Dick Bruna niet blij met Sire-campagne

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Dick Bruna niet blij met Sire-campagne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 20:31

Normen en waarden: 'Kapsonestrut'
Dick Bruna is niet blij met de onlangs van start gegane Sire-campagne.


Eén ding staat vast: de nieuwste campagne van Sire valt wel op. Dat niet iedereen blij is met de inhoud viel te verwachten, maar ook over de vorm ontstond vorige week commotie. Sire ontving een brief van Mercis, het bureau dat de belangen van tekenaar Dick Bruna behartigt.

Sire-directeur Adri de Vries:
"Voor Mercis is elke eenvoudige kindertekening die lijkt op die van Bruna al een schending van de copyrights. Ze zijn heel streng. Toen wij deze campagne met reclamebureau Lowe bedachten, stuurden we een brief met de plaatjes naar Mercis. Dat is nu een week of vijf geleden, en pas een paar dagen geleden kregen we een reactie. Ik kan me voorstellen dat ze op elke mogelijke schending van de copyrights reageren, maar wij hebben erg ons best gedaan om elke overeenkomst te vermijden. We hebben bewust andere lijnen gebruikt, andere kleuren en zelfs andere verhoudingen tussen bijvoorbeeld gezicht en de rest van het lichaam."

Marja Kerkhof van Mercis:
"Ach, dat kunnen ze wel zeggen. Als ze niet bewust Dick Bruna's stijl hebben nagebootst, dan is het in elk geval onbewust gebeurd. Er zijn zoveel tekenstijlen, ze hadden best kunnen bedenken dat het veel mensen in elk geval aan Bruna zou doen denken. Aanvankelijk hebben we niet gereageerd, wij ondersteunen de campagne van Sire volledig. Maar de afgelopen tijd hebben we zoveel reacties gekregen, en we worden nu geassocieerd met zulk grof taalgebruik, dat we onlangs toch maar een brief hebben gestuurd. Als je een campagne over normen en waarden begint, moet je niet regel één van het fatsoen - ik zal geen plagiaat plegen - overtreden."

(Bron: Intermediair 41 - 10/10/02)


En voor wie nog niet weet om welke campagne het gaat: [KH] Dick bruna 1,2,3 (12 +)


Ben benieuwd, wat vinden jullie? Dacht je bij de tekeningen meteen aan Dick Bruna? Of ja, dat was ook de titel van het topic, maar ik kreeg de tekeningen via de mail en toen stond er 'Dikkie Dik' boven, en toch dacht ik meteen aan Dick Bruna toen ik ze zag. Best interessant, dat copyright en merkenrecht...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:56

Ja ik dacht er meteen aan.Ik moet er wel een beetje aan wennen zoals het gebracht wordt......Komt bij mij vreemd over.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:48

"We hebben bewust andere lijnen gebruikt, andere kleuren en zelfs andere verhoudingen tussen bijvoorbeeld gezicht en de rest van het lichaam."

Ik vind dit een beetje gebanketstaaf... Beetje goedpraterij. 99% van NL dacht meteen aan de Nijntje strips. Of ja, dat is dus niet wetenschappelijk onderzocht door me, gokje Haha!

Maar ja, beetje suf dat Mercis er nu pas mee komt. Ze hadden dit wel kunnen verwachten lijkt me.

Anyway, ik vind het wel een sterke campagne hoewel de filmpjes een wat te droge stem hebben, stilstaand zijn ze cooler IMO. Vraag me alleen af of ze effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:50

Ik dacht ook dat het tekeningen van Dick Bruna waren, lees nu pas dat dat niet zo is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:59

Met name de vogeltjes deden het bij mij.

(jaja, kzie ze vliegen )

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:48

???????????????
Ik ken ze nog helemaal niet

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:58

Ze doen mij wel denken aan tekeningen van Dick Bruna, vooral met die tekstjes erbij, ook wel Bruna stijl. (tenminste wat ik me er nog van kan herinneren Haha! )
Ik had ze nog niet gezien, vraag me af of het wel werkt. De meesten die het aangaat hebben zo'n plaat voor de kop dat ze er niet eens aan denken dat het op hun van toepassing zou kunnen zijn.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:00

Nu ik voor de tweede keer kijk is het anders. Omdat het topic idd al Dick Bruna heet, is de vergelijking nog makkelijker gelegd. Het lijkt er zeker wel op.