Waar moet ik op letten bij het kopen van een pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 07:50

Hallo lieve mensen,

Laatst was er een topic van mij: ik zit in een dip.
Dat ging niet over, ondanks alle goede berichten.

Mijn ouders zijn inmiddels gek geworden van mij. Ik heb heel veel voorbereidingen gedaan. Ik heb bijvoorbeeld een begroting gemaakt van wat ik per maand kwijt ben enz.
Mijn wil is zo ontzettend groot, ik voel gewoon dat ik er klaar voor ben Verward om een eigen pony te kopen. Ik heb hele lange gesprekken met mn ouders gehad en met mezelf natuurlijk. Alle voor-en nadelen opgeschreven, kortom: het is dus alles behalve een overhaastte beslissing.

Mijn ouders staan achter me, als het echt niet lukt, zijn zij er altijd nog om me te helpen, maar ik moet het in 1e instantie zelf doen.

Toen kwam het: keuze van welk ras.
tja.....ik ben altijd al helemaal gek geweest van fjorden, tinkers, haflingers. Maar een groot paard is ook mooi...en wedstrijden lijken me ook leuk.

Ik heb het mezelf afgevraagd en ik denk echt dat ik een pony-mens ben. Paarden doen me niet zoveel. (karakter)

Volgende week ga ik kijken bij een fjord...

- welke vragen moet ik stellen?

alvast bedankt
gr. Gerdien

PS dit was de advertentie

Wegens meer paarden dan weiland moet ik verkopen:Uvando een Fjordenruin van 2 jaar jong voor de prijs van slechts f1000,-.
Vader:Drageset (voormalig elitehengst van fjordenstamboek).
Moeder:Jordie
Deze pony heeft reeds voor de kar gestaan maar is verder nog zo groen als gras(lees onbedorven).De pony is gechipt,ontwormd, ingeent en alle het papier werk zit er bij.
Het is een pony met een ,kop' er op dus niet geschikt voor de echte beginners(hij is ook nog stronteigenwijs en dat zie je ook).
Goede stal is wel belangrijk.
Een paardje voor de jeugd lijkt mij dus handelaren hoeven niet te reageren.

Oja, mijn voorkeur gaat uit naar on-ingereden. Dat jullie het even weten Knipoog


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:02

ik zal later nog wat uitgebreider reageren maar ik vind 1000,- eigenlijk nogal weinig voor zo'n goede fjord met papieren en van drageset nog wel........dus zet er dan mijn vraagtekens bij waarom ie zo goedkoop weggaat...........

soms is het beter om te zwijgen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:52

Nou gefeliciteerd!!! Lachen
Nu nog de lange (?) zoektocht naar de juiste pony. Ik zou je aanraden om bij zoveel mogelijk ponys in de buurt te kijken. Ook als ze je in eerste instantie niet zo aantrekken in bijvoorbeeld een advertentie. Ja kan namelijk stapelverliefd worden op die Haflinger met die lieve ogen terwijl je in principe eerst een Fjord wilde. Dus kijken, kijken en nog eens kijken. Vertel zoveel mogelijk mensen dat je op zoek bent en wees niet te snel met beslissen.
Vraag aan de eigenaar wat de pony tot nu toe allemaal gedaan heeft en wat voor karakter hij of zij heeft. Als ze jou de pony laten zien, vraag of JIJ hem vast mag houden, of JIJ er een stukje mee mag lopen enz. Je kunt dan beter bekijken of het was voor je is dan wanneer de eigenaar hem een stukje voor je longeert bijvoorbeeld.
En verder: altijd laten keuren als je besluit een pony te kopen. Heel veel succes, en hou je ons op de hoogte?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 09:40

Ja ik vind hem ook goedkoop vooral van een Drageset nog wel!
Ik mail al een tijdje met de mensen, ze verkopen hem omdat ze erg veel paarden hebben en weinig weiland, ze moeten hem zo snel mogelijk kwijt. Toen dacht ik ook: 'heee, misschien mankeert er dan wat aan?'
Ik laat het zowiezo keuren...maar misschien heeft ie wel hoefkatrol ofzo, dat zie je alleen op foto's...het blijft een gok.
Ik ga gewoon een keertje kijken, kijken hoe die mensen zijn, hoe de paarden gehouden worden en of de pony me wel bevalt. Dan kijken we wel weer verder.

Maarre... ik weet niet zo goed wat ik nou allemaal moet vragen en hoe dat allemaal in zn werk gaat als je een pony gaat bekijken. Moet ik dan een stuk met hem gaan wandelen, poetsen, benen optillen, dat soort dingen?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 11:38

eigenlijk kan ik je dat allemaal wel in woorden uitleggen maar misschien dat dan de helft nog niet duidelijk is.
volgens mij kun je het beste een ervaren persoon vragen of die met je mee wilt gaan(nimber,akerna,of frans?)die weten waar anar te kijken ,hoe je de buigproef doet,ect.

soms is het beter om te zwijgen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 12:01


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 16:36

ZOu je nou wel een groen paardje kopen? Scheve mond\ Dat is ook weer een klus op zich hoor. heb je ooit paarden ingereden? Of ga je het laten doen? Dat kost veel. Je moet dan nog een jaar wachten voor je sowiezo kan beginnen... tsja 1000,- is goedkoop maar zoals ik al zovaak gezegd heb: je kan beter veel geld in iets goeds investeren dan proberen goedkoop uit te zijn.. daar komen vaak grote problemen van.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 16:54

Ja ik snap je onbezorgdheid. Maar dit was mijn uitgangspunt, hier was ik naar opzoek:

Fjord, 2 of 3 jaar, ruin, minimaal 1.45m

En wat kom ik tegen? Deze advertentie. Geloof me, ik zou het echt niet doen als ik er niet zeker van was, ik weet zeker dat het me gaat lukken, en ik heb goede begeleiding op stal.

Ik heb een aantal pony's ingereden, ik ben van plan om dit echt op mn gemak te gaan doen, zonder haast ofzo, echt elke keer een klein beetje. Ik heb alle boeken gelezen die er over dit onderwerp zijn, en ik heb natuurlijk altijd Bokt.nl nog!

Ik heb heel veel verzorgpony's gehad, ik heb erg veel meegemaakt, ik weet hoe hard de paardenwereld is, ik heb veel situaties meegemaakt. Ik weet hoeveel alles kost, ik onderhoud nu ook al een pony, betaal alleen nog geen stallingskosten voor hem.

Trust me, ik ben er klaar voor.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:54

Mijn fjord is ook nog steeds te koop. 2750,- voor een eerlijke goede baas.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 20:48

waarom wil je eigenlijk per se een oningereden paard? Is het niet een stuk minder omslachtig om er een te kopen die in elk geval netjes zadelmak is? Daar kun je dan ook direct zelf mee aan de gang. Als je een 2-jarige koopt, ben je zeker een jaar aan het poetsen, dan ga je wel zadelmak maken, maar echt aan het werk zet je hem toch pas met 4/5. Daarnaast is het nog niet zo eenvoudig om "even" een pony zadelmak te maken.
Ga gewoon alles kijken wat binnen je prijsklasse ligt en je enigzins aanspreekt. Door te gaan kijken vorm je ook een beetje een idee in je hoofd van wat je nu precies wilt. Ga altijd een keer terug, soms valt het verschrikkelijk tegen als je ze voor de 2e keer ziet. Ik ga altijd (nou ja altijd, alsof ik dagelijks paarden koop of zo Verward )eerst gewoon zelf kijken, en als ik het gevoel heb dat het echt iets is ga ik terug met m'n trainer.
Als je gaat kijken moet je gewoon het gevoel hebben dat het klikt, ik kan dat niet zo goed uitleggen eigenlijk. Je moet je er prettig bij voelen als je erop zit of ermee aan de gang bent. Til rustig eens een voetje op, dat soort dingen.
Denk trouwens niet dat elke verkoper er alleen maar op uit is om je af te zetten, je hoeft niet alles maar klakkeloos aan te nemen, maar trek hem niet bij álles in twijfel. Ik heb wel eens dat soort mensen op het erf gehad, dat is als verkoper niet echt leuk. De meeste particulieren willen gewoon dat hun pony naar een leuke plek gaat.
Veel succes!!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:13

Een paar tips:
Laat het paard vrij rondlopen zodat je zijn gangen kunt beoordelen. Let op hoe hij zijn hoofd draagt. En of de galop goed opwaarts en gesprongen is als het paard met zijn voorhand naar beneden komt kan hij eerder gaan struikelen en op je hand gaan hangen.

De bouw:
Spreekt het hoofd je aan? heeft het paard een vriendelijke uitdrukking?
Heeft het paard een goede oprichting? Draagt het uit zichzelf zijn hoofd mooi hoog als ht loopt, niet alleen zijn neus maar zijn hele hals en hoofd.Kan het goed zijn hals afbuigen. Sommige Fjorden hebben een erg korte dikke nek, die in de weg kan zitten bij het rijden. Je kunt dit uitproberen door voorzichtig met je hand op zijn neus te duwen waardoor het zijn hals en hoofd naar benden moet brengen. Als hij meteen achteruit stapt kan het een aanwijzing zijn dat hij niet makkelijk kan buigen. Om goed te kunnen buigen moet er tenminste een vuist tussen zijn kaken passen.Probeer op dezelfde manier ook of hij makkelijk naar links en naar rechts kan buigen.
Is zijn hals lang en soepel
Is zijn rug lang genoeg en soepel
Zijn de globale verhoudingen goed?
Is het paard overbouwd, (=kont hoger dan schoft)zo'n paard kan moeilijk zijn achterhand gebruiken.
Is de schouder mooi schuin, dan kan hij ruime passen maken met zijn voorbenen.
Is de borst breed genoed, een smal paard zal meer moeite hebben met de verdeling van het ruitergewicht.
Heeft het paard rechte benen?
Heeft het paard goede hoeven, kijk of ze mooi hard en recht zijn.
Als een paard al eens gekeurd is , kun je misschien het keuringsrapport inzien.

Probeer alles uit wat belangrijk voor je is, pak zijn benen op, neem hem mee naar een weg met veel verkeer, loop er alleen mee van en naar de stal

Bij een ingereden paard, laat het paard voorrijden en rijd het zelf let op hoe hij reageert op de hulpen , is hij zacht in de mond en let ook op het harnachement waarmee hij gereden wordt, heeft hij een scherp bit in, neusriem strak aangesnoerd, dat soort dingen.

Sociale manieren en gedrag: Let daarbij op de volgenden dingen:
Hoe gedraagt het zich in de wei, stond het alleen?
Jaagt het andere paarden weg of houdt het zich afzijdig?
Laat het zich gemakklijk pakken?
Is het voedernijdig?
Kan het goed rustig stilstaan?
Laat het zich zonder probelemn bekappen en beslaan?
Is het goed te vervoeren?

Maak goede afspraken over aankoopkeuringen en eventuele proeftijd, vraag naar inentingen en ontwormingen, stamboekpapieren.

Neem een (video) camera mee zodat je het thuis op je gemak nog eens kunt bekijken.
Laat je niet van de wijs bregen door praatjes van de eigenaar zoals:
Hij moet nog even getraind worden dan loopt hij rpachtig
Dat doet ie anders nooit
Misschien heef thij zijn dag niet
Je moet wel snel beslissen er komen straks nog meer mensen kijken
Het paard kan het wel hoor maar ik kan het niet laten zien
Meneer... vind hem ook geweldig
Eigenlijk wil ik hem niet kwijt maar....

Heel veel succes! en dat je maar snel de ware mag vinden Lovers

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:19

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-06-12 18:52 ]</font>


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:51

Dimmelim, ik heb niet die hele waslijst van jou gelezen, maar zag toevalig dat over overbouwd staan. Dat is ook wel waar, maar het ging over een 2-jarige, die zijn vaak nog wel overbouwd, maar dat trekt wel bij.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 13:32

De lijst is inderdaad niet echt gericht op een jong paard. Maar over overbouwd, het is wel waar dat het weer bij kan trekken. Toch zou ik een heel erg overbouwd jong paard toch niet kopen, omdat het niet altijd weer helemaal recht trekt. Tenminste die tip heb ik van een ijslanderfokker gehad toen ik jonge paarden ging bekijken..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers