Ruzie met zweep en bakspanten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Ruzie met zweep en bakspanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 15:26

Ik rijd sinds een tijdje met zweep, daarvoor nooit gedaan. Nu om diverse redenen wel.
Ben er in het buitenbak-seizoen Haha! mee begonnen en die heeft geen omheining dus nooit last mee.
In de binnenbak tik ik echter steeds met m'n zweep tegen de spanten van de bak aan als ik 'm in m'n buitenhand heb. Paard is daar niet zo van gediend...
Steeds die zweep wisselen vind ik vervelend, ik heb 'm het liefst links, kan ik het beste mee 'mikken' Haha! plus dat ik nogal vaak van hand verander, dus kan wel aan de gang blijven, iedere keer dat gepruts met dat ding. En niet veranderen in je hand, al is het maar even en een klein beetje, terwijl je je zweep overpakt is mij ook nog nooit gelukt, dus paard heeft ook gelijk zoiets van wat moet je nou van me Verward
M'n zweep steekt niet abnormaal opzij ofzo, gewoon normaal over m'n bovenbeen naar achteren, ding is 1.20 lang en ik wil geen kortere.
Ik rij al veel op de binnenhoefslag, maar om daar nou alleen maar te rijden omdat ik anders met m'n zweep de bakrand meeneem Verward En alleen op de linkerhand rijden is ook niet alles...

Nulla tenaci invia est via


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:28

ben benieuwd naar de oplossingen......
Zelf rij ik nu stug door, Omar went er wel aan. Maar echt lekker vindt ik het niet.

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 15:30

Ik rij nu ook gewoon door, maar idd, lekker is anders.
Plus dat ik het zo zonde vind van m'n dure zweep.

Nulla tenaci invia est via

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:32

Margreet schreef:
Ik rij nu ook gewoon door, maar idd, lekker is anders.
Plus dat ik het zo zonde vind van m'n dure zweep.


Ik heb dus ook 2 zwepen, een oude zweep en een wedstrijd zweep.

:evaw:

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:34

ja volgens mij heeft iedere ruiter dit probleem. Of je verandert iedere keer netjes je zweep van hand of je stoort je er niet aan, of je pakt een korte zweep, of geen zweep....
Aan mij heb je wat he!!! hahahaha!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:35

Als ik met mijn zweep in mijn buitenhand rij, kan ik wel eens met de punt het beschot raken, maar meestal niet en ik rij soms met een van 1.40 Verward. Misschien toch eens proberen om de zweep wat dichterbij jezelf en je paard te houden? Als je de spanten ermee raakt, denk ik dat je zweep boven het beschot uit komt en dat is wat hoog. Je zweep mag wat dichterbij je kuit liggen, daar gebruik je je zweep misschien wel het meest. Ik weet niet hoe de binnenmuur van jullie binnenbaan eruit zien?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 15:36

Ik ook, maar van die 'oude' krijg ik haaltjes op m'n rijbroek en dat is ook weer zonde Haha!
Plus dat die teveel zwiept naar m'n smaak, zit een soort tik-vertraging op ofzo Verward En om er nou nog een Döbert bij te kopen... (want dat zijn voor mij de enige ècht fijne zwepen!)

*zucht* Wat een gedoe zeg... Haha!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-10-02 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 15:40

Het beschot loopt vrij recht naar beneden, bij een schuiner schot heb ik er geen last van. En de spanten steken dus echt uit tot het schot, zit bijna geen ruimte tussen.
Tja, hoe hou ik m'n zweep precies, gewoon de teugels vasthouden op een normale manier en dan de zweep erbij pakken. Net boven m'n knie naar achteren wijzend zeg maar. En dan m'n handen bij elkaar, niet echt breed. Kan 'm wel anders pakken, maar dan moet ik ook m'n handen anders houden en dat vind ik nog veel vervelender!
Paard is wat kriebelig op de zweep, alleen al achter m'n kuit 'wijzen' is eigenlijk al genoeg, dus kan 'm ook niet al te dichtbij houden.

Misschien een zweep met een bocht erin? Haha!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 10-10-02 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:41

Afbeelding
zo ziet het eruit.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:45

Margreet schreef:
Paard is wat kriebelig op de zweep, alleen al achter m'n kuit 'wijzen' is eigenlijk al genoeg, dus kan 'm ook niet al te dichtbij houden.

Dat heeft Omar ook dus.

:evaw:

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:05

Binnenhoefslag rijden Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Ruzie met zweep en bakspanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 16:07

Margreet schreef:
Ik rij al veel op de binnenhoefslag, maar om daar nou alleen maar te rijden omdat ik anders met m'n zweep de bakrand meeneem Verward


Haha!

Nulla tenaci invia est via

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:09

Van een vorige instructrice mocht de zweep nooit over je been heen naar achteren wijzen. Hij moest langs de schouder van je paard naar beneden hangen, dit was volgens haar de enige juiste wijze.

Ik heb dit geprobeerd maar vond het niet meevallen, bovendien, als je dan eens snel een tikje bij wilt geven ben je altijd te laat, lijkt mij.

Maar het is misschien voor jou wel de moeite van het proberen waard.


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:09

Ik rijd gewooon zonder zweep, dan heb je dat gekloot niet. Tong uitsteken

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 16:13

Ik reed dus ook altijd zonder... Lekker je handen vrij, ideaal!
Maar de wil van mijn instructrice is wet en zij vindt dat ik met een zweep moet rijden, dus nou ja, dat doen we dan braaf...
Nou moet ik zeggen dat af en toe een 'aai' op het juiste moment toch wel heel verhelderend werkt hoor (meer dan een aai is het niet, anders zit ik zelf in de spanten Haha! ) , ik gebruik 'm absoluut niet vaak, maar het ding is toch ook weer niet helemaal nutteloos.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:04

Mag ik dan vragen wat er gebeurt als jullie een ander passeren?

op wedstrijd krijg je regelmatig een tik van een voorbij ganger, en als ik me ergnes aan erger Boos!
Kawa raakt dan helemaal in de stress, want die snapt niet waarom hij een tik krijgt als hij braaf is.

En de enige tip is je handen meer recht op zetten zodat je zweep meer langs je paard komt te liggen.
daar hoort hij trouwens ook Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:06

rij geen wedstrijd en rij niet met anderen in de bak

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:07

runningkawa schreef:
Mag ik dan vragen wat er gebeurt als jullie een ander passeren?



Gewoon iets meer afstand houden, dan heb je dat probleem niet. Ik heb ook liever dat men wat afstand houdt en niet met 3 cm tussenruimte voorbij komt crossen, op wedstrijden al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:08

En als ze mij voorbij crossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:11

RK, daar kun je vaak weinig aan doen. Voorheen heb ik op een stal gestaan waar dat een gewoonte was. Ik moet toegeven dat een zweep van 1.40 dan wel eens een uitkomst kan zijn, om een of andere reden houdt men dan ineens wel afstand als je die een beetje breed vasthoudt Verward. En nee, ik zou er nooit opzettelijk een paard mee raken, dat niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:11

Ik hou voldoende afstand, aan mij zal het niet liggen. Als een ander te dicht langskomt en daardoor een tik van mijn zweep incasseert, dan is dat niet mijn probleem.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:13

Lekker aso.
Binnen is er niet altijd alle ruimte ter wereld.
Jij rijd met zweep en als die ver uitsteekt is dat heel erg aso!
En iedereen komt wel eens wat dichter in de buurt bij een ander paard.
van mij heb je geen hinder andere dan wel van jou. Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-02 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:14

MIsschien je handen zo houden dat ie mooi over je been heen wijst naar achteren toe?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 17:16

Dan maar aso.
Als mensen dusdanig dicht langs mij rijden dat ze mijn zweep raken (want zover steekt die echt niet uit hoor!) dan vind ik dat ook aso.
Als ze binnen zweepbereik zijn, dan ben ik ook binnen trapbereik van hun paard. Word ik ook niet blij van.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 17:17

runningkawa schreef:
Lekker aso.
Binnen is er niet altijd alle ruimte ter wereld.
Jij rijd met zweep en als die ver uitsteekt is dat heel erg aso!
En iedereen komt wel eens wat dichter in de buurt bij een ander paard.
van mij heb je geen hinder andere dan wel van jou. Lachen


Mwah, het was niet elke dag feest hoor, maar vind jij ruiters die afsnijden, hun paard niet kunnen controleren en dus om de haverklap bij je op schoot zitten, vlak langs je denderen, op de meest idiote plekken stoppen, rolbacken en ineens op je af komen stormen; vind je dat niet aso?? Ondertussen zat ik op een paard wat van gekkigheid niet wist wat ie moest doen, terwijl hij niks fout deed. Nou sorry, maar op een gegeven moment is de overlegcultuur wel uitgeput en ga je gewoon ruimte maken voor jezelf en als men rekening zou houden, zou het allemaal best passen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers