een mega proef (ik had mijn paard zo lekker voor mekaar en hij sjouwde met zoveel schwung de bak door, heerlijk gewoon. Recht in de aanleuning en nageefelijk!!!) en de rest had punten vanaf 160 en hoger. Zeer bedroefend en je motiveert die kids alleen maar om bagger te rijden. Die vallen in een diepe put als ze buiten de vereniging starten...

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:58

Het blijft nou eenmaal een jurysport dus ik zou me er niet zo druk om maken. Je kunt nooit bewijzen dat jij qua punten ondergewaardeerd bent en anderen overgewaardeerd. Gewoon even diep ademhalen en daar niet meer starten.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:11

Ik ben het met collega jurylid Haha! Fitz eens dat een klacht geen zin meer heeft. Een klacht moet binnen een half uur na de prijsuitreiking bij de bondsvertegenwoordiger ingediend worden, onder betaling van een bedrag (was 75 gulden, weet niet wat het nu is), als je in het gelijk gesteld wordt krijg je het geld terug.
Over de jurering kan je geen klacht indienen, in het reglement staat daarover:
Tegen de beoordeling van de jury bestaat geen appèl; in alle gevallen waarin het oordeel van de jury echter niet uitsluitend is gebaseerd op een waardering/beoordeling van de verrichtingen van een deelnemer en/of van diens paard(en), staat tot uiterlijk 30 minuten na het bekend maken van de einduitslag van de betreffende rubriek protest open tegen een beslissing van de jury.
art. 41.5.b protesten inzake een hindernis, het parcours, danwel inzake de omstandigheden waaronder verrichtingen moeten plaats vinden moeten direct na de bezichtiging van de ring en in elk geval voordat de eerste deelnemer aan de betreffende wedstrijd/rubriek van start is gegaan.
Kortom, een echte klacht indienen kan niet meer, maar een brief schrijven natuurlijk altijd wel, al is het alleen maar om te voorkomen dat er daar volgend jaar weer selectie wedstrijden worden gehouden.
En ook al is er geen officiele klacht tegen een jury ingediend, als die naam vaak terugkomt op het bondskantoor doen ze daar echt wel wat mee hoor. Niet zo snel, dat geef ik toe, maar ik ken genoeg juryleden die een on-officiele waarschuwing hebben gehad. (Nee, ik niet Haha! )

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:14

Jasmijn schreef:
En ook al is er geen officiele klacht tegen een jury ingediend, als die naam vaak terugkomt op het bondskantoor doen ze daar echt wel wat mee hoor. Niet zo snel, dat geef ik toe, maar ik ken genoeg juryleden die een on-officiele waarschuwing hebben gehad. (Nee, ik niet Haha! )


Je maakt me bang, Jasmijn }>

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 07:45

Het gaat me inderdaad nog het minst om de jurering zelf maar er moeten daar geen selectiewedstrijden meer verreden kunnen worden. Als zij pretenderen een selectiewedstrijd te kunnen organiseren dan vind ik ook dat ze dat waar moeten kunnen maken! En dat is eigenlijk alles wat mij stoort en daar ga ik zeker een brief over schrijven.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:44

Zwelgje, ik ben bang dat je er nu niet zo veel meer mee kan. Je had direct op de wedstrijddag zelf met je klacht naar de bondsvertegenwoordiger moeten gaan. Nu is er niets meer na te gaan van de afmeting van de bak, en je kan nooit bewijzen dat de gesteldheid van de bodem op die dag zo slecht was.

Afleiding om de bak heen is geen reden om de boel af te blazen, tenzij je grove afwijkingen constateert (Zelf heb ik ooit voor het begin van de wedstrijd een verzoek ingediend of ze de trampoline naast de Z ring wilden weghalen Haha!)

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 14:13

Fitzroy schreef:
Je maakt me bang, Jasmijn }>


Ik ga je nog veel banger maken, er loopt een civiele procedure tegeen een jury die iemand wegens kreupelheid de baan uitgestuurd had.
's Avonds dierenarts erbij, die vond het paard niet kreupel, dus span je een procedure aan. Misschien had het dier zich vlak voor het de baan inging verstapt ofzo. Je stuurt echt niet zomaar iemand eruit hoor.
Wij mogen als niet dierenarts de diagnose kreupel namelijk niet stellen, ook al staat het wel in de reglementen!!!
Sorry erg off-toppic.

Navragen is beter dan afvragen.


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:05

Jasmijn"]
[quote="Fitzroy schreef:
Je maakt me bang, Jasmijn }>


Ik ga je nog veel banger maken, er loopt een civiele procedure tegeen een jury die iemand wegens kreupelheid de baan uitgestuurd had.
's Avonds dierenarts erbij, die vond het paard niet kreupel, dus span je een procedure aan. Misschien had het dier zich vlak voor het de baan inging verstapt ofzo. Je stuurt echt niet zomaar iemand eruit hoor.
Wij mogen als niet dierenarts de diagnose kreupel namelijk niet stellen, ook al staat het wel in de reglementen!!!
Sorry erg off-toppic.
[/quote]

Gevolg is dat veel juryleden geen paarden meer de ring uitsturen omdat ze onregelmatig zijn. Frusty

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 15:41

Idd Katja, hoe spijtig het ook is. Wij hebben duidelijk te horen gekregen dat je niet op de stoel van de DA mag gaan zitten. Dat betekent dat je een combinatie er bijna alleen uit kunt sturen als het dier op 3 benen de baan doorgaat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 15:54

Katja schreef:

Gevolg is dat veel juryleden geen paarden meer de ring uitsturen omdat ze onregelmatig zijn. Frusty


Je gaat me toch niet vertellen dat zo'n jury dan ook geen opmerking op het protocol zet of dat zo'n combinatie een onvoldoende krijgt voor de regelmaat van de gangen?
Dat zou wel heel erg zijn.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:15

En als je nou DA bent én jurylid, mag je dan wel iemand eruit sturen? Sorry dit vroeg ik me gewoon even af. Haha!

Even offtopic nog: waar waren die selectiewedstrijden dan voor? Ik weet niet beter dan dat er pas in maart weer selectiewedstrijden zijn voor de indoorkampioenschappen? Verward

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 17:59

Natuurlijk neem je de onregelmatigheid (kreupel mag je dus niet zeggen) bij elk onderdeel mee. En al helemaal bij de zuiverheid van de gangen.
En dan maar hopen dat bij de ruiter/amazone een lichtje gaat branden dat zo verder rijden en starten geen zin heeft.
En natuurlijk zet je ook bij ieder onderdeel waarom je zo laag punt.
Maar als ik echt met kromme tenen zit te kijken en het bijna niet aan kan zien, stuur ik ze er toch uit hoor, dan neem ik de gevolgen wel voor lief.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers

cron