wat voor soort bit voor mijn paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

wat voor soort bit voor mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 14:32

Hallo,

heb een vraagje(en n probleempje eigenlijk)

Heb een 9 jarige BWP-ruin, ruim 1.70 en vrij lang in zn lijf&hals. We rijden nu M2 dressuur, maar hij heeft de 'leuke' gewoonte het bit vast te pakken of te gaan hangen. hij is vrij lui, moet hem echt wakker maken en aan t werk zetten, maar dan gaat hij vaak staken, wat bij hem zoveel betekent als:

ik ga rechtomhoog, dan land ik weer ga ik voor het hek vd bak staan en ga ik dreigen, doe je iets met je hand/been/zweep maai ik 1x met mn voorbeen doe je nog iets ga ik rechtomhoog, sla je me dan val ik lekker achterover........ Frusty

maar om te voorkomen dat hij zn bit echt vastpakt heb ik een D-trens met van die zilverkleurige&koperen rolletjes, die rond kunnen draaien, werkt heel goed, maar dan gooit hij zn tong weer uit zn mond, maar als ik dan goed blijf rijden, overgangen enz dan wordt ie losser en actiever en eerlijk in zn aanleuning en is zn tong in zn mond en is ie (eindelijk) fijn te rijden

Dit kost nogal wat moeite maar ja als t goed gaat ben ik blij en geeft t niet dat hij niet zo simpel te rijden is, maar hij heeft vanaf ik hem heb( ruim 3 jaar) een kloofje in zn mondhoek, volgens de dierenarts verdwijnt dat niet helemaal en is het niet erghij heeft er gene last van maar t is wel snel geirriteerd wanneer ik met een wat scherper bit(D-trens met rolletjes of gewone D-trens) heb gereden, daarom wissel ik af met een rubberen D-trens, dan heeft ie nergens last van maar gaat hij hangen en is er niet fatsoenlijk mee te rijden en moet ik strenger zijn, waardoor meneer doodleuk op zn achterbenen gaat staan, soms met zn voorbenen over de rand van de bak(ca 1.60 meter hoog)heen gaat hangen, dan hang je best vervelend....

wie heeft er tips voor mij over wat voor soort bit beter zou zijn voor mn paard, en alle tips om het steigeren te voorkomen of andere manieren van rijden of bepaalde oefeningen zijn ook welkom!

Hij steigert nu weer meer, omdat hij 3 maanden weinig had gedaan, hij was 2x kreupel(schopt tegen de muur bij t voeren, been was 2x dik geweest) en tussen die 2x kreupel heb ik n brommerongeluk gehad.
ben nu weer 2 mnd aan het rijden ging eerste maand heel goed, nu begint het geklier weer!
Heb 1x per week goed priveles en 1x per week les bij de club dan is er meestal dus niets aan de hand, of ik kan hem er goed doorheen rijden

wordt soms zo moe van mn paard.....

groetjes Renske

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:40

het probleem zit niet in het bit, maar in jullie onderlinge verhouding m.b.t. het werk.

Persoonlijk vind ik dat je van een paard wat M2 loopt enige losheid en soeplesse mag verwachten.
Ik denk dat je dan ook eerst de problemen die je nu hebt rijtechnisch (mits medisch volledig gezond) moet oplossen, voordat je van bit gaat veranderen.

Oftewel op een gewone watertrens, of D-trens proberen je paard losser en voorwaartser te krijgen.

heel veel succes

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 15:01

Met een watertrens heb ik t probleem dat als hij zn bit vastpakt het bit wat scheef gaat zitten en dan komt er wel ns een velletje klem te zitten, vandaar dat ik met een D-trens rij.

Ik heb nu een normale D-trens niet overdreven smal, maar van gewone dikte en ik rij iedere dag, sommige dagen alleen vwnw en veel overgangen, andere dagen rij ik hem wat verder door, als hij goed los is richt ik hem wat meer op en doe ik wat meer en moeilijkere oefeningen, maar het probleem is dat hij dat gewoon niet accepteert.

wanneer ik in stap wat ga schakelen, dan kan ik hem wel wat terugnemen, maar laten verruimen geeft ie geen reactie op mn been en zweep, ben ik strenger gaat ie meteen omhoog, nou valt t in stap wel mee, maar als ik in draf op een volte een beetje schakel gaat ie gelijk omhoog, hoe kan ik dat oplossen?want op die manier krijg ik hem niet losser en soepeler

wanneer ik prive les heb doet hij dit zelden en let hij veel beter op, als ik gewoon thuis rij en mn instructeur komt kijken omdat ie weer vervelend doet, dan hoeft hij de instructeur maar te zien en hij gedraagt zich meteen weer netjes!

hij heeft dus geen respect/ontzag voor mij, maar met bv opzadelen enz kan niemand in zn stal komen, maar bij mij doet hij niets

wanneer mn moeder zn halster om wil doen om hem in de wei te zetten is ie aan t klieren en bijten, terwijl hij dat bij mij niet eens probeert, dus iets van respect is er toch wel, nu nog bij het rijden......

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:07

Citaat:
dus iets van respect is er toch wel, nu nog bij het rijden......

Daar zit je zelf denk ik al goed.
Zoiets ligt niet aan het bit.
Natuurlijk laat hij dat bit met rolletjes los
Door de verschillende metalen geeft dat stroom.
Net alsof je met zilverpapier op een vulling in je kies bijt.
Dit bit is ook niet toegestaan op wedstrijden.

Ik ga dus met sjakie om te zeggen dat het geen bit probleem is, maar toch een respect probleem.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 15:15

geeft dat bit stroom??en dat kan iedereen dus wel gewoon kopen?ik heb er ook eentje gehad met alleen zilverkleurige rolletjes, dat liet ie ook netjes los, maar dat bit met rolletjes gebruik ik maar 1x per week, en nu dus niet meer want weet hoe zilverpapier in n vulling voelt......

maar hoe zorg ik ervoor dat hij met rijden gewoon normaal doet wat ik van hem vraag?dat hij bv bij een keertwending ofzo wat staakt als ie zn achterhand er ff niet goed bijkrijgt oke dat snap ik, dan rij ik verder doe even wat anders en probeer het dan nog een keer, maar gewoon wat schakelen in de draf??dat moet hij toch gewoon doen?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:34

probeer eerst de oorzaak te achterhalen. Hij moet in iedergeval medisch oke zijn (had ik al gezegd, val in herhaling )

voordat je echt aan het werk kunt moet je paard aan een aantal "voorwaarden" voldoen.
1 voorwaarts zijn op je been
2 terug komen op een ophouding
3 rond te sturen zijn

mijn eigen sjaak was vroeger een paard met een stok in zijn lijf, had een pest hekel aan rijden. Met als gevolg dat ik op dezelfde manier rondging (of liever gezegd de lucht inging) als jij nu.

Blijkbaar vind je paard jouw instructeur wel de moeite waard om voor te werken. probeer voor jezelf een opening ( Frusty ) te vinden, zodat je paard zich niet meer voor je afsluit tijdens het rijden. Hij (of zij) bepaald namelijk wat er vandaag gaat gebeuren ( Slapen niet veel ).

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:59

Baduh gooit zijn lap tong regelmatig uit zijn mond, behalve als ie zich moet concentreren! Veel wendingen, tempowisselingen. En wat bij Baduh echt magisch help; balkjes! En dan niet allemaal op dezelfde afstand, gooi ze gewoon neer en laat 'm kijken. Werkt goed! Een bit wat in het midden 360 graden kan draaien is trouwens veel moeilijker vast te pakken (Baduh heeft er ook eentje, perfect!)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:18

Tja wat doe je bij zon paard.
Als het een dominantie probleem is, moet je erg sterk in je schoenen staan en continu alert.

Ik weet niet of je aan voelt komen wanner hij dus wil gaan kl*ten?

Mijn eigen paard heeft b.v erg gepuberd
Wilde ik bv travers en hij had die dag zijn bokkenpruik op en ik zou hem daarin doordrukken, zou hij dus ook recht overeind staan.
Dus weet je dat je dat niet moet doen.
Ik voelde dat bij hem dus aankomen wanneer hij zich kwaad begon te maken.

Om nog ff als voorbeeld die travers te houden.
Hij deed die dan 2, 3 passen redelijk en dan werd het te zwaar en wilde hij niet meer.
Zou ik doorzetten ging het toch niet, dus voor dat hij echt begon met klieren zette ik hem op een volte 10 meter, met toch flink wat buiging.
Van daaruit weer de travers in, begon hij zich weer op te fokken weer die volte op.

Zo bleef hij hard aan het werk, maar kreeg geen kans om te lopen katten.

Zo kun je bij veel dingen je paard net een stapje voor zijn.
Alleen moet je soms net uitvinden welk om weggetje je moet hebben

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:38

Echt helpen kan ik je niet maar je paard heeft kennelijk geen zin om te werken. Dus eigenlijk moet je een manier gaan verzinnen zodat ie het werk leuk gaat vinden. Ik zit op het moment in het zelfde schuitje, mijn paard heeft de bokkepruik op en het is alleen maar protest en dat uit zich dus nu in geklooi met z'n mond. Tong over het bit, hangen etc. Wat ik nu doe is hem voor dat ik opstap een appeltje geven. Het maakt hem een beetje sappiger in de mond. Niet dat het een wereld van verschil maakt, maar het helpt toch een beetje. Verder werk ik hem kort maar krachtig en telkens als ie iets goed heeft gedaan prijs ik hem de hemel in en/of geef ik hem een stukje appel (die ik op de bakrand heb liggen). Ik zeur ook niet te lang door, goed is goed en dan mag ie terug naar stal. Ik heb hem nu op een punt waarbij ik hem weer met 4 voetjes op de grond kan houden, maar tot vorige week stond ie regelmatig rechtovereind. Ik zorgde toen dat er telkens iemand aanwezig was tijdens het rijden om hem vooruit te jagen met de zweep wanneer ie dit flikte. Want alleen ben je volkomen machteloos. Al mijn pogingen om hem vooruit te krijgen resulteerden allen maar in een nog hoger steigerend paard dat dreigde om te klappen. Mijn paard is 5 en gewoon aan het puberen dus ik hoop/denk dat het wel weer overgaat. Jij zit denk ik met een groter probleem, aangezien je paard al ouder is dit gedrag kennelijk meer in zij systeem heeft zitten. Tja, zoals ik al zei, ik kan je niet echt helpen. Weet wel hoe frustrerend dit gedrag is. Succes ermee!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 12:06

Appeltje geven helpt bij die van mij ook wel n beetje, maar die krijgt dus al sinds n paar jaar altijd n appeltje voor het rijden...heb ook ongeveer alijd iemand met n zweep in de bak staan, om m uit de hoek of van de bakrand af te jagen, maar mn ouders willen dat niet meer doen en mn vriend ook niet, die vinden het te gevaarlijk...

ga ook proberen wat runningkawa zegt, want dat van de travers is precies wat die van mij ook doet(maar dan met ongeveer alle oefeningen)paar passen redelijk, dan bedenkt ie dat t te zwaar is en gaat ie omhoog, maar dan meteen op n kleine volte zetten heb k nog niet geprobeerd, zal t morgen gelijk doen, ben benieuwd of t helpt, dan kan ie in ieder geval niet omhoog komen.
Ik voel bij hem meteen aankomen wanneer hij gaat steigeren, drijf hem dan meteen naar voren en dan rent ie ff door de bak heen en dan vang ik hem weer rustig op en rij ik verder, dus ik kan er wel mee rijden, maar t vervelende is dat ik dan met een paard waarmee ik op wedstrijden op M2 niveau moet presteren, thuis alleen maar 'rechtuit' kan rijden, dus geen zijgangen enz want dan staakt meneer...
Heb vanavond les bij de rijvereniging, komt vanavond voor het eerst een meisje lesgeven dat in het 4ejaar op Deurne zit, dus wie weet dat zij nog tips heeft?

ik ben benieuwd, ik blijf in ieder geval volhouden, want dat doe ik al ruim 3 jaar....dus ga niet nu ineens opgeven!

maar soms baal ik wel van mn paard, vooral ook omdat ik ook jonge paarden inrij, en die rijden vaak veel fijner&beter dan mn eigen paard, dus t ligt niet helemaal aan mij....combinatie van mij&mn paard is misschien niet zo goed, hij heeft nml voor geen enkele vrouw/meisje echt ontzag...of ik zie op wedstrijd allemaal blije mensen die zo fijn met hun paard kunnen rijden, en dan ben ik aan t vechten en doet hij nix als met zn hoofd in de lucht rondrennen....

maar ja de aan houder wint! ik blijf hopen dat ik hem er ooit helemaal doorheen gereden krijg!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:30

Dat vasthouden doet mijn paard ook, hij pakt het bit links vast en gaat (als hij de kans krijgt) lekker de kant op waar het gezellig is (leuke paarden en zo).
We zijn dus ook al van alles aan het uitproberen, maar op een bit met rolletjes waren we nog niet gekomen, helpt dat echt?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:04

Ja! En het bit van mij ook (360 graden draaiend in het midden). Dat is veel te "beweeglijk".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:45

Citaat:
maar op een bit met rolletjes waren we nog niet gekomen

Dit bit is op wedstrijden niet toegestaan.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 13:46

Huh? Niet toegestaan? Hoezo niet?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 16:22

Volgens mij zijn op wedstrijden alleen 'gewone' bitten toegestaan dus enkel en dubbel gebroken bitten, bustrens watertrens en D-trens en dan in de Z de stang en trens

ken wel iemand die in de M1 en M2 met rubberstang rijd?is dat wel toegestaan?maar vanaf de buitenkant ziet een jury toch niet wat voor bit je in hebt?maar ja om nou iets te doen wat niet is toegestaan is ook weer zoiets he?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:25

EEn ongebroken trens is wel toegestaan
Ook van rubber
als er maar 1 soort materiaal gebruikt is in het mond stuk, dat dus voor dat stroom gedoe.
En soms is er bit controle, en dan ben je de pisang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 16:26

Afbeelding

Toelichting bij afbeelding A

Alle afgebeelde trenzen zijn toegestaan, zowel in bustrens- als in watertrensuitvoering.

Deze trenzen mogen ook worden gebruikt, indien ze geheel of gedeeltelijk uit rubber of uit kunststof vervaardigd zijn of met leer zijn omkleed.



1. Gewone trens met dubbel gebroken mondstuk

2. Gewone gebroken trens

3. Rentrens

4. Trens met ovale ringen met scharen (a)

Trens met ovale ringen zonder scharen (bustrens;b)

5. Trens met scharen, (de scharen mogen niet aan het bakstuk vastgemaakt zijn)

6. Trens met naar bovengaande scharen

7. Trens met rubber mondstuk ongebroken

8. Trens met recht mondstuk

9. Africhtingsbit


Met dank aan www.hippix.nl
De plaatjes vind ik nu niet echt denderend, maar ok Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-02 17:10

en t bit met alleen mar zilverkleurige rolletjes?is dat wel toegestaan?is maar 1 soort materiaal?
Dat bit is helaas behoorlijk duur, ik heb het een tijdje kunnen lenen van iemand anders, maar dat pakt hij niet vast, maar rij ik daar langere tijd mee dan gaat ie lopen vervelen met zn tong, dus ik wissel steeds van bit, wel lastog steeds om de dag of om de paar dagen bit losmaken en weer ander bit aan mn hoofdstel hangen maar ja t is wel fijner met rijden.

maar bit met rolletjes kan die van mij niet vastpakken, het bit dat 360 graden kan draaien ken ik niet maar lijkt me dat ze die ook niet vast kunnen pakken!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 08:57

Nee Renske beide soorten rollenbitten zijn niet toegestaan op wedstrijden. Alleen de bitten die op bovenstaande afbeelding staan. Bij het springen zijn overigens wel wat andere bitten toegestaan.

Ook de draaibare bitten zijn niet toegestaan, ze zijn niet in het reglement opgenomen, dus mogen ze niet gebruikt worden.

Nooit mogen zich in het mondgedeelte van het bit twee verschillende metaalsoorten bevinden. Wel mogen bijvoorbeeld de bitringen van ander materiaal zijn dan het mondstuk zelf.

Hieronder de bitten toegestaan bij het springen, ook weer met dank aan hippix.nl!

BEHORENDE BIJ ARTIKEL 260 (OPTOMING).

Afbeelding
Afbeelding

Alleen de afgebeelde bitten zijn toegestaan. Het deel dat op de lagen rust dient tenminste een diameter van 1,5 cm. te hebben. Pony's: 1 cm. Een dergelijk bit, als fluitbit, moet braamvrij zijn. De scharen van de bitten 3,5 en 10 mogen op geen enkele wijze zijn vastgemaakt aan het hoofdstel of anderszins in hun vrije beweging worden belemmerd. De ''knevel'' van de zogeheten kneveltrens mag desgewenst aan het bakstuk van het hoofdstel bevestigd worden, mits het bakstuk is voorzien van de voor dat doel bestemde ''passanten''.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-02 17:40

Heb gister lesgehad bij de rijvereniging en het ging super!!
hij liep echt heel erg lekker de instructrice zit zelf in Deurne in het 4e jaar van de opleiding, en ze was verkeerd gereden en dus een halfuur te laat!

maar we waren zelf alvast wat gaan rijden heb hem heel laag laten lopen met zn hoofd, veel overgangen gemaakt en daarna heb ik hem wat meer laten oprichten.

Toen kwam de instructirce en heeft mij&Quentin flink aan het werk gezet en hij was echt superactief(normaal is ie zo lui en niet aan mn been!)liep supernetjes helemaal opgericht en heel goed aan mn been en de zijgangen deed ie niet perfect maar wel zonder staken!

dus ik was helemaal blij

maar nu regent het!en is ie zeiknat en de bak bij ins ook, dus wordt ff longeren en nu maar hopendat ik morgen wel kan rijden! zou kl*te zijn als hij dan hierdoor weer zou gaan lopen vervelen!

Heb gereden met simpele D-trens met een laagje rubber erover en die wissel ik af met een iets smallere D-trens (zonder rubber) en normaal hangt ie een beetje op t rubber bit, maar gister helemaal niet.

Maar die 2 bitten zijn voor mij t fijnste maar rij ik telang met t zelfde bit dan gaat ie lopen vervelen.

nog ff een vraagje:

heb een bit, ziet er vanaf de buitenkant als watertrens uit maar zit van t zelfde metaal een lepel op zodat ie zn tong niet over t bit gooit, dat deed hij 2 jaar geleden, een vriendin van mij rijd nu met dat bit, is dat dan ook niet toegestaan op dressuur wedstrijden?zag wel staan dat het bij springen wel mag, waarom dan niet bij dressuur?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers