Steigeren op commando..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Steigeren op commando..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 18:25

Jaja, na veel enthousiaste verhalen, een beginnetje vorig jaar lente en het lezen van Paardenschool zijn ook Navy en ik weer verder gegaan met de Vrijheidsdressuur, wat eigenlijk heel goed gaat. Uiteraard netjes bij stap 1 begonnen, en zo opgebouwd, maar nu lopen we toch tegen een probleempje aan..

Namelijk het steigeren op commando. Ik dacht dat dit onbegonnen werk was als geen "optilbaar formaatje" had, maar dat valt mee. Ik heb haar al zover dat ze een sprong maakt als ik "op" zeg. Maar, hooguit 50 cm.
Hoe bouw ik dit nou uit naar een "echte" steigering?
(En, alvast om de reactie´s voor te zijn.. Knipoog Ik weet wat ik doe, wat betreft risico´s endergelijke..)

Groetjes Mandy

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:13

Oke, je zegt er bij dat je weet waar je mee bezig ben. Daar vertrouw ik dan maar op. Ik leer het Dennis(iig de komende paar jaar) niet omdat ik denk dat het fout gaat.

Niet te snel belonen. Alleen belonnen als je een echt goeie/hoge hebt. En niet met minder genoegen nemen. Dan willen ze meer en weten dat ze pas wat krijgen als het echt goed is.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:07

Zoals Dennis al zei, alleen genoegen nemen als je het goed genoeg vind. Pinky deed het andersom, in het begin heel netjes, recht en hoog en daarna 'sprong hij maar wat'. uiteraard niet beloond en hij merkte snel dat alleen echt mooi en rustig steigeren (op MIJN commando!) een snoepje betekende.


Ik heb het Pinky geleerd toen hij 3 was. Ik heb er lang over getwijfeld of ik het hem zou leren. Zou hij er misbruik van gaan maken??
Eigenlijk meer perongeluk leerde hij het heel snel, en ik ben vanaf sec 1 consequent geweest met het steigeren NIET op commando. Dat werd uiteraard afgestraft.
Ik oefen het amper, denk dat hij het niet eens meer kent, na 3 maanden. Ook heeft hij er helemaal geen misbruik van gemaakt.
Dus ik zou het hem zo weer 'leren' (met een snoepje lukt het vast wel Knipoog )

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:48

kan iemand mij vertellen hoe je een paard in hemelsnaam kunt leren om te steigeren?????lijkt me wel handig voor mijn paard? is hier al een topic over zo ja waar dan?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:17

je moet het dus niet leren omdat het 'handig' is, dat zei iemand op stal vorig jaar ook, Pol kon het zo leuk dus dat willen wij ook leren, ik heb het ze dus niet geleerd.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:22

zie mijn profiel, idd erg mee oppassen want sommige paarden kunnen het tegen je gaan gebruiken en commando's geven die je nergens mee kunt verwarren!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:36

Dat van die commando's is inderdaad waar, 2 jaar geleden was ik er net mee begonnen met het commando ' hoog' maar dat bleek niet zo handig, als je dan ho zegt kwam ze ook omhoog, ik heb ton een paar maanden niks meer eraan gedaan en ben er langzaam weer mee begonnen met het commando ' up' en dat gaat prima.

Op dit moment gaat ze er erg netjes mee om maar dat is weleens anders geweest, als ze ook erg druk is of een tijdje op stal heeft gestaan komt ze aan de hand regelmatig omhoog. In het begin was het helemaal een ramp toen steigerde ze te pas en te onpas, alleen wanneer het haar uitkwam, gelukkig is dat nu minder.

Als mensen aan mij vragen hoe ik dat heb geleerd vraag ik meestal eerst wat voor een pony ze hebben, in principe wil ik het alleen aan iemand uitleggen met een kleine pony en zeker niet met een haflinger, fjord oid, want die zijn loeisterk, verder is er zeker in het begin als ze nog zo enthousiast zijn het gevaar van omklappen.
Op stal vonden ze het 'wel stoer' maar aan die mensen leer ik het dus niet.

Renee

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 11:05

Mijn pony Nishrina die kan ook steigeren op comando.
Ze begon heel laag , en ging steeds hoger , nu gaat ze soms zo hoog dat we wankelen .. best eng dan hoor, ben nog noiit met haar omgevallen gelukkig.
Mijn pony werd steeds sterker en ontdekte steeds verder haar kracht . Ik vind dat je wel moet belonen als je paard het al laag doet want dat is toch wat je vraagd?.. dus is het goed , vanzelf gaan ze hoger...
Heb je er al fotos van ?
Op mijn profiel staan foto's van mijn pony.. ook steigeren.. en knielen..
veel succes verder.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 13:50

denk dat je me verkeerd begrepen hebt. sorry
baily kan al complimenteren. buigen liggen. bij elkaaer gaan staan en zitten weet alleen nog niet hoe ik hem moet laten steigeren... daarom wil ik het graag weten

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:20

ik zou ook graag mijn paard leren op commando te steigeren. maar het lukt me niet, ze gaat zelfs nog niet omhoog! naturlijk kan ze buigen en compliment. het liggen niet want ik weet niet hoe je eraan beginnen mmoet. ik weet ook waaraan ik begin! maar bij een paard is het anders, bij een pony hef je een voetje op endan gaat hij omhoog, probeer dat maar eens bij een paard van 500 kg. niet zo gemakkelijk he!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:52

polly. daar heb ik eens over na zitten denken he, klinkt op zich heel logisch, van dat hoog en ho, maar dat lijkt me hetzelfde verhaal bij UH en UP...
Het zou het beste zijn je paard te laten steigeren op het commando bloemkool denk ik Haha!

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:35

Polly, ik heb een shet van 1.02. Kun je me uitleggen hoe ik haar moet leren stijgeren op commando?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:33

Pinky steigert ook op Up. Expres geen Hoog aangeleegd omdat ik voor de kar altijd hoooo gebruik. Al weet ik bijna zeker dat hij geen verband legt.

Ik gebruik trouwens amper Uh en als ik dat wel doe ben ik vaak al heel boos en dan weet hij dat hijk niet moet steigeren Schijnheilig Koe

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 17:22

stef schreef:
polly. daar heb ik eens over na zitten denken he, klinkt op zich heel logisch, van dat hoog en ho, maar dat lijkt me hetzelfde verhaal bij UH en UP...
Het zou het beste zijn je paard te laten steigeren op het commando bloemkool denk ik Haha!



ik denk dat dat inderdaad de enige oplossing is Haha!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 19:56

jilleroo schreef:
lijkt me wel handig voor mijn paard?

wat is er handig aan steigeren?