Paard op hol bij endurance Katwijk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Paard op hol bij endurance Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 22:18

http://www.rtvwest.nl/
Westsite

Paard op hol in Noordwijk
zaterdag 12 oktober 2002

NOORDWIJK - Een op hol geslagen paard heeft in Noordwijk voor aanzienlijke schade gezorgd. De ruiter werd door het dier afgeworpen, maar die raakte niet gewond. In de Hoofdstraat moesten vooral auto's en winkeluitstallingen het ontgelden. Het paard is uiteindelijk in de Koestraat in Rijnsburg gevangen en tot bedaren gebracht.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 22:23

Dit bericht las ik net op de endurance mailing list. Het betrof een deelnemer aan de endurance van Katwijk. Het schijnt dat het paard vlak na het keerpunt op het strand bij Noordwijk is opgejaagd door een paar honden. Het paard raakte in paniek, de ruiter viel eraf (gelukkig niet gewond), maar het paard rende in volle vaart richting bebouwde kom van Noordwijk en raakte verzeild tussen het winkelend publiek.

Het paard is ergens bij Rijnsburg op een grote weg terecht gekomen. Het verhaal gaat dat hij nog tegen een motor is gebotst, maar daar wist de berichtgever ook het fijne niet van. Paard is iig met verwondingen aan drie benen naar de kliniek in Utrecht gebracht, eigenares compleet overstuur.

Volgens de laatste berichten (via wedstrijdsecretariaat) heeft het paard waarschijnlijk geen beenbreuk, maar wel flinke snijwonden (pezen?). Gelukkig ook geen gewonden onder het winkelend publiek, maar zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit...

Ben benieuwd naar het volledige verhaal, hoop dat dat ook nog op de mailing list terecht komt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:36

Oef....dat is zeker wel schrikken!
Is dat ook de reden dat er politie +ambulance op het wedstrijd terrein was?
honden, tja, die moge daar ook lopen maar dan moeten ze wel luisteren!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:38

Het was die van mij niet hoor, wel gevallen maar niet paard ervan door! Haha!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:39

Is dat dat zelfde paard als waar sachatjuhh het over heeft in verslag van de dag?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 08:09

Tiko schreef:
Oef....dat is zeker wel schrikken!
Is dat ook de reden dat er politie +ambulance op het wedstrijd terrein was?
honden, tja, die moge daar ook lopen maar dan moeten ze wel luisteren!


Helaas voor de baasjes van hondjes: die mogen wettelijk niet los lopen, nergens. Of ze moeten die wet al teruggedraait hebben, maar bij mijn weten MOETEN honden aangelijnd zijn.

Hoe vaak gebeurt het niet dat honden achter een paard aanjagen, beetje te vaak in mijn ogen, en het paard is altijd de dupe.

Hoop dat het beestje er bovenop komt en de eigenaresse ook.
ben benieuwd of de hondenbezitter zich nog meld.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:52

Dat is niet waar, de hond moet niet verpplicht overal vast lopen. Bij ons op het strand, het stuk waar je te paard mag komen, mogen de honden nou juist ook los. En dat gaat prima, ik denk dat je als ruiter ook je paard moet laten wennen aan honden. Al de paarden waar ik op rij laten zich niet opjagen door mijn hond, maar geven wel een dreun alstie vervelend wordt, wat ie nog wel eens doet (hij is ondertussen ook al zijn staart kwijt Knipoog )
Maar een ongeluk zit idd in een klein hoekje, het is een kwestie van aanpassen. Maar als er een wedstrijd is, is het ook deels de verantwoordelijkheid van de organisatie, dat ht terrein veilig is

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 09:59

Leonoor schreef:
...ik denk dat je als ruiter ook je paard moet laten wennen aan honden...


Ben ik met je eens, maar een strandsituatie is voor veel paarden toch net weer anders dan dat bos waar hij veel vaker komt. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om (vaak) naar het strand te gaan, je paard voelt zich op zo'n strand dan toch wat anders dan anders en als er dan ook nog een 'wilde' loslopende hond achter je aan komt, dan kunnen er rare dingen gebeuren, ook al is je paard gewend aan honden.

En als je als hondeneigenaar toch ziet dat er een wedstrijd gehouden wordt (en dat lijkt me duidelijk, met al die felgele hesjes met startnummers), dan ben je toch even zo beleefd om je hond bij je te houden? Lijkt mij gewoon een kwestie van fatsoen en verantwoordelijkheid.

Citaat:
Maar als er een wedstrijd is, is het ook deels de verantwoordelijkheid van de organisatie, dat ht terrein veilig is


Maar op 15 km strand kun je helaas niet op elke 100 meter een 'ordebewaker' neerzetten die de mensen aanspreekt dat ze hun hond bij zich houden. En dan zullen er altijd nog mensen zijn die zich daar niets van aantrekken. Die redeneren: 'als jij hier met je paard mag lopen, dan mag ik hier ook met m'n hond lopen', of: 'hij doet toch niks?'

Ongelukken uitsluiten lukt IMO nooit, maar beperken wel. En dat heeft ook te maken met de verantwoordelijkheid van de hondenbezitter. Een hond blijft nu eenmaal een hond en een paard blijft nu eenmaal een paard, met alle mogelijke gevolgen van dien...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 10:22

Is dat dat zelfde paard als waar sachatjuhh het over heeft in verslag van de dag?

ja ik had het ook over dat paard tigger

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 14:08

Ik heb inderdaad vele hondenbezitters gezien die hun hond niet bij zich hielden (twee paarden komen eraan, hond rent erachteren, baasje heeft hond net weer terug en dan komen er weer twee paarden aan, hond rent er weer achteren etc. etc. etc. ). Als hondenbaasje zou je toch je hond bij je moeten houden als je door krijgt dat er zoveel paarden op het strand rijden.

Over dat paard: het was voor Noordwijk (dus na het keerpunt, maar volgens mij ook al na de P/A). Hond hing in staart van het paard. Ruiter eraf gevallen. Paard op hol (en dan bedoel ik ook echt op hol: niet domweg ' baasje afgeworpen, ik ga maar alleen verder'). Is dus helaas van het strand afgegaan (want als ze op het strand blijven raken ze meestal niet gewond).
In Noordwijk drukke winkelstraat doorgerend (alleen maar meer opgewonden geraakt). In Rijnsburg uiteindelijk klemgereden door politieauto. Toen kon het paard opgehaald worden door iemand van de organisatie. Hij is naar een kliniek in de buurt van Katwijk gebracht.
Paard heeft redelijk diepe vleeswonden en een scheurtje in zijn kogel zoals het er nu naar uit ziet (niet levensbedreigend).
Even over het op hol slaan: dit paard heeft dus een kilometer of 15 gerend voordat hij gestopt werd! (dat is dus echt op hol anders was ie wel eerder gestopt, hij is bijvoorbeeld ook langs wat weitjes met andere paarden gekomen. Zou hij nog helder kunnen denken dan was hij daar wel gestopt)


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:22

dat was gebeurd op het strand waar ik ook alrijd rijd...ik heb ook altijd last van honden die achter me aangaan...maar mijn paarden zijn honden gewent en blijven dan netjes wachten tot de hond weer terug is bij baas. Ze hadden het paard veel eerder kunnen stoppen, maar in de hoofdstraat bleef iedereen maar kijken hoe dat paard als een gek door de straat rende....niemand onderging actie om het paard te pakken (als ik daar was geweest wist ik wel wat ik ging doen)
eigenlijk kun je niks doen tegen honden op het strand....het is namelijk daar een 'hondenstrand' , als je iets verder richting noordwijkerhout gaat heb je wel een 'paardenstrand' maar ja bij zo'n wedstrijd heb je er natuurlijk niet veel aan. ik vond wel dat ze het heel slecht hadden aangegeven, ik wist niet eens dat daar zoiets was en ik woon daar.....ik denk als mensen wisten dat er zoiets was en je weet dat je hond erachter aan gaan, dat ze niet eens daar zouden gaan wandelen.
maar ja...als je ziet dat er zoiets gehouden word..vind ik wel dat je je hond bij je moet houden en dan iets verder op in de duinen gaat lopen. Dan gebeuren er ook geen ongelukken met de paarden en met de honden (want als zo'n paard trapt....dag hondje Scheve mond )..........

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:03

Wij gaan meestal terug naar draf of stap als er hondjes achter ons aan zitten, dan vinden de meesten het niet meer leuk. Maar goed, als je midden in je wedstrijd zit ...
Overigens maakt dat het niet altijd beter. Ons verzorgpaard is een keer alleen teruggekomen uit Noordwijk door hondjes. Rustig galopje: vier hondjes om haar heen. Terug naar stap: vier hondjes tegen haar benen opspringen. Tja... Dan maar de lucht in. Baasje op de grond, paard naar huis. Eigenaresse van de hondjes: ' wat goed van jullie, tegen zo'n groot paard...'
Sommige mensen.

Oranda
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: westkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:05

Wat erg, ik hoop echt dat het met het paard goed afloopt.
Ook wens ik de eigenaar sterkte.
Het is inderdaad jammer dat vele honden niet luisteren en dat ze met zo een evenement verplicht moetten stellen dat honden die dag even aan de lijn worden gehouden. Maar ja dat zal waarschijnlijk niet gaan.
Toch vond ik het verder een geslaagde dag met mooi weer.
Groetjes Carolien en Oranda

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:35

Heel erg om dit te moeten lezen zowel voor de ruiter, het paard, de organisatie en de mensen die schade hebben geleden door het paard Scheve mond

Het blijkt maar weer dat je tijdens een wedstrijd (op openbaar terrein) rekening met elkaar moet houden en erg moet opletten wat er in het wedstrijdterrein allemaal gebeurd. Mensen met honden moet op hun honden letten, ruiters moeten op hun paard letten en tegelijkertijd op die hond... ik weet het, het is heel makkelijk gezegd allemaal en dit had misschien helemaal niet voorkomen kunnen worden, maar ik wil alleen nog maar een keer benadrukken dat mensen erg goed op blijven letten tijdens een wedstrijd...

Ik hoop ten zeerste dat alles weer op z'n pootjes terrecht komt en dat alle schade gedekt is...

Brrrr.... moet er niet aan denken dat iets dergelijks zou gebeuren bij onze rit Scheve mond Denk dat we dan 'Holten' wel kunnen sluiten...
Laatst bijgewerkt door Maarten op 14-10-02 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:13

Op het nieuws zeiden ze dat het paard door een politieagente tot bedaren was gebracht. Inderdaad heel erg zoiets. Ik kan me op zich in beide partijen wel verplaatsen. Als ruiter zou ik kwaad zijn op de eigenaar van de hond(en), maar als ik de eigenaar van de hond(en) zou zijn geweest, zou ik ze ook graag los willen laten op het strand. Misschien had die eigenaar ze eerder bij zich moeten roepen toen er een paard aankwam.
Gelukkig zijn mijn paarden niet bang voor honden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 11:31

De eigenaar van de hond had zich wel gelijk gemeld bij de organisatie van de wedstrijd....

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 11:52

Jura schreef:
...maar als ik de eigenaar van de hond(en) zou zijn geweest, zou ik ze ook graag los willen laten op het strand...


Onder sommige omstandigheden kun je nou eenmaal je hond niet loslaten - zoals bij een wedstrijd als die van zaterdag - ook al ben je gewend dat dat normaal wel kan. Dan heb je dat als hondeneigenaar maar te accepteren, in het belang van ieders veiligheid

Bij mijn ouders achter in het bos worden vaak schietoefeningen gehouden. Je mag dan de hele zaterdag het bos niet in. Ik zie mezelf al: 'Ja maar ik heb er recht op om hier te rijden/wandelen, dat doe ik normaal ook'. Soms moet je je gewoon aanpassen aan de omstandigheden, of je nou wilt of niet. Dan maar een dagje niet in dat bos, dan maar een dagje je hond aan de lijn.

Wel heel netjes dat de hondeneigenaar zich heeft gemeld. Is daar verder al iets over bekend?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:18

Sorry Karin, maar hier wil ik toch even wat over zeggen. Het gaat hier (als ik het goed heb) om openbaar terrein en iedereen heeft daar recht op om daar op wat voor manier dan ook gebruik van te maken. Daar valt naar mij mening niet aan te tornen. Waar trek je namelijk de grens? Betekent het bijvoorbeeld dat je dan als fietser zijnde ook niet meer in het bos mag fietsen omdat dan bijvoorbeeld de kans bestaat dat een enduranceruiter in zeer snelle galop een bocht om komt galopperen... moet die fietser dan rekening houden met de endurance die op dat moment gaande is op de Holterberg? Het is vrijwel onmogelijk om aan te geven dat er een wedstrijd gaande is. Je kunt wel waarschuwingsborden plaatsen, maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Het gaat erom dat je allemaal rekening houdt met elkaar.

De endurancesport staat of valt bij de vergunningverstrekkers (diverse gemeenten). Als er iemand op de eerste plaats worden gezet dan zijn het de andere weggebruikers wel. Daarna komen de enduranceruiters, hoe jammer dit ook is... Scheve mond

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 12:25

Wielerwedstrijden worden over het algemeen ook op de openbare weg gehouden en daar worden ook vergunningen voor afgegeven. En ook daar wordt gehamerd op veiligheid: hou je kinderen bij je, hou je honden bij je, want er bestaat een grotere kans op ongelukken doordat er een evenement is.

Rekening houden met elkaar, niet alleen maar 'ik mag hier doen wat ik wil en een ander moet zich maar aanpassen'. Soms vragen de omstandigheden gewoon iets meer veiligheidsmaatregelen, en dat is bijvoorbeeld als er ergens een sportwedstrijd wordt gehouden op de openbare weg. Maar goed, dat is mijn mening...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:32

Tja... het is erg moeilijk om van te voren alles uit te sluiten. We weten allemaal dat bepaalde gebieden erg toeristisch zijn en mensen komen uit het hele land daar op af. Het lijkt mij onmogelijk om vooraf aan te kondigen in het hele land dat een dergelijk evenement dan en dan plaatsvindt...

Het punt is hier dat endurance bij veel gemeenten niet zo gezien wordt als een wielerwedstrijd. Daarnaast is het onmogelijk om een parcours af te zetten... daarvoor zijn de kosten veel te hoog en het aantal vrijwilligers veel te laag... Scheve mond

Ik probeer ook alleen maar aan te geven dat men rekening moet houden met elkaar, we zitten dus op 1 lijn...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

ubique
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-10-02
Woonplaats: Utrecht

op hol geslagen paard in Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:30

Hallo ik ben de eigenaar van het op hol geslagen paard in Noordwijk.
We zijn vandaag bij haar geweest en het gaat iets beter met haar de wonden zijn nu schoon ze heeft nog wel erg veel pijn omdat ze de hele tijd staat te knarsen met haar tanden en dat heeft ze nog nooit gedaan.
volgens de dierenarts zal ze waarschijnlijk wel helemaal beter worden met veel geduld en tijd.
We houden heel veel van haar dus de tijd hebben we er voor over om deze sterke en dappere merrie weer op de wedstrijden te krijgen omdat dat iets is wat ze zelf aldoor erg leuk heeft gevonden dus knuffelen we haar weer beter en misschien zien jullie haar weer terug op de wedstrijden. heel veel dank voor alle reactie,s en medeleven van alle mensen uit heel nederland.
groetjes van een grote paardenvriend en een pijnlijk hoefje van little star.

Little star

schatjuhh
Berichten: 227
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 20:11

brechje schreef:
Ze hadden het paard veel eerder kunnen stoppen, maar in de hoofdstraat bleef iedereen maar kijken hoe dat paard als een gek door de straat rende....niemand onderging actie om het paard te pakken (als ik daar was geweest wist ik wel wat ik ging doen)


ik wil je 1 ding zeggen als je in die winkelstraat was geweest dan had je nix kunnen doen. ik was er namelijk ook
en voordat je je realiseert dat er een paard dat op hol is geslagen langskomt dan is ie alweer een end verder en hij ging ook veels te hard om iets te doen hij heeft een paar mensen omvergelopen een stoel meegenomen het deerde hem allemaal nix hoe wil jij dan tot hem doordringen dat ie moet stoppen???

latoy
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 23:03

nesjma.......groetjes en beterschap van latoya.

ubique
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 10:24

latoy.... dank je, hoop weer een keer samen met jou door de bossen te rennen...zere beentjes Nesjma

Little star

Liesje_1
Berichten: 666
Geregistreerd: 18-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 12:44

Hoi, Ubique..

Heel veel sterkte toegewenst de komende tijd.
Ik hoop dat het met jou ook weer goed gaat en dat je een beetje bekomen bent van de klap die je gehad hebt.

Geef little star van mij ook maar een knuffel, dan wordt ze hoop ik snel weer beter.

Heel veel sterkte.

Annelies hoefjes Idalia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dito, Firegirl, heidy_wilco, herous, Kabayo, purny, REYNIR, rosak, silverwind, Tinkermuts en 24 bezoekers