Theorie versus praktijk belangrijk of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Theorie versus praktijk belangrijk of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 07:50

Mede naar aanleiding van de reacties die ik gelezen heb in het topic [RT] Rechtrichten in theorie en praktijk viel het me op dat het lijkt dat er uiteindelijk maar weinig mensen zijn die zich echt verdiepen in de theorie van het dressuurrijden. En met verdiepen bedoel ik dan iets diepgaander dan het standaard reproduceren van wat je geleerd hebt. Maar juist de connectie vinden tussen die theorie en de praktijk. Voor jezelf bedenken waarom bepaalde hulpen in een bepaalde situatie nodig zijn, wat zijn de gevolgen in het paardenlichaam van die hulpen. In dat bovengenoemde topic zijn uiteindelijk een heel aantal vragen gesteld waar geen antwoord op gegeven is. Een heel aantal reacties kwam er eigenlijk op neer: waar maak je je druk om, paardrijden doe je in de praktijk. Nou daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Je kunt niet leren paardrijden uit een boekje maar ik ben er wel van overtuigd dat je met de juiste kennis meer plezier uit de africhting van het paardrijden kunt halen. En dan heb ik het niet over (met alle respect!) de mensen hun paard hebben om regelmatig lekker buiten te rijden en eventueel af en toe een westrijdje doen maar mensen die echt bewust bezig zijn met de dressuurmatige (al dan niet met wedstrijddoelen) africhting van hun paard. Ik zelf ben nog aan het begin van dat proces (heb ik daar nu 30 jaar over moeten doen Verward Haha! )
maar ik vind er echt veel voldoening in dus ik vind het zeker belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 09:33

Ik verdiep me dus ook in de theorie, maar toch veel meer in de praktijk.
Veel dingen doe ik op het gevoel en zou dan eigenlijk niet precies uit kunnen leggen wat ik doe.
Dat is per seconde verschillend en denk daar eigenlijk niet over na, het is een soort reflex.

Volgens mijn instructrice loopt Kawa dus ook recht, maar om nu te zeggen dat ik hier nu zoveel over gelezen enz heb?
Ja nu sinds ik bokt heb, maar daarvoor ook niet.

Ik heb wel al in het begin van paardrijden geleerd dat als je paard links zwaarder is dat je hem met je linkerbeen naar je rechterteugel moet drijven. Om ff een voorbeeldje te noemen.
Niet wetende dat dat toen over rechtrichten ging Lachen
Dit zijn nu dingen die ik automatsch doe.
Maar ik zit daar dus niet steeds over na te denken.

Dus ben ik denk ik toch iemand die meer van de praktijk is.
Ik heb het geluk gehad dat ik al veel paarden heb mogen rijden, mischien dat je daardoor eerder iemand van de praktijk word ?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 10:34

Het klinkt misschien heel flauw, Astrid, maar ik heb gewoon echt moeite met de theorie. Ik vind het zware kost waarbij ik in slaap val.
Bv. toen jij pas van die clinic van AdB afkwam en mij door de telefoon iets uit probeerde te leggen, daar kan ik dan echt geen touw aan vastknopen.
Ik moet waarschijnlijk dingen gevisualiseerd zien.
Zo heb ik Ruiters en Rechters ook al tijden naast mijn bed liggen en ik kom gewoon niet verder dan blz. 10 of iets dergelijks.
Het zal wel niet goed te praten zijn, maar ik vind persoonlijk toch dat je paardrijden in de praktijk doet en niet in theorie.
Alleen dan weer vreemd dat ik een 10 voor mijn theorie van de 1e fase had Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 10:43

Ik vind de theorie wel belangrijk, maar hoe je het in de praktijk doet is belangrijker.
Ik heb persoonlijk door veel lezen op bokt een veel betere rijstijl gekregen dan door de lessen die ik altijd met Flair gehad heb. Daar ben ik heel blij mee, ik heb hierbij natuurlijk wel de theorie in de praktijk moeten toepassen.

Maar idd heb ik ook bij veel dingen in de praktijk dat ik ze zelf niet in de theorie kan uitleggen, dat gaat wat Runningkawa ook zegt op gevoel.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:10

ben je niet al theoretisch bezig als je consequent instructie hebt?

natuurlijk moet je nadenken waar je mee bezig bent. maar dat hoeft niet altijd thuis, op bank, maar kan je ook in de praktijk doen. thuis op de bank of bokt is een voorbereiding op de praktijk, voor mij.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 11:33

Fitzroy schreef:
Alleen dan weer vreemd dat ik een 10 voor mijn theorie van de 1e fase had Verward


Dat is gewoon het reproduceren van wat je geleerd hebt }> en dat is nou net niet wat ik bedoel. Dat is uiteraard wel het begin, en erg handig als je les wil gaan geven, dat je de definitie van hulpen weet en hoe een ruiter goed op zijn paard moet zitten en wat de TPA waarden zijn etc. Ik bedoel hier meer het doordenken, de gedachten erachter..... volgen jullie me nog of wordt het nu erg wazig Haha! . Blijkbaar ben ik de enige die het liefst alles van het africhten wil begrijpen. Die zelf wil kunnen bepalen of een bepaald 'systeem' goed is voor z'n paard en waarom, die zelf wil kunnen afleiden hoe een probleem bij een bepaald paard het beste kan worden aangepakt. Het kunnen doen is voor mij niet voldoende, ik wil het ook kunnen begrijpen. Misschien is dat iets wat echt pas met het stijgen van de jaren komt Schijnheilig

Ik ben zelf erg slecht in het onthouden van droge feiten, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik moet het proces kunnen doorzien en begrijpen om er lekker mee aan de gang te kunnen. En ik moet zeggen dat bokt me inmiddels een aardig eind op weg geholpen heeft.

Voor de rest, ieder zijn meug hoor, voel je niet bezwaard als je lekker in de rondte wilt rijden en vertrouwt op je gevoel en datgene wat je instructeur je zegt. Daar kan je ver mee komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:49

Volgens mij is het zo dat theorie en praktijk elkaar aanvullen. Sommige praktijk situaties zetten je aan het denken en soms herken je iets theoretisch en kun je dat weer vervlechten in je praktijk.
Iedereen weet bijvoorbeeld dat je normaal gesproken op het buitenbeen moet lichtrijden, maar niet iedereen weet waarom. Dan komt het er op neer dat men dat dus gewoon klakkeloos doet en er dus geen gefundeerde keuze over maakt. Dat hoeft ook niet altijd natuurlijk, maar in sommige situaties kan andersom ook zo zijn effect hebben. Dit is een heel simpel voorbeeld, er zijn er ook wel te bedenken die wat verder strekken. Mijn theorie heeft altijd een beetje voorgelopen op de praktijk en soms is dat nog zo. De theorie is meestal wel duidelijk en als je soms dingen terug wilt voelen op je paard, dan kom je wel eens momenten tegen dat je twijfelt of het nu inderdaad klopt of niet en door het dan vaker te doen ontdek je weer iets.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 12:20

Die echte diepe theorie begrijp ik pas als ik het zie, als je bepaalde dingen zo opschrijft volg ik het niet meer, het ligt er ook ontzettend aan wie het opschrijft.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 12:58

Omdat ik heel laat heb leren rijden (23 jaar oud) heb ik heel veel gehad aan theorie. Ik denk dat ik mijn lessen beter begrijp doordat ik qua theorie verder ben dan de praktijk. Dit geldt niet alleen voor dressuur, maar ook voor omgang met mijn paard, buitenrijden, springen en longeren.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:14

Ik vind dat theorie iets is wat geschreven staat, maar waarbij je het bijna, letwel bijna, nooit zo kunt uitvoeren.
Het is net toch weer iets anders.
Het is wat runningkawa zegt, Veel dingen doe ik op het gevoel en zou dan eigenlijk niet precies uit kunnen leggen wat ik doe.
Dat is per seconde verschillend en denk daar eigenlijk niet over na, het is een soort reflex. (gekopieerd)

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:15

Ik denk dus idd ook heel erg na over het WAAROM van allerlei dingen die iedereen maar klakkeloos van elkaar over-kopieert.

En zo ontwikkel ik dus gaandeweg mijn eigen stijl , die goed voelt en waar ik helemaal achtersta en die ik dus ook consequent toepas.
Vanuit mijn eigen gevoel en inzicht , en niet omdat een of andere hotemetoot dat zegt Lachen

Zo rijd ik Rena nu met veel vrijheid , weinig druk , maar wel heel duidelijk en consequent.
Wij hebben de goede afspraak dat als zij heel licht reageert en mij lekker laat zitten , ik haar zo min mogelijk lastig val .
Ik help haar aan alle kanten om iets goed te doen en beloon veel.
Foutjes maken mag , maar echt dwars zijn straf ik direct duidelijk af zonder er verder een woord aan vuil te maken.

Ik wil dat het rijden en alles voor haar ook plezierig is , ze is m'n maatje (en leerling Knipoog ) en niet m'n slaafje.

En door nu eens goed over allerlei zeer ingeburgerde dingen na te denken en die af te zetten tegen "het wezen paard" , heb ik een aantal voor de meeste mensen zeer vanzelfsprekende dingen overboord gegooid zeg maar :

Ik rijd Rena nu met een Hackamore ipv een bit , een boomloos Torsion-zadel (en een Wintec 500 ) ipv het standaard leren zadeltje , hoefschoentjes ipv hoefijzers.......

Maar ik ben dus ook iemand die bij alles heel graag het grote geheel helemaal wil begrijpen en doorzien , zodat ik het snap en weet waar ik mee bezig ben , weet of ik er helemaal achter sta.
Loop zelden domweg mee met de massa , daar ben ik te nieuwsgierig voor Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:26

Het probleem lijkt mij, dat je sommige aspecten van het rijden uitstekend kunt theoretiseren, maar de praktijk van het daadwerkelijk rijden is vaak zo complex, dat je alleen al met bijvoorbeeld het beschrijven van hoe je nou je paard precies recht over de middelijn stuurt, en wat daar allemaal bij komt kijken, al een half A4 tje nodig hebt.
Wat ik wil zeggen hiermee, de werkelijkheid is vaak te complex om in enkele woorden te vangen.

Veel van wat je tijdens je rijden doet heb je door ervaring geleerd (vooral) te voelen, eerder dan onder woorden brengen. Degenen die het goed onder woorden kunnen brengen, en dan ook nog zo dat een ander het begrijpt zijn degenen die de rest kunnen helpen bij het leren rijden Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:55

fabienne schreef:
Wat ik wil zeggen hiermee, de werkelijkheid is vaak te complex om in enkele woorden te vangen.
dat blijkt ook wel uit het enorme aantal boeken dat door de geschiedenis heen is uitgegeven over paardrijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:58

(heb niet alles gelezen) een jongen bij ons op paardrijden rijdt gevorderd maar heeft nog nooit een paardenboek gelezen. kan goed rijden maar als je hem een slangenvolte vraagt dan weetie het niet. is een sterk voorbeeld, maar toont aan dat theorie belangrijk is. hij weet niet wat symptomen van dit of dat zijn ook niet. tis als wiskunde (BAH): wat je leert in theorie breng je dmv oefeningen in praktijk... en al doende leert men.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:47

En je hebt ook nog verschil in mensen, de 1 leert beter door te lezen en daar een beeld van te maken, de ander leert beter door in de praktijk er mee aan de slag te gaan. Ik ben iemand die ook altijd met apparaten eerst het boekje moet lezen en dan snap ik het blindelings. Mijn vriend kan dat niet, hij moet iets een keer zien en dan snapt hij het blindelings. Als iemand mij met een apparaat iets 1 x voordoet, snap ik er nog de ballen van. Ook is dit bij mij met paardrijden het geval, ik lees alles wat los en vast zit. Ik kan dan heel goed al een beeld hiervan vormen en het gevoel oproepen. Zodra ik dan op mijn paard zit weet ik precies wat ik moet doen. Ik heb nu ook gelukkig een instructrice gevonden die ik het hemd van het lijf kan vragen Lachen Vorige instructeurs werden me soms een beetje zat als ik weer eens vroeg waarom ik iets moest doen, wat het nut was, hoe het paard dan zou moeten reageren, als hij niet zo reageert wat ik dan fout doe etc etc

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:02

Theoretische kennis kan je heel veel verder helpen bij het rijden en africhten van je paard (ik lees dan ook heel graag en heel veel). De theorie kan je echter ook in de weg zitten, je kan er door geblokkeerd raken, want: de boekjes zeggen dat het zo moet en dan moet het ook zo.

Gevoel en wat "creativiteit" is minstens net zo belangrijk heb ik ondertussen wel ondervonden. Natuurlijk moet je weten wat je doet en waarom je het doet.

Je kunt wel bijv. een schouderbinnenwaarts rijden omdat het in je proef gevraagd wordt, maar dat die oefening een bepaald doel heeft is ook wel handig om te weten. De oefeningen in de proeven zijn geen doel, maar een middel om een soepel, gehoorzaam en recht paard te krijgen en dat is denk ik stap 1...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:27

Ik vind het heerlijk om paardenboeken (dressuur) te lezen en mijn hele kast staat dan ook vol. Ook mede dankzij mijn moeder die vroeger ook paarden had en al een hele verzameling boeken had, verder omdat ik er een heleboel zelf heb gekocht en omdat ik alle afgeschreven boeken over paarden uit de bibliotheek krijg.

Je leert er zeker een heleboel van, maar ik blijf toch vinden dat je gevoel het belangrijkste is. Waar ik veel moeite heb is om erachter te komen wat voor mij en mijn paarden het beste werkt. Soms denk ik: dus dit is de manier, zo moet ik ze rijden! Maar een week later denk ik: nee, dit was het toch niet. Het blijft eigenlijk steeds een uitdaging en ook per paard verschilt het hoe je ze het beste kan rijden. Ik weet niet of ik er ooit achter kom hoe ik ze het beste kan rijden, maar je bent natuurlijk nooit uitgeleerd en bovendien rijden de bekende ruiters en amazones ook niet allemaal hetzelfde. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, nietwaar?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:26

astridh schreef:
Blijkbaar ben ik de enige die het liefst alles van het africhten wil begrijpen. Die zelf wil kunnen bepalen of een bepaald 'systeem' goed is voor z'n paard en waarom, die zelf wil kunnen afleiden hoe een probleem bij een bepaald paard het beste kan worden aangepakt. Het kunnen doen is voor mij niet voldoende, ik wil het ook kunnen begrijpen.


Nee hoor, daar ben je echt niet de enige in Haha! . Ik ben er eigenlijk elke dag mee bezig en dan vooral samen met mijn instructeur. Dan bespreken we echt elke keer na hoe het ging en dan proberen we daar echt iets mee te doen. Ik ben dus nu ook begonnen om van elke paard elke dag op te schrijven hoe het rijden ging, wat ik voelde, hoe ik reageerde, hoe het paard reageerde en schrijf dan aandachtspunten op voor de volgende dag. Soms schrijft mijn instructeur dingen op die hem zijn opgevallen en waar ik dan mee aan de slag moet de volgende dag.
Zo zijn we dus samen heel intensief bezig met het hoe en waarom van elke individueel paard te benaderen.
En wat Jura zegt, je bent nooit uitgeleerd bij paarden. Elke dag kom je weer nieuwe dingen tegen en dat maakt het juist zo geweldig interessant!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:17

Wat Appie beschrijft herken ik wel:
ik ben ook dol op de theorie en wissel wat dat betreft ook veel uit met mijn instructrice en heb veel geleerd van (met name 1, die ik denk ik niet met naam hoef te noemen; wie de schoen past trekke hem aan Haha! ) bokker(s).
Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik heel erg lang een praktijruiter ben geweest en ook nog eens eentje die geen gelegeheid had om te lessen met eigen paard en dus altijd alles met hem alleen heb opgelost. Ik heb daardoor veel fouten ontwikkeld die ik nu langzaamaan 1 voor 1 weer aan het afleren ben. Maar nu ik dus regelmatig les en de theorie ook echt in de praktijk breng, beginnen steeds meer theorie-dingen op hun plaats te vallen, zonder dat ik er iets speciaals voor hoef te doen.
MAW: dingen die ik al jaren in boeken las en niet echt helemaal kon plaatsen, die begin ik nu, zonder dat ik erbij na hoef te denken, in de praktijk zomaar uit te voeren.
Een heel leuk proces moet ik zeggen, waarbij ik mezelf soms echt versteld doe staan, haha!

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:39

Ik heb , als een echte boekenfreak, al een behoorlijke plank met paardenboeken in mijn boekenkast staan (waarvan ik 90 % ook daadwerkelijk gelezen heb Haha! ). Ik ben nu op een punt dat het voor mij belangrijker is om eerst verder te komen in de praktijk. De achterliggende theorie ken ik wel, maar het toepassen, daar ligt voor mij het probleem. Ik moet eerst maar eens leren RIJDEN.
Dus: theorie, zeker belangrijk zolang je er iets mee kan, en zolang het aansluit bij jouw ontwikkeling en jouw manier van leren. Maar de praktijk is voor mij het meest belangrijk. Liever geld kwijt aan les dan een nieuw boek (al blijft het verleidelijk...)