IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 16:52

Hallo allemaal,
Als verstokt IJslanderfan ben ik natuurlijk altijd gespitst op berichtjes over IJslanders op Bokt. Helaas zijn die niet erg talrijk. Toch blijkt uit bepaalde reacties dat er best veel mensen zijn die IJslanders leuk vinden. Nu heb ik zelf het idee dat het IJslanderwereldje nogal gesloten is, en dat het IJslander'volk' nou niet echt moeite doet om nieuwelingen enthousiast te maken voor IJslandse paarden. Daarom ben ik benieuwd naar de volgende dingen:
- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?
- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?
- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?
- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?
- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?
Zelf ben ik ook ooit begonnen met Engels rijden op 'gewone' paarden/pony's, en het heeft best lang geduurd voordat ik de IJslander ontdekte. Achteraf vind ik dat heel jammer, het rijden en werken met IJslanders vind ik gewoon geweldig. En ik denk dat meer mensen dat zo zouden ervaren, als ze maar hun weg naar de IJslander zouden vinden.
Vandaar deze vragen!
Ook reacties van mensen die IJslanders alleen van een afstandje kennen zijn welkom.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:15

Volgens mij zitten er hier op bokt nog behoorlijk wat "ijslandermensen" hoor. In de laatste jaren is de IJslander ook behoorlijk populair geworden m.i. Toen ik leerde rijden, en dat is nu 20 jaar geleden, leerde ik rijden op IJslanders. Naar mijn weten was dat toen de enige IJslandermanege in Nederland. Kijk nu eens, de IJslanderstoeterijen en maneges schieten als paddestoelen uit de grond. Tsja...en als je eenmaal hebt getölt, is dat alles wat je nog wölt Haha!

Chita

Berichten: 664
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 17:50

hoihoi,

Ik vind ijslanders echt heel leuk! Inderdaad zijn er helaas weinig plekken waar je ijslands kan rijden! Het is dus moeilijk ervaring op te doen en denk dat er daarom niet zo heel veel mensen zijn. Maar als je eenmaal mensen kent is het altijd wel gezellig (wedstrijdjes en cursussen enzo)

Ik ben dus bij ijslanders terecht gekomen doordat ik eerst een shetje in de buurt verzorgde en die mensen hadden ook ijslanders (mars hier op bokt!)Dus toen ik te groot werd voor de shet ben ik door gegaan op ijslanders. (heb ik ong 3 jaar gedaan!)
Ik reed vooral recreatief en af en toe een weekend cursus bij Carla (Breidablik, geeft errug goed les vind ik!)

Telgang heb ik nooit gedaan, maar tolt zit echt heerlijk!
Als ik geld zou hebben zou ik denk ik voor een ijslander gaan, maar wel eentje die ook een beetje leuk kan dressuren!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:14

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die
opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Al van jongs af aan is het ijslandse ras erg intrek .
Ik heb 2 jaar op een ijslandse manege gereden en ben vorig jaar en dit jaar op Ijsland geweest voor 2 trektochten.
Ik bekijk het ras erg positief vanwege hun doorzettings vermogen en werklustigheid. Ik stap niet snel van een moeilijk paard maar afgelopen vakantie heb ik dat dus wel gedaan. Maar ik vond het een geweldig paard waar ik graag meer mee had willen rijden onder bv begeleiding van een instructeur.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Alle 3, Ik zie dagelijks mensen die recreatief rijden en mensen die meer sport gericht bezig zijn. Maar kom ook regelmatig kinderen tegen die heerlijk door de bossen tolten.
- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

Telgan erg spectaculair en tolt: zit heerlijk moeilijk om goed te leren.
- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Ja absoluut maar ik heb er al 2, alhoewel ik soms wel eens denk om er een weg te doen en een ijsco te kopen. Ik heb een hele mooie op het oog.
Maar ja zo gehecht aan mijn eigen paardjes he.
- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?[

Ja zeker, een bod om een ijslander te rijden sla ik nooit af. Volgend jaar misschien wer op cursus of een weekend weg.[/i]

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:15

de eigenaren van mijn vzpaard hebben twee nog niet ingereden IJslanders. Wel leuke beestjes, maar tot nu toe vind ik ze niet anders dan een 'normale' pony. Maar goed, dat zal ook pas komen wanneer ze ingereden zijn, denk ik.
Verder eigenlijk weinig over te zeggen Haha!

זכור

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:21

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?
Ik vind IJslanders leuk om te zien. Ik ken ze al wel langer, maar na deze zomer ze op de Veluwe in de kudde te hebben gezien ben ik ze nog leuker gaan vinden.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?
Ik vind het leuke pony's, maar zal ze zelf vooral dan voor recreatie gebruiken als ik er één aanschaf. Ik vind het eigenlijk helemaal geen kinderpony's.

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?
Ik heb nog nooit in die gangen gereden, maar zal wel graag een keer in tölt willen.

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?
Zelf zou ik best een IJslander willen hebben. Maar mijn hart blijft toch bij de WelshCob. Dus als ik moet kiezen een WelshCob, maar als ik een ander ras moet kiezen, vind ik IJslanders gaaf.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?
Ik zou wel als er hier in de buurt een manege ofzo met IJslanders was wel af en toe daar gaan rijden. Maar verder denk ik niet dat ik er meer mee ga doen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:22

Ik ben ook helemaal ijslanderfan (heb niet voor niks zelf een ijslander Knipoog).
Ik ben 2 en een half jaar geleden voor het eerst met ijslanders in contact gekomen. Ik was toen op ponykamp bij Besmanninck Hoeve. Ik ben toen helemaal verliefd geworden op ijslanders, en wist meteen dat ik nooit meer iets anders wilde.
Tja, verder kan ik alleen maar zeggen dat ijslanders helemaal geweldig zijn..!!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:37

Heey!

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief? -->Ik heb een paar keer op ''echte'' IJslanders gereden en ik rij nu nog regelmatig(=2x in de maand) op een kruising tussen een IJslander en een Haflinger. Op die echte IJslanders heb ik ook getolt en in telgang gezeten. Ik vind IJsies echt stoer! Ik ben er dus positief over.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard? -->Ik vind het een recreatiepaard. Ze zijn superlief met buitenritten, in de bak en op de tolt/telgangbaan. Je kan er natuurlijk ook wedstrijden op rijden, maar ik hou eenmaal meer van het recreatierijden. Als kinderpony zijn ze echt NIET geschikt. Daar zijn ze veel te vurig voor!Of je bedoelt kinderen van mij leeftijd (12 jaar) Dat kan natuurlijk weer wel , maar een kindje van 7 zou ik er niet gouw opzetten!

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt? Ze zitten super! vooral tolt maar telgang gaat weer lekker hard!

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet? Ja ik zou best een IJslander willen hebben, ze zijn heel trouw en betrouwbaar, ze rijden ook nog eens heerlijk!

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor? Ja zeker! Ze zijn echt super-cool!Jammergenoeg zijn hier niet veel maneges en. in de buurt met veel IJslanders, wel kruisingen natuurlijk, maar die kunnen geen tolt of telgang, alhoewel...bij 1 pony lijkt het er wel errug op...

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:43

heyhey
- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief? -->Ik heb een paar keer op echte ijslanders gereden, ik vind het echte stoere paardjes, die heerlijk zitten, positief dus Lachen
- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard? --> Ik denk wel Recreatiepaardje, ook doordat ze zo fijn zijn om buiten mee te rijden

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt? Ik vind het wel speciaal, dat ze dat kunnen en tolt vind ik idd heerlijk zitten

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet? Jawel, alleen zou ik tog wel wedstrijden springen/dressuur willen meedoen.
- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor? Ik denk het wel, als er een ijslander-stal ofzow kwam

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:45

[quote="Askja"]Hallo allemaal,
- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Super. Ik heb een buitenrit (ik met een begeleider) op een hele kleine witte ijslander gedaan. Super! Ik heb getolt en de telgang gereden. Het viel mij vooral op dat we snoeihard door het bos gingen, allemaal kleine paadjes met boomwortels. Ik heb geen moment het idee gehad dat de pony zou struikelen. Cool Ze was heel standvastig.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

recreatiepaard

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

Heel fijn, was een hele ervaring. Ik rijd nu een KWPn in de dressurr en dan is zon kleine opdonder in de vreemde gangen heel leuk.

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Ja, maardan puur recreatief om lekker mee de bossen in te gaan. Wel voor 'erbij' want dressuur staat op 1 bij mij.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

Nee, ik vind ze te klein en de draf en galop zijn niet goed genoeg om een goede dressuurproef mee te rijden. wel hebben ze een super karakter!

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:51

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?
Toen ik 13 was kwam ik op een pensionstal staan waar ook veel mensen met ijslanders staan.
Ik vind ze wel grappig zoals ze tolten maar verder vind ik er niet veel aan.
te klein en te harig *LOL*


- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

echt als reacreatiepaard een fijn paardje om uren mee het bos in te gaan zonder een zere kont of een zere rug te krijgen De ijslanders die hier staan zijn te fel om als kinderpony gebruikt te worden.

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?
Zit lekker en ziet er grappig uit maar dan houd het wel op

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Nee Ik vind ze veeeeeeeeeeeeel te duur.
Ook vind ik de maat veel te klein als ik voor een gangenpaard zou gaan zou ik dus wat meer richting een walking horse gaan oid.
Ijslanders mogen dan wel sterkt zijn maar ik voel me er niet fijn bij als ik bijna de grond raak en vind het echt geen gezicht.
Daarnaast ben ik toch een beetje een dressuurruiter iets waar de ijslander niet echt voor gebouwd is (ik roep niet dat ze het niet kunnen maar ik ga dan toch voor een 'gewoon' paard)

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?
Nee
Ik vidn het leuk om er zo af en toe even een stukje op te tolten maar daar blijft het ookwel bij

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:00

de eerste keer dat ik met ijslanders in contact ben gekomen was in 97 op vlieland bij stal edda daar heb ik een buiterit gemaakt op Djarf (fantastisch beest met erg veel humor) sindsdien vind ik ze echt helemaal fantastisch. daarna heb ik op evenementen nog een paar keer ijslanders zien lopen , echt heel gaaf ik kan daar echt kippevel van krijgen als ze in die shows langs komen telgangen, en die tolt erg interresant om te zien .
in 2000 heb ik ruim twee maanden blokstage gelopen bij de breidablik en daar heb ik ontzettend veel geleerd over ijslanders en het rijden van (carla geeft echt heel goed les) ik ben trouwens via thom van fra liberte uit drunen bij carla terechtgekomen ik was daar al een paar keer wezen kijken en ben toen ik een stage adres zocht naar hem toegegaan en hij heeft me naar carla doorgestuurd
ik zie de ijslander als recreatie en sportpaard en sommige zijn ook geschikt voor de kids (zoals bij ieder ras er voor vrijwel elk gebruiksdoel wel een paard te vinden is) tolt vind ik helemaal geweldig zit echt fantastisch
ik zou graag meer met ijslanders doen maar er zijn hier niet echt veel mogelijkheden .
als ik met school klaar ben ga ik een half jaar (minimaal)naar ijsland om te werken en meer te leren qua rijden
en ik zal ooit een ijslandermerrie kopen dat is ook 1 ding wat zeker is
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:29

In drente is een ponykampiets met ijslanders, echt heeeeel gaaf!!!! ik zal wel ff opzoeken waar...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: IJslanders op bokt: onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:49

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Van een afstand, ze lijken me erg leuk, maar ik twijfel of ze ook zwaardere volwassenen kunnen houden.
Ze kunnen best sterk zijn, maar zo'n grote vent op een pony vind ik echt geen gezicht. Scheve mond

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Recreatiepaard, weet dat er wel ijslanderwedstrijden zijn, maar om dat nou sportpaarden te noemen....

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?
Wil ik ooit eens proberen, lijkt me leuk om te kunnen/doen. Nooit gedaan dus een mening heb ik er niet over.

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?
Ja, robuuste pony hou ik wel van. Nee, ik vind ze over het algemeen echt heel erg duur.

- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?
Jep, ik zou het ooit eens willen proberen maar ik weet niet waar/of dat hier in de buurt kan.

:evaw:

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:54

Mijn 1e ervaring met een ijslander was toen ik 16 was, op Manege de burght in barneveld, op het paard Gloi, een ijsco van 30. Ik wist wel dat ijsco's extra gangen hadden, maar wist niet hoe dat voelde. Toen Gloi opeens begon te Tolten was ik er dan ook heilig van overtuigd dat het beestje kreupel was Haha!.
Jaren later heb ik (afgelopen winter/voorjaar) op Kvika gereden (van Kvika hier) Heb toen flink getolt, aangezien ze er half vandoor ging. Zat als een huis, maar toen ik het op een ander paard (weet de naam niet meer) het eruit WILDE rijden (op Kvika was het de bedoeling niet) lukte het niet.
Ik vind ijsco's mooie paarden, vind ze alleen schrikbarend duur, vandaar dat ik zeer waarschijnlijk nooit een ijsco zal hebben.
Hier in de buurt staat een opfokkudde, en daar ga ik ook regelmatig even kijken

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:06

Ik was eigenlijk altijd al gek van ijslanders, en er reed er altijd eentje langs onze manege.
Bij de Burght heb ik voor het eerst op ijslanders gereden. Op Reyka, Raski (3x) en Brana. (Ik wilde eigenlijk op Glooi of Doina maar die waren alte oud.)
Ik vond het echt supergaaf, vooral op Raski! Die wist niet hoe die moest draven en ging steeds van alles doo mekaar doen!
Het jammere eigenlik daar is dat ze niet op de hulpebn kunnen tolten enzo, ze hebben ze dat onder het zadel niet geleerd.
Ik heb ook nog oip een ijslander gerden (pas) die Herel of Rakel of zoiets heette (de pony die steeds langs kwam) ik stond haar kwijlend na te kijken, komt ze terug, vraagt ze of ik er op wil!
Dat beeje zat echt zo lekkrer! En ze ging snoei hard en ik was niet eens bang! Ze was ook helemaal op zithulpen ingereden dus ze stopte heel makkelijk.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:25

Ik vind ijslanders geweldig echt hele mooie paarden.
K heb al een paard en die wil ik niet kwijt ,maar als ik er een paard bij mocht,dan hoef ik niet meer te kiezen!!

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 21:36

Ik ben begonnen met arabische volbloeds en doordat we een kruising welsh/ijslander die zwaar verwaarloosd was een goed tehuis boden ben ik geinteresseerd geraakt in ijslanders. Ik heb er nu 2 "echte" ijslandse merries bijlopen die volgend jaar een veulen krijgen. Mijn echtgenoot heeft sinds een half jaar rijles op een ijslander (hij weegt ruim 90 kilo). Hij heeft nooit eerder paard gereden (is al 54 jaar!) en het gaat geweldig!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:48

Hoi, mijn vriend en ik zijn afgelopen zomer naar IJsland op vakantie geweest en daar mocht een ritje op echte IJslanders niet ontbreken natuurlijk. Ik vond het gehobbel maar niks maar mijn vriend zat op de grootste pony van de groep en aangezien hij weinig rij-ervaring heeft vond hij het best te doen.
Meer zal het ook niet worden vrees ik.

Oh en wat is veeeeeeel te duur voor een IJslander? Ik heb nl. geeeeeeeen idee!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:03

Ik ken ijslanders eigenlijk alleen van foto's. Ben er nog nooit een in het "echt" tegengekomen.
Ik vind het wel superleuke beestjes om te zien, maar ik geloof niet dat mijn portemonnee dik genoeg is om er eentje te kunnen betalen.

* To Belg, or not to Belg *

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 07:51

Ik heb 1 week lang op ijslanders gereden, en dat is me wel goed bevallen, ze zijn heel betrouwbaar, maar hebben wel temprament!!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:49

Als kind van een jaar of zeven heb ik een ponykamp gevolgd in Drenthe, manege de Puszta, heet nu Rosworld geloof ik. Dat was mijn eerste en enige kennismaking met IJslanders.

Ik kon toen nog nauwelijks rijden, dus van aparte gangen had ik al helemaal niks begrepen.... Haha! Maar mijn ervaring is zonder meer positief.

Ik zie de IJslander als het ultieme recreatiepaard, maar degenen die naar gangenwedstrijden gaan, zijn eigenlijk gewoon sportpaarden natuurlijk. Die dieren schijnen qua temperament ook behoorlijk fel te zijn, dus gerust niet altijd geschikt voor de gemiddelde recreatieruiter...

Ik vind de extra gangen ontzettend leuk, heb nog nooit getölt trouwens, maar het lijkt me geweldig.

Zelf zou ik graag een IJslander hebben (en nog een aantal rassen trouwens Haha! ....!), ware het niet dat ik al twee paarden heb en drie gewoon teveel van het goede is. Maar ooit komt er zeker weten een IJsco! Ze zijn zeer aan de prijs, maar als ik er ooit een kan kopen dan wil ik wel een hele goede, dus dat wordt sparen. Scheve mond

Voor dressuur o.i.d. zou ik geen IJslander kopen, niet omdat ze het niet zouden kunnen, maar omdat ik dan zou willen genieten van de speciale talenten van dit ras, dus de aparte gangen.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:06

Hi,

Leuk dat je dit topic opstart. Ik ben zelf een 'beginneling' in de IJslander wereld, dus heb nog een hoop te leren Haha!

- wie van jullie heeft ervaring met IJslanders, en hoe heb je die opgedaan? Zijn je bevindingen positief of negatief?

Ik heb zelf een aantal jaren op een manege gereden waar de sfeer in de groep altijd leuk was. Nadat iedereen toch verder ging met zijn/haar leven was ik uiteindelijk ook de rondjes rondsjokken in de bak/rondje park rijden zat. Mijn bijrijpaarden verdwenen uit het zicht & ik stond eigenlijk op non-actief met rijden. Had er nog weinig zin in, maar het virus kruipt waar het niet gaan kan Lovers
Via een vriendinnetje kwam ik terecht op een IJslander stal & hier lag (en ligt nog steeds) DE nieuwe uitdaging voor mij Mijn bevindingen zijn daarom Pling erg positief.

- Hoe kijk je tegen IJslanders aan? Recreatiepaard, kinderpoonie of sportpaard?

Hangt er een beetje vanaf denk ik. Er zijn genoeg mensen met IJslanders die toch vrij regelmatig wedstrijden rijden in verschillende klasses? Het gaat hier niet om de reguliere dressuur-, spring-, SWG-, endurance wedstrijden. Een IJslander wordt zo wie zo dressuurmatig getraind (toch?). Een IJslander kan tot op zekere hoogte meekomen in de dressuur wellicht, maar een echt ZZ paard zie ik het niet zo snel worden.
Een ECHTE kinderpoonie vind ik een IJslander persoonlijk iets minder, omdat IJslanders toch een sterk karakter kunnen hebben. Maar er zitten superleuke kinderpoonies tussen.
Ik zelf vind het heerlijk om dressuurmatig bezig te zijn, op de baan, in de bak, etc. Maar ook om af en toe een sprongetje te wagen of lekker buiten te rijden. Dit kan helaas te weinig, omdat ik overdag werk/studeer & 's avonds is het donker Knipoog
Het allround recreatiepaard voor de hele familie!

- Wat vind je van de extra gangen, telgang en tölt?

Telgang is apart om mee te maken voor de eerste keer & gaat erg hard. Verder wordt de telgang bij mij niet zo veel getraind. De tolt is perfect, ook voor mensen met een zwakke rug zoals ik Kwijl

- Zou je zelf een IJslander willen hebben, en waarom wel/niet?

Hoewel ik vroeger (en nog steeds) helemaal gek was met Andalusiers, zal mijn toekomstige eerste paard echt wel een IJslander zijn. Het verschil Andalusier/IJslander is misschien wat groot voor sommigen. Maar IJslanders: wat een gave, betrouwbare, superbeesten! Ik ben helemaal in 'luve' met het ras. Het karakter vind ik ook geweldig.
Ik rij momenteel zelf een hele lieve merrie bij, maar wel een vreselijk lieve, eigenwijze draak kan het zijn Lovers
Over een jaar of wat wil ik mijn eigen super IJslandertje, maar ik wil eerst nog veel leren en ervaring opdoen. Daarnaast is het wel even sparen. Momenteel heb ik gewoon TE weinig tijd om uberhaupt aan een eigen paard te kunnen denken. Helaas, maar wel realiteit.


- Zou je meer met IJslanders doen als er meer mogelijkheden waren hiervoor?

Promotie voor het IJslandse paard is er altijd wel, maar ik denk dat mensen vaker er bij toeval tegen aan 'lopen' & soms blijven hangen. Anderen vinden het misschien leuk om af en toe eens IJslander te rijden, maar geven voorkeur aan een andere tak van sport (dressuur, springen, you name it). Althans, dit is wat ik zo af en toe hoor in mijn omgeving. Mensen zijn wel superenthousiast. Nu mijn vader nog Extreme duivel Binnenkort weer eens een paardrijles naar x jaren & dan ook nog IJslanderles Haha!

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:13

Ik ga zelf trouwens liever voor het zgn. 'Jerommeke type', ook gezien mijn eigen 'gewicht'. Ik voel mij zelf fijner op een stevigere IJslander, dan op een ranker gebouwde IJslander. Vroeger reed ik altijd paard op de meest grote paarden van de manege. Oef wat was dat hoog. Nu ik op IJslanders rij heb ik wel het gevoel dat ik een echt paard onder mij heb. Misschien klinkt dit wat vreemd in de oren voor sommige mensen Verward
Af en toe ben ik nog wel eens in de gelegenheid om op paarden te rijden die zijn dan 'errug' groot :p En het verschil in gangen (en de ruimte ertussen Verward) is een groot verschil, dat wel.

Heel verhaal, maar ik zit op mijn werk & ik heb geen zin vandaag Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 09:21

Ik vind IJslanders leuk, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik (door de ijslanderruiters bij ons in de omgeving) bijna een aversie tegen het ijslandervolk heb gekregen. Regelmatig komen er groepen door het bos bij ons rijden, en de regel in het bos is dat je een passerend paard in stap passeert. Echter de mensen welke ik regelmatig tegenkom nemen de moeite niet eens om iets in te houden. Gedag zeggen is er ook niet bij. Vreemd maar waar... En uiteraard geldt dit niet voor alle Ijslanderruiters, maar het is wel typerend dat degene die ik ben tegengekomen zich afzetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers