Paardrijden voor gehandicapten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 12:26

Gisteravond was mijn eerste avond als vrijwilligster van het paardrijden
voor gehandicapten. Ik had vorige week een stuk in de krant gezien
Waarin een heel verhaal werd verteld over het paardrijden van gehandi-
capten. In dit stuk werd aangegeven dat ze nog vrijwilligers konden
gebruiken, ik heb meteen gebeld want het leek mij wel leuk B)

Ik werd gisteren hartelijk ontvangen in de kantine, nadat mijn gegevens
waren genoteerd ben ik tussen de groep gaan zitten om al met wat
mensen kennis te maken. Om half acht zou de les beginnen voor
degene die 16 jaar en ouder waren, in die groep reden een stuk of 6
mensen mee. Ik mocht mee lopen met Amber die op een
32-jarige E-pony reed genaamd Bella, zij werd begeleid door
Maaike die mij dus allemaal uit ging leggen wat de bedoeling was.
Als begeleider loop je naast de pony, het kan zijn dat je een leidsel
vast moet houden maar Amber kon al zo goed rijden dat ze het wel
alleen kon, Amber heeft een verstandelijke handicap.
De instructrice geeft les en als begeleidster moet je dit makkelijker
zien te vertalen, als ze een volte rijden moet je aangeven waar ze
moeten afwenden. Je moet aangeven wanneer ze aan moeten sporen
en dat soort dingen. De hele groep ging zelfs een paar keer in draf en
Er werd een proefje geoefend, want 1 van de meiden heeft zondag
een wedstrijd.

Ik vond het erg leuk om te doen en blijf er zeker mee doorgaan
*LOL* *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:28

o wat leuk !! heb het ook zien staan in de krant! op manege nibbixwoud is dat toch?? leuk om dan die mensen/kinderen te zien opbloeien he??

keep calm, I'm engaged!!! <3

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:30

Dankbaar is dat he?
Ik ben afgelopen zomer voor de 4e keer meegeweest als leiding met een ruiterkamp voor gehandicapten. Wij hebben allerlei soorten handicaps in de week, van stapgroepen met 3 man ernaast tot een galopgroep. Wij rijden voornamelijk buiten. Verder valt de verzorging van de deelnemers, het recreatieprogramma, de verzorging van de paarden, het koken enzo ook onder onze verantwoording. Erg leuk.
Helaas heb ik niet de tijd om elke week ergens te helpen, ik zou het wel leuk vinden.

duikpaardje

Berichten: 1473
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:39

ikzelf draai al een aardig tijdje mee als vrijwilligster, alleen op een iets andere manier.
een vriendin van ons heeft het paard wat wij ooit ook een jaar in vaste huur gehad hebben 3 jaar geleden gekcoht van de manege.
zij rijdt met haar paardje mee op zowel onderlinge wedstijden/ landelijke wedstrijden en ook met speciale wedstrijden voor lichamelijk gehandicapten.
bij deze laaste wedstrijden rijdt ze in de groep met mensen die ook paralympische en europesche/wereldkampieonschappen hebben gereden.
aanstaande zondag is het NK voor mensen met een lichamelijke handicap in arnhem.
pim en ik proberen zo veel mogelijk mee te gaan, voor de gezelligheid, voorlezen op en van het paard helpen enz.
de laatste tijd is het wat minder geworden, tommy vraagt ook veel aandacht en we staan niet meer op dezelfde stal.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:09

Ik heb het ook heel lang gedaan. Dan mochten die gasten ook weleens kiezen wat ze wilden rijden. En met kerst wilden ze dan een kerstboom rijden.... nou verzin dat maar eens *LOL*

:evaw:

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:16

Bij ons is altijd op elke maandag Stas, (Stichting Aangepaste Sporten) Die gebruiken vaste paarden en ponys voor hun gehandicapte lessen en sommige zitten ook op zo'n speciaal kussenzadel...
En idd er zijn heel wat vrijwilligers op maandag, de begeleiders moeten niet alleen ernaast lopen maar ook de beugels veranderen van de gewone zadels en zadelen en helpen opstappen....

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 14:11

Leuk zeg!
En Bella? Zou dat dezelfde Bella zijn als die waar ik (even rekenen) 17 jaar geleden weleens op reed?

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 14:59

Het zou dezelfde Bella kunnen wezen, ik denk dat ze vroeger roodbruin
was, ze heeft in ieder geval zwarte manen en staart. Het was een lieverdje hoor, beetje sloompjes maar dat mag op zo'n leeftijd Haha!
Het was inderdaad bij manege Eenhoorn in Blokker.

De ruiters hadden allemaal verschillende zadels, ook was er een jongen
die op een Fjord (Babs) reed met een schapenvacht. Deze jongen moest door 2 mensen aan allebei een kant worden vast gehouden. En een lol
dat hij had, geweldig om te horen wat hij allemaal zei, hij liep maar te dollen *LOL* Haha! Hij ging zelfs in draf.
Ze hadden ook een lift voor ruiters die niet zelf op hun paard kunnen klimmen, en nog andere soorten opstapjes

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:29

Leuk! Een vriend van mij 'werkt' al een jaar of 5 op een manege voor gehandicapten.

Edwin (mijn man) is nu al 4 jaar achter elkaar elk jaar Zwarte Piet op die manege. Is heel erg leuk om te doen!

Veel plezier en succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:24

ow wat leuk om te horen joh! Ik heb ook op die manege gereden (ook op Bella) liep Anskar ook mee of niet???

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:28

Ik geef les op een gehandicaptenmanege in de buurt, ben begonnen als een soort staigaire, en dan is het vooral het begeleiden van paard en ruiter wat je moet doen, nu doe ik het als vrijwilliger en geef dus ook les.
Lissy loopt ook op deze manege, als 'soort' staigare en moet dus paard en ruiter begeleiden.

Deze manege is echt alleen voor gehandicapten, er staan 6 pony's en paarden voor de gehandicapten, en 1tje in pension.
Vanavond komt er een nieuw paard bij.

Ik geef altijd les op vrijdagmiddag, maar er zijn ook lessen op dinsdag avond en zaterdag ochtend.
De vrijwilligers (begeleiders ed) kunnen op donderdag avond en maandag ochtend rijden.
Dit is niet als beloning, maar om de paarden, tja, hoe zeg je dat, niet te laten vergeten hoe het werkelijk moet, het bij te houden.
leren hoe een paard zich moet gedragen, aan alles laten wennen en ga zo maar door.
Dit alles is geheel vrijwillig.

In een les zit veel verschil, qua leeftijd maar ook qua handicap, geestelijk en/of lichamelijk.
Er kunnen dus maximaal 6 ruiters in een les zitten, sommige rijden apart en sommige in een groepje.
Het ligt er aan wat de ruiter kan in vergelijking met de anderen.

Meer weten?
PB me maar...

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:30

Hoi Barb,

Ik ben jarenlang vrijwilliger geweest bij De Samenhang. Inderdaad erg leuk. Ik ga nog steeds elk jaar mee op kamp. Ik ben er indertijd mee gestopt vanwege de afstand.
Bella ken ik inderdaad. Volgens mij is dat paard al ondertussen 25 als het niet ouder is.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:33

Wat goed van je, Bar!! Ik vind het echt goed als mensen hun vrije tijd investeren in zoiets nuttigs!
Je maakt een wereld van verschil voor die mensen!! Lachen

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:58

hebben jullie bv. Joop Stokkel wel eens zien rijden? hij heeft 1 arm en 1 been en springt zelf op zijn paard en rijd er dus gewoon een hele fatsoenlijke Z dresuurproef mee! ja echt gaaf, wat zitten wij met z'n allen dan te 'knutselen zeg'! Ik heb echt diep ontzag voor mensen met een beperking die sporten oa. paardrijden. Ik werk bij een sportbond voor mensen met een beperking en wij organiseren oa. de opleiding instructeur paardrijden voor mensen met een beperking (heet geen handicap meer tegenwoordig!) en dat is een pittige, maar leuke opleiding om te volgen (zie ook www.nebasnsg.nl) er komt trouwens over enige tijd een begeleider sportcursus paardrijden bij de club in Blokker of Nibbixwoud (ben ik mee bezig! Haha! )

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 22:25

hey waarschuw me even als je zover bent Haha! *LOL* *LOL*

Ik vind het leuk om te lezen dat er toch nog aardig wat mensen
zijn die dit ook doen, vooral doorgaan net als ik Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:47

Leuk Barb, dat je het leuk vond, ik ben dus Jet, de lesgeefster in Blokker. In Nibbixwoud ben ik ook bij de vereniging betrokken, die rijden trouwens op de vrijdagavond. Daar zit ik momenteel alleen in het bestuur en ben ik nog betrokken bij wedstrijden. Het is erg gaaf om te doen, zelfs bij die ruiters die niet echt iets kunnen leren.

Rhijnauwen, we zitten al jaren op zo'n cursus te wachten, kom a.j.b. snel over de brug, er kan best wel wat verbeterd worden in het begeleiden en het veiligheidsaspect, zowel in Nibbixwoud, als in Blokker!

Apple, wat is jouw echte naam dan, misschien ken ik je wel, ik geef nu zo'n zes/zeven jaar les bij de Samenhang, wie weet.

Bella is het paard, dat Frank het langste heeft, ze is inmiddels wel veel witter geworden en wat stijver, maar als ze het in haar "kop" heeft, dan racet ze nog steeds naar de tweede, favoriete plek. Verder is Anskar eer ook nog en die reed die les ook mee.

Marijkestommy, leuk dat je iemand begeleid die aan de Paralympics meedoet, wij hebben van de groep in Nibbixwoud ooit ook een ruiter gehad die meedeed aan de wereldspelen voor gehandicapten in Arhus. Ik ebn er toen ook geweest en het was een heel gebeuren. Wij reden destijds nog in Stroet, Joop, Ineke en Mirjam waren toen ook van de partij.

Miran, zijn die zomerkampen in Westerbork? Wij gaan dus nu al zo'n ( ik geloof) 20jaar naar Westerbork op kamp, het is er goed voor elkaar, fijne paarden en voor een groep veel ruimte om te doen en te laten wat je wilt.

Het is, ook na zoveel jaar, heerlijk om te doen, dus vorlopig ziet iedereen die er komt mij woensdagavond van half zes tot half tien in de manege de Eenhoorn in Blokker.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 08:55

Hey Jet, dat is ook toevallig dat jij de instructrice bent Haha!
Er is ook helemaal geen lampje bij mij gaan branden
toen ik de naam Jet hoorde.
Ik ben nog nooit eerder op die manege geweest, maar ik
vond hem best wel groot, ik kon me bijna niet voorstellen
dat daar geen bokker rond zou lopen Haha!

Nou tot woensdag he
Ik loop dan weer mee met de groep van 19.30 uur tot 20.30 uur.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:47

ik wil later ook gaan werken in die branche
ik werk u als groepsleidster bij gehandicapten mensen & doe een opleiding dier&veehouderij.....en wil dat gaan combineren! dat lijkt me echt heel cool
ik wil zelf graag verder met een trekpaardenfokkerij.....en als ik zie(rij vaak door de stichting) hoe die mensen reageren op de paarden en de paarden zo rustig blijven bij die mensen........heb ik nog meer zin om daar naartoe te werken!
lijkt me echt goed werk om dat zelf te kunnen doen

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 14:06

Echt als vast werk zal het moeilijk worden, Brechje. Die maneges draaien voornamelijk op vrijwilligers.

Jet, idd in Westerbork, daar hebben we ooit wel eens over gepbt.

Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 18:58

Barb, tot woensdag inderdaad!

Miran, nu je het zegt, weet ik wel weer dat we erover gepbt hebben.

Brechje, bij sommige instellingen ( hier in de buurt Noorderhaven) heb je een manege die aan de instelling verbonden is en dan kan je er wel betaald werk vinden in de paardebranche. Je zal dan wel gediplomeerd F.P.G. instructrice moeten worden, als je daar meer over wilt weten, hoor ik het wel.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 18:59

Leuk Barb, goed bezig dacht ik zo!

Ehmja??

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:03

Hoi,
Ik heb ook de Nebas/nsg gedaan. Maar ik ben er eigenlijk een beetje uit, doe er niets mee.Slordig he, wil het wel weer oppakken maar ben erg druk.
Miischien dat ik volgend jaar mee ga naar Ierland daar zijn Special olympics voor verstandelijk gehandicapten.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:21

bij de instelling waar ik werk is ook een manege en daar kun je ook zo betaald krijgen, moet alleen mijn menbewijs nog behalen...maar ik wil echt zelf een zorgboerderij of zorgmanege beginnen...daar leer ik voor! hoop dat dat lukt
Citaat:
Je zal dan wel gediplomeerd F.P.G. instructrice moeten worden, als je daar meer over wilt weten, hoor ik het wel.

misschien is dat wel wat als een bijstudie voor mij, heb je daar iets meer voor mij over(mischien komt het nog van pas) Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Jet

Berichten: 11975
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 23:43

Brechje, gediplomeerd instructrice wordt je door eerst de basis-instructeursopleiding te doen, dat kan met een eigen paard door het hele land op verschillende plaatsen. Dat is een hele winter lang 1 avond per week, rijden en je groepsgenoten lesgeven en ervan leskrijgen. Daarna examen, theorie, rijden en lesgeven. Je kan ook in Arnhem een aangepaste cursus doen, ook een hele winter lang 1 avond per week. Daarna, als je geslaagd bent, ga je door voor je Instructeursdiploma, dat is een aantal hele dagen en iets van 200 stage-uren op een manege waar je zelf niet bij betrokken bent. D.w.z. zo was het altijd, maar die instr.cursus zijn ze volgens mij nog aan het veranderen. Meer info kan je krijgen bij het F.P.G. ( Federatie Paardrijden Gehandicapten) dat gericht is op lichamelijk gehandicapten. Dat zit in Arnhem, 026-4836650. De cursus is nu samen met de NebasNsg, die zich inzetten voor allerlei sporten voor mensen met een verstandelijke handicap. Nu weet je weer meer, succes!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers