Hackamore èn martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Hackamore èn martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 12:55

Ik wil Alfie dus met hackamore gaan rijden. Alleen heeft ie af en toe de neiging om, als we andere paarden tegenkomen in 't bos, z'n hoofd in de lucht te gooien en flink te gaan brullen.

Vroeger reed ik 'm met Thiedeman, tegenwoordig met martingaal en soms gewoon zonder. Ligt een beetje aan de situatie.

Nou zat ik te denken om, zeker in het begin met de hackamore, er toch maar een martingaal bij te gebruiken. Maar kan dat eigenlijk wel hackamore en martingaal samen?
Ik meen me vaag te herinneren 't bij springruiters wel eens gezien te hebben, maar weet dat dus niet zeker.

Wat vinden jullie ervan?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:25

Poeh weet je het wel zeker?? Met een hackamore kan je zo zijn neusbeen breken hoor!! Daar moet je een heel stille, rustige hand voor hebben. ! x hard trekken en .... Frusty .

Waarom wil je met een hackamore rijden?? En met een martingaal is het helemaal uitkijken natuurlijk!! Heel gevaarlijke combi..

Die prof springruiters kunnen er wel mee rijden ja, maar ik zelf zou het niet aandurven hoor!

Een scheermes in de handen van een chirurg is een prachtig instrument maar in de handen van een aap een levensgevaarlijk voorwerp.....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:46

Helemaal met Suzanne eens

Waarom ineens een hackamore?
En samen met martingaal brrrr

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:57

Ik ben het ook met Suzanne eens, niet doen!
verder heb ik er eigenlijk niet veel meer aan toe te voegen Lachen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:00

en is het niet zo, dat als het paard ineens z'n hoofd omhoog gooid ook z'n neusbeen kan breken?
die klap lijkt me nogal hard, omdat hij door de martingaal geblokkeerd wordt.
of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:12

Nikita hebben ze in Duitsland met hackamore proberen te breken, is niet gelukt, maar het littekenweefsel zit er nog als herinnering Boos! Huilen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 14:15

Ik heb al eerder met hackamore gereden, alleen op andere paarden. Ik weet dus echt wel dat je er niet hard aan moet trekken. Zo'n dombo ben ik nou ook weer niet Frusty. Ik rijd trouwens doorgaans met een doorhangende teugel zoals je ook met een hackamore hoort te rijden. Ik wil het vooral voor het buitenrijden en voor de endurance gaan gebruiken. Waarom? Omdat 't je paard een stuk meer vrijheid geeft en hij niet urenlang met een stuk ijzer in de mond loopt. 't lijkt me gewoon een stuk prettiger voor hem. Ik heb trouwens een hackamore met KORTE scharen gekocht. Lange scharen vind ik veel te scherp.

En om een neusbeen te breken moet je de hackamore om te beginnen al te laag bevestigd hebben en ten tweede al verrekte hard trekken hoor.

Maar goed, ik begrijp dus dat jullie 't niet zouden doen. Zijn er nog anderen die een andere mening zijn toegedaan?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:52

Ik denk dat een martingaal niet nodig is bij een hackamore. Immers, de martingaal zorgt bij het omhoog brengen van het hoofd dat de druk van onder komt, omdat je anders het bit alleen maar richting kiezen trekt en je je paard dan helemaal niet meer kunt sturen.
Maar met een hackamore kun je volgens mij ook nog gewoon druk op het neusbeen zetten met je teugels.
Dus op zich is het rijden met een hackamore wel een optie, denk ik, mits je paard er goed op reageert en jij weet hoe je het moet doen. Maar ik denk niet dat het echt verstandig is als je er dan ook nog een martingaal aanzet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 15:29

OK, dank je, ik zal er nog eens over denken.

Nog meer meningen?

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:17

Over de martingaal in combinatie met de hackamore zal ik niks zeggen, Marije lijkt een logisch punt te hebben maar zelf heb ik er weinig verstand van.

Verder vraag ik me af waarom iedereen toch zo tegen een hackamore is? Ikzelf ben ook voor het bitloos rijden, en ben van mening dat, als dit op de juiste manier gebeurd, dit een prettigere manier is voor het paard. Een harde hand met een bit richt meer schade aan dan een hackamore die op de goede manier gebruitk wordt..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:25

Tsssk , iedereen zit weer op de spreekstoel om de Hack af te zaniken hoor Haha! .

De hackamore is echt geen martelwerktuig , wil je een neusbeen breken of dergelijke indianenverhalen dan moet je wel ZO bizar idioot ermee omgaan..... zeker die met kleine scharen die is echt niet gevaarlijk als je een beetje verstand hebt , en als je er eens hard mee in moet komen geeft dat niks. Aan een dressuurstang of pelham bv. zit ook een kinketting , daar zou je in theorie ook heel wat mee kunnen slopen.

Maarja.

Ik zou niet weten waarom een Hack niet icm met een martingaal zou kunnen.
Lijkt mij prima te doen hoor.

Als het paard braaf loopt hangt de martingaal los (en de teugel ook nog eens zoals alvaron ermee rijdt als ik het goed begrijp Knipoog ) en heeft dus geen inwerking , gaat het paard overdreven hoog met het hoofd dan trekt de martingaal de teugels naar beneden en zodoende ook het hoofd naar beneden.
Het paard heeft dus zelf in de hand hoe hoog de druk wordt op de neus.
Kan imo net zo weinig of veel kwaad als een paard met hulpteugel rijden/longeren , daar hebben ze zelf ook de inwerking ervan in de hand mits alles goed afgesteld staat natuurlijk Lachen .

Moet best kunnen vind ik hoor , Hack met martingaal , mits dus netjes ingesteld en met verstand gebruikt , maar dat is met welke andere optoming dan ook niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:01

Als je met een hackemore je paard z'n neus breekt, ben je wel zo'n ongelofelijke nerd dat je dat met ander materiaal ook wel voor elkaar krijgt Haha!
Een hand die geen hackemore kan besturen, heeft ook niks bij een bit te zoeken.

Hackemore is niks mis mee, combi met martingaal vind ik niks, omdat de inwerking van de hackemore niet correspondeert met die van de martingaal (neerwaarts). Komt door de scharenwerking van de hackemore.

Ik zou lekker met hackemore gaan rijden, verder niks.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 07:58

pmarena schreef:
Als het paard braaf loopt hangt de martingaal los (en de teugel ook nog eens zoals alvaron ermee rijdt als ik het goed begrijp Knipoog ) en heeft dus geen inwerking , gaat het paard overdreven hoog met het hoofd dan trekt de martingaal de teugels naar beneden en zodoende ook het hoofd naar beneden.

Moet best kunnen vind ik hoor, Hack met martingaal, mits dus netjes ingesteld en met verstand gebruikt, maar dat is met welke andere optoming dan ook niet anders.


Kijk, dat was dus ook mijn theorie Clown. Ik ben dus gelukkig niet de enige die er zo over denkt. En pmarena, je hebt 't goed begrepen hoor Haha!. Ik rijd doorgaans met een los teugeltje in 't bos, tenzij hij 's winters superfris en aan 't spatzen is. Maar dan hang ik er wel weer even een gewoon bitje in want dan rijd ik toch geen uren Schijnheilig (veel te koud!).

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:55

Ik heb vroeger wel gesprongen met hackemore en martingaal hoeft dus geen probleem te zijn. In principe kun je met een hackemore goed voorkomen dat je paard zijn hoofd te hoog brengt dus ik zou het eerst zonder proberen. Het lijkt me ook dat een martingaal gaan irriteren bij lange buitenritten.


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:09

ik zou het nie doen
een hackamore daar rij ik zelf mee
en is alleen al een heel krachtig middel om mee te ridjen
dus ik raad je niet aan om het te doen
wan tdan zet je zelfs dubbel zoveel kracht op haar/zijn neusbeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:42

Haffielover schreef:
.....en is alleen al een heel krachtig middel om mee te ridjen
dus ik raad je niet aan om het te doen
wan tdan zet je zelfs dubbel zoveel kracht op haar/zijn neusbeen


Iemand die kracht zet op een hackemore is net zo fout bezig als iemand die kracht zet op een bit. Daar zijn die dingen niet voor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers