Leasen EK-pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Leasen EK-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 22:52

Aangezien Katja (mijn zus) 16 is en niet meer internationaal op de pony's mag rijden, willen wij Chico gaan uitlenen aan een ander talentvol meisje.
Wij willen hem niet verkopen (ondanks dat er al heel veel geld geboden is, maar ik heb hem vanaf veulen en ik wil dat hij bij ons oud wordt Lovers ), maar het zou zonde zijn als hij de rest van zijn leven werkloos in de wei moet staan, hij is pas 11 jaar.

Hij loopt Z2 dressuur en is afgelopen jaar naar het EK eventing geweest waar hij een foutloze cross heeft gelopen, een prima pony dus.
Mijn vraag is nu : wat voor bedrag kun je vragen voor zo'n pony? Hij gaat naar een 12 jarig meisje dat zelf ook al M crosst, haar moeder rijdt professioneel paard en ze hebben zéker geen geld te weinig...

Als ze zo'n pony zouden moeten kopen zijn ze een vermogen kwijt (als hij al te vinden is), maar ze kunnen hem dan wel een aantal jaar later weer vérkopen, mits hij gezond blijft....dat risico is nu dus voor ons.

Waar denken jullie aan in de maand voor deze pony...vergelijking met een manege pony leasen is natuurlijk moeilijk, omdat deze pony, wanneer het meisje goed rijdt (en dat doet ze) volgend jaar of daarna weer mee zou kunnen naar het EK...

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 23:37

Luister jij leent! een waardevolle pony uit.Zo is het eigenlijk.Dus zorg eerst dat hij heel goed verzekerd is.Dat is heel belangrijk.Zet alles op papier wat je afspreekt.Het bedrag dat ze moeten betalen.hoevaak ze moet rijden.wat zij betaald en wat jij betaald.Echt alles.Ook vanaf wanneer zij begint met"huren".Zet er ook in of er een proeftijd is en tot welke leeftijd zij de pony kan huren.Zet er in wat jij graag hebt wat het meisje allemaal doet naast het rijden,zoals de stal bv.Een contractje met zo'n pony is wel altijd handig hoor.Zorg dat er ook in komt te staan dat de pony jou eigendom is!
Tja wat kan je vragen.Dat moet je helemaal zelf weten.Ga eens uitrekenen wat jij nu per maand kwijt bent.Het is echt niet gek om haar alle kosten te laten betalen of misschien 2/3.Dat wil zeggen stal,voer,hoefsmit,dierenarts.Het is nu eenmaal geen gewone verzorg pony waar je 2 keer in de week naar toe gaat he.Het ligt dus geheel aan je zelf,maar aangezien zij jou pony helemaal overneemt,met de afspraak er heel serieus mee te gaan werken zodat er voor haar ook een ek in zou kunnen zitten mag je best wat vragen hoor.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 09:33

Ik zou ook zeker alle onderhoudskosten eruithalen , dat sowieso.
En dan nog een bedrag erbovenop voor de huur van de pony.

Hangt een beetje af van de onderhoudskosten en je eigen gevoel erover, wat je een redelijk bedrag vind.
Mag toch best 2x zoveel zijn als een manegepony vind ik persoonlijk. Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 10:17

Ligt er aan waar de pony komt te staan, wie stalling ed betaalt. Dus eerst die idngen op papier zetten, daarna kun je een prijs bedenken.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 13:37

De pony komt in ieder geval bij haar te staan, zij hebben een grote stal met binnen-en buitenbak, bovendien wonen zij 2 uur rijden van ons vandaan, dus is het handiger als hij daarheen verhuist. Zij betalen dus zelf de onderhoudskosten, hoefsmid enz....Een goed contract moet ik zeker gaan opstellen.
Alvast bedankt voor de info...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 14:01

Tja, moeilijk... Ik denk dat het belangrijk is dat je de gehele verzekeringskosten er eerst uithaalt (en dat zal niet niks zijn voor zo'n waardevolle pony, en dan kun je kijken wat raak ik aan waarde kwijt als ik hem zoveel jaar aanhoudt en ik zou hem daarna willen verkopen ("afschrijving" in verband met leeftijd Knipoog ) en dat verdelen over het aantal maanden/jaren dat je de pony uitleent en dan eventueel nog iets er bovenop als extra. Maar vergeet niet dat zij alle kosten voor hun rekening nemen, die je anders zelf had om hem thuis te houden als je hem niet kwijt wilt. Praat vooral met elkaar wat zij er voor over hebben en hoe jij dar tegenover staat...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:12

Ik ben het helemaal met Joyce B eens.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 18:16

Da's echt heel moeilijk, ik kan me voorstellen dat je maar lastig kunt bepalen wat nu een goed bedrag is om te vragen.
Het gaat natuurlijk ook niet om een huis-tuin-en-keuken-pony, dat maakt het zo moeilijk.

Zelf zou ik proberen om een berekening te maken op de lange termijn, voor zover dat natuurlijk mogelijk is.

Even een voorbeeldje:
Het meisje dat met je pony gaat rijden is nu 12 jaar oud, stel dat ze tot haar 16e jaar door wil rijden = 4 jaar.
Je pony heeft nu een bepaalde waarde, en zou op het moment dat hij terug bij jou komt 15 jaar oud zijn.
Nu is hij in de bloei van zijn leven, als hij 15 is dan kan hij met een beetje geluk ook nog een tijd mee, maar het is natuurlijk de vraag of dat ook nog op topniveau kan.
Plus dat de verkoopwaarde dan aanzienlijk lager zal zijn.

Ik heb werkelijk geen idee van de waarde van je pony, dus hecht ajb. geen waarde aan de bedragen Haha! Knipoog
Stel dat hij nu 15.000 euro waard is, dan zou je eigenlijk moeten weten hoeveel hij over 4 jaar nog waard is.
Da's dus "glazen bolletje" kijken, want dat kan werkelijk niemand voor je bepalen, er kan zoveel gebeuren in 4 jaar.....
Maar als je uitgaat van een bepaald eindbedrag, zeg 1/3 deel van wat hij nu waard is (ook weer fictief, kan veel meer of minder zijn), dan zou je toch een eind moeten kunnen komen.
15.000 euro minus "restwaarde" 5.000 euro = "afschrijving" 10.000 euro per 4 jaar.
Dit gedeeld door een periode van 4 jaar, komt uit op 2.500 euro per jaar excl. bijkomende kosten.

Succes met rekenen Knipoog

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 18:38

Tja, wij dachten inderdaad aan zo'n 200 euro per maand...zij hoeven het paard immers niet te kopen en hebben dus ook het risico niet. Bovendien krijg je die kans ook niet vaak om zo'n kant en klare pony te rijden!

Wat nu de verkoopwaarde is, is zowieso heel moeilijk te bepalen, want het is maar wat de gek ervoor geeft.....toen ik met hem in de Z dressuur reed en hij was toen pas 5, werd er al het veelvoudige geboden van het bedrag dat jij net noemde.....hij zou dan echter naar Duitsland gaan en daar had ik niet zo'n zin in.....ben trouwens nog blij dat mijn vader toen niet erbij was, want die had hem vast en zeker onder mijn kont uit verkocht Bloos

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:26

neem evt contact op met Francis Verbeek, Inge's pony Hogewald's Sultan is ook van iemand anders. Misschien weet zij er meer van.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:35

200 euro daar d8 ik eerlijk gezegd ook meteen aan Haha!
Maar toen was me nog niet duidelijk of hij bij jullie zou blijven.

Ik vind dat een heel redelijk bedrag voor de huurders.
Standaard huurpony zal zo'n 100 euro per maand kosten , en dit is 2 x zoveel , mag best voor een goede pony waarmee je flink hoog mee kunt draaien . Lachen

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:43

waar ik mijn paard heb staan verhuren ze ook pony's/paarden.
Inclucief stalling, hooi en kuilgras kost het 150 euro.
dus ik denk zelf voor zo'n pony 200 redelijk is

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:19

Ik heb mijn pony ook een tijdje verhuurd. Een beetje hetzelfde verhaal heeft ook 2 EK's gelopen en ik wilde hem absoluut niet verkopen.
Het is natuurl;ijk altijd wat de gek er voor geeft maar je kunt wel een prijs bepalen die reeël is bij verkoop op dit moment. Dan kijk je naar de vermindering in waarde na een paar jaar en heb je in elk geval je afschrijving. Maar er zijn nog meer dingen die meespelen je kunt je risico finacieel natuurlijk met een verzekering afdekken maar er blijft het risico dat er iets met je pony gebeurt en dat heeft ook een prijs. Aan de andere kant wil je de pony niet verkopen en kun je niet verwachten dat je net zoveel geld eruit krijgt als bij verkoop je krijgt er immers iets anders voor terug.
Wij vroegen destijds 500.-gld per maand en zij betaalden alle kosten + verzekering.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:39

Hey,

Ik weet wel welke stal je bedoelt, (ff oftopic)sorry hoor maar daar gaan tegenwoordig echt alle goeie pony's heen!!!!! Beetje aso vind ik als ik eerlijk mag zijn. Maar ok, moeten ze zelf weten, dat meisje kan inmiddels wel redelijk rijden ja en d'r moeder kan heel goed rijden!!!

Succes met het ver-leasen van je pony, en het verzekeren is zeker wel een aandachtspuntje!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 20:10

*Jolanda* schreef:
Hey,

Ik weet wel welke stal je bedoelt, (ff oftopic)sorry hoor maar daar gaan tegenwoordig echt alle goeie pony's heen!!!!! Beetje aso vind ik als ik eerlijk mag zijn. Maar ok, moeten ze zelf weten, dat meisje kan inmiddels wel redelijk rijden ja en d'r moeder kan heel goed rijden!!!

Succes met het ver-leasen van je pony, en het verzekeren is zeker wel een aandachtspuntje!


We kenden hen helemaal niet, maar zijn bij hen terechtgekomen via onze trainer, waar zij ook bij trainen, volgens hem had dit meisje een heel gevoelige rijstijl. We hebben ook wel wat in de buurt rondgekeken, maar vonden niet echt mensen die er ook heel veel voor over hebben, en zij heeft dat duidelijk wél.....
Maar welke pony heeft ze dan nog meer??? De pony die ze het hoogst start in de SGW heeft ze zelf ingereden...en het schimmeltje is al 20 jaar!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 00:40

Pas heel goed op met het 'uitlenen' van een goede pony. Ik heb mijn Z pony ook aan een 13 jarig meisje uitgeleend, die zelf ook Z reed, maar toen hij (met het meisje op zijn rug) een peesblessure opliep heb ik het meisje nooit meer gezien of gehoord. Ik heb dus bijna een jaar kunnen stappen en hem voor duizenden gulden kunnen laten inspuiten en behandelen. "ze was mijn pony trouwens gaan rijden omdat haar eigen pony een blessure had" Tja, nu snap ik dat wel.

Helaas was ik te goed van vertrouwen en heb nooit wat op papier gezet, maar heb hier wel van geleerd, mijn Z pony loopt lekker in het bos met een volwassene op zijn rug en gaat nooit meer naar zo'n over het paard getild kind, die hem afdankte als een barbie.


Sabrina