Welke rassen in de alfabet topics?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Welke rassen in de alfabet topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 20:59

[edit:BartVB]
Dit is een split van:
[FA] de letter J
[/edit]


Karin schreef:
Het beloofde NRPS-lijstje:

Aan wie was dat lijstje beloofd???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:03

Doet dat er wat toe? Ik heb dit topic geopend op mijn werk en had mijn hengstenboek niet bij de hand, terwijl ik tot nu toe bij iedere letter een NRPS-lijstje heb gegeven. Voor niemand in het bijzonder dus, gewoon voor de volledigheid. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 21:15

Zie dezelfde aantekening bij de I

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:46

Daar stond dat ik geen lijstjes moest opsommen en dat we ons zouden beperken tot het KWPN. Alleen is dat bericht nu ineens weg.

Met het eerste kan ik het tot op zekere hoogte eens zijn. Als meerdere mensen daar moeite mee hebben, dan stop ik met lijstjes geven. Maar ik zie niet in waarom het KWPN zo oppermachtig is dat er 26 verschillende topics aan gewijd moeten worden, voor iedere letter één. Er zijn genoeg Arabieren, Trakehners en Welsh-hengsten (om maar wat te noemen) te bedenken die misschien wel meer voor de fokkerij hebben betekend dan een willekeurige KWPN-hengst. Ik zou het persoonlijk jammer vinden als we ons tot het KWPN zouden beperken. Maar dat is mijn mening.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 21:55

Het is gewoon een manier om zo veel mogelijk ervaringen uit te wisselen die voor een bepaalde groep interessant is. Als er 10 meisjes over haffies en tinkers gaan vertellen haken degenen die wel ervaringen willen uitwisselen af. Ik ga ook niet bij een vraag over Welsjes of shetties kijken, daar heb ik op dit moment niets mee. Maar ik vind het wel heel boeiend om meningen te horen van mensen die kinderen hebben van bepaalde rijpaardhengsten. Vooral als die meningen niet stroken met de officiele. Dat was het oorspronkelijke doel van het beginnen van de hengsten op alfabet door mij.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:15

Kan kloppen dat dit voor jou het oorspronkelijke doel was maar er zitten vele honderden mensen op Bokt en die mensen zijn niet allemaal geinteresseerd in KWPN-ers. Verder zag ik dat er ook gezegd is dat 'NRPS' ook wel mag dus ik snap de bovenstaande discussie niet zo.

Bokt is voor heel paardrijdend Benelux, ook voor mensen met Welshes, Shetlanders en noem het maar op. Wat diepgang mbt een bepaald ras mag zeker wel, graag zelfs! Maar om daar meteen 26 topics aan te wijden? Mwoh. Lijkt me ook een beetje overdreven om dadelijk eenzelfde serie van 26 topics te beginnen voor de Trakehners, de Welsh hengsten, de Engelse Volbloed en ga zo maar door, zou ook nogal saai worden.

Live and let live. Als goudvissen hengsten zouden hebben zouden die er wat mij betreft ook bij mogen als daar interesse in is.

Als het nu om 1 of 2 topics ging dan is het echt geen probleem als men dat topic beperkt tot 1 ras, dat is alleen logisch. Maar meteen 26? Liever niet Haha!
Thanks.
Ik ga dit topic trouwens ook even splitsen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:30

Bart sorry, even off topic, maar als er oneindig veel topics mogen zijn over kleurtjes bandages, zadeldekjes, handschoentjes enz enz, oneindig veel topics over hoe lief het paardje is van dressuurdame 1 en springwonder 2, waarom mogen er dan niet 26 topics zijn over een interessant onderwerp als dekhengsten??????Het lijkt me zelfs wenselijk dat de topics per ras gesplitst zijn, want dan kan iedereen uitkiezen welk ras hij wil volgen.


Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:34

fabienne schreef:
Bart sorry, even off topic, maar als er oneindig veel topics mogen zijn over kleurtjes bandages, zadeldekjes, handschoentjes enz enz, oneindig veel topics over hoe lief het paardje is van dressuurdame 1 en springwonder 2, waarom mogen er dan niet 26 topics zijn over een interessant onderwerp als dekhengsten??????Het lijkt me zelfs wenselijk dat de topics per ras gesplitst zijn, want dan kan iedereen uitkiezen welk ras hij wil volgen.


Kan (ook offtopic, sorry) niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben Fab,.....

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:42

Stel dat het beperkt zou blijven tot 5 rassen, dan zitten we dadelijk met 130 door elkaar lopende topics met alleen een opsomming van dekhengsten Scheve mond Lijkt me niet heel erg nuttig en vooral onoverzichtelijk.
Als je een diepgaand topic over een KWPN hengst wilt, by all means start er 1. Ik vind het echter een beetje flauw om een groot deel van Bokt buiten te sluiten in 26 topics tegelijkertijd.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:48

Als je het over een hengst gaat hebben volgen algauw alle andere hengsten. Lijkt me dan ook niet echt zinvol

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:39

sjakie schreef:
Als je het over een hengst gaat hebben volgen algauw alle andere hengsten. Lijkt me dan ook niet echt zinvol

Juist wel,
op die manier komen hengsten ter sprake die bij sommige in de vergetelheid zijn gekomen.
Ik zelf ben ook maar een broekie en ik vind het leuk om van de ervaren / oudere garde te lezen wat hun ervaringen zijn met bepaalde nakomelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:03

Volgens mij was er een topic waarin hengsten besproken werden en werd er toen geopperd om dat per letter te doen, toevallig werkt dat bij het KWPN zo, maar dat is toeval.
Volgens mij was het de bedoeling om dingen te vertellen over bepaalde hengsten, zijn er kanttekeningen, moet je ergens rekening mee houden, zijn er speciale zwakke of juist sterke punten??? Dat soort dingen. Ik vind het best jammer dat er door sommigen, en dan bedoel ik dus namen zonder enige aanvullende informatie, alleen maar namen gegeven worden. Een hengstenboek opnoemen kan iedereen, dat is geen kunst. Het lijkt mij juist waardevol om ervaringen te vertellen in plaats van altijd maar te blijven klagen over de Amor's, Doruto's, Ferro's en Kracks. Dan is het alfabeth wel handig, en vooral makkelijker te volgen. We zijn nu bij de K en ik ben nog niks wijzer over Contender, Farrington, Hamlet etc, behalve dat ze bestaan maar dat wist ik al. Over het NRPS ben ik nog minder te weten gekomen en dat vind ik jammer. Mijn focus ligt op het KWPN en het Hannoveraanse stamboek, maar dat betekent in mijn ogen niet dat andere rassen niet aan bod zouden mogen komen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:31

Ik ga met Lovely mee, ze zegt het in mijn ogen heel duidelijk. Het oorspronkelijke idee van Sarabande vind ik persoonlijk super, alleen dus jammer dat sommige mensen niks vertellen over een hengst. Ik probeer er iig een regelmatig linkje bij te plaatsen en wat info dan heb je toch een beetje een idee. Zou wel leuk zijn als dat nog wat meer gebeurde. Mijn intresse gaat ook niet alleen uit naar het KWPN maar ook naar de duitse rijpaarden (eigenlijk meer). Zal eens kijken of ik nog wat toe kan voegen (niet nu). Maar ik denk dat er mensen zijn die meer kunnen vertellen. Pling

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:53

Lovely:
Citaat:
Een hengstenboek opnoemen kan iedereen, dat is geen kunst.


Laat ze het toch vlug effe aframmelen.
Dan zie je inderdaad hoeveel kennis er zit over hengsten.(zero)

Zijn we klaar voor dat de hengstenkeuringen beginnen.
En kunnen we weer verder tot de orde van de dag.
Gewoon er weer stevig tegen aan. Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 08:43

Het oorspronkelijke idee was om wat over elkaars ervaringen met de nakomelingen van hengsten uit te wisselen. Het beperken tot het KWPN en aan het KWPN verwante rijpaardrassen was alleen een optie om het duidelijk te houden. De splitsing van letters is niet door mij gebeurt, maar ik vond het wel een goed idee. Het opratelen van indexen van hengstenboeken is al eerder, en niet alleen door mij, als zijnde off topic genoemd. Dat ik op deze manier als een klein kind op mijn vingers getikt wordt vind ik erg denigrerend. Ook de plaats waarop dat gebeurde wordt verkeerd weergegeven, Bart zijn reaktie is NA mijn vorige bericht :
(Het is gewoon een manier om zo veel mogelijk ervaringen uit te wisselen die voor een bepaalde groep interessant is. Als er 10 meisjes over haffies en tinkers gaan vertellen haken degenen die wel ervaringen willen uitwisselen af. Ik ga ook niet bij een vraag over Welsjes of shetties kijken, daar heb ik op dit moment niets mee. Maar ik vind het wel heel boeiend om meningen te horen van mensen die kinderen hebben van bepaalde rijpaardhengsten. Vooral als die meningen niet stroken met de officiele. Dat was het oorspronkelijke doel van het beginnen van de hengsten op alfabet door mij.)
en niet ervoor geplaatst. Het lijkt de echte paardenwereld wel.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 08:51

Eehm Verward
Ik zie het bericht dat je nu aanhaalt net boven mijn bericht staan?
Mijn bericht is van 22:15, dat van jou van 21:55. Als dat bij jou anders is dan hoor ik dat graag, dan gaat er iets niet helemaal lekker met de software Scheve mond

Ik vind het best als in die topics de focus op KWPN ligt, daar zal het toch wel op neerkomen die trend is al gezet. Het gaat mij echter te ver om andere rassen helemaal uit te sluiten op een dergelijke resolute manier. Het zou leuk zijn als we het interessant kunnen houden voor anderen, misschien leren we er zelfs wel van Haha!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 08:53

BartVB schreef:
Eehm Verward
Ik Het zou leuk zijn als we het interessant kunnen houden voor anderen, misschien leren we er zelfs wel van Haha!


Dat was de bedoeling. Het gaat niet om uitsluiten, dat is nooit gebeurt het gaat om het afratelen van namen!!!!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:16

Klopt, uitsluiten is nooit gebeurd, de ene na de andere Duitse, Franse, volbloed en ook Welsh hengst wordt naar voren gebracht. Dat de nadruk op KWPN ligt komt misschien doordat er meer mensen zijn die daar veel over weten en omdat het merendeel met WPN'ers werkt?

Het alleen maar noemen van namen en indexen lijkt mij niet zo zinvol, dat kunnen we allemaal opzoeken ten slotte. Het gaat juist om de interessantere informatie, dat is veel leuker. En als het bij bepaalde hengsten over de vererving van talent en beweging of vermogen gaat, dan denk ik dat er vanzelf weinig inbreng zal komen over Shets of Haflingers, dat zijn namelijk geen rassen die veel in de fokkerij van sportpaarden worden gebruikt.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:50

Ik wil best wat welsh cob hengsten noemen en info over geven, denk alleen dat het gezien wordt iets irritants wat in de weg staat...

KWPN interesser ik me nog steeds voor, ik vind het alleen jammer dat er weinig echt interessante info wordt gegeven. Meeste wat er staat komt uit hengstenboeken en van internet.

germie

Berichten: 25915
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:10

Alle rassen zou ik zeggen, ik sta open voor alles. WEet wat van NF, welsh, nrps en kwpn af. Heel klein beetje Haflinger.
Bij de letter D mag echt de welsh hengst Downland Folklore niet vergeten worden, en bij de T, de Tetworts (ofzo?) niet

Bij de G hebben we nog de omstreden NF GOLDEN WONDER. Alle roddels e.d. horen erbij, ongeacht ras zou ik zo zeggen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:46

ik vind dit maar vage topics hoor: hengsten met de letter......
Als iemand iets zoekt komt het er wel te staan.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 17:51

Je hebt er trouwens ook aan meegedaan.
En ik vind ze nuttig persoonlijk, als het goed gebeurd.
Ben je toch een beetje op de toekomst voorbereid.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:08

dat er een lijstje wordt neergezet hoeft toch niet te betekenen dat iemand anders niet een paard uit dat lijstje kan bespreken? geeft juist misschien ideeen om t over die hengst te gaan hebben.
Ik heb helemaal geen verstand van hengsten, maar toch noem ik af en toe een hengst in de hoop dat een ander er nog een leuk verhaal of idee over heeft.
ik ben nog jong maar wil wel graag meer weten over bepaalde hengsten. en juist doordat ik op dit moment van veel verschillende hengsten nakommelingen zie vind ik t leuk om van die hengsten dingen te horen zodat ik kan kijken of t op die nakomeling slaat enzo.

ik wil graag veel weten en er lopen hier genoeg mensne rond waarvan ik wat kan leren maar sommige van die mensen zeggen alleen maar dat de rest er geen verstand van heeft en dat ze t zelf beter weten. laat mij dna zien dat je t beter weet en vertel erover ipv alleen maar naar andere wijzen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-02 19:27

Even to the point. Ik heb dit topic niet geopend het is onder mijn naam geopend. Het onderwerp wordt opgeblazen en het eigenlijke doel vergeten. Ik vind het opsommen van een rits hengsten zinloos. Het nodigd niet uit tot reaktie. Indien iemand iets wil weten over een hengst kan dat gevraagd worden. Er kan dan gericht geantwoord worden. Het alfabetisch bespreken van de hengsten heeft het voordeel dat iedereen die nu of later iets zoekt of iets wil toevoegen het in het al bestaande topic zo kan vinden. Dus een oeverloze discussie over welke soorten niet of wel is niet mijn keuze. Ik had een voorkeur omwille van de duidelijkheid. Dus het lijkt mij zinniger om op de daar voor bestemde topics reacties toe te voegen over de eigen ervaringen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 19:33

Ik vindt het juist goed dat alle rassen door elkaar lopen. Zo krijg je toch van veel hengsten een beetje informatie mee. Ik plaats ook altijd trouw onze I.H.W.-hengsten. We zijn tenslotte net zoals het KWPN erkend en samen met alle andere stamboeken zijn we dus even belangrijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, kiko en 86 bezoekers