Te laat ingeent! erg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Te laat ingeent! erg??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 19:56

Hoi,Jordy is dinsdag dus ingeent tegen Influenza en Tetanus en nou kwam ik er vandaag pas achter dat ik het een maand te laat heb gedaan!
Is dit erg en zoja moet ik hem dan nog een keer laten enten??
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
groetjes simone

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:11

Ja,het gaat je geld kosten.Als je wilt starten is op dit moment je inentingsbewijs niet in orde.Je zult binnen de gestelde tijd je enting moeten herhalen":Basisvaccinatie=tussen de eerste en tweede enting mag niet minder dan 21 en niet meer dan 92 dagen zitten.Boostervaccinatie=binnen 365 dagen
Laatste vaccinatie niet korter dan 10 dagen voor begin evenement

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:25

de mijne is ook ewel eens te laat geent (dit jaar dus)
je moet binnen 6 weken je paard nog een kleer laten enten..

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 20:31

ik rij geen wedstrijden is het dan niet erg of wel,op stal zeiden een paar mensen dat het dan niet zo erg was??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:39

Ik was dit jaar ook een maand te laat. De veearts heeft toen een andere datum in mijn entingsboekje geschreven. Niet helemaal zoals het hoort, maar goed.
Ik rij trouwens geen wedstrijden, dus voor mij zo het denk ik niet zo'n ramp zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:01

Als je wedstrijden zou rijden, dan zou het idd. een probleem zijn.
Maar als je geen wedstrijden rijdt dan kom je qua inentingspapieren niet in de problemen.
Verder zou ik me er niet teveel zorgen om maken, een maand te laat is geen doodzonde.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:05

Ik weet dus niet wanneer Ivanka is geënt, ik heb er geen entingsboekje bijgekregen namelijk en in haar paspoort staat ook niet wanneer ze voor het laatst is ingeënt, wat nu eigenlijk wel handig zou zijn. Ik heb aan de vorige eigenaren gevraagd wanneer ze voor het laatst was ingeënt, maar dat wisten ze niet meer Frusty Heel handig...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:14

Tinne, dan moet je dus inderdaad een basisenting laten doen. Ik wist ook niet of Pol geënt was en heb dus met de stal samen laten enten en 4 weken daarvoor de eerste van de twee entingen apart gehaald, dan weet je iig zeker dat het goed zit.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:28

Jordy schreef:
ik rij geen wedstrijden is het dan niet erg of wel,op stal zeiden een paar mensen dat het dan niet zo erg was??


Een enting is 12 maanden geldig, daarna niet meer. Dat wil dus zeggen dat ze na die tijd vatbaar bevonden worden. Om dat weer onvatbaar te krijgen moeten ze dus wel die basisenting krijgen. De gezondheid van je paard geldt immers niet alleen als je wedstrijden rijdt.

Vraag ook eens aan Myrthe, die kan dat heel mooi uitleggen Haha!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:03

Eh, ik durf het haast niet te zeggen, maar onze DA verandert gewoon even de datum......ik ben ook wel eens een beetje te laat geweest.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:12

NaVy!"]
[quote="Jordy schreef:
ik rij geen wedstrijden is het dan niet erg of wel,op stal zeiden een paar mensen dat het dan niet zo erg was??


Een enting is 12 maanden geldig, daarna niet meer. Dat wil dus zeggen dat ze na die tijd vatbaar bevonden worden. Om dat weer onvatbaar te krijgen moeten ze dus wel die basisenting krijgen. De gezondheid van je paard geldt immers niet alleen als je wedstrijden rijdt.
Haha!
[/quote]

Navy, daar heb je in principe wel gelijk in.
Het gaat om de gezondheid van je paard, en niet (alleen) om het bewijs van enting.

Toch denk ik dat het vnl. theoretisch is, ik kan me nl. niet voorstellen dat er geen (kleine) marge zit in een tijdsbestek van een jaar.

Dit zou theoretisch inhouden dat je paard bijv. tot 1 october beschermd is, en dat op 2 october de entingen volledig uitgewerkt zouden zijn Verward Verward

Dan blijft natuurlijk de hamvraag: hoe groot is die marge ???
Hebben we het dan over een paar dagen/weken, of misschien over enkele maanden ?
Lijkt me een leuke vraag voor de DA, die kan je er vast meer over vertellen !
Ik ben overigens ook wel benieuwd hoor hoe het precies zit, dus een update is meer dan welkom Knipoog Haha!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:16

oke ik heb die discussie al eens met een dierenarts gevoerd in de tijd dat ik nog jurylid was.
het is dus zo dat als je een ouder paard hebt die in de voorgaande jaren gewoon geent was, het geen probleem is als je een keertje te laat bent er hij heeft dan nl al zoveel antistoffen aangemaakt dat ie echt niet ziek word ofzo.
bij een jong paard ligt dit wel anders, die hebben nog niet zoveel entingen gehad dat ze voldoende antistoffen hebben. dus een jong paard zou ik zelf na 4 weken nog een laten geven.

als je wedstrijden rijd heb het wel een probleem. niet zozeer dat hij ziek word maar de juryleden gaan dan vervelend doen Haha! er zijn nl regels voor het rijden van wedstrijden en daar heb je je aan te houden.

dus jordy, zolang jij geen wedstrijden rijd hoef je je nergens zorgen om te maken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:19

Het wordt dacht ik zelfs aangeraden om ieder half jaar te enten, tenminste dat wordt bij ons wel gedaan dacht ik (zou ik moeten nakijken,weet het niet eens zeker *schaam*), dus reken maar dat een enting met een jaar wel uitgewerkt is!
Influenza is geen stabiel virus, het verandert, de enting wordt daar ook (zoveel mogelijk) op aangepast, vandaar dat regelmatig enten belangrijk is.

Joan
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:42

De enting is na acht maanden uitgewerkt. Het jaarlijkse enten stamt nog uit de tijd dat er geen binnenmaneges waren, en er alleen in het 'groene seizoen' wedstrijden gereden werden. Toen moest er voor de aanvang van het groenen seioen geent worden, dus ieder jaar.
Acht maanden is verstandiger, daarna loopt de werkzaamheid heel snel achteruit. In de 11e maand is het paard nauwelijks beschermd.
Op de renbaan is halfjaarlijks zelfs verplicht.
Joan

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:36

Onze veearts heeft zelf paarden, die wedstrijden rijden en die raadt aan elk half jaar te enten. Als je nooit met andere paarden in aanraking komt en ook andere paarden van je stal niet, dan zullen een paar dagen niet echt uitmaken, denk ik, maar als dat wel het geval is, zou ik toch even met je dierenarts overleggen.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-02 12:58

Bedankt voor de reactie'S! ik moet zowieso toch nog naar de dierenarts dus ik denk dat ik hem anders nog maar een keertje laat enten toch voor de zekerheid!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:46

Margreet schreef:
Het wordt dacht ik zelfs aangeraden om ieder half jaar te enten, tenminste dat wordt bij ons wel gedaan dacht ik (zou ik moeten nakijken,weet het niet eens zeker *schaam*), dus reken maar dat een enting met een jaar wel uitgewerkt is!
Influenza is geen stabiel virus, het verandert, de enting wordt daar ook (zoveel mogelijk) op aangepast, vandaar dat regelmatig enten belangrijk is.


Ik sta op een grote pensionstal met wel meer dan 230 paarden en laat mijn paard dus om het half jaar enten omdat naar mijn idee het besmettingsgevaar groter is. Op stal ga ik nu mee met de entingen en doen we het met een grote groep tegelijkertijd om de 6 mnd.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 15:51

Ik sta dan wel niet op zo'n grote stal, maar wel bijna allemaal wedstrijdruiters en regelmatig lesklanten van buitenaf. Paarden reizen dus veel, contact met vreemden en dus een hoge infectiedruk. Er wordt dus idd om het half jaar geënt en terecht denk ik! (heb het even nagekeken)