hoedjesdilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

hoedjesdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 20:07

Ik sprak van de week iemand uit mijn nieuwe regio. Een ding is duidelijk: ik zit nu in de geen-hoedje-voor-het-Z regio.
Zelf kom ik uit een NBVR regio en reed ik in het M dus wel met hoedje. Ik heb sinds Almelo geen wedstrijden gereden, maar wil ik ooit nog wat doen zal ik toch eens een wedstrijd in de buurt moeten gaan opzoeken: 2 wedstrijden in een jaar zet geen zoden aan de dijk.
Maar nou zeiden zij dus dat je hier echt niet met een hoedje moet gaan rijden, dat de jury je dan arrogant vindt en het je punten kan kosten!
Ik ben geen kuddedier, maar nou denk ik dat ik toch maar mijn cap ga afstoffen en de eerst volgende keer dat lelijke ding opzet in een proef. Soms heb ik zoooooo'n heimwee.....

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:43

ach suus dat valt harstikke mee!
Op de grotere wedstrijden hier rijd eigenlijk iedereen vanaf de M1 met een hoedje daarvoor is het idd zo dat je erop aangekeken wordt (maar niet door de jury!)
De eerste keer dat ik buiten 'mijn' vereniging starte in de m1 was ik de enige met hoedje ik liet dus iemand naar huis sjezen om mijn cap te halen haha hoezo meeloper.

Daarna was ik wat minder onzeker en maakt het me niet uit of ik de enige ben in de m met een hoedje ik ga gewoon naar die wedstrijden toe en tot nu toe kreeg ik gewoon de punten die ik verdiende (of geen punten als ik slecht reed)
gewoon doen hoor! enne als je zegt waar je start ga ik daar ook staretn haha zijn we samen met hoedje!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:27

of gewoon cap mee, veiligheidscap mee en hoedje mee, kijken waar de meesten mee rijden en dan kiezen Haha! hoezo kuddedier oja tegenwoordig vooral ook een bodyprotector mee, want die mogen tegenwoordig ook (zelfs in de dressuur, onder of over een rijjasje Verward ) staat vast heeeeeeeeeeel leuk een bodyprotector met hoedje Haha!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Re: hoedjesdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:56

suzanne schreef:
Ik sprak van de week iemand uit mijn nieuwe regio. Een ding is duidelijk: ik zit nu in de geen-hoedje-voor-het-Z regio.
Zelf kom ik uit een NBVR regio en reed ik in het M dus wel met hoedje. Ik heb sinds Almelo geen wedstrijden gereden, maar wil ik ooit nog wat doen zal ik toch eens een wedstrijd in de buurt moeten gaan opzoeken: 2 wedstrijden in een jaar zet geen zoden aan de dijk.
Maar nou zeiden zij dus dat je hier echt niet met een hoedje moet gaan rijden, dat de jury je dan arrogant vindt en het je punten kan kosten!
Ik ben geen kuddedier, maar nou denk ik dat ik toch maar mijn cap ga afstoffen en de eerst volgende keer dat lelijke ding opzet in een proef. Soms heb ik zoooooo'n heimwee.....


Er zullen daar toch ook wel jury's komen uit de hoedjesregio's? Ik zou gewoon met hoedje gaan hoor!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:31

lekker met cap starten, ik zit ook in zo'n regio en het wordt inderdaad als arrogantie gezien. Misschien niet terecht, maar hier moest je het eerst verdienen en die houding is er nog steeds. (ik start ook met cap, ga pas in het Z (ooit) weer een hoedje opzetten.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:33

jah pcies, doe gewoon waar jij je het fijnst bij voelt

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:46

Nou, ik vind het dus echt belachelijk, maar die discussie is al zovaak gevoerd, die kennen we nu wel. Kennelijk is NL op dit gebied erg regiogebonden en niet bepaald eenstemmig. So be it.
Maar ja, ik vroeg me altijd al af wat de caprijders dan doen als ze in een hoedjesregio komen wonen: stug die cap ophouden (want bij ons keek niemand daar raar naar, terwijl we zelf met hoedje reden), of dan maar weer meelopen.
Ik heb gruwelijk de pest aan meelopen en als er vaste regels voor zijn is het weer wat anders. Maar ik voel me nu toch wel tot een cap gedwongen, dus word ik toch maar een meeloper. Ik vind het alleen irritant dat er in onze regio niet wordt neergekeken of raar gedacht over met wat je ook rijdt: hoedje/cap. En hier opeens wel, beetje vooroordelen waar ik niet van houd. Maar goed, ik heb wel meer cultuurschokken gehad het afgelopen jaar, dus ook deze overleef ik wel,het is geen kwestie van leven of dood gelukkig.
Maar wow...qua wedstrijden zou ik wel terug willen kruipen zeg, wat een verschil in alles. Met weemoed zie ik alle wedstrijden in de P&S staan waar ik altijd naartoe ging maar wat nu gewoon te ver is. En ik ging natuurlijk altijd met anderen en nu moet ik alleen, wat er zeker mee te maken heb dat ik dus zowat niet meer ga. Sinds vorig jaar juni (2001 dus) heb ik 2 keer gestart, nl 2 x in juni 2002......ik MOET echt weer wat gaan doen..... Frusty

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 22:50

Suzanne,

ook als ik bij de (vroegere) NBVR vereniging startte reed ik met cap. Ben dus trouwe aan mijn principes Haha! Maar ieder moet het voor zich weten, en ik heb niets tegen een hoedje, alleen doe ik het zelf dus niet.

Maar belangrijker: veel succes en plezier!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 23:19

Ik denk dat het niet zozeer regio gebonden is alswel of je NBVR bent of KNF...

Ik heb als KNF-er ook op NBVR nrd wedstrijden gereden,er waren daar dus meer met hoedje aan het rijden als er Z ruiters waren.
Kwam ik later achter,ow die is bij mij in de groep M2 dus Bloos

Dus doe waar je je lekker bij voelt en hup die wp binnenhalen!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:16

Ik woon dus wel in zo'n hoedjes regio en ben soms de enige in de L1 met een veiligheidscap Verward Vind ik ook wel eens overdreven. Ik heb altijd gezegd, als ik M mag gaan starten, ga ik sparen voor een hoedje, eerder niet. En dan nog, ik ben nog niet van Duvel afgevallen, maar als ik het idee heb dat hij een beetje druk is op concours, zal ik toch mijn cappie opzetten. En ik krijg echt niet minder punten door mijn cap, sterker nog, heb de laatste tijd vrij vaak in de prijzen gezeten, boven al die hoedjesruiters. Ik kom wel ruiters tegen die niet snappen dat ik dan niet nog met zo'n oude cap rijd, die zijn toch veel mooier? Nou, mijn veiligheidscap heb ik nu ruim een half jaar en ben van mening dat ik dat ding veel eerder had moeten kopen, hij is wat groter ja, maar hij zit zoveel lekkerder!

Als jij gewend bent met hoedje te rijden, zou ik dat gewoon doen, je hoeft niet mee te lopen met de massa. Net zoals dat ik er voorlopig nog voor kies om zonder hoedje te rijden. Gewoon doen wat je zelf wilt, het is toegestaan met een hoedje te rijden en als jij je daar prettig bij voelt, moet je het gewoon doen, wees geen kuddedier!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 17:47

gewoon je hoedje opzetten joh!!!!! is toch veel leuker!!!!!!!weten ze iig dat je Z rijdt he!! Als ik da doe zeggen ze altijd: Sooww das wel een kleine pony en een klein meisje met dat hoedje!! zou die wel Z rijden??
is toch grappig!!!!!!!!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 08:56

ja gewoon je hoedje opzetten...het toch per jurie verschillend..

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 11:49

Ik woon dus in de regio geen-hoedje-voor-het-Z. Maar als je meer richting kaatsheuvel/waalwijk enz gaat zie je dat op de EX-nbvr wedstrijden veel met hoedje wordt gereden voor het Z. Het is echt NBVR of NKB verbonden geweest altijd, en nu nog....je ziet geen ex-nkber met hoedje voor het Z.
Ondanks dus dat ik best wel wat wedstrijden rijd/reed op nbvr terrein blijf ik trouw aan mijn cap. Ik heb mijn hoedje al wat jaartjes in dekast liggen..... maar met mijn jonge paard wacht ik daarmee tot ikin het Z zit. Waarom weet ik niet, maar toch voelt het als iets wat je moet verdienen......ik vind het er persoonlijk raar uitzien als iemand daar rond butst met een hoedje, een hoedje verbind je met een mooi beeld en niet met een aardappelzak.....als ik zo vrij ben om het zo te mogen zeggen. (dit geld natuurlijk niet voor iedereen, maar wel voor vele)
Dus bij ons is het toch gewoon waarschijnlijk de stelling, je moet het eerst verdienen om met hoedje te rijden.....
Dus ongeacht waar ik rijd, ik rijd met cap tot ik in het Z zit, ondanks dat ik hem hier in de kast heb liggen Haha!.
En daarbij komt ik ben weer blij als ik mijn hoedje om kan zetten, het zit zoveel fijner, en de warmte kan veel beter weg...Haha! Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:00

ik ben dus een cap rijden, en start steenmvast met cap Lachen
waarom ? Ik heb geen hoedje en in de B staat een hoedje echt niet !.

Jij moet gewoon doen waar je je zelf het fijnste bij voelt, zelf zou ik voor de cap gaan, het zou wel als arrogant kunnen worden gezien.

succes er mee.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:11

Citaat:
ik vind het er persoonlijk raar uitzien als iemand daar rond butst met een hoedje, een hoedje verbind je met een mooi beeld en niet met een aardappelzak.....


Maar als je bijvoorbeeld M rijdt, ga ik er toch vanuit dat je niet rijdt als een aardappelzak.
Zelf rijd ik ook nog gewoon met cap hoor.
Over vijf winstpunten ga ik eens naar Divoza om hoedjes te kijken en te passen. Maar misschien schaf ik hem ook pas aan als we onze eerste winstpunt in de Z hebben...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:20

Over hoedjes gesproken, ik moet over 1,5 week Z starten (2 jaar geleden voor het laatst), en ik moet mijn hoedje nog even uitdeuken. Haha!

Met Razinda ga ik misschien wel vanaf de M1 al met hoedje rijden, hier rijden ze al vanaf de B met hoedje. Ik blijf het toch een raar gezicht vinden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 10:56

Hier rijden ook veel oude NBVR-er met hoedje vanaf de B. Ik vind het persoonlijk geen gezicht. En ik vind dat je een hoedje juist hebt verdient als je in de Z bent beland, een soort van beloning voor je werk. Ik blijf dus stug met mijn veiligheids Cap rijden (Casco), al is het geen echt fraai gezicht. Het is zelfs een stuk veiliger, zeker met jonge paarden wel aan te raden. Nee, voor mij geen hoedje voor de Z.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 12:40

Ik vind het zowiezo raar dat mensen in de B met hoedje mogen rijden. Het hoedje is toch een stuk minder veilig dan een cap. Was ook met carrousel, wat ik heb gereden. We hadden onderlinge wedstrijden en dan drie groepen op onze paarden. Wij reden allemaal met cap, maar een andere groep reed dus met hoedjes. Onze paarden zijn niet de makkelijskte, de regel op mijn manege is dat iedereen op manege paarden met cap moet, maar op dat moment mogen sze dus wel met hoedje op onze paarden rijden...
Ik vind dat gewoon nergens op slaan...

jennie
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-09-02
Woonplaats: kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:08

ik vind het allemaal onzin alle verenigingen zijn nu toch bij elkaar ik start in het z met een hoedje en in het b met een cap gewoon voor de veiligheid niet omdat het mooier of lelijker is alleen voor mijn eigen gevoel dat als ik er af zou vallen niet me kop in tweeen val zo is het toch. het maakt niet uit ofdat je met cap of hoedje of een valhelm rijd het gaat erom wat je zelf het lekkerst vind zitten en voor een jury maakt het niet uit waarmee je rijdt als je maar goed rijd!!!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:11

Lielle schreef:
lekker met cap starten, ik zit ook in zo'n regio en het wordt inderdaad als arrogantie gezien. Misschien niet terecht, maar hier moest je het eerst verdienen en die houding is er nog steeds. (ik start ook met cap, ga pas in het Z (ooit) weer een hoedje opzetten.


ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet een s wist dat je voordat je Z rijd, of ooit Z hebt gereden, al met een hoedje mag starten!!

ik heb eerlijk waar altijd gedacht dat je met een cap MOEST rijden tot je Z rijdt, en als ik dan eens iemand in de L of de M tegenkwam met een hoedje vroeg ik me altijd af, waarom hun wel??maar dan werd er gezegd dat die met andere paarden als Z hadden gereden en dat dus wel mogen....
maar ja ik rij nu M2, met mn cap! vind ik ook veel te gevaarlijk om zonder cap te rijden, zo'n hoedje geeft niet echt veel bescherming lijkt me, en zeker in de B met jonge paarden....
ik denk dat ik zelfs als ik Z mag starten nog met mn cap blijf losrijden!weet bij die van mij nml maar nooit wat ie doet en n cap vind ik wel zo veilig!maar als ik eenmaal Z rij dan rij ik wel mn proef met hoedje!omdat ik dan trots ben dat ik eindelijk in de Z mag rijden!

en het wordt hier inderdaad wel als arrogant gezien ja als je geen Z rijd maar wel n hoedje op hebt, maar ja dat vinden ze hier vaak ook als je met 4 witte bandages losrijdt!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 22:27

hoezo je ziet geen ex-nkber met hoedje?? ik ben een ex-nkber met hoedje........

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-02 23:09

Ja in het Z.........rijd je toch??