Rule 227J EINDELIJK!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Rule 227J EINDELIJK!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 11:32

Belangrijk nieuws voor diegene die een cremello heeft (ken er maar één eigenlijk Haha! , maar toch).

Citaat:
> SPECIAL NOTICE:
>
> Monday October 7th the AQHA Stud Book & Registration Committee had a
> specially scheduled meeting at the AQHA Headquarters in Amarillo.
> They met to discuss several issues including rule 227(i). We were
> informed that the Committee had voted to eliminate Rule 227(i)! They
> also said that they appreciated all of our efforts and the fact that
> we had worked WITHIN THE SYSTEM to get the rule removed. The new
> chairman said they had reviewed the information our group had
> presented and the follow up research done by Gary Griffith, they
> discussed it and felt there were no longer any valid reasons to
> continue to exclude cremellos and perlinos from registration.
>
> The Committee's recommendation for removal of the rule will be
> announced in the Quarter Horse Journal along with the agenda for the
> next convention. At the convention in March of 2003, it will go to
> the Board of Directors and General Membership to be approved.
>
> Once it is approved at the Convention the change will be retroactive
> for horses born before the rule change.
>
> Registration fees will be based on the age (see Rule 222 b) of the
> horse unless the application was previously submitted to AQHA and is
> in their pending files. If a double dilute horse was previously AQHA
> registered and the papers were pulled or voluntarily cancelled they
> can be reinstated for a $25 fee. Horses that have had multiple
> owners will also need SIGNED transfers from each previous owner.
>
> DNA parentage verification will be required for all double dilutes
> born prior to the rule change that are OVER 48 months of age as per
> rule 203(a) OR if they fall under the other DNA requirements in Rule
> 201(g) which include parents less than 2 years of age; result of
> embryo transfer, cooled or frozen semen. If the double dilute is
> less than 48 months parentage verification is not required unless the
> mare falls under DNA requirements in Rule 201(h).
>
> If you have a horse who's dam or sire died without having their DNA
> on file, a DNA profile can be built IF there are 5 or more offspring
> from that horse that can be DNA'd. If that can't be done the horse
> WON'T be able to be registered. (Nat has a mare who's dam died, that
> she most likely won't be able to AQHA registered).
>
> NEXT if you have offspring already born or bred for, out of or by
> your double dilute, you will need to file a stallion breeder's report
> to the AQHA. It is recommended that 2002 reports be filed before
> November 30th deadline this year.
>
> For 2001 and earlier AQHA recommended to issue breeders certificates
> for the foals and have the foal's owners submit them to the AQHA as
> soon as possible. The registration fees for the offspring will also
> be based on their age (per rule 222 b)when the breeder's certificates
> are submitted. Also AQHA registration fees will be increasing as of
> January 1st, so we advise submitting signed Breeder's Certificates
> prior to January 1st for all foals already born that you want to
> register. This will lock in your fees at current prices!
>
> IMPORTANT: Send all paperwork to the Registration Department
> attention of TAMMY CANIDA. Do not send money at this time (unless
> you want to) the AQHA will bill you accordingly after the rule
> changes and goes into effect. Tammy will date stamp and hold all the
> paperwork until the rule becomes effective.
>
> One last note - NO horse can be advertised as registered AQHA horses
> UNTIL they are officially registered and issued AQHA papers.
> However, you can state that Rule 227(i) has been recommended removal
> from the rule book by the Stud Book & Registration Committee at a
> specially called meeting and is PENDING APPROVAL of the Board of the
> Directors and General Membership at the 2003 Convention.


Zou ik nu korting krijgen op een dekking Bloos

Leuk om te vermelden is dat een aantal AQHA-mensen die gestreden hebben voor het opheffen van deze regel creme-rozen hebben gekregen Vingers aflikken

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:42

Okeeeeee geweldig (denk ik)
Maar zou je misschien voor de sufferds onder ons (ik dus) een korte samenvatting kunnen geven...?? Lachen Wat is bijvoorbeeld een 'double dilute' ?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:01

Cer schreef:
Okeeeeee geweldig (denk ik)
Maar zou je misschien voor de sufferds onder ons (ik dus) een korte samenvatting kunnen geven...?? Lachen Wat is bijvoorbeeld een 'double dilute' ?


Double Dilute is een paard met een dubbele bleekfactor, dus een Cremello of een Perlino.

Voorheen wilde de AQHA deze paarden niet registreren en ze zonderden ze uit met behulp van rule 227J.
Deze paarden mogen wel als (breeding stock) Paint bij de APHA geregistreerd worden.

Deze rule change zou betekenen dat ze nu ook 'gewoon' bij de AQHA geregistreerd kunnen worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:25

Gaaf! Het is ze eindelijk gelukt! Dit heeft wel wat voeten in de aarde gehad zeg. Maar nu zijn de fokkers van Quarters niet meer beperkt in hun keuze van hun hengst alleen omdat de kleur niet goed is....!
In Maart 2003 zal tijdens het congress de definitieve beslissing worden genomen. Maar als ze er nu al zo positief tegenover staan, zal het hoop ik goedgekeurd worden.

Ik heb ook gelezen dat ze crop-out Quarters willen toelaten, na parentage verification?

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 13:52

Cassidy schreef:
Ik heb ook gelezen dat ze crop-out Quarters willen toelaten, na parentage verification?

Maar dan zou de 'wit-regel' weer veranderd worden Verward Daar heb ik nog niks over gelezen.

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 14:00

Ik heb even gezocht en hier is het antwoord:
http://www.aqha.com/showing/journal/feature.html
Cassisy je hebt dus gelijk.

Maar ik meen wel te begrijpen dat dubbele registratie dan niet meer mogelijk is. Dus geen Paint-papier meer bij een (later)geregistreerde Quarter meer.

Dus om eea nog ingewikkelder te maken Haha!
Je hebt straks geregistreerde Quarters met vlekken (cq veel wit) en Paints die één kleur hebben Cool

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 14:05

Die AQHA toch Clown !

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:04

De cremello die wij kennen (denk ik) vererft zo'n kleur palomino met een vos?

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:26

Kijk eens op www.slidinghorse.nl ga naar Training, onderaan de pagina klik je breeding aan. Ik denk dat je daar je antwoord vindt Lachen

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 16:18

Ja uit een vos + creme heb je grote kans op een palo, maar het ligt natuurlijk wel aan de kleur van de ouders van de vos. Maar een leuk kleurtje krijg je altijd Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:40

Sugarmiss schreef:
Je hebt straks geregistreerde Quarters met vlekken (cq veel wit) en Paints die één kleur hebben Cool

Ja zeg! Bizar! En wat gaat het antwoord van het APHA daarop wezen?? Ik wacht vol spanning af!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:14

Ik dacht dat cremello´s allerlei erfelijke gezondheidsproblemen kunnen doorgeven zoals kanker en blindheid. Als ik dan mijn merrie zou laten denken zou het zeker niet door zo´n paard zijn, dat risico zou ik niet nemen. Ik weet niet of dit nou zo´n slimme zet is van de AQHA...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:10

Jolande schreef:
Ik dacht dat cremello´s allerlei erfelijke gezondheidsproblemen kunnen doorgeven zoals kanker en blindheid.
??????
Ze werden toch alleen uitgesloten vanwege de kleur? En hoe zit het dan bij de paints met het risoco van Lethal White?
En HYPP?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:23

Jolande schreef:
Ik dacht dat cremello´s allerlei erfelijke gezondheidsproblemen kunnen doorgeven zoals kanker en blindheid. Als ik dan mijn merrie zou laten denken zou het zeker niet door zo´n paard zijn, dat risico zou ik niet nemen. Ik weet niet of dit nou zo´n slimme zet is van de AQHA...


Nope, dat is dus wetenschappelijk bewezen dat het niet zo is. In de veertiger jaren, dat de AQHA werd opgericht, dacht men dat deze dubbele verdunningsfactor hetzelfde was als een albino. En dat is dus niet het geval.

Kijk voor meer informatie www.doubledilute.com

Een paard met dubbele verdunningsfactor is gewoon een heel lichte vos of een heel lichte bruine. Niet iedereen vindt een paard met blauwe ogen mooi, maar het is geen albino, en de levensverwachting is hetzelfde als die van een vos of een bruine...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:25

Carys"]
[quote="Jolande schreef:
Ik dacht dat cremello´s allerlei erfelijke gezondheidsproblemen kunnen doorgeven zoals kanker en blindheid.
??????
Ze werden toch alleen uitgesloten vanwege de kleur? En hoe zit het dan bij de paints met het risoco van Lethal White?
En HYPP?
[/quote]

Lethal White is een erfelijke afwijking die dodelijk is. De voorlopercellen die de kleurcellen, maar ook de zenuwcellen vormen, migreren niet tijdens de embryonale ontwikkeling. Het resultaat is een veulen dat een gedeelte van zijn darmen zonder zenuwcellen heeft. De darm is dus verlamd, het veulen sterft aan verstopping. Dat het veulen wit is is alleen maar bijzaak.

Tja en HYPP is inderdaad een heel andere aandoening. Aan de kleur van het paard valt niet te zien of hij HYPP heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:31

Jolande schreef:
Ik dacht dat cremello´s allerlei erfelijke gezondheidsproblemen kunnen doorgeven zoals kanker en blindheid. Als ik dan mijn merrie zou laten denken zou het zeker niet door zo´n paard zijn, dat risico zou ik niet nemen. Ik weet niet of dit nou zo´n slimme zet is van de AQHA...


Het enige risico dat je loopt door met een cremello of een perlino te fokken is dat je met 100% zekerheid een buckskin, palomino of een smokey black krijgt. Een andere kleur is niet mogelijk...

Is toch gaaf, een apart kleurtje? Hoewel het straks wel zal stikken van de palomino's en de buckskins. Dan is een simpele vos straks wel heel apart...

Ik vindt het alleen maar positief dat je nu vrijer bent in de keuze van de hengst. Als een palominohengst qua uiterlijk, bloedlijnen en character een perfect match is voor jouw palomino of valkkleurige merrie, maar je voorheen niet met hem durfde te fokken omdat je bang was voor een cremello/perlino (niet in te schrijven bij het AQHA dus minder waard)...nu is het mogelijk. Niets hindert je er meer aan om deze combinatie te maken (behalve dan je eigen voorkeur of aversie tegen de dubbele verdunningsfactor)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:33

Cassidy schreef:
Lethal White is een erfelijke afwijking die dodelijk is. De voorlopercellen die de kleurcellen, maar ook de zenuwcellen vormen, migreren niet tijdens de embryonale ontwikkeling. Het resultaat is een veulen dat een gedeelte van zijn darmen zonder zenuwcellen heeft. De darm is dus verlamd, het veulen sterft aan verstopping. Dat het veulen wit is is alleen maar bijzaak.

Tja en HYPP is inderdaad een heel andere aandoening. Aan de kleur van het paard valt niet te zien of hij HYPP heeft.

Ik weet wel dat het verschillende dingen zijn. Ik heb ook een Impressive merrie en heb ook de zenuwen gehad.
Ik bedoelde meer te zeggen dat HYPP door de AQHA voor een groot gedeelte beperkt had kunnen worden.
Kan Lethal White ook niet door betere informatie en beperkingen ingeperkt worden. Kijk eens hoeveel ellende er van dergelijke erfelijke ziektes komt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:39

Wat ik niet begrijp is waarom je nu tijdens de double dilute discussie met HYPP en Lethal White komt? Is dat niet misschien een nieuw topic waard?

Het heeft de voorstanders 6 jaar geduurd om regel 227 (j) uit het ruleboek verwijderd te krijgen. Op dit moment ligt aan de verantwoording van de fokker om paarden met HYPP of lethal white te laten testen alvorens ermee verder te fokken. Als er mensen zijn die zich sterk maken bij het stamboek om deze paarden niet voor de fok toe te laten, en een campagne beginnen om dragers van deze aandoeningen uit te sluiten denk ik dat je daar een zware kluif aan gaat hebben. Het is makkelijker paarden toe te laten dan uit te sluiten....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:42

Cassidy schreef:
Wat ik niet begrijp is waarom je nu tijdens de double dilute discussie met HYPP en Lethal White komt? Is dat niet misschien een nieuw topic waard?

Omdat het in een keer aan een erfelijk aandoening werd verbonden.
Niet gelezen?

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 21:44

Ja OLW kan ook ingeperkt worden, maar veel mensen weten niet dat een niet paint ook het OLW-gen kan dragen, omdat dit niet alleen bij een Overo voorkomt. Dus laat niemand er op testen. Alleen die fokkers die met 2 Overo's gaan fokken doen die test.
De kans dat het bij andere paarden voorkomt is superklein, maar toch bestaat het.

Om even terug te komen op de genoemde genetische mankementen aan een cremello: door de helblauwe ogen zijn ze natuurlijk wel veel gevoeliger voor zonlicht. De reden dat men zegt dat blauwe ogen sneller blind zijn, zal daar vandaan komen. Of ze moeten bij scherp zonlicht binnenstaan of een goeie zonnekap omhouden.

Cassidy; hypothetisch vraagje. 2 cremello's kruisen levert natuurlijk een cremello op, maar hoe zou het hier zitten met erfelijke eigenschappen, m.n. wat je bij de dubbele roan-factor nog wel ziet gebeuren Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:52

Geen probleem. Cremello x cremello = 100% cremello. Er zijn geen genetische afwijkingen bekend die gekoppeld zijn aan het verdunningsgen, wat bij het roan-gen wel het geval is.

En blauwe ogen gevoeliger voor het zonlicht is niet waar. Kan niet uit ervaring spreken, maar heb mijn wijsheid van www.doubledilute.com. Wat ik me wel kan voorstellen is een verhoogde kans op zonnebrand bij die roze huid. Maar dat heb je bij een Paint met veel wit ook....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 22:04

Sugarmiss: kijk even op: http://www.doubledilute.com/cremecolors.htm

Misconception #4- If you breed double dilutes together you are going to wind up with weak horses with tons of problems.

False- creme genes DO NOT ACCUMULATE. You cannot have more than two creme genes in any horse. For this reason, breeding dilutes, or even double dilutes together will not increase the lightening of the skin, etc. It's essentially the same as breeding sorrels together: the resutling horse will be a sorrel, getting 2 red genes, one from each parent. Same principal when breeding cremes, just different colors. ALSO- Notice exactly what the creme gene affects: the color of the horse's hair, skin and eyes. Nothing else. It is the same horse with or without the creme genes, only the color is different: it has the same immune system, bone density, resistance to sunburn, stamina and every other strength it would have as a red, bay or black. Anything to the contrary has been disproved by experience and by experiment. If there were any doubts about this, one could just look at the many things that are done with people and thier Double Dilutes. To see these horses performing and proving this point- please visit our Performance Cremes page

DubbelFun

Berichten: 88664
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 22:23

OK duidelijk. dank je.
Met die ogen heb ik nl wel de ervaring dat ze erg gevoelig zijn, maar met kap is gaat het prima.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:04

dit was hartstikke goed nieuws!!
bedankt sugar Lachen
mijn cremello jongen kan als het goed is volgend jaar aqha geregistreert worden, maar naast de cremello/perlino regel willen ze dus ook de wit-regel gaan aanpassen...het zal me benieuwen of dat allemaal gaat gebeuren

cremello is puur een kleur, er zijn verder geen lichamelijke problemen mee verbonden,
zelfs de rose huid is niet echt rose, een cremello kan ook een bles en witte voetjes hebben
afgelopen zomer heeft mijn paardje niet 1 keer een verbrande neus gehad, en ook geen last van de zon met zijn licht gekleurde ogen
hij was wel dag en nacht buiten, misschien scheelt dat

wel leuk dat ik op bokt dit bericht las Lachen

een fotootje van cremeboy;

Afbeelding

zijn er nog meer cremello-eigenaren in nederland?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 23:12

zoooo, die is verandert! Het is een hele flinke jongen geworden....

Je zult nog even af moeten wachten tot het congres in Maart 2003, dan is het pas officieel. Maar als er nu al positief is gereageerd, denk ik dat het geen probleem moet opleveren.

En volgens mij ben jij de enige Cremello eigenaar in op bokt.

Heb je nog een ander foto van cremeboy?