Overzicht bank tarieven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Overzicht bank tarieven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 14:13

Ik ben eens wat rond aan het kijken voor het openen van een zakelijke rekening bij een bank. Probleem is alleen dat er nergens genoemd worden wat de transactiekosten zijn die bij de betreffende rekeningen horen Scheve mond

Ik ben dus op zoek naar een vergelijking tussen de verschillende banken van de tarieven voor het doen van een overschrijving, het pinnen van geld, gebruik betaalpas, ontvangen van rekening afschriften, kosten Internet bankieren, ontvangen van incasso betalingen, etc, etc. Ik kan helemaal nergens zoiets vinde, ben echter ook totaal niet thuis in de financiele wereld Scheve mond

Trouwens mensen met een zakelijke rekening hier? Aanraders? Afraders? Waar moet je op letten?
En heb ik uberhaupt wel een zakelijke rekening nodig, kan het niet met een normale (gratis Knipoog) betaalrekening?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:21

Ik weet dat mijn vader zijn zakelijk rekening bij de ABN-AMRO heeft en daar zeer tevreden over is. Dit itt tot de Giro, altijd geklooi, die rekening is dus ook gesloten nu. Zal het wel eens vragen aan 'm, hij is nu toch al heel erg bezig met z'n bankzaken enzo ivm aanstaand vertrek naar het buitenland, kan dat er ook nog wel bij.
En ik moet het tzt allemaal gaan overnemen, dus misschien ook wel handig om me er eens in te gaan verdiepen ofzo... Scheve mond

Zouden ze zoiets trouwens niet bij KvK weten?

edit: Is dit wat?
http://www.abn-amro.nl/frameset.html?/z ... indexframe
Laatst bijgewerkt door Margreet op 12-10-02 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:28

Bart, niet om het een of ander maar als jij een zakelijke rekening wilt gaan doen kost het jouw best een hoop.
Voor elk wissewasje moet je betalen, ik heb toevallig de nota binnen van een zakelijke rekening van de Rabo;

Girale afschrijvingen;
Betaal opdrachten periodiek= 0.45
acceptgiro = 0.45
bankgiro = 0.57

kosten machtigingen = 0.09
Girale bijschrijvingen = 0.14
rekening afschrift A4 = 0.36
kosten europas = 1.13 p.mnd.
pinnen wereldwijd gratis met europas
bijschrijving contant balie = 7.00 (volgens mij willen ze dus dat je niet meer bij de balie komt zeuren Tong uitsteken )
storting cassette/sealbag = 1.50
afijn, elke stap die je doet kost je....dit is niet alles wat je vroeg maar meer kon ik niet vinden.

internet bankieren = eenmalig 10 euro, verder geen kosten, heb je een studenten rekening is dit gratis.

Ik denk zelf niet dat je dit ook nodig hebt.... Bokt is toch geen zaak?
Als je er wel een zaak van maakt kost jouw dit BTW die je af moet dragen en op het eind van het jaar inkomsten belasting... ik geloof nog eens 42%.

Wat je wel kan doen is een stichting te starten en daaraan gekoppeld een rekening openen. Dit is een stuk voordeliger dan een zakelijke rekening.
Hoe het precies in elkaar steekt kan ik je niet goed vertellen misschien zijn er hier op Bokt die je daar beter in kunnen inlichten...

Verder is er ook de prive rekening maar daar vond ik helemaal niets over terug qua kosten. Wel; europas kosten p 3mnd. = 1.98
Stap anders een bank in en laat je voorlichten....en idd. bel met de KvK, er is vast iemand die jouw verder kan informeren....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 16:04

Bokt is sinds een tijdje wel een zaak. Of ja, ik ben een bedrijfje gestart, gedeeltelijk voor Bokt. Moest sowieso bedrijf starten voor de freelance opdrachten die ik doe (buiten Bokt om) en voor Bokt is het ook handig omdat ik op die manier facturen naar bedrijven kan sturen voor advertenties e.d.

Overigens valt belasting redelijk mee ivm startersaftrek de eerste 3 (dacht ik) jaar. Moet idd BTW afdragen maar krijg ook BTW terug op producten/diensten die ik zelf afneem (Server, hosting, GSM, digicam, etc).

Hmm, nadeel van een normale betaalrekening is dat die dan op mijn naam staat en niet op de naam van m'n bedrijf. Maar die transactiekosten zijn idd niet fun. Penningmeester geweest van een speltak bij de Scouting en daar hadden we ook een zakelijke rekening. Niet fun wat er ieder kwartaal richting de bank ging voor onbenullige dingen Scheve mond

Neem trouwens aan dat de KvK geen advies mag geven over welke bank je neemt, ze horen redelijk onafhankelijk te zijn, toch?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:10

Ja, maar de KvK zal je waarschijnlijk wel kunnen vertellen hoe je dat soort dingen moet regelen. En bij welke bank dan mag je zelf uitzoeken.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:26

Mijn ervaring is dat ook bij een en dezelfde bank een zakelijke rekening niet hetzelfde is. Een maand geleden heb ik in opdracht van de direktie na moeten vragen bij onze bank (ABN) wat voor tarieven ze berekenen.
Ik heb toen onze "account manager" gebeld. Die gaf me telefonisch tarieven door (die las hij af van een of ander programma) Oh, zei hij soms, vallen jullie daarvoor in dat tarief en daarvoor in dat tarief? Hier maak ik uit op dat bij een zakelijke rekeningen de tarieven niet super-standaard zijn!
Bart, ken je iemand in je direkte omgeving die lid is van de consumentenbond en, nog beter, de consumentengeldgids krijgt? Misschien kun je daar wat info in vinden.
Daarnaast zou je als startende cq. kleine ondernemer heel goed je BTW-afdrachten in de gaten moeten houden. Tot een bepaald bedrag krijg je nl. kwijtschelding van BTW-betaling. Dit houdt aan het eind van het jaar in dat je goed moet kijken of je die nieuwe scanner / computer / printer of wat dan ook nog net in 2002 moet kopen of beter even kan wachten tot 2003..... Helaas heb ik geen recente bedragen maar op de site van de belastingdienst kun je daar vast en zeker meer info over vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:29

Bart, ik heb even gekeken op www.ingbank.nl - producten - ondernemers - betalen binnenland - tarieven. Daar kun je een tarievenoverzicht downloaden waar het heel helder staat.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:59

NIet te bang zijn voor een bak hoor Bart...zo'n rekening is heus niet zo duur. Toegegeven, het is duurder dan een particuliere rekening, die zijn immers praktsich gratis.

Maar je zult niet al te veel betalingen hebben, en bij meer dan tig betaalopdrachten per maand kan telebankieren al goed uit. Is daarnaast ook nog makkelijk ter inzage.

Bij een positief saldo krijg je bij een zakelijke RC rentevergoeding, dat is bij particulier niet zo. Als je enig kasgeld op de RC hebt staan, en je neemt genoegen met maandelijks bankafschriften, dan kan het zelfs praktsich gratis zijn,.

BTW technisch heeft helemaal niets met het houden van een RC te maken. de bTW kan je zelfs contant aan de balie afdragen, maar dat komt wel erg onprofessioneel over en je kan er dan slag op maken dat jij volgend jaar boekencontrole hebt.

Je betaald iig geen 'abonnementsgeld' voro eht houden van een rekening, banken zullen je transactie provisies in rekening brengen. Dus geen transacties, geen kosten.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 10:53

Veel tranacties kosten geld. bankafschriften kosten geld en pinpas kost geld. Ik heb er 1 bij de rabo, maar die is toch best wel duur vind ik. tevens geen rente op de rekening courant. Idd, elk wissewasje. Ik weet niet hoeveel je bij andere banken kwijt bent. (dan heb ik het niet over de giro, want dat is zo een trieste ku t bank!)

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 11:34

Ik zit zelf op het moment in hetzelfde traject Haha! Welkom in de wondere wereld die ondernemen heet.
Wat ik je kan aanraden (ga er zelf ook heen) is de startersdag van de kvk. 2 november is die in Amsterdam (kijk maar op kvk.nl voor eentje bij jou in de buurt). Hier staan ook de banken met een informatiestand, kan je gelijk bij allemaal informeren en vergelijken.
Succes !

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-02 18:10

Bart is er uit Haha! Soort van..

Kon niet echt overzichten met tarieven vinden, kiezen op basis van de kosten was dus bijna niet te doen Scheve mond Ben maandag dus maar naar de Rabobank gegaan, heb daar ook al eeeeuwen m'n eigen rekeningen lopen dus waarom niet..

Eerst die ochtend even opgebeld of zo'n rekening nou echt nodig was en hoe het zit met die tarieven. Kreeg iemand aan de lijn die me liever kwijt dan rijk was (had ik het idee), als ik het niet eens was met de tarieven moest ik maar lekker ergens anders heen Scheve mond
Anyway.. Ik gewoon doorzetten, dus richting dichtstbijzijnde Rabobank kantoor, kon daar geen zakelijke rekening openen, kan alleen bij het hoofdkantoor aan de andere kant van Eindhoven. Joy. Maar ik kon wel een formulier invullen en dan zouden zijn het opsturen naar het hoofdkantoor, zou dus alleen wat langer duren voor ik m'n rekening dan heb. Verder ook nog een hoop gemiep over 'kijken of we het account kunnen openen' e.d. Kwam er bijna op neer dat ik blij mocht zijn als ik rekening zou mogen openen bij de Rabobank. IMO is dat nog altijd andersom, maar goed.

Door stom toeval moest ik die dag ook nog even naar de ABN AMRO, heb daar een backup rekening (als m'n rabo pasje het niet doet e.d.) en moest daar m'n nieuwe pas activeren. Daar ook maar meteen even gevraagd hoe het zit met de tarieven, die bleken dus een stuk lager en starters krijgen daar zo'n beetje alles het eerste jaar gratis. Verder zit het hoofdkantoor precies op de route TU/e <-> kamer dus dat is ook wel handig Haha!

Die middag de rabobank dus maar gebeld en de rabo rekening afgezegd Tong uitsteken Net het m'n rekeningnummer van de ABN doorgekregen, vrijdag even wat dingen tekenen. Overigens kwam ik er bij het aanvragen pas achter dat al die gratis dingen wel 25 euro kosten Scheve mond Maar goed, dan is het nog steeds goedkoper dan de Rabo en ze zijn gewoon een stuk vriendelijker/behulpzamer bij de ABN was mijn indruk.

Maar goed Haha! Is nu dus geregeld Haha!
Allemaal bedankt voor het meedenken!
KvK gebeuren is hier ook binnenkort in Ehv, volgensmij op het TU/e terrein. Eens kijken wanneer dat ookalweer precies is.