veulentjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 20:34

even een klein vraagje,

ik heb altijd geleerd dat een veulen vanaf zijn 5e a 6e maand bij de moeder wegkan zonder problemen. Maar nu hebben wij in een maand twee tinkerveulentjes op stal gekregen. Op zich wel gezellig die bolletjes, maar wat wil nu het geval die beestjes waren pas 4 maanden en 3,5 maand op het moment dat ze bij mams vandaan werden gehaald en aan de huidige eigenaren werden verkocht. Wat vinden jullie hiervan?? ben ik nou zo weekhartig en is dit gewoon normaal??

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:36

Hmmm, je hoort dat er veel verschil zit tussen de tijden dat mensen moeder en veulen scheiden.
Ikzelf ben bijvoorbeeld gewent dat het met 4 maanden gebeurd, ik weet niet of dat te vroeg is, eigenlijk geen verstand van.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:58

Bij de fokker waar ik altijd kwam, werden de veulentjes in principe rond de 5e en 6e maand gespeend. Soms iets eerder als ze laat geboren waren.

Dit jaar heb ik mijn eigen veulens gespeend op 4 en 3 maanden. Beide eerder dan verwacht, maar Velvet "vrat" haar moeder op en moest van de mede-eigenaar zo snel mogelijk weg en Vlekkie's moeder Ziolette werd ingeslapen omdat ze niet meer kon. Beiden zijn gespeend na overleg met de veearts en aangezien zelfs het veulen van 3 maanden ook goed aan de maat was en al zelf at en dronk, gaf het geen problemen.

Velvet staat nu nog bij ons en gaat eind van de maand naar een opfokstal, Vlekkie is na twee weken naar JerInTho gegaan.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:56

zelf vind het het te vroeg,maar als het veulen haast niet meer naar moeders kijkt is het geen probleem.Maar je hebt best kans dat die jonge veulen wel ziektes op lopen die voorkomen hadden kunnen worden als ze langer bij moeders zouden blijven. Maar wie zijn wij?

even offtropic:
In 1 geval die jij bedoelt(tinker ringo) die moest al weg bij moeders,want die was ook verkocht vandaar. Wat ik pas zielig vind is dat het veulen nu helemaal bang is van andere paarden,omdat hij niet bij andere merries mocht staan,want hij kon nog wel eens gaan dekken???? Lips are sealed

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 22:00

hij stond helemaal niet alleen bij ons want hij stond bij twee shetlanders!!