hoofdstel - neusriem vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 11:35

Op de manege bij ons worden bijna alle paarden gereden op ene lage of africhtings( Verward ) neusriem.
Omar is 5 en hij kent nog niet veel. Omar heeft een gecombineerde neusriem.
Ik heb ooit eens gehoord dat het beter is om jonge paarden te rijden met een lage neusriem.
Is dit zo? Zo ja waarom (weet ik dus niet)?
Als het zo is ga ik Omar met mijn eigen hoofdstel rijden (lage neusriem).
Groetjes Petra

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:21

Een lage neusriem is voor jonge paarden handig om te voorkomen dat ze hun mond open sperren. Volgens mij is dat paardje wat jij rijdt al weer een stukje verder en wanneer hij zijn mond niet opendoet en het bit gewoon rustig in zijn mond laat liggen kan je gewoon met een gecombineerde neusriem rijden

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 12:38

aha, tnx voor het antwoord! weer wat geleerd.
Dat hou ik gewoon zijn eigen hoofdstel voor hem.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:44

Ik dacht juist dat bij een gecombineerde neusriem het bit wat beter 'opgesloten' ligt in de mond, dus rustiger.
En dat ze bij een lage neusriem de mond niet kunnen opensperren, dat is toch bij een gecombineerde ook zo? Daar is juist dat SPERriempje voor dacht ik Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:50

Een sperriempje werkt niet zo effectief als een lage neusriem, kijk maar wat er gebeurt als een paard met een gecombineerde neusriem zijn mond open doet, dan trekt hij automtisch ook de hoge neusriem iets naar beneden waardoor het sperriempje losser komt te zitten. Of je moet een aansnoerneusriem nemen en deze flink aansingelen. Vind ik de lage neusriem iets vriendelijker.

Gecombineerde neusriemen vind ik trouwens wel mooier, zeker op wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 13:17

Een sperriempje is er niet voor bedoeld om te zorgen dat het paard z'n mond niet open kan doen (helaas denken veel mensen dat wel en snoeren hem vreselijk strak aan; je zou je af kunnen vragen waar die bang voor zijn...) maar om te zorgen dat het bit netter in de mond blijft liggen. Als ondersteuning zeg maar.
Overigens heeft ook ruim de helft van de mensen die ik met een gecombineerde neusriem zie rijden de neusriem te laag zitten, waardoor het sperriempje ook niet meer z'n oorspronkelijke functie heeft.

Sonja

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 13:22

Ik doe het sperriempje nooit strak, gewoon netjes dat hij goed op z'n plaats blijft.
En ik merk wel degelijk verschil als ik met of zonder sperriempje rijdt. Als ik namelijk het sperriempje eraf laat, doet IJsco bij het halthouden gewoon haar mond open en houdt ik er dus niks aan.
Dus ik vind wel dat het sperriempje ook als doel heeft om de mond dicht te houden. Ze kan er gewoon een hapje gras mee eten hoor dus ze heeft ruimte genoeg om haar mond op een normale manier te gebruiken maar met rijdt toch prettiger dan zonder.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 23:27

Ik heb een hoofdstel met engelse neusriem(is wat anders dan de hoge neusriem) voor Julius gehad. Ik heb hem toen ook gebruikt voor Barley(2,5) maar het bleek dat ze veel te veel ging lopen kloten/spelen met het bit. Dus maar wer een africhtingsneusriem gekocht.

Ze stopte meteen met kloten. Het bit ligt dus veel rustiger in de mond en dat is natuurlijk wel zo prettig voor het paard. Ik ben dus een voorstander van de africhtingsneusriem bij jonge dieren

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 09:49

Hoi,
Met Roderick ben ik ook begonnen met een lage neusriem (hij was toen drie), toen hij daar lekker mee liep en het bit rustig in zijn mond hield ben ik overgegaan op een gecombineerde en met hem rijd het precies het zelfde! Ik heb de sperriem ook helemaal niet zo strak zitten, is bij hem niet nodig, gelukkig! Lachen
Wat ik wel grappig vind (ff oftopic) is dat als ik met het hoofdstel aan kom, hij meteen begint te gapen, Gaaaap echt achterelkaar en hij probeert dan al het bit te pakken, maar ja meestal heeft hij dan de neusriem of iets anders te pakken, dus dan moet ik wel goed opletten! *LOL* Mijn keelriem ziet er ook niet meer uit, helemaal afgekauwd, want ik had niet goed opgelet! Maar ik vind het wel fijn dat hij het bit zo prettig vind! Nooit problemen om zijn hoofdstel in te doen! *LOL*
Groetjes Danielle