Vraag aan gelovigen onder ons

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Vraag aan gelovigen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 21:51

Ik heb een vraag aan mensen die bekend zijn met de Bijbel.
Ik ben zelf niet gelovig op gevoed, en weet er dus weinig van (behalve de 6 laatste dagen van Jesus)
Over deze 6 dagen gaat het, alleen niet over Jesus, maar over Judas Iskariot.
Na het verraad tegenover Jesus, heeft Judas zichzelf opgehangen.
Staat er in de bijbel iets over dat het touw waaraan Judas dus hing, brak???
Mocht ik hier antwoord op krijgen, komt er later wellicht een toelichting waarom ik dat wil weten


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:58

Ik ben geen bijbelkenner,maar weet wel dat je via google veel kunt vinden Knipoog

Hij bleef maar lopen, de stad door, buiten de muren, en nog verder, de vreselijke eenzaamheid van het dal van Hinnom in; hier klom hij bij de steile rotsen op, nam de gordel van zijn overkleed, maakte één eind vast aan een kleine boom, deed het andere om zijn hals, en wierp zich in de afgrond. Voor hij dood was, liet de knoop die hij met zijn zenuwachtige vingers had gelegd, los en het lichaam van de verrader sloeg te pletter toen het op de scherpe rotspunten in de diepte viel.

Judas Iskariot heeft dus geen touw gebruikt,en het is ook niet gebroken maar de knoop is losgeraakt.
Is dit voldoende ?

Hier is het te lezen http://www.urantia.org/dutch/ne_u_boek/P186.html
Laatst bijgewerkt door Gerrie op 11-10-02 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:09

Dit is het stuk over de dagen na het verraad....

Hoofdstuk 27
1 Vroeg in de morgen kwam de hele Hoge Raad weer bijeen om te bespreken hoe de Romeinse overheid overgehaald kon worden Jezus ter dood te brengen. 2 Na afloop van de vergadering stuurden zij Hem geboeid naar Pilatus, de Romeinse gouverneur. 3 Toen Judas, de verrader, zag dat Jezus ter dood was veroordeeld, kreeg hij berouw. Hij vond het verschrikkelijk wat hij had gedaan. Meteen ging hij het geld naar de leidende priesters en de andere leden van de Hoge Raad terugbrengen. 4 "Het is misdadig wat ik heb gedaan", schreeuwde hij. "Ik heb onschuldig bloed verraden." "Dat gaat ons niet aan", antwoordden ze. "Dat is uw zaak." 5 Judas gooide het geld over de vloer van de tempel en ging naar buiten. Even later hing hij zich op. 6 De leidende priesters raapten het geld op en zeiden: "Dit geld mogen wij niet in de collectekist doen, want het is moordenaarsgeld." 7 Ze kwamen tot het besluit er het land van de pottenbakker voor te kopen. Het zou worden gebruikt als begraafplaats voor vreemdelingen, die in Jeruzalem stierven.

volgens mij staat er dus niets in over een touw wat brak...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:45

Hoezo wil je dat weten dan?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:50

Ik heb ook nog nooit ergens iets gelezen over een touw dat brak..... Dat zal er wel bijgekomen zijn in een wat vrijere vertaling.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:06

Stef,
Ik ben dus wel gelovig, weet er redelijk wat van, lang niet alles. Maar dit verhaal ken ik niet Verward
Ik heb even in de bijbel gezocht (kan ook online: http://www.hispage.nl/bijbel/ )
Het stuk waar jij op doelt staat volgens mij in Mattheus 27 vers 5. Hier staat echter nergens dat het touw brak. Ik kan dat verder ook echt niet vinden. Dit is ook het enige evangelie waarin genoemd wordt dat Judas zich ophangt.

In deze stukken wordt het woord Judas genoemd.
Mattheüs 10 - SV
Mattheüs 13 - SV
Mattheüs 26 - SV
Mattheüs 27 - SV
Marcus 3 - SV
Marcus 6 - SV
Marcus 14 - SV
Lucas 6 - SV
Lucas 22 - SV
Johannes 6 - SV
Johannes 12 - SV
Johannes 13 - SV
Johannes 14 - SV
Johannes 18 - SV
Handelingen 1 - SV
Handelingen 5 - SV
Handelingen 9 - SV
Handelingen 15 - SV
Judas 1 - SV

Je hebt over het verre verleden, de tijd van de bijbel, de apokriefe en de kanonieke boeken. De bijbel bestaat uit de kanonieke boeken. Aan de waarheid van de apokriefe boeken wordt getwijfeld en deze boeken zijn niet opgenomen in de bijbel. Misschien dat dit verhaal uit een van die apokiefe boeken komt.

Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 11-10-02 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

:evaw:

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:18

Wat ik nu ga zeggen heeft niets met de Bijbel te maken, maar in de film Dracula 2000 blijkt de vampier in kwestie Judas te zijn. En hij vertelt dat het touw brak toen hij zich wilde ophangen.. Hoe ze daar bij komen weet ik niet, want in de Bijbel staat dat volgens mij niet. Ik ben niet gelovig, maar ik weet wel wat.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:25

Volgens mij gaan er 2 verhalen langs elkaar dan. Ik weet wel dat Judas zich ophing aan een bepaald soort boom. WEet effe niet meer welke. WEet iemand anders dat?

De hond is de betere mens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:26

Er komen ook nog 2 judassen voor in de bijbel, maar ik ben even kwijt welke nou de tweede was. Ik zal nogeens zoeken.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:28

Judas Jakobi, en Judas Iskariot

Deze worden beiden ook Judas (zonder ''achternaam") genoemd.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:31

Desiree schreef:
Volgens mij gaan er 2 verhalen langs elkaar dan. Ik weet wel dat Judas zich ophing aan een bepaald soort boom. WEet effe niet meer welke. WEet iemand anders dat?


Dit kan ik, in de bijbel, écht niet vinden.

:evaw:


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:34

Zou het te maken hebben met de katholieken en de protestanten/gereformeerden, dat er 2 verhalen zijn? en dan nog iets: wijkt de bijbel af tussen deze 2 stromingen? Of hebben alle christelijke geloven exact dezelfde bijbel?

De hond is de betere mens

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:43

De bijbel is de bijbel, niks meer en niks minder. Wel zijn er verschillende vertalingen.
De grondtaal is voor het Oude testament is hebreeuws en van het Nieuwe testament het grieks als ik het goed heb.
In de loop der jaren is de bijbel een aantal keer vanuit de grondtaal vertaald, daarbij kunnen weinig fouten voorkomen.
Er is echter ook een aantal keer vanuit een vertaling een hertaling gemaakt, daar zitten meer fouten in.
Maar hoogstens een interpretatie verschil, echt niet dat er verhalen wel of niet instaan.
Alleen de Joden hebben een andere bijbel, die geloven niet dat Jesus al op aarde is gekomen. Die hebben alleen de Tora, het oude testament.
Wat ik zei, het zou kunnen komen uit de apokriefe boeken.

:evaw:

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Vraag aan gelovigen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:18

uit Matt. 27:3t/m5:
3 Toen heeft Judas, dien Hem verraden had, ziende, dat Hij veroordeeld was, berouw gehad, en heeft de dertig zilveren penningen den overpriesters en den ouderlingen wedergebracht,
4 Zeggende: Ik heb gezondigd, verradende het onschuldig bloed! Maar zij zeiden: Wat gaat ons dat aan? Gij moogt toezien.
5 En als hij de zilveren penningen in den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande verworgde zichzelven.

er staat me iets bij dat hij zich inderdaad aan een boom geknoopt had. dit is geen apocrief verhaal volgens mij, maar misschien uit een boek of voorstelling. in handelingen staat een luguber stukje over judas' dood.

Citaat:
Aan de waarheid van de apokriefe boeken wordt getwijfeld en deze boeken zijn niet opgenomen in de bijbel.
de roomskatholieke heren hebben destijds besloten wat apocrief was en wat "echt" (volgens hun). die heren hebben alles wat hun enigzins tegenstond uit de weg geruimd (letterlijk), en zo zijn een hoop waardevolle stukken (voor alle christenen) verloren gegaan. een tijd geleden zijn er een aantal gevonden bij het plaatsje nag hammadi, de zg. dodezee rollen.

Desiree schreef:
Of hebben alle christelijke geloven exact dezelfde bijbel?
dezelfde bijbel, andere interpretaties.

Amor Vincit Omnia

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:17

als je op inet naar Judas+boom zoekt wordt er wel degelijk naar een boom verwezen
"Und Er warf die Silberlinge in den Tempel,
hub sich davon, ging hin,
und erhängete sich selbst."
Een opvallende bloei in april - mei heeft de judasboom (Cercis siliquastrum). Het boompje ontleent z'n naam aan de Bijbelse vertelling, waarin Judas zich aan deze boom ophing. De bovenstaande zin is een aangrijpend recitatief uit Bach's Mattheus Passie."
-uit een bomen site-

Ik ben alleen nog even op zoek naar welke text het precies is want ik vind alleen maar citaten.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:24

dat is ook de vraag niet Natas, het is de vraag of dat touw brak......

:evaw:

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:24

nog een stukje uit http://www.wkonline.com/d/Judas.html
Easton' 1897 Bible Dictionary:


"Judas the Graecized form of Judah. (1.) The patriarch (Matt. 1:2, 3).
(2.) Son of Simon (John 6:71; 13:2, 26), surnamed Iscariot,
i.e., a man of Kerioth (Josh. 15:25). His name is uniformly the
last in the list of the apostles, as given in the synoptic
(i.e., the first three) Gospels. The evil of his nature probably
gradually unfolded itself till "Satan entered into him" (John
13:27), and he betrayed our Lord (18:3). Afterwards he owned his
sin with "an exceeding bitter cry," and cast the money he had
received as the wages of his iniquity down on the floor of the
sanctuary, and "departed and went and hanged himself" (Matt.
27:5). He perished in his guilt, and "went unto his own place"
(Acts 1:25). The statement in Acts 1:18 that he "fell headlong
and burst asunder in the midst, and all his bowels gushed out,"
is in no way contrary to that in Matt. 27:5. The sucide first
hanged himself, perhaps over the valley of Hinnom, "and the rope
giving way, or the branch to which he hung breaking, he fell
down headlong on his face, and was crushed and mangled on the
rocky pavement below."

Niets zo charmant als een paard in her land.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:26

het is mogelijk dat het touw brak, omdat het gevolg in handelingen beschreven staat, zoals ik al eerder schreef.

Amor Vincit Omnia

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:30

Broeders, vervuld moest worden het Schriftwoord waarin de Heilige Geest bij monde van David voorspeld heeft over Judas, die de gids geweest is der mannen die Jezus gevangen genomen hebben:
17 dat hij tot ons behoorde en deel had aan deze bediening.
18 Hij nu heeft voor zijn zondeloon een stuk land gekocht, is voorovergevallen en uit elkander gebarsten, zodat al zijn ingewanden uitgestort werden;
19 aan al de inwoners van Jeruzalem is dit bekend geworden, zodat dat land in hun taal Akeldamach, dat is Bloedland, genoemd wordt.
20 Want er staat geschreven in het Psalmboek: Zijn verblijf worde een verlaten plek; er zij geen bewoner in! en: Een ander krijge zijn opzienersambt.
21 Daarom is het noodzakelijk dat van de mannen die met ons samenwaren al den tijd dat de Heer met ons in [gang] en uitging,

Zo staat het in handelingen.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:31

5 hierop smeet hij het geld in den tempel, maakte zich voort en hing zich op.
6 De overpriesters raapten het geld op en zeiden: Dit mogen wij niet in de tempelkas storten; want het is bloedgeld.
7 Na enige beraadslaging besloten zij daarvoor den akker van den pottenbakker aan te kopen voor een begraafplaats van vreemden,
8 Daarom heet die akker nog altijd de Bloedakker.
9 Zo werd vervuld wat gezegd is door den profeet Jeremia: En zij namen van de zonen Israels de dertig zilverlingen, de waarde van den op dien prijs geschatte, dien zij geschat hebben,
10 en gaven ze voor den akker van den pottenbakker, zoals de Heer mij bevolen had.

zo staat het in mattheus.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:34

Als je deze 2 combineert zou je ervan kunnen maken dat hij zichzelf ophangt (mattheus) en dat het touw breekt en hij op aarde stort (rots ofzo?) en dat hij uiteengebarsten is (handelingen).
Maar dit staat dus niet letterlijk in de bijbel.
De andere evangelien zeggen er niets over.

Brrr lekker verhaal weer

:evaw:

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 12:43

nu, stef, ben ik wel benieuwd naar de reden van je vraag, want, "na een antwoord zouden we wellicht een toelichting krijgen"

Amor Vincit Omnia

Lindavz
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:02

Over Judas Iskariot en het touw

naast mijn geliefde Bijbel heb ik een engels bijbel commentaar wat erg verhelderend is. Ik heb mijn best gedaan op de vertaling Lachen

Handelingen hoofdstuk 1 vers 18 en 19.
In veel bijbelvertalingen worden deze twee verzen tussen haken gezet omdat het geen deel uitmaakt van het verhaal van Petrus, maar meer een uitleggend commentaar van Lukas is. Het verhaal komt in hoofdlijnen overeen met de versie in mattheus. De afwijkende details kunnen als volgt weer worden samengebracht: Omdat de priesters het geld niet terug wilden nemen hebben ze namens Judas Iskariot een akker gekocht. Daar heeft hij zich opgehongen. Zijn lichaam hing niet meer toen het werdt gevonden, maar was op grond gevallen en open gespleten.
waarna er in Handelingen wordt gerevereerd naar psalm 69 vers 26 overdat er niemand zal wonen etc.

dus..het schijnt idd dat het touw het heeft begeven, maar dat is niet de clue vanhet verhaal denk ik. Ik hoop dat dit antwoord n beetje helderheid brengt.

Bron: Bijbel, Volledige tekst in verschillende vertalingen/versies op www.hispage.nl

New Bible commentary, ISBN 0-8308-144206, edited by GJ Wenham. JA Motyer en anderen

en daarin zijn nog weer meer bronnen/literatuur verwijzingen. Die mahg je ook van mij hebben als je wilt


Matheus 27 vers 3 tot 10, Ondertussen laat Matheus ons nog een verhaal van verraad zien. Maar met een contrast met hetverhaal van Petrus. Dat verhaal over tijdelijk falen onder druk, eindigde met tranen van berouw. en (eer)herstel is later uitgevoerd(implied). Maar Judas, in tegenstelling, had een duidelijke keuze TEGEN Jezus gemaakt en zijn berouw toen hij de fout besefte leidde niet tot waar berouw maar tot wanhoop en zelfmoord.
Het thema van bloedgeld sluit na bij het idee van schuld voor het bloed van de profeten(Mattheus hoofdstuk 23 vers 29 tot 36). Dit bereikt de climax in hoofdstuk Mattheus 27 vers 24-25. Omdat Judas kan z'n schuld niet kwijtraken door het geld terug te brengen en hangt zichzelf op.
De overpriesters hebben het (terug gebrachte) bloedgeld gebruikt om om een veld van een pottenbakker te kopen. De Bloedakker(Akeldama) ligt volgens de traditie in de vallei Hinom, en daar werdt pottenbakkersklei gewonnen. Deze en andere hints geven aan dat matheus dit verhaal verteld tegen de achtergrond van van Jeremia hoofdstuk 19 vers 1 tot 13 waar de valei Hinnom geassocieerd wordt met begrafenissen en 'onschuldig bloed' en met een pottenbakker. Denk ook aan andere passages in jeremia waar een pottenbakkers huis (Jeremia hoofdstuk 18) en het kopen van een akker (Jeremia hoofdstuk 32) worden genoemd.

In zacharia hoofdstuk 11 vers 11 en 12 worden dus honderden jaren VOOR Jezus geborte de dertig zilverlingen genoemd die betaald gaan worden voor zijn verraad EN waardat geld aan besteed gaat worden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:10

Lindavz"]
dus..het schijnt idd dat het touw het heeft begeven
[/quote]of de tak van de boom (als hij zich daaraan verhangen heeft), besef ik me nu, misschien logischer. dat is weliswaar niet het moraal van het verhaal, maar waar het om draait in deze posting.
[quote="Lindavz schreef:
In zacharia hoofdstuk 11 vers 11 en 12 worden dus honderden jaren VOOR Jezus geborte de dertig zilverlingen genoemd die betaald gaan worden voor zijn verraad EN waardat geld aan besteed gaat worden.
en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen waar het oude testament voorspellingen doet. vandaar dat het oude testament in de christelijke bijbel is toegevoegd.

Amor Vincit Omnia

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 17:32

Het is inderdaad zoals Melanie zegt naar aanleiding van de film Dracula 2002 die ik gister gezien heb.
Dit in combinatie met de musical Jesus Christ Superstar
Het finale nummer "superstar" (wat bijna iedereen wel kent) wordt gezongen door Judas, nadat hij zichzelf opgehangen heeft. Wie is Judas (iskariot dus) hier? Is het de geest van Judas, is het een waanbeeld van Jesus, of is hij echt, en is ie dus niet dood? Dit wordt aan de kijker overgelaten om dat te bepalen.
Nu zag ik gister dus Dracula 2002, waar uit naar voren komt dat Graaf Dracula dus daadwerkelijk Judas is, die niet stierf aan het touw, omdat het touw brak.
Als dit "daarwerkelijk" zo gegaan zou zijn, zou ik een hoop meer begrijpen van "superstar"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers