Westernrijden met IJslander(of ander gangenpaard)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Westernrijden met IJslander(of ander gangenpaard)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 17:02

Ik had deze vraag eigenlijk bij rijtechnische problemen staan, maar misschien dat hij hier beter op zijn plaats is dus ik zal hem daar weghalen. Iemand ideeën hierover?

Aangezien met Bjarni het IJslands rijden op het moment op een vrij laag pitje staat, het is erg lastig om iemand te vinden die regelmatig en betaalbaar les wil komen geven. Aangezien er nu op vrijdagavond en binnenkort op zondag een westerninstructeur bij ons op de manege komt hebben we hier al een aantal keer aan meegedaan met hem. Hij reageert hier erg goed op, pikt dingen snel op, is veel meer ontspannen dan de afgelopen maanden enz.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft, aangezien je bij westernrijden toch uitgaat van een langere teugel, het hoofd naar benedenen een rustige basis terwijl bij het IJslands rijden/ tölten de teugels kort zijn, het hoofd wat meer opgericht is en het er spetterend aan toe gaat. Is hier een combinatie te leggen (rijd je bijvoorbeeld de tölt er niet uit) en op welke manier?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:28

Ik zal me dan maar solidair opstellen Haha!
Ik sta zelf op een western stal met mijn ijslander, hoewel ik dus géén western rijdt.
De oefeningen die men doet met de quarters, kun je best met je ijslander doen. Veel oefeningen zijn gebaseerd op verzamelen en soepel maken van je paard, dus een betere basis voor het ijslander-rijden kun je je bijna niet voorstellen. En de lengte van de teugels bepaal je toch zelf, in principe zou je ook ooit -als je verder bent in training- met een los teugeltje moeten kunnen tölten...

Misschien voelen "echte" western-ruiters zich geroepen om hier nog wat meer over te zeggen.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 11:56

is idd. waar, maar op het moment zijn we met Bjarn nog zeker niet zo ver in de training dat je met een los teugeltje kunt tölten. Hij heeft het probleem dat zodra je de teugels aan wilt nemen hij zijn hoofd in zijn nek gooit zeg maar, dus zijn rug wegdrukt en zich heel erg spant. Dit schiet niet echt op!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 19:12

De basis van western kan ieder paard leren natuurlijk, en zn lichaam zal er zoals bij iedere andere juiste training soepeler van worden. En er zijn wel meer ijslanders die op een losse teugel gereden worden en gewoon blijven tolten. Leuke combi lijkt me!