Gut, ik heb een konijn....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Gut, ik heb een konijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 11:08

Mijn schoonzusje heeft op straat een jong konijn gevonden, en na enkele dagen van onderzoek van wie dat konijn kan zijn, begint het er naar uit te zien dat het konijn baasloos is. Inmiddels is er al een broertje konijn gevonden in hetzelfde dorp en niemand weet waar ze vandaan komen.... Schoonzus heeft zelf geen plek voor het konijn, ze hebben ongeveer 2 vierkante meter tuin, en dit konijn heeft nu al 15cm. lange hangoren, de verwachting is dat het een reus wordt. Of ik hem niet wilde hebben....

En eigenlijk lijkt het me wel een heel leuk konijn. Een grote witte met wat zwarte spikkels, hangoren, mannetje. Konijn moet erg knuffelig zijn, zit graag bij je op schoot en komt dan tegen je aan vrijen....En ik weet zeker dat mijn vriend, die nu nog van niets weet, hem ok erg leuk gaat vinden. Hij is nu al voorzienvan een naam, dat wordt Mister Floppy. Ik weet zeker dat Harry dat als eerste zal zeggen!

Maar nu komt het; een konijn eet hooi, gras, wortels, en konijnenbrokjes. Maar hoe zorg je eigenlijk verder ook alweer voor een konijn? Kan je ze zindelijk maken? Kan een konijn op vlas staan of moet het echt stro wezen? Het is nog een baby-konijn (schatting 2 maanden) heeft het dan nog speciale behoeften? Ik wil hem in de winter in een hoog hok plaatsen, wat is de meest gunstige stand..open met zicht op het zuiden?

Wie kan me tips geven zodat ik Mr. Floppy een heel fijn leven kan garanderen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:17

Mijn konijnen zijn van de zomer ook buiten gegaan. Ik heb ze eerst binnen gehad. ZE waren overigens gewoon zindelijk, ze poepten en plasten alleen maar in hun eigen hok, niet erbuiten. dus daar hoef je niets aan te doen. Op de bodem van de kooi doe ik altijd kranten leggen met daarover heen zaagsel. Zaagsel absorbeert namelijk een hoop vocht met luchtjes. Daarnaast geef ik ze ook geregeld hooi. Dat hebben ze ook nodig. 's Ochtends geef ik ze een bak vol gemengd voer die ze gedurende de dag leeg eten, s'avonds ieder een knabbelstaafje en yoghurt drupje aardbeiensmaak. En als er bramen zijn, krijgen ze ook ieder een braam, vinden ze ook lekker. Toostjes of geroosterd brood lusten ze ook. Slablaadjes zijn ook gewaardeerd, maar wees matig daarmee; ze kunnen ervan aan de dunne raken.

De hond is de betere mens

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:20

Gefeliciflapstaart! Knipoog

Ja, een konijn kun je zindelijk maken. Zelf hebben wij er een aantal gehad, waarvan het bij enkelen lukte, maar dat was wel heeeeeel erg moeilijk. Of een konijn op vlas kan staan durf ik niet te zeggen, maar zelf denk ik dat een konijn wat extra warmte heeft met stro en ook wat holletjes kan maken. Wat een hok betreft zou het goed zijn dat er een apart nachtverblijf in zit welke afsluitbaar is voor de echte winterdagen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 11:56

Lang leve www.konijnen.nl...
Nu nog doorlezen wat ik heb gekopieerd, en ik ben een ware kenner!

Dank vor jullie input...meer tips zijn ten aller tijde welkom! die Floppy gaat met ons boffen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:50

Agos Dees heeft een konijntje Lovers
Zag dat je al veel informatie had verzameld, gaat vast wel lukken.
Wij hebben ook konijnen gehad. Niks moeilijks aan hoor *LOL*

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 18:42

Als hij zo oud is, is het beter om hem deze winter nog bnnen te houden aangezien je dus niet weer of hij buiten is geboren.. Verder moet je zorgen dat ze niet teveel vreten, jonkies vreten altijd door dus.. (aan knijnebrokje, hooi maakt niks uit) Denk wel dat je ze op vlas kan zetten, 2x per dag eten, afwisselend eten('s ochtends bijv. stukje oud brood en 's avonds biks), geen sla en verder genoeg hooi en vers water..

nou das toch neit zo moeilijk Tong uitsteken

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

r0b1n

Berichten: 974
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 23:51

konijntjes zijn zo liev en pluizig Kusje

All your horses are belong to us! Knipoog

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 08:37

Geff geen meestal:

sochtend: 1 boterham/ en of beschuit
een bak droogvoer
savonds: 2 snoepjes en meestal nog wel wat tussen door aan groen. enz.

Mijn konijn is echt een schat, maar nu ik niet meer zoveel tijd aan haar besteed is ze strontvervelend heelemaal aanvallerig, meestal mag ze in de tuinen huppen Lachen Alleen moet ik er dan uren achteraa rennen *LOL*

Nou heeel veel plezier met je nieuwe flappie! onee floppie Lachen

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 10:26

wat leuk joh, gefeliciteerd.
bij ons is er twee weken geleden een aan komen huppelen, baas ook onbekend, nou nu dus een nieuw baarsje bij ons haha

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 10:45

Aah wat lief van je dat je hem hebt geadopteerd Lachen

Zorg ook altijd voor voldoende hooi, schijnt belangrijk te zijn (gisteren toevallig gelezen Haha!)

Het leven is een gebakje!


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 14:06

Sorry hoor Dees, maar ik lig echt dubbel! Hoe geweldig kan iemand het vinden van een nijnie formuleren.

Even ontopic: mij lijkt een hok met beweging geweldig voor zo'n dier, zo opgesloten in een 1x1m hokje vind ik altijd zo'n sneu gezicht...


Veel plezier ermee!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:53

onze konijnen hebben een wc Haha!
we hebben in de hoek van het hok een bakje met zand staan waar ze in poepen en plassen. om de twee dagen doen we er nieuw zand in, zo hoef je het hok bijna nooit schoon te maken en gaat het ook niet stinken.
zorg dat de wind niet op het hok staat en in de winter als het vriest doen we meestal een deken over het hok heen.
ze krijgen naast brokjes; brood of appel, wortel, peer, sla enz.
een hok met uitloop is makkelijk, want ik vind dat ze anders wel regelmatig buiten moeten huppelen. de hele dag in een kooi is zo zielig. vooral als ie groot word, want dan is een kooi al gauw klein.
ik weet nie of je al een kooi hebt, maar anders zou ik proberen een tweedehandse te kopen. zelfgemaakte kooien zijn meestal groter en een stuk goedkoper als in de dierenwinkel.
succes en veel plezier Pling

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:36

kun je toch zien wat voor ras het is! Plaats eens een foto. En ik denk dat ik wel weet waar ze vandaan komen. De snelheid waarmee een konijn gedekt is is nog geen 20 seconde en als ze dan jonge krijgen en er nietys mee kunnen, dan gaan ze ze maar dumpen.

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Re: Gut, ik heb een konijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:40

Maar nu komt het; een konijn eet hooi, gras, wortels, en konijnenbrokjes. Maar hoe zorg je eigenlijk verder ook alweer voor een konijn? Kan je ze zindelijk maken? Kan een konijn op vlas staan of moet het echt stro wezen? Het is nog een baby-konijn (schatting 2 maanden) heeft het dan nog speciale behoeften? Ik wil hem in de winter in een hoog hok plaatsen, wat is de meest gunstige stand..open met zicht op het zuiden?

Wie kan me tips geven zodat ik Mr. Floppy een heel fijn leven kan garanderen?[/quote]

Een konijn is zeer zeker zindelijk te krijgen! Je laat hem eerst een tijd in het hok zijn behoefte doen zodat die een vast plaatsje heeft. Als je hem loslaat zul je zien dat hij naar dat zelfde plekje gaat, doet hij dit niet dan moet je hem nog iets langer in zijn hok laten zitten en gewoon proberen af en toe. Verder heeft een konijn niet veel aandacht nodig. Zorg wel dat je geen schrikreactie hebt als hij met zijn koppie ineens een beweging maakt, want dan willen ze nog wel eens de neiging krijgen dat ze gaan bijten omdat ze weten dat je bang bent. Veel plezier verder!

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:03

Wij doe onder het stro ook altijd kattebak korrels. Dan niet van die van klei maar van hout spul. Neemt heel erg goed vocht op.
Mijn konijn heeft een heel groot hok met 3 verdiepingen en krijgt hooi wat ze niet zoveel eet en voer, maar mijne is maar een dwergje dus die hoeft denk ik minder als de helft van jouwe.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Tammyvlier
Berichten: 189
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:12

zorg er in ieder geval voor dat je konijntje 2 keer per jaar wordt ingeent tegen Myxomatose en Rhd. dit zijn 2 konijnenziekten met de dood als gevolg.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:01

Mijn konijn is heel zielig, ze zat tot gister dag en nacht buiten op het gras, en vond dat geweldig. Ze is dan ook een bitch. Ik heb in haar hokje gewoon hennepstrooisel gedaan (van de paarden) met daarop een plak hooi en dan regelmatig uitmesten, daar doet ze het al járen mee (dat beest wil maar niet dood gaan).
Ze heeft vorig jaar myxomatose gehad (vermoeden wij, het heerste toen), was op sterven na dood en heeft het gehaald. Ze is echt onvermoeibaar en niet weg te krijgen. Geeft ook niet, want Joop is gek op d'r (samen in Joop's box, geen aanrader overigens, Joop is heel voorzichtig en het knijn een taaie).
Let wel op dat je in het begin geen gemengd voer geeft maar speciaal jonge nijntjes voer, daar heb ik Fuzz broertje (leek heel erg op haar) op verloren, die ging aan de dunne en kwam er niet meer bovenop. Daarna Fuzz gekocht en die leeft nog steeds. Dat speciale voer bestaat uit kleine grasbrokjes zonder gemengd voer, bij een dierenspeciaalzaak kunnen ze je het juiste voer meegeven.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aniek_joefy, Babe02, Besje, cariena1, Finesse, furious, GoogleAdsense, Happyhealthy, Jenn_Mellow, JornaR, Kmbrly, Laibadji, lanouska, Maikee, Nienke98, Nientsje, Tess__, Verara, YaraNls, Zoey_julia en 186 bezoekers