Hoeveel voer voor een 2-jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Hoeveel voer voor een 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 16:38

Hoi!

Ik wil graag wat tips over hoeveel voer een 2,5-jarige nodig heeft. Ik heb dus een arabier van 2,5 jaar (stokmaat 1.48) en ze krijgt twee maal daags 1/3 kilogram Stibro van Pavo (onderhoudsbrok) en daarbij 3 maal daags een plak hooi. Ook geef ik haar tussendoor wat winterpeen. Is dit voldoende/ teveel/ te weinig?

Tips graag!


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 16:38

Oja, ze ziet er nu wel behoorlijk gevuld uit!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 16:43

mijn 2,5 jarige haflingerx(haflingerx arabier) krijgt sinds kort elke dag een handje brokken, wat ik steeds wat meer ga doen omdat de winter eraan komt.
een tijd terug kreeg hij bijna 1 derde kilo per dag maar hij werd te dik (en een beetje te wild), daarna alleen op gras(24/7) en nu een paar maanden zonder brokken nog wat aan de dikke kant Haha!
maar doordat het winter wordt en het gras steeds minder voedzaam wordt krijgt hij wat bijgevoerd.

ik denk niet dat een ander die je paardje niet kent kan beoordelen of het te veel of te weinig is, het is erg verchillend namelijk.
als je pony het hier goed op doet zou ik het zo laten.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:00

Het gaat er niet alleen om hoeveél je geeft, maar ook om wát je geeft.
Kijk goed wat erin de brokken zitten.
Genoeg vitaminen? Eiwitten? Mineralen? enz enz.
Vaak staat er ook een beschrijving bij voor welk type paard het voer is.

Ik vind wel weer, een groeiend paard 'werkt''hard, dwz, ze groeien erg veel, dus ze hebben ook veel nodig.
Ik heb een 2 jarige Shire (niet te vergelijken met jouw paard Knipoog ) maar die is echt niet eens dik te krijgen.
Die groeit zo hard, en heeft best veel groeiachterstand in te halen. Hij heeft gewoon ontzettend veel nodig! Ook qua inhoud van het voer.
Ook gras is goed, dus zoveel en lang mogelijk buiten laten.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:23

zolang ze er goed uitziet en niet te dik is voer je hem genoeg. let idd op wat er inzit (kalk is bijvoorbeeld belangrijk voor jonge paarden) en veel beweging kan ook nooit kwaad.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 20:58

Franca, ik denk dat je het prima doet. Cheyenne ziet er goed gezond uit, heldere ogen en lekker gevuld. Ze zou misschien iets minder hooi mogen hebben omdat ze al een flink buikje heeft.

28-09-2007
Nothing compares too you...

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:43

dit is echt genoeg voer.goed gevarieert dus prima.verder moet je gewoon kijken hoe je paard er uit ziet.rond en gezond.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 22:07

Ja, inderdaad. En met de winter in aantocht verbruiken ze ook iets meer energie door de kou, nietwaar?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 09:26

Ik heb altijd geleerd dat een twenter zeker 40 % meer hoort te eten dan een volwassen paard.
Voeren dat beest, hooi/kuil naar behoefte, en zeker 1 kg brok per dag. Bij voorkeur veulenbrok.
Het buikje is wellicht minder fraai, maar het kan ook duiden op wormen. Een gevulde twenter die op de juiste manier gevoert is, heeft het vlees toch echt op de bovenkant zitten, niet onderaan in een buikje...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 09:33

Hoi Dees

Dat wilde ik nou ook gaan zeggen, gewoon veulenbrok voeren, daar zit alles in. Je pony groeit nog steeds behoorlijk.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 17:41

Die van heeft altijd veulenbrok gehad, sinds pas ben ik overgegaan op pavo basisbrok.
Voorderest krijgt hij 2 á 3 plakken op een dag, maar soms ook een uurtje weide dus dan iets minder hooi.
Je mag bij een jong paard best wel ribben zien, vooral bij Tinkers/Shire's en andere grotere/bredere rassen.

Voorderest oppassen met eiwit, kan nog best veel gevolgen hebben, hoefbevangenheid bv..

Je pony werkt las het goed is niet hard, tenminste niet rijden e.d.
Misschien longeren..? Dus verbrand het ook minder snel..

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 19:54

Mijn jonge ponies krijgen niets dan kuilgras en weidegang. Niks geen brokken. De meeste jonge paarden zijn overvoerdt. Ik weet dat nog van toen ik mijn 1e paardje kocht (1 1/2 NF), ik hem ook teveel gaf.
Teveel voer kan (zeker bij grote paarden) leiden tot OCD.Als ze verder gezond zijn en niet werken gewoon goed hooi of kuil , verder een klein beetje biks als je dat wil.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 23:30

Hmmm, dat zijn allemaal dus hele tegenstrijdige antwoorden. De een zegt niet teveel voeren, de ander zegt juist wel veel voeren????? Wat moet ik daar nu mee????

Enne wormen kan niet, want ik ontworm netjes!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:44

Wat je daarmee moet...

Koop het groene boekje over paardenvoeding, en je zult zien dat het jonge paard in ieder geval NIET VOLDOENDE heeft aal kuilgras en weidegang, zoals Malanie heirboven schreef. Dat denken veel mensen, amar dat is gedacht vanuit de portemonnee, niet vanuit het paard. Het is onzin, en in het groene boekje staat precies waarom.
De inhoud van het groene boekje is overigens bewezen literatuur, het wordt ook gebruikt bij hippische opleidingen. Over de inhoud heof je dus niet te twijfelen. Aan de hand van de voertabellen kan je het meest gunstige dieet voor je twenter samenstellen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:47

Voor de groei in de botten is het waarschijnlijk wel slim om speciale brok voor paarden in de groei te kopen. Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe de groei van binnen verloopt. Ze lijkt mij er nu heel goed uit te zien, maar misschien toch ander brok overwegen?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 23:56

ja inderdaad. Waar is het groene boekje te koop?

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 00:00

he franca heb je net gepbt

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 10:30

mijn 2 jarige krijgt elke dag 2 kilo brokken, en nog wat muslie erbij. Verder staat ie de hele dag op wei, en 's nachts op een kleiner stukkie, zonder gras, en daar krijgen ze met zn 3en een baal hooi bij! Maar hij is dan wel wat mager.....

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 10:40

Kijk gewoon naar je paardje, voer meer als je ziet dat hij meer nodig heeft.
Mijn jaarlingen en tweejarige staan nu op wei en hoeven niets bijgevoerd te hebben.
Maar als ze dadelijk (slecht weer) de paddock met inloopstal in gaan, krijgen ze (met zijn vieren) 2 emmers bietenpulp (geweekt), 1 emmer brok (ca 6,5 schep is dat) en een emmer muesli, verder 1 pak hooi 's morgens en een pak hooi 's avonds en wortelen.
Door de bietenpulp doe ik altijd foeneknof / opkikker(indien nodig)/lijnmeel/biotine plus........ligt gewoon aan hun conditie en weerstand hoeveel ze krijgen.

Kijk naar het paard, het zijn allemaal idividuelen die hun eigen behoeften hebben.

Groetjes Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 13:47

ja, ik zal nog eens goed naar haar kijken!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 13:51

Mijn 2,5 jarige (haf) krijgt 3 kg brok per dag en een halv kilo reform-kruiden mueslie met een hele zooi supplementen. Dit op advies van dierenarts. Verder zoveel mogelijk kuil als hij op kan.
Mijn dierenarts is ook van mening dat jonge paarden goed gevoerd moeten worden. Maar die van mij is erg ondervoed geweest, dus dat is weer een beetje een ander verhaal.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 00:00

Ik wil haar zo goed mogelijk voeren, maar als ik teveel geef ben ik weer bang voor evt hoefbevangenheid...(zijn arabjes gevoelig voor).

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 09:26

Jonge paarden in de groei hebben al hun eiwitten nodig om te groeien. Het gevaar voor bevangenheid begint pas als de groei erop zit.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 09:39

Nou dat geloof ik niet helemaal. Ik ken een jong paardje wat er tegen aan zat!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:28

Toen ik 3.5 jaar geleden mijn arabisch volbloedje aanschafte (toen bijna 2 jaar en 1.52) heb ik van de fokker (Flaxman Arabians) een voeding-schema gekregen.
Sherif kreeg dagelijks 4 kilo brokken (pavo) ook kreeg hij een emmertje Hartog Lucerne en wat wortels. Nu hoor ik de meeste al zeggen jeetje wat veel, ja dat dacht ik in eerste instantie ook..maar goed toch ruim 1.5 jaar lang de hoeveelheid gevoerd, later afgebouwd en ik mag gerust eerlijk zeggen dat het goed is geweest voor zijn groei proces. Hij ziet er fantatisch uit.
Nu wil ik niet zeggen geef hem/haar maar 4 kilo, das aan jou. Misschien dat het per paard verschilt net als bij mensen.

Groetjes Natas

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers