Wanneer ga ik het merken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Wanneer ga ik het merken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 16:34

Michelle krijgt al een aardig ingezakt ruggetje,dus ik vroeg me af wanneer ik het zou gaan merken als ze daar dalijk ooit eens last van gaat krijgen tijdens het rijden.
Oren in d'r nek?Bokken?(bokken doet ze nooit),wegrennen?
Wat zijn de eerste symptonen?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:32

Hoe een paard pijn uit is redelijk paard gebonden en dan is de een daar ook veel sneller in dan de ander.
Ik denk dat ze wel korter (minder ruim) zal gaan lopen, om haar rug te ontzien, of op een gegeven moment bepaalde oefeningen niet meer doet. Ook is het goed mogelijk dat ze sjacherijnig word met opzadelen terwijl ze dat eerder misschien niet deed.
Er zijn niet zomaar standaard dingen te zeggen. Ken je paard goed is eigenlijk het enige dat telt. Dingen die ze eerder niet deed en nu wel kunnen aanwijzingen zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:51

Een pony op mijn stal gaf het al aan bij het opstijgen. Zo gauw je een voet in de beugel zet zakte de rug 10 cm lager.
Diagnose rugkneuzing en geen bespiering meer op de rug.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:10

Volgens Antoine de Bodt zijn het de buikspieren die de ruiter dragen....
Dus als je geen buikspieren hebt komt al het gewicht op de rug en dan heb je een probleem.

Mijn merrie heeft dit jaar een veulen gehad, en had een behoorlijk doorgezakte rug. We zijn nu weer aan het werk met haar en werken eraan dat ze weer buikspieren krijgt. De rug is al een stuk rechter getrokken...

Ik weet niet hoe oud Michelle is, maar je kunt met rijden een heleboel versterken...

edit: ik lees net dat ze 22 of 24 jaar oud is. Dat is al een hele hoge leeftijd voor het paard. Probeer evengoed dressuurmatig te werken en de achterhand onder de massa te krijgen. Zoek de voorwaart-neerwaarts beweging, laat haar over de rug lopen...

Je suis Charlie.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 12:14

Hardstikke bedankt!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:21

Zou sowieso een beetje aan de spieren werken, en ook die aan de rug, want de buikspieren doen misschien het echte werk, een stel sterke rugspieren kunnen de buikspieren beter "helpen" en je paardje gaat er mooier van lopen.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:00

Probeer haar wat meer aan de longe te laten werken (dubbele longe/pessoa) idd om buik en rugspieren te sterken.
Let er ook op dat je zadel goed blijft passen (bridging) en werk anders met shims de ongelijkheden weg. Het heeft niet mijn voorkeur, maar bij een ouder paard kun je vaak niet anders.
Onder het zadel moet het leuk blijven voor je paard, haar 'trainingsjaren' heeft ze al gehad tenslotte. Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 12:25

Nou ja,ze is ook geen trainingspony hoor Haha! ik rij eigenlijk bijna alleen maar buiten met d'r.

Jammergenoeg kan ik d'r niet longeren,misschien ooit eens bij de vorige eigenaar iets mee gebeurd,maar dan komt ze heel de tijd rennent met d'r oren in d'r nek naar me toe.
Ooit heeft iemand hier van stal het geprobeerd,ging toen een paar dagen goed en toen weer hetzelfde verhaal,dat heb ik eigenlijk al een paar jaar geleden opgegeven .

Binnenkort krijg ik een nieuwe bareback pad met beugels,had er al eentje maar zonder beugels,dus dan ga ik ook vaker daarmee rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:37

Zelfs als het alleen maar een buitenrijpony is moet je ervoor zorgen dat ze haar spieren goed gebruikt. Als je gaat rijden, probeer haar aan de teugel te laten lopen. Geef haar niet helemaal de teugel. Zoek voorwaarts-neerwaarts op. En rijdt haar regelmatig. Het is geen pony meer voor een keer in de week een ritje. Dat kan haar rug niet meer aan...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:51

Als je de beschikking hebt over een ronde bak, probeer haar dan eens te longeren zonder longe maar gebruik wel een pessoa. Ze hoeft dan alleen maar rondjes te lopen en door de werking van de pessoa worden toch de spieren getraind. Probeer het op de NH-manier, door haar weg te sturen als ze naar je toe komt.


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 15:00

Het jammere is is dat ze nergens van opkijkt,van de zweep wordt ze sjagerijnig,en naar d'r toe rennen met m'n handen omhoog en gillen wordt ze ook alleen maar sjaggo van,ze kijkt er gewoon niet van op.

Ik zal eens een topic erover plaatsen bij uit het zadel.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:36

Probeer haar ook lekker om de zoveel dagen te masseren, zodat haar rugspieren goed los blijven. Zo kan je ook voelen of er spieren aan het opzetten zijn etc.
Ik ken enige basisbeginselen, pb me maar als je interesse hebt

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 16:21

Toevallig masseer ik regelmatig d'r rug na het rijden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, BingBot, BulletjeBeer, criollo_yess, EsmeeKKK, Koekie73, senna21 en 83 bezoekers