De training en verzorging van een (jacht)paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

De training en verzorging van een (jacht)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 19:17

Zoals jullie ondertussen wel weten is Waldo een jachtpaard. Voor de mensen die niet weten wat dat inhoudt: 1x in de week is een slipjacht, dit houdt in dat wij 's ochtends vroeg de paarden inladen op de vrachtwagen, dan staan ze een uurtje of twee op de wagen (ligt eraan waar het is), en dan gaan ze de slipjacht rijden. Dat is eerst een beetje stappen, en dan begint de eerste run achter de honden aan! Iedere run duurt ong. een uur en er zijn 3 runs met 3 'kills' waarbij er alleen gestapt wordt (een kwartiertje ofzo) In een run wordt vnl gegalopeerd en zitten hekken en sloten die gesprongen worden (zie mijn profiel voor mooie foto's Schijnheilig )

Nu het volgende:
Ik rijd Waldo natuurlijk al geruime tijd en ik ben natuurlijk aardig op de hoogte wat te doen en wat niet. Maar leren kan altijd natuurlijk. IWaldo is ook niet meer één van de jongsten (12 jaar) en ik hoor dus graag hoe ik hem zo jacht-proof mogelijk kan krijgen.

Nu doe ik het volgende met hem:
ma dressuren
di longeren met pessoateugel
wo dressuurles prive, intensief
do springles, intensief,
vrijdag buitenrijden, rustig aan.
zaterdag jacht of buitenrijden
zondag uitstappen buiten of buitenrijden
(Vanaf november wordt mijn springles naar maandag verzet)
(Hij loopt halve dagen in de wei)

De eerste vraag:
Hoe kan ik het beste opbouwen naar een jacht toe?
Zelf probeer ik de dag voor de jacht (vrijdag dus) een rustig buitenritje te maken. De dag na de jacht stap ik eigenlijk alleen maar, ook buiten en doe ik wat gymnastiekoefeningen om hem soepl te houden.
Hoe kan ik het beste trainen als er een week geen jacht is? Wanneer Waldo in het weekend niet meegaat probeer ik op zaterdag of zondag een lange buitenrit te maken met veel galopwerk en zandheuvels omhoog en omlaag stappen. Is dit voldoende of moet ik tijdens een week dat ie wel meegaat ook vaker buiten trainen?

Vragen wbt voer:
Is hetgeen wat ie nu krijgt voldoende? Of moet ik bijvoeren?
Op zich heeft ie het er altijd goed op gedaan hoor maar goed, ben benieuwd wat jullie ervan vinden: Hij krijgt 2x per dag 1,5 kilo brok en 2x per dag een grote schep mais. 's Ochtends loopt ie tot 12 uur buiten in een karige wei. Bij de Mais krijg ie meestal een plakje kuilgras. Hij heeft een mineraalblok. Ik ben benieuwd wat jullie zouden aanraden; moet ik iets bijvoeren? De mais daar is geen discussie over mogelijk dat krijgt ie van stal uit en de brok is ook goed qua samenstelling. Wat ik me ook afvraag is of ie vóór de jacht nog iets extra's nodig heeft omdat het een grote inspanning is. En zijn er mogelijkheden tot bijvoeren van iets wat hem minder stram en stijf maakt na de jacht?

Kan ik nog iets extra's doen direct na de jacht om spierpijn te verminderen?
Wanneer de benen weer wat dikker worden dan wil ik wel eens direct na de jacht bandageren met Lappen gedrenkt in Cole's liniment... we hebben geen warmwaterinstallatie dus met goed weer worden de paarden koud afgespoten en anders alleen de benen (en soms kan ik emmers warm water halen bij een restaurantje Haha!) Dan gaat het zweetdek op en staan ze dus soms 2 tot 4 uur nog op de wagen (je weet wel, de heren moeten nog een borreltje drinken) Thuis zet ik hem direct op stal met het winterdek op... kan ik anders beter helemaal warm afspuiten of hem onder het solarium zetten?

Nouja, geloof dat er vragen zat zijn voor de liefhebber. Ik hoop dat jullie wat leuke en goede adviezen hebben, ik sta voor allesopen! Als er nog extra dingen zijn waar ik aan ka denken hoor ik het graag!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:31

Hmmm, goeie. Mijn stalhouder rijdt zelf fanatiek jacht, maar doet er verder niets voor. Zijn jachtpaarden worden gereden door een aantal meiden en als het zover is, hup, wordt ze uit het land getrokken en mee naar de jacht genomen. Die meiden maken vaak buitenritten, met lange zandpaden= volle galop. Maar toch.
We hebben al vaker gezegt dat dat niet goed is, maar hij doet er niets mee.
Gelukkig is er nog niets ernstigs gebeurd.
Ik hou me er liever ook buiten, ik rij zelf een paard die daar ook staat, maar geen jacht rijdt.
Als het jachtseizoen weer afgelopen is, laat hij het weer aan de meiden over en dan in september, hup is het weer zover.
Ik zal jou schema eens meenemen, zo kunnen die meiden misschien wat voorwerk doen, zodat er minder kans is, dat hij zijn paarden stuk loopt.
Sorry, je hebt niks aan mijn verhaal, maar ik heb nu wat aan jou verhaal.
Succes met de jacht, doe je ook mee aan de afsluiting van het jachtseizoen op soestdijk?
Laatst bijgewerkt door Tigger op 12-10-02 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:01

Misschien een idee om hem zo nu en dan eens een flinke buitenrit te laten maken en hem dan laten galoperen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:46

Het lijkt me dat hij wat weinig krachtvoer krijgt...
Ik weet niet of hij genoeg looplust heeft?

Aan de vacht en dikte van het paard zal je het niet zo snel terug kunnen zien aangezien hij mais krijgt, daar krijgen ze wel vlees en een glimmend vachtje van.

Maar als hij het er altij dgoed op gedaan heeft...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 23:03

Hij kreeg altijd 2 kg per dag maar dat hebben we nu opgevoerd naar 3 kg totaal omdat ie iets dunner leek te worden. Hij heeft het er inderdaad altijd goed op gedaan...
Looplust, tsja.. sowiezo de eerste 20 minuten heeft ie geen zin en moet ie opwarmen, pas daarna gaat ie 'trekken' en in de galop kan ie het heel lang volhouden, zn draf is wat minder. zal het voer eens overleggen!