hoofdstel problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

hoofdstel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 18:12

tje minee he! mijn paard wil zijn hoofdstel niet meer in!! ze gaat met dr hoofd in de lucht staan en gewoon vooruit lopen Extreme duivel . op zich niet erg maar wel zoals ik nu. want als ze dr hoofd omhoog doet kan ik er echt niet meer bij.(ben niet zo groot)dus ik ben zo bezig met bij dr hoofd komen en als ze dan gaat lopen staat ze op me voeten en ik moet haar echt ontwijken als ik niet op tijd ben met een knijp in haar nek (erg he??).
nu heb ik dus een hele blauwe voet en een enorm schuld gevoel dat ik haar met het hoofdstel op dr bneus heb geslagen. (niet expres maar ze stond dus op mijn voet en ik wou dr met haar neus van me afduwen en waarvan zij weer met dr hood ging schudden en me enige mogelijkheid was dus met mijn handen zwaaien maarja daar was het hoofdstel al)
ik ben wel 5 a 10 Gaaaap minuten bezig met het hoofdstel. eerst een heel gevecht en daarna weer langzaam eerst aaien dan hoofdstel om me hand en aaien, hoofdstel om dr neus aaien enz. totdat het bit er aan komt. dus dan nog een keer alles en op goed geluk het bit in dr mond doen (bijna mikken) maar daar gaat ze weer met dr hoofd de lucht in. Lips are sealed
pfffffff Slapen het is echt verschrikkelijk. want ze doet het echt voor de test. Extreme duivel
hellup wie heeft dit ook (geahd) en weet iemand raad want ik voel me echt klunzig.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:13

tandarts??? mischien is er een reden voor dit gedrag????

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 18:16

kan best ik heb geen idee. ik weet wel dat ze erg weinig tanden heeft. ze heeft alleen een rijtje voor tanden en de rest zal nu wel door kunnen komen. ik denk dat dat het idd is. thanks. de eerste de best (reaktie)
maarja wat doe ik eraan. ennuh er nog even vandaar dat ze waarschijnlijk ook regelmatig klierig is. (en toch blijft ze mijn liefste).
wat kan ik hier aan doen??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:24

Een jaarling heeft al meer dan dat rijtje vanvoor hoor, alleen vallen ze niet zo op! Dus die van jou heeft ook al wat meer tanden dat dat rijtje vooraan. Een tipje is het bit insmeren met iets lekkers (appelmoes of zo) en gewoon laten afsabbelen, enkele keren herhalen en niet aandringen om verder hoofdstel aan te trekken (of hoe je het wil noemen), even later nog 's doen, en terug belonen - het paard zal denken fijn ... Vingers aflikken ... MJAM ... en dan wat later toch aantrekken helemaal maar niet rijden, even laten staan zo, laat 'm maar afsabbelen, net iets langer aanlaten, belonen voor goed gedrag, en terug uit - binnen een week is dit gedrag op die manier gekeerd. Wil je er geen tijd aan besteden kan je hem laten happen naar biks of zo en zo het bit in het mondje werken, alleen is de kans groot dat ie dan toch nog omhoogtrekt met z'n koppie ... Laag binden kan dan helpen (en kort) - wees wel voorzichtig, als je steevast het bit tegen de tanden laat klapperen bij het inbrengen of uitdoen zal je paard dit ook gaan doen ... kan ook een reden zijn - ben je er niet zo handig in is een rubberbit fijner als ie toch tegen de tanden komt, of zo'n zeem errond doen.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 18:30

het bit is hiervoor nooit tegen haar tanden aangekomen met in en uit doen want daar heb ik opgelet. ik denk toch dat het haar tanden zijn. ze is trouwens geen jaarling hoor ze is 3 en die wisselen wel hoor!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:38

Weet ik wel, maar de achterste tanden zijn echt behoorlijk later dan de voorste - het kan niet zijn dat een 3-jarig nu al alle tanden gewisseld heeft, normaal zijn nu de voorste twee geruild en de twee ernaast, meer niet. Dat van een jaarling is gewoon om aan te geven dat zelfs een jaarling meer tandjes heeft dan die 8 langsvoor. Ik ben er zelfs niet zeker van of de achterste wel wisselen, ik weet hoe de jaarbepaling aan de tanden gedaan is - maar ruilen die achterste tanden wel???

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:40

En als het toch echte rottigheid is (denk eerlijk gezegd ook dat het de tanden zijn hoor, controleer dat echt eerst!) dan wil het nog wel eens schelen om haar even een handje te helpen met het omhoog houden van d'r hoofd }>
Zij wil 'm toch zo graag de lucht in steken? Prima, maar dan blijft dat hoofd ook daar! Vuist onder de kaak (niet te grof!), en omhoog houden dat hoofd, zo hoog mogelijk, maak het maar onaangenaam. Reken maar dat ze 'm na een tijdje wel willen laten zakken! En dan belonen natuurlijk, want dat is braaf.
Deze truc is vaak veel effectiever dan op de een of andere manier dat hoofd naar beneden te hengelen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:42

Mmmmmmm ... klinkt heerlijk gemeen ... zou wel 's goed kunnen werken!!! hihihihi .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:47

Ach, wat is gemeen.... Pijn doet het niet, onaangenaam is het wel.
Maar nogmaals, echt alleen doen als je zeker weet dat het gewoon rottigheid van je paard is, om onder het werk uit te komen. Als je paard last heeft van z'n gebit en daarom het bit niet in wil is het natuurlijk niet fair om dit soort trucen toe te passen.

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 19:26

nee het is geen rottigheid tenminste dat weet ik nu. maar heeft iemand een idee hoe ik dat nare gevoel van doorkomende tanden kan verlichten?? zoals bij mensen baby's een bijtring? ik zit te denken aan een boomtak maar dat in stal en wat voor soortboom??
misschien een idee voor een uitvinding??

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:28

Als jouw paard aan het wisselen heeft heeft ze waarschijnlijk pijn. Denk maar aan baby's die aan het huilen zijn tijdens het wisselen. Een tijdje andere dingen doen dan rijden met hoofdstel is een optie, maar een controle door een goede paardentandarts is natuurlijk helemaal super! Misschien zit er wel een wolfstandje. Ik ken namelijk een paard die een maand haar hoofdstel daarom niet in wilde en na het verwijderen duurde het nog een maand of 6 voor het zonder brokjes oid redelijk lukte. Let dus op dat je het niet perongeluk verknald!