Hoe bereiden jullie een wissel voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Hoe bereiden jullie een wissel voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 10:56

Laten we voor de duidelijkheid eventjes afspreken dat we van de linker naar de rechtergalop willen wisselen.

Wanneer begin je met de voorbereiding?
Wat voor stelling vraag je en wanneer vraag je die?
Rijd je er met druk naar toe?
Tel je af?
Welke beenhulp geef je?

Kortom, een zo duidelijk mogelijk 'verslag' van de laatste paar sprongen voor de wissel.

Dit omdat je sommige mensen (met name springruiters) de meest vreemde capriolen op het paard ziet maken en ook veel verschillende opvattingen hierover hoort.


Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:05

Wanneer het paard de wissel nog niet goed kent, ga ik in galop van hand veranderen. Enkele sprongen voor de wissel laat ik het paard als het ware iets wijken richting de bakrand. Geef ik dan met mijn buitenbeen de hulp voor de wissel, dan springt ze zo over.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:21

Oke van de linker- naar de rechtergalop:

Ik begin op de linkerhand in de linkergalop (duhh...)
Ik ga van hand veranderen over de korte diagonaal (dus van K naar B bijvoorbeeld), ik rij eerst een stuk contra over de korte zijde. Op de volgende lange zijde, ga ik een wissel maken.

Nu de wissel:
Ik houd mijn paard op de hoefslag en ik duw met mijn rechterbeen zijn kont wat naar het schot toe, zo creeer ik wat meer druk op het linkerachterbeen, wardoor mijn paard het prettig vind, dathij mag omspringen. Ik laat hem een paar gelopsprongen zo lopen en dan wissel ik mijn benen om, dus ik ontspan met mijn rechterbeen en geef druk met mijn linkerbeen.
Zo leren ze ineens om te springen. Wel moet ie vantevoren naar voren blijevn springen en niet gaan hupsen. Want anders komen ze niet op het achterbeen en kan je geen mooie wissel maken. Ik spring wissels altijd eerst in een arbeidsgalop en later pas in de verzamelde galop, anders gaat het paar snel achter je been kruipen.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:30

Bedoel je met een paard wat het al kent, of 1 die het nog moet leren?

Kawa kent ze dus al en daar verleg ik ietsjes mijn zit en een fractie later leg ik mijn nieuwe buitenbeen naar achter en dan wisselt hij (als het goed is *LOL* )


Ik ben verder ook 1 van de weinige (geloof ik) die een paard aan laat galoperen op het buiten been.
dus niet door de druk op het binnenbeen.
Dit zal ook vast wel invloed hebben op de manier van wissels maken.

Als springruiter maakte ik de wissels niet maar Kawa Lachen
ow gaan we naar recht oke hup rechs galloperen.
ik heb het hem wel zelf aangeleerd, maar hij ging dat daarna zelf overnemen.
Niet goed, maar wel gemakkelijk in het parcours. Haha!
Dus vond ik dat toen goed.

daarna ben ik pas op wedstrijden gaan dressuren en de contra galop heeft toch heel wat oefening gekost.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:54

Mijn verhaaltje slaat dus op een paard dat de wissels nog moet leren. Als het paard ze eenmaal kent, worden de hulpen steeds verfijnder en doe je nog maar een fractie van mijn verhaal (als je het goed doet tenminste... Haha! )

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 14:19

Citaat:
Ik ben verder ook 1 van de weinige (geloof ik) die een paard aan laat galoperen op het buiten been.
dus niet door de druk op het binnenbeen.

Dat doe ik ook. Daarom spring ik de wissels ook met het nieuwe buitenbeen. Dus in contragalop iets om het binnenbeen buigen en dan met het buitenbeen aangeven dat ze mag changeren.


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:43

Het is voor mij al te lang geleden dat ik de wissels gemaakt heb om het hier te kunnen reproduceren dus ik quote even uit mijn favo boek basisschool voor ruiter en paard van M.Barrau-jacometti:

Changement van rechts naar links. Allereerst moeten natuurlijk de voorwaarden goed zijn, paard nageeflijk, goed aan het been, onstpannen en recht! Voor het changeren iets zwaarder op rechts gaan zitten waardoor het rechter achterbeen (dat de eerstvolgende galopsprong voor de linker galop moet inzetten) meer belast wordt en waardoor de linkerkant van het paard wat meer vrijheid krijgt om met het linker voorbeen goed naar voren te kunnen grijpen. Op het moment dat het rechter voorbeen op de grond staat, verschuif je je zit van linksachter naar rechtsvoor naar van rechtsachter naar linksvoor waarbij de linker heup naar voren schuift. Tijdens het nu volgende zweefmoment veranderen de benen van de ruiter tegelijkertijd van plaats en geven ook tegelijkertijd de gewone hulpen van de linkergalop.

Het is van belang met de zit de achterhand te belasten en niet voorover te vallen. In principe hoeft er niet omgesteld te worden met de hand omdat het risico van afremmen van het nieuwe vooruitgrijpende voorbeen heel groot is. In de veranderde galop zal het paard vanzelf wat stelling nemen welke door de ruiter kan worden overgenomen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:47

Hoe rij ik mijn wissels.....: Komt-ie! Tong uitsteken

Men neme een prettig gestoorde bruine merrie die pas ontdekt heeft dat alles wat ingewikkeld is om met je benen te doen, heel erg leuk is... Haha!

Men volgt de hoefslag in de linkergalop en probeert die schommelstoelgalop een beetje knap uit te zitten.... Uiteraard verliest men bijna een stijgbeugel, hierdoor gaat men even minimaal verzitten om die beugel weer goed aan de voet te krijgen en .... Voila!

De wissel is gedaan. Het is zo simpel joh. Je hebt er alleen maar een maffe bruine merrie voor nodig die het basiswerk gewoon overslaat en met de ingewikkelder oefeningen begint.... Haha! Haha!

maarre: dit was vast niet helemaal een antwoord op je vraag... sorry.... Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:34

Ik tel idd af, om niet te 'hectisch' te zijn in het geven van m'n hulp. Ik neem (nu nog) ietsje meer contact met de mond voor de wissel, en leg eigenlijk alleen even m'n gewicht om naar rechts en leg daarbij meteen m'n rechterbeen even naar achteren.
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik uitsluitend op buitenbeen aangaloppeer, m'n binnenbeen doet helemaal niks (en ik heb geen problemen met het rijden van two-track/travers etc)
Ik geef verder dus geen speciale ophoudingen of wat dan ook.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:24

Ik heb een wisselmachine staan die vrij makkelijk wisselt dus ik tel tot 3 en bij 3 stel ik heel iets mijn zit om en druk em met mijn nieuwe binnenbeen iets door en mijn nieuwe buitenbeen gaat weer iets naar achteren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 12:31

Zo eentje had ik ook,
die kon ze om de pas Haha! Bijzonder grappig toen we alleen nog maar bosritjes maakten, minder toen we in het M de slangenvoltes in galop tegenkwamen *LOL*

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:36

Ik heb het Marillion net zo geleerd als wat Prakkie schreef. Ik heb mazzel gehad met Imatador, die ook de series bevestigd heeft, dus ik heb een goede leermeester. Mijn eigen fout is dat ik soms net iets teveel vasthoud op de binnenteugel. Imi springt dan gewoon niet, maar dat was kennelijk nog geen leermoment voor mij.
Maril pakt de wissels goed op, mits ik goed nageef. Twee weken geleden deed ik dat dus een keertje niet en dat resulteerde in zo'n bokreprise, echt met vier benen de lucht in en doorgaan....dat ik er voor het eerst sinds jaren naast lag!!!!! Bloos Bloos Bloos Bloos Dat was dus een heel, heel helder leermoment!!!! Haha!
Ik rijd ze met hem ook nog vanuit arbeidsgalop. Bij hem is het probleem dat ie al weet wanneer het komt. We doen het pas sinds kort en nog alleen op de diagonaal , dus elke keer als je in galop die diagonaal op gaat wordt ie loperig en heet. Dan maak ik een keer een overgang naar stap op de diagonaal. Pas wanneer hij goed voelt stel ik hem om.
Maar...nu we het hier toch over hebben...wat doe je als ie na de hulp springt. Ik doe wissels nog weinig thuis, alleen nog in mijn les en hij springt ze goed (van de 9, 7 goed), maar hij springt nog veel na de hulp. Iemand tips?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 06:13

Als je paard na de hulp springt dan heeft dat meestal te maken met het moment waarop je de hulp geeft. Op zich heel fijn als je paard dan netjes een pas wacht en alsnog een goede wissel maakt en niet een of andere rare sprong maakt waarbij het changement mislukt. En 7 van de 9 goed bij een paard dat het net geleerd heeft vind ik al hartstikke netjes hoor.

Om het te verbeteren moet je volgens mij wat meer aan je timing werken. Altijd op het juist moment de hulpen geven dus op het moment dat het rechtervoorbeen op de grond staat je zit wijzigen en direct in het zweefmoment je benen omleggen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 08:52

Even off-topic. Maar de faniekelezers weten hoeveel moeite ik met Jesper heb gehad om de wissels aan te leren. In de binnenbak trapte hij het dak er bijna af, zo hoog bokte hij. En je zag het niet aankomen. Hij galoppeerde heel rustig en ontspannen, geef de hulpen voor een wissel, springt idd wel om, maar achter iets te aktief Haha!
Na zij peessblessure en anderhalf jaar stappen, mocht ik er weer op. Eerst op het harde, vervolgens in de bak en stukjes draven. Dat werd dus weinig draven en veel sprinten Haha!
In het begin trok ik hem meteen op de rem, hij mocht immers nog niet galopperen, maar al snel bedacht ik dat op de rem trekken veel zwaarder is voor die pees (was achter) dan door galopperen. Ik probeerde het dus netjes rijtechnisch op te lossen, maar ontkwam er dan niet aan om een hoek door te moeten galopperen,en toen sprong hij vanzelf een wiselel, en voila het kwartje was gevallen. Hij zou alleen nog meer mogen gaan zitten tijden de wissel, maar dat komt nog wel, blijft nu achter nogal hoog, zodat hij het nieuwe binnenbeen onvoldoende onder de massa kan brengen, maar goed ik heb eigenlijk altijd zevens.

Grappige annekdote: Ik was in draf aan het appuyeren, van hoefslag tot hoefslag (fijn he zo'n 20x60 bak anders had ik dat nooit gehaald Knipoog )
Toen we aan het eind van de oefening dus weer op de andere hoefslag waren leg ik mijn benen om, binnenbeen wordt buitenbeen en andersom, dus om de nieuwe lengtebuiging over te nemen, moest ik mijn benen wel verleggen, en ja hoor, je ziet/voelt meneer meteen denken, wissel in draf Verward Nou ja wat jij wilt, en hij springt met 4 benen tegelijk van de grond, doet wat ingewikkelde dingen met zijn benen, en kijkt vervolgens heel trots, van zo dit heb ik dus maar mooi gedaan Pling

Maar goed ik zou mijn raad maar niet opvolgen en anderhalf jaar ernaast gaan lopen. Haha! Haha!

[edit hele boel typefouten Bloos /edit]
Laatst bijgewerkt door Jasmijn op 13-10-02 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Navragen is beter dan afvragen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 09:50

Ja Astrid, daar was mijn instructrice ook erg blij mee. Het is absoluut niet zo dat ze al mooi genoeg zijn voor een proef, want ze zijn ook nog niet vanuit verzamelde draf, maar hij springt ze wel netjes door.
Volgende week heb ik weer les, laat de wissels nu thuis voor wat ze zijn, want hij is met die wind zo vervelend dat ik al blij ben als ik hem ontspannen op een volte krijg Knipoog Ik zou me voor kunnen stellen dat ik die wissel nu op een andere plek dan de diagonaal moet doen, want nu wordt hij op de diagonaal al heet. Op het moment dat de hulp komt wil hij eerst een paar passen naar voren schieten. Nu moet ik van mijn instructrice dan de hulp wat fermer herhalen, als hij wat verder is hiermee moet ik dat naar voren schieten corrigeren, hij moet nu eerst de hulp begrijpen. Hij begrijpt 'm wel inmiddels....hij weet tenminste precies wanneer het komt, hahaha Knipoog Ik vind het best lastig, het is de eerste keer dat ik een paard dit moet leren en die van mij is helaas niet de makkelijkste.
Maar ja, ik maak me er niet druk om, we hebben tijd zat om die wissel te leren, hij is pas 6. Als het niet goed voelt, zoals nu de laatste dagen dan begin ik er niet aan, de galop en contragalop moeten ontspannen zijn en met die wind is dat absoluut niet zo.
Toch maar een binnenbak bouwen dus *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 19:45

Jasmijn schreef:
maar achter iets te aktief Haha!

Ah zooo! Haha!

Ozep springt ze vaak ook nog met een ietwathoog kruis Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rubi_ en 9 bezoekers