Angst voor scheerapparaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Angst voor scheerapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 18:06

De vorige eigenaar had me al verteld dat MAddox heel moeilijk te scheren is. Gisteren werd Maddox 's buurman getoiletteerd en daarbij gebruikte ze een klein scheerapparaat. Ik had niks door, maar ik kwam aanlopen met Maddox en hij deinsde echt achteruit van het geluid.

Ik heb dat ding later even geleend en even aangedaan, hij dook meteen achterin zijn box.

Ik hoop dat ik hem niet hoef te scheren (hij vindt het dus vervelend en hij ziet er niet uit) maar misschien moet het wel en dan zou ik het graag een beetje willen trainen.

Zou het nut hebben om elke dag een scheerapparaat mee te nemen en dan in het begin alleen maar laten wennen aan het geluid en later misschien zijn voetjes opscheren etc?

Andere tips?

Echt goede verdovingen tijdens het scheren?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:13

wij hebben het zelfde probleem met 1 van onze merrie,s ieder jaar kreeg zij sedalin maar dat helpt niet echt moest toch nog een praam aan te pas komen dus is dat voor haar niet erg prettig wij gaan nu de veearts inschakelen wat te doen .

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:16

Scheer apparaat aan doen vlakbij voerbak en maar wachten.....
Desnoods daar vastmaken.
Hij komt vanzelf!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:19

bij mijn vorige verzorpony hielp het ook wel als je de radio aandeed, zodat ze war anders hoort, dan het geluid van het scheerapparaat.
Maar wil je hem helemaal scheren of alleen de benen en de staart? Want ik heb weleens gelezen dat je ook handapparaten om te scheren, misschien ook een idee? Maarja daar heb je ook niets aan als je hem helemaal wil scheren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:20

Zelf geef ik er de voorkeur aan om bij alles waar m'n paard bang van is, hem er zoveel mogelijk op een positieve manier mee te confronteren.
In ons geval was het dus een pompspray, een soort plantenspuit, waar hij volledig van uit z'n dak ging.
Het werkt echt om er regelmatig mee te "oefenen", in ons geval elke dag.
De spuit werd dan gevuld met kraanwater, en elke dag even spuiten.
Op een rustige manier uiteraard en in combinatie met iets leuks.
Voer bijvoorbeeld werkt bijna altijd prima Vork

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:28

theersa was ook bang voor plantenspuit dat is nu over ontwormen was ook een ramp goed geoefend met een spuit met tymsiroop ook over maar scheren is een drama echt alles geprobeert we hebben haar al van kleins af aan ,ze is nu 10 dus proberen het al 8 jaar op allelei manieren maar niets help .

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:30

theersa was ook bang voor plantenspuit dat is nu over ontwormen was ook een ramp goed geoefend met een spuit met tymsiroop ook over maar scheren is een drama echt alles geprobeert we hebben haar al van kleins af aan ,ze is nu 10 dus proberen het al 8 jaar op allelei manieren maar niets help .

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:48

Camilla is ook zo bang en nu heb ik ook de tip gehad van iemand om het scheerapparaat bij de voerbak te houden en voer in de voerbak te doen. Als ze dan dichtbij komt krijgt ze dus meteen een beloning, als ze dat niet meer eng vind haar dan aanraken met het scheerapparaat uit en dan later met het scheerapparaat aan. Ik heb zelf zon klein toileteer apparaatje maar hij maakt onzettend veel geluid als er haren tussen komen. En dat vind ze echt super eng!! En aangezien ik haar waarschijnlijk wel wil gaan scheren, en we vorig jaar heel veel sedalin gebruikt hebben en een praam, en ze toen nog gevaarlijk was.. Wil ik toch liever dat ze het nu minder eng vind. Schijnheilig Dus heel handig dit topic! Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 19:00

Zoals Nathalie gedaan heeft, is een prima diervriendelijke manier. Vergeet echter niet dat niet alleen het geluid eng is, maar ook de lucht die dat ding uitblaast. Dus als Maddox over een tijdje aan het geluid gewend is, wen hem er dan vooral ook aan dat je over z'n hele lichaam aait met het draaiende (en dus blazende) apparaat.

Mocht je eventueel toch moeten of willen verdoven, dan KAN Sedalin een goede oplossing zijn, maar het heeft op verschillende paarden een verschillende uitwerking. Geluiden dringen ook vier keer erger door dan anders, dus dat kan al weer een extra angstfactor zijn. Kijk ook uit met slaande deuren etc daar kunnen ze echt krankjorum van worden.

Succes!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 20:15

Dat is wel heel belangrijk om te weten dat geluiden 4 x harder doordringen wanneer een paard sedalin heeft gekregen. Dat verklaart ook wel waarom Sedalin niet zo goed helpt bij het scheren. Ik ga morgen gewoon een goedkoop scheerapparaat ergens kopen want dat heb ik niet. En dan gaan we oefenen, elke dag. Eerst bij de voerbak in de stal en later buiten de stal en dan inderdaad over zijn hele lichaam heen. Ik ben benieuwd.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 14:39

denken jullie dat het uitmaakt wat voor zoemding ik gebruik om te oefenen. Ik ben bang dat ik met iets oefen wat bijvoorbeeld te zacht is. En om nou zo´n echt groot apparaat te gaan kopen mmmm beetje te duur. Misschien de mixer Haha!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:29

Manon: mijn eerste paard was ook zo bang voor het scheerapparaat en een praam omdoen was ook geen succes. We kregen via via een tip die heel goed bleek te werken: een draverskap over haar hoofd. Dat is zo'n ding met halve oogkleppen en hoesjes om de oren. Probleemloos konden we haar toen scheren! Ik heb echt met mijn ogen staan knipperen van verbazing.

Dus als je iets van sokjes of zo over de oren doet en een soort oogklepjes kan fabriceren van karton of zo, die je aan zijn halster doet, ben je waarschijnlijk van het probleem af!

Het kan natuurlijk nooit kwaad om hem op de bovengenoemde manieren aan het geluid te laten wennen. Dat is altijd winst.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:44

Manon 2 schreef:
denken jullie dat het uitmaakt wat voor zoemding ik gebruik om te oefenen. Ik ben bang dat ik met iets oefen wat bijvoorbeeld te zacht is. En om nou zo´n echt groot apparaat te gaan kopen mmmm beetje te duur. Misschien de mixer Haha!


Wat dacht je van een electrische tandenborstel ofzo? Misschien dat dat werkt.. Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 16:20

een electrische tandenborstel en (groot) scheerapparaat zijn echt niet met ekaar te vergelijken! Dan vind ik een mixergeluid nog beter overeenkomen Lachen
Voor als je gaat scheren: Sommige paarden schrikken wanneer je met het apparaat ze aanraakt. paard schrikt en de scheerder trekt het apparaat dan terug. Niet doen... probeer dan juist het apparaat op het lijf te laten en telkens heen en terug zodat je hem blijft aanraken! Het 'plotseling' aanraken is in dat egval juist eng!

Mieke: Iwaldo vindt zijn oortjes scheren heel eng (of gewoon vervelend) en het helpt inderdaad om als je met het apparaat naar hem toekomt, zijn oog dicht te houden. Als ikmet het ene oortje bezig bent laat ik iemand anders altijd even het andere oortje kriebelen. Iedereen succes!!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Googlebot, MarjanB en 153 bezoekers