spelletjes met je paard en praktische info.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

spelletjes met je paard en praktische info.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 21:23

hallo!

iedereen doet tegenwoordig zijn best om een goede band met zijn paard te krijgen. ook ik wil dat doen, maar aan de hand van spelletjes. ik heb al een cursus emiel voest gedaan. dat hielp heel goed. maar ik wil heet ook onderhouden, aan de hand van spelletjes. kent iemandhier spelletjes die je kan doen met je paard?? zoals misschien vrijheidsdressuur. iemand idee's?? dank u! !!

het word bijna winter en ik wil voor de eerste keer een deken op mijn paard leggen. maar welk deken gebruik je best? en leg je er best 1 of 2 op? canvas deken of...?? ook wil ik in de winter jumpings doen, als ze dan zweet, welk deken leg ik dan het best op, uitrijdeken of zweetdeken of... ik wil mijn paard niet scheren( ik vind dat zeer onnatrlijk.) maar ik wil dat ze niet te dik word in haar winterhaar. alle tips zijn welkom. !!

dank u
groetjes Tlove.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 21:46

Er bestaat ook een boek over Spelletjes met paarden. Als het goed is staat dat boek in de Divoza gids.

Over die dekens: Ik zou beginnen met een dun dekentje eerst en als het echt kouder wordt een gewone staldeken. Na het rijden een uitrijdeken gebruiken voor het zweet en om niet kou te vatten.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:11

Over dekens:
Je kunt het beste zo gauw mogelijk beginnen met een dunne vrij waterdichte deken, dag en nacht ophouden.
Zodra het onder de 5 graden wordt overdag kun je dan een waterdichte winterdeken opleggen.

Ik heb er zelf nog een onderdeken bij, die gaat onder de winterdeken als het echt vriest zeg maar.

Voor de jumpings en andere keren dat je je paard in 't zweet rijdt:
na het rijden tijdens het uitstappen en bijv. in de trailer een zweetdeken op doen, eentje van wol neemt goed zweet op.
Voordat je van stal weg gaat zeg maar, het paard wel weer z'n 'gewone' deken op doen.

Ik gebruik nu al een zweetdeken na de les om uit te stappen, anders heb je je paard zo verkouden.
Mocht je in de winter te paard naar de les rijden en terug, dan is een wollen halsdeken ook zeker aan te raden voor als het onder de 5 graden is!

Ik weet nog dat ik met mijn verzorgpaard (ook ongeschoren) met wollen deken, wollen halsdeken, een rood knipperlichtje en reflecterende beenbescherming etc. in de winter naar de les reed 's avonds en terug... Party!!
Het paard net een teddybeertje, en met die verlichting en het rood knipperende lampje waren we net een kerstboom!
Ik vond ons op zo'n moment echt 'passend bij 't seizoen'... *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:14

Vrijheidsdressuur zou ik zelf niet onder ´spelletjes´ willen rekenen.
Wat voor spelletjes bedoel je? Echte spelletjes, als barrelraces endergelijke of toch meer richting vrijheidsdressuur?

Je moet je bedenken dat scheren inderdaad onnatuurlijk is, maar het opleggen van een deken net zo. Evenals het rijden, het houden op stal, het kappen van hoeven, het inenten.. Zo hebben wij ze gemaakt, van natuurlijk is nog amper sprake.
Zoals Manon schrijft, een uitrijdeken. Deze zijn vooral erg nuttig als je paard inderdaad niet zo´n dikke wintervacht heeft. Welke deken je kiest hangt af van de manier hoe je paard gestald staat, de arbeid en de wintervacht die ze heeft of mag krijgen. Ik wil Navy ook niet scheren, en die staat nu al een tijdje onder een 150 grams, lekker warm, en ze is nog erg dunnetjes in de vacht. Zodra het weer kouder wordt een extra deken, enzovoort. Op die manier hoop ik een wintervacht te voorkomen..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 22:22

hoi! dorine, je leek echt wel cool zo met je verzorgpaard Lachen bedankt voor de info!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 22:25

navy: van die spelletjes, ja, ik zou liever naar bandversterkende spelletjes gaan. waar je een echte band met je paard van krijgt. dat kan vrijheidsdressuur zijn en spelletjes, denk ik.

eigenlijk heb je wel gelijk, bijna alles is al onnatuurlijk aan ze, behalve hun karakter. zo ver had ik nog niet gedacht. beankt voor de info.

groetjes!!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 22:42


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-02 21:00

bedankt ineke2, ik zal het zeker doen, nog tipsover dekens misschien?? wekl een goed merk is en waar voor zn geld en niet te duur?

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-02 17:33

nog info??

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, idion, MiniTrex113, Pony2024 en 119 bezoekers