Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-01 23:48

Vast wel enkele keukenprinsesjes hier op bokt. Mag ook wel een Prins zijn als ie maar lekker is. En ik beloof jullie ik ga ze allemaal proberen dus kom maar op!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:51

greetje schreef:
Vast wel enkele keukenprinsesjes hier op bokt. Mag ook wel een Prins zijn als ie maar lekker is. En ik beloof jullie ik ga ze allemaal proberen dus kom maar op!!!


Ehmmm ik heb altijd zo'n kant en klaar nasipakje en daar doe ik wat mais uit blikje doorheen nadat het klaar is Haha! Beetje laat om nog aan eten te denken he Pling

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 23:59

Hmmmmm..... ik zal eens even gaan denken of ik nog een leuk receptje op kan duikelen uit mijn koksmuts *LOL* Wanneer moet je het hebben??

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-01 00:04

Zo snel mogelijk Maarten want ik krijg veel eters Knipoog

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:10

Het is niet helemaal nasi, maar wat wel lekker is, is rijst met chicken tonight en dan die hawaii, en dan moet je zelf nog wat extra dingen toevoegen zoals champignons en ananas, zit er al wat in, maar ik vind wat extra ananas geen probleem. Ook kun je als je het wil wat tauge toevoegen. Een beetje van unox en een beetje van jezelf Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:11

Gaan we nasi eten ?
Lekker ! Haha!

Hier een leuk recept voor een flink gevulde nasi, voor ongeveer 4 personen:
Kook een pak witte rijst in ca. 6 minuten bijna gaar.
De rijst afgieten, opstomen en af laten koelen.
Onderwijl de "vulling" klaarmaken:
6 eieren kloppen en in een koekepan langzaam gaar laten worden, je krijgt nu een soort pannekoek; deze uit de pan nemen en in blokjes snijden en apart bewaren.
Achterham (ca. 300 gram) in plakjes snijden en apart bewaren.
(Roer)bak groenten naar keuze, ik neem altijd een doosje champignons, een paar stelen prei, een paar uien, een rode en een groene paprika en flink wat tauge (ca. 500 gram).
Ondertussen een zakje nasikruiden weken.
Nu de afgekoelde rijst bij de groenten, eieren, achterham en nasikruiden doen en 5 minuutjes doorbakken.
En klaar is Klara ! Vork

Evt. serveren met kroepoek en atjar.

Weet je wat er ook lekker bij is ?
Zelfgemaakte sate !
Die maak je zo:
Voor 4 personen neem je ca. 500 gram kip of mals vlees (snitzel, hamlapjes, maar het lekkerst is met varkenshaas).
Het vlees of de kip in dobbelsteentjes snijden, en marineren in ketjap (half flesje), een beetje citroensap, en eetlepel sambal, een gesnipperde ui en wat knoflook (als je daar van houdt).
Het smaakt het best als je dit een dag van tevoren klaarmaakt en daarna in de koelkast zet, dan is het vlees lekker gemarineerd.
Daarna het vlees/kip uit de marinade halen en afbakken of grillen.
Serveren met satesaus.

Mjammie, hoe laat eten we Haha! Vork ?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:30

Ooh heel oud topic, maar ik heb dat Nasi recept van Oscar geprobeerd, ipv normale ham heb ik er een paar plakjes vegetarische gerookte ham doorheen gesneden. Ik vond het erg lekker en niet moeilijk, zelfs ik kon het Haha!
Ik had wel wat minder ei genomen, ik had er 4.

-

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:46

Ik maak altijd nasi zoals mijn moeder dat doet op de 'Indische' manier. Maar dan moet je wel een aantal kruiden in huis hebben van de toko. Zoals djinten, ketumbar en trassi.

Die als basis met ui en rijst en dan kun je in principe alles in je nasi doen wat je lekker vindt.
Verhouding djinten-ketumbar is ong. 2:1.

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:00

Ik doe altijd:

Varkensreepjes
Zakje wokgroenten van AH
Zakje nasikruiden
(zilvervlies)rijst

Rijst koken en afgieten.
Varkensreepjes bakken tot ze gaar zijn, groenten erbij tot die een beteje gaar zijn en dan het zakje erdoor volgens gebruiksaanwijzing. Laten bakken volgens gebruiksaanzijzing van zakje en als het klaar is de rijst erdoor.

Heel makkelijk, maar wel lekker.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:09

Maar Anouar15, laat jij de rijst dan gewoon 'rijst' zeg maar, doe je er verder niets mee?

-

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 17:27

Nasi heet niet voor niets 'nasi goreng'. Nasi is rijst en goreng is gebakken.
Het is dus de bedoeling dat je de rijst bakt met de kruiden, vlees en groenten bij elkaar. Anders heb je gewoon rijst met een prutje. Tong uitsteken

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:35

Door die geroerbakte groente/vlees spul zitten al kruiden (uit het zakje Knipoog ) En als je de rijst er dan even in mee laat bakken/opwarmen, heeft die meteen smaak.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:47

Dorée schreef:
Nasi heet niet voor niets 'nasi goreng'. Nasi is rijst en goreng is gebakken.
Het is dus de bedoeling dat je de rijst bakt met de kruiden, vlees en groenten bij elkaar. Anders heb je gewoon rijst met een prutje. Tong uitsteken


Zo had ik het dus ook gedaan, alles door elkaar gebakken Lachen

-

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:56

Maar ik doe ook de rijst erdoor hoor. Ik snap het niet helemaal meer Blond Wat doen jullie nou anders?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 06:34

Anouar15 schreef:
Maar ik doe ook de rijst erdoor hoor. Ik snap het niet helemaal meer Wat doen jullie nou anders?


In je 1e post stond niet dat je de rijst er ook doorheen bakte, maar in je 2e wel Haha!

-

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:05

Rijst koken (duurt bij mij 20 minuten, gebruik geen snelkookrijst, maar basmati)

Intussen in een hapjespan of wok stukjes gemarineerde kip gaar bakken (marineren in kant en klaar marinade of mengsel van ketjap manis, knoflook, gesnipperd uitje en kruiden naar keuze)
Daarna groentepakket erbij, taugé apart houden.
Als laatste taugé erbij (anders wordt het een slappe toestand), even doorroeren tot taugé glazig is en dan door de rijst roeren.

Pindasaus maak ik ook wel zelf:
Drie lepels pindakaas, drie "kneepjes" ketchup, beetje ketjap manis en een klodder sambal. Aanlengen met water of melk. Schepje suiker erbij is optioneel, persoonlijk vind ik het echt zoet genoeg na de ketjap Lachen

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:58

Ik (of nouja mijn moeder en daarom ik ook Clown) vind dat tauge echt absoluut niet in nasi thuishoort. Haha!

Wij maken nasi zo:

Rijst koken. Het beste kun je afgekoelde rijst gebruiken, zodat de korrel tijdens het bakken meteen 'knapperig' wordt en het niet 'smeuig' wordt. Dat moet nl niet.
In een wajang of wok in een beetje olie (geen olijf!) uitjes bakken, knoflook erbij, kruiden erbij (trassi, ketumbar en djinten). Als je trassi in pastavorm gebruikt en dus geen poeder, moet je dat als eerste een beetje in de olie bakken en dan de uitjes erbij.
Varkensvlees in reepjes/blokjes (evt kip) erbij. Dan (spits)kool erbij en wortel in kleine reepjes. Als vlees gaar is, rijst erbij en nog even bakken. Op het laatste moment prei in hele dunne ringetjes erbij en nog even kort bakken. Prei moet niet helemaal gaar worden.
Er kunnen nog meer groenten bij, dit is een beetje een algemene basis. Verder uiteraard sambal naar smaak. Het is lekkerder als je die tijdens het bereiden al toevoegt.

"Ik zing het zo helder als ik kan, zowel in Bijbel, Thora als Koran staan die woorden echt.
'K vind het prachtig dat u iets gelooft wat door een man van vroeger is beloofd, maar u leest zo slecht."

Acda en de Munnik

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:39

Spetterlover schreef:
Anouar15 schreef:
Maar ik doe ook de rijst erdoor hoor. Ik snap het niet helemaal meer Wat doen jullie nou anders?


In je 1e post stond niet dat je de rijst er ook doorheen bakte, maar in je 2e wel Haha!

Oh, sorry. Dat bedoelde ik wel Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:46

Haha nee oke, daarom Haha!

-

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:41

ik hasal van conimex zon pakje nasi kruiden
Dan rijst koken.. nasigroenten bakken. nasivlees er bij en bakken. die kruiden moet je wellen in 100ml water

dat ook mee bakken. Dan door de rijst roeren ( als die is afgegeoten en gekookt is )
scheut ketjap manis door heen en klaar. met kroepoek en gebakken banaan echt een aanrader!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:00

Spetterlover schreef:
Ooh heel oud topic, maar ik heb dat Nasi recept van Oscar geprobeerd, ipv normale ham heb ik er een paar plakjes vegetarische gerookte ham doorheen gesneden. Ik vond het erg lekker en niet moeilijk, zelfs ik kon het
Ik had wel wat minder ei genomen, ik had er 4.


Gossie, ik wist niet eens meer dat ik dit 'recept' hier geplaatst had *LOL*
Fijn dat er nog iemand plezier van gehad heeft Lachen
't Is inderdaad helemaal niet moeilijk.
Het enige nadeel vind ik altijd dat je veel pannen nodig hebt en dat het in de keuken altijd een enorme bende wordt.
Nasi en Oscar gaan niet samen, als het om 'opgeruimd staat netjes' gaat Haha!
Maar dat zal vast wel aan mij liggen Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 07:06

Haha ik had ook allemaal pannen en dingetjes staan enzo en ik had de pan nog laten aanbranden ook Haha! Maarja, het resultaat was wel goed, ze vonden het bij mij thuis erg lekker en ik zelf vond dat ook Ja

-

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:02

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er zo'n bende van maakt *LOL*

Wist je trouwens dat je het ook prima in kunt vriezen?
Als je toch bezig bent en je hebt de hele keuken op z'n kop staan, dan is het hartstikke handig om een portie in te vriezen, dat gaat in 1 moeite door.
Ik doe er dan meestal satevlees doorheen (vlees of kip marineren en in stukjes meebakken) en dan heb je een complete maaltijd voor noodgevallen!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:12

Ja ik had ook een grote bak over, maar dat was de volgende dag op, bij ons in huis gaat alles wat in de koelkast staat toch wel op.
Maar ik ga het in de vakantie zeker maken, een grote hoeveelheid. En dan verstop ik het gewoon zodat ik er iets langer dan 2 dagen wat aan heb Lachen

-


Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie heeft er een lekker Nasirecept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:34

Ik maak gewoon lekkere nasi (normale) maar met augurkje, eitje en pindasaus wordt het extra lekker


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 7 bezoekers